• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (732)
Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską.

Radni Gdańska i Sopotu przyjęli w czwartek, 9 lutego, uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Zaczną one obowiązywać już od 3 kwietnia. Zapłacimy 117 zł za bilet miesięczny, 4,80 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut.



Czy przekonują cię argumenty przemawiające za podwyżkami cen biletów?

Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją, wyższymi cenami paliw i energii elektrycznej oraz wzrostem wynagrodzeń kierowców i motorniczych.

W Gdańsku dodatkowe środki ze sprzedaży biletów mają pokryć też część kosztów wynikających z uruchomienia nowej linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (ruszy 4 marca) oraz zakupu nowego taboru.

Nowe ceny zaczną obowiązywać od 3 kwietnia.

Ceny biletów w Gdańsku od 3 kwietnia:



Bilety jednorazowe:
bilet na jeden przejazd bez możliwości przesiadek 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy)
75-minutowy, z możliwością przesiadek 6 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy)
24-godzinny - 22 zł i 11 zł

Bilety okresowe:
w granicach Gdańska - 117 zł i 58,5 zł, 180 zł (na okaziciela)

Semestralne:
w granicach Gdańska - 222 zł (4-miesięczne) i 278 zł (5-miesięczne)


Jednocześnie radni przyjęli też maksymalne ceny biletów, jakie mogą obowiązywać od 1 lipca wraz z uruchomieniem systemu Fala.

Bilet miesięczny będzie mógł wówczas kosztować maksymalnie 130 zł, a 75-minutowy lub na jeden przejazd - 6 zł.

Decyzja w Gdańsku i Sopocie podjęta, ale niejednogłośnie



W Gdańsku za podniesieniem cen biletów zagłosowało 20 radnych, 11 było przeciwko.

- Władze Gdańska jeszcze kilka miesięcy temu mówiły, że ceny biletów się nie zmienią, a teraz jednak się zmieniają. Tyle właśnie są warte obietnice władz miasta - wskazywał na sesji Kazimierz Koralewski, przewodniczący Klubu PiS, który nie poparł uchwały.
Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska. Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska.
W Sopocie uchwałę o podwyżkach poparło 14 radnych, 1 osoba była przeciwko, 3 się wstrzymały.

- Nikt nie lubi podwyżek i na pewno byśmy ich nie wprowadzali, gdyby nie to, że sytuacja makroekonomiczna jest dramatyczna, a pieniądze są drenowane m.in. przez Polski Ład. Jesteśmy zmuszeni do podniesienia cen biletów - mówił na sesji wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Ceny biletów komunikacji miejskiej w Sopocie, które będą obowiązywać od 3 kwietnia. Tylko do tych stawek organizatorzy transportu mogą podwyższać ceny:

  • bilet jednorazowy - na jeden przejazd lub 75 minut - do 6 zł (ulgowe 3 zł)
  • bilet 24-godzinny - do 22 zł (ulgowe 11 zł)
  • bilet miesięczny - do 90 zł (ulgowe 45 zł)
  • bilet semestralny - imienny (ulgowy) na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Sopotu: 4-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.10-31.01 lub 01.02-31.05 - do 171 zł oraz 5-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.09 -31.01 lub 01.02-31.06 - do 214 zł


Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Na sesji o systemie Fala



Podczas gdańskiej sesji wiceprezydent Piotr Borawski przedstawił też radnym szczegółowo założenia systemu Fala. Nazwał go "prostym i łatwym". Przekonywał też, że będzie on ułatwieniem dla pasażerów m.in. dlatego, że nie trzeba będzie znać taryf, by "wygodnie jechać".

Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów. Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów.
- System sam dopasuje nam odpowiedni bilet, najtańszą taryfę. Będzie prowadził za rękę pasażerów - mówił Borawski. - Ale, co ważne, nie będzie obowiązku korzystania z tego systemu. Ten system ma być udogodnieniem, natomiast jeśli ktoś będzie chciał korzystać z własnej aplikacji płatniczej do zakupu biletów, to będzie taka możliwość.
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe, przejazdy bez przepłacania, planer podróży, częstotliwość komunikacji dostosowana do potrzeb pasażerów i dzięki temu mniejsze przepełnienie pojazdów.

Dodał też, że ci, którzy korzystają z bezpłatnej komunikacji (m.in. seniorzy, uczniowie, małe dzieci), nadal będą ją mieli bezpłatną i "żadne obowiązki związane z systemem Fala nie będą na nich spływać".

Koszty uruchomienia systemu Fala to 153,8 mln zł brutto (125,6 mln zł netto). W tym środki unijne to 90 mln zł. Koszt utrzymania systemu w 2023 r. ma wynieść 5 mln zł. W 2024 r. i 2025 r. już po 10 mln zł.

Opinie (732) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    Jeśli od 3 kwietnia wzrosną ceny biletów, co może być uzasadnione wzrostem cen paliw, energii, płac, inflacją itd., to dlaczego ceny biletów mają znów wzrosnąć od 1 lipca wraz z uruchomieniem systemu Fala ? Jeśli ten system jest tak kosztowny, że z jego powodu ponownie muszą wzrosnąć ceny biletów, to nie należy go wprowadzać. Wówczas (logicznie rzecz biorąc) ceny biletów nie powinny drugi raz wzrosnąć.

    • 21 0

    • Niestety ten system Fala był drogi już go kupiono a jak świat światem za wszystko muszą zapłacić ludzie czyli społeczeństwo. A wszyscy chcą by go wycofać co mało prawdopodobne to koszty i tak ktoś musi pokryć.

      • 3 0

  • ostatni gasi światło

    • 13 0

  • ...

    Podnoszą kolejny raz ceny biletów w ciągu ostatnich kilku miesięcy. A te podwyżki które pani prezydent przyznała urzędnikom i oczywiście sobie to stać miasto na to? Oby w następnych wyborach się wkońcu władza zmienila !!!

    • 18 0

  • Tłumaczenie (2)

    Inflacja i innymi farmwzonami, że trzeba podnieść ceny. Tylko czemu mi nikt pensji nie podniesie? Bo co mnie inflacja i podwyżki nie obowiązują? Dostaje wszystko za darmo?
    Kpiny. Idziesz po podwyżkę to nie bo inflacja. Idziesz do sklepu po zakupy podwyżka bo inflacja . Idź pan w CH

    • 22 0

    • Bo na tym polega wygaszanie inflacji (1)

      Niestety, wszyscy ponisza konsekwencje 500+i innych takich projektów. A wojna jeszcze dołożyła swoje

      • 2 2

      • Przede wszystkim to trzeba rządzących utrzymać, ich rodziny, znajomych no i na rozdawnictwo wśród znajomych musi być.

        • 2 0

  • Czy Wy ludzie nie rozumiecie? (6)

    Jest inflacja. Wszystko idzie w górę, a wy chcielibyście żeby komunikacją nie zdrożała? Niby jak? Na powietrze nie jeździ. Kierowcy też zarabiają. Może przestać ogrzewać szkoły żeby kasę przerzucić na paliwo i prąd, bo złotówka z bilet rozwali wasze portfele. Oczywiście, że to wina PIS, bo doprowadzili do inflacji wyższej niż w innych krajach. Może rzeczywiście przywileje dzieci, ale wówczas znowu rodzice będą wozić dziatki samochodami.

    • 2 53

    • Ty już lepiej nie pij

      • 11 1

    • Tak sobie tłumacz chłopku.

      • 6 3

    • Nie jesteśmy jedynym miastem w Polsce, w którym jest wysoka inflacja i jest ona wywołana tymi samymi czynnikami co gdzie indziej.

      • 7 1

    • Taka sama inflacja, a nawet wyższa była w listopadzie i w grudniu. I wtedy padły deklaracje , że juz więcej podwyżek nie będzie. A teraz szykują nam... dwie. Borawski robi z gęby cholewę, koleś niczym nie różni się od Morawieckiego.

      • 11 0

    • Jednak nie rozumiecie

      Trudno. Jak ktoś widzi tylko swój koniec nosa nie zrozumie działania rynku i zasad ekonomii. A i tak wasze narzekania niczego nie zmienią. Niestety, rząd przyzwyczaił do trzymania klosza nad przyszłym elektoratem. I to tu w komentarzach wyłazi... gratulacje.

      • 0 6

    • Jak to jest, że ta straszna inflacja tylko w Trójmieście szaleje? Jakoś nie widać podwyżek w innych miastach. I jakoś nie ma tam też problemu z biletem np. 20-minutowym za odpowiednio niższą cenę (w W-wie 3.20zł bodajże). A skandalem nad skandale jest wyłudzanie blisko 5zł za 1 przystanek. Wstydu nie macie. Ile kosztuje przejazd do miasta i z powrotem 2 osób bez ulg? A jak będą musieli zmienić autobus po upływie 75 min. to jeszcze więcej zabulą. Dziesiątki złotych dziennie za parę podjazdów autobusem? Walnijcie się w głowę! To jest sprawa do Trybunału Europejskiego wręcz.

      Jak ci się ekonomia nie spina to może czas przywrócić bilety miesięczne dla dzieci i młodzieży? Włącznie z tymi koniami 23 lata. To są jaja lepsze niż u Bareji normalnie.

      • 0 0

  • Gdańsk bilety miesięczne na okaziciela

    Rok temu bilety miesięczne na okaziciela kosztowały 125zł, za dwa miesiące będzie to 180zł. 44% podwyżki w skali roku to zdaje się, jakieś 26% powyżej rocznej inflacji. Czy jest ktoś, komu tak szybko rośnie wynagrodzenie?

    • 27 0

  • Jeśli radni są tacy mądrzy za podwyżkami cen biletów to sami niech za nie płacą bo mysla że kupując nowy tabor odbije się to na pasażerach i z nich trzeba zedrzeć kasę.
    Może niech ludzie płacą coraz więcej za przejazdy A komfort i kultura kierujących dużo pozostawia do życzenia.
    Dla mnie ta cała fala to jedno wielkie dno i wielkie stolec

    • 15 0

  • Wielki Wał a nie Fala!

    • 21 0

  • Jaka inflacja, Glapiński dziś mówił, że nie ma inflacji, to przecież profesor! (1)

    • 8 5

    • A sikorski co sprzedał?

      • 4 3

  • (2)

    Skoro są takie problemy to może wszyscy płaćmy za bilety jak kiedyś czyli ulgowy dla dzieci i młodzieży. Dlaczego mam sie składać na czyjeś dziecko ono mi przecież szklanki wody nie poda.

    • 23 4

    • Mi poda

      • 1 5

    • A jak nie masz dziecka to żałuj

      • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane