• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (732)
Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską.

Radni Gdańska i Sopotu przyjęli w czwartek, 9 lutego, uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Zaczną one obowiązywać już od 3 kwietnia. Zapłacimy 117 zł za bilet miesięczny, 4,80 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut.



Czy przekonują cię argumenty przemawiające za podwyżkami cen biletów?

Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją, wyższymi cenami paliw i energii elektrycznej oraz wzrostem wynagrodzeń kierowców i motorniczych.

W Gdańsku dodatkowe środki ze sprzedaży biletów mają pokryć też część kosztów wynikających z uruchomienia nowej linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (ruszy 4 marca) oraz zakupu nowego taboru.

Nowe ceny zaczną obowiązywać od 3 kwietnia.

Ceny biletów w Gdańsku od 3 kwietnia:



Bilety jednorazowe:
bilet na jeden przejazd bez możliwości przesiadek 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy)
75-minutowy, z możliwością przesiadek 6 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy)
24-godzinny - 22 zł i 11 zł

Bilety okresowe:
w granicach Gdańska - 117 zł i 58,5 zł, 180 zł (na okaziciela)

Semestralne:
w granicach Gdańska - 222 zł (4-miesięczne) i 278 zł (5-miesięczne)


Jednocześnie radni przyjęli też maksymalne ceny biletów, jakie mogą obowiązywać od 1 lipca wraz z uruchomieniem systemu Fala.

Bilet miesięczny będzie mógł wówczas kosztować maksymalnie 130 zł, a 75-minutowy lub na jeden przejazd - 6 zł.

Decyzja w Gdańsku i Sopocie podjęta, ale niejednogłośnie



W Gdańsku za podniesieniem cen biletów zagłosowało 20 radnych, 11 było przeciwko.

- Władze Gdańska jeszcze kilka miesięcy temu mówiły, że ceny biletów się nie zmienią, a teraz jednak się zmieniają. Tyle właśnie są warte obietnice władz miasta - wskazywał na sesji Kazimierz Koralewski, przewodniczący Klubu PiS, który nie poparł uchwały.
Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska. Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska.
W Sopocie uchwałę o podwyżkach poparło 14 radnych, 1 osoba była przeciwko, 3 się wstrzymały.

- Nikt nie lubi podwyżek i na pewno byśmy ich nie wprowadzali, gdyby nie to, że sytuacja makroekonomiczna jest dramatyczna, a pieniądze są drenowane m.in. przez Polski Ład. Jesteśmy zmuszeni do podniesienia cen biletów - mówił na sesji wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Ceny biletów komunikacji miejskiej w Sopocie, które będą obowiązywać od 3 kwietnia. Tylko do tych stawek organizatorzy transportu mogą podwyższać ceny:

  • bilet jednorazowy - na jeden przejazd lub 75 minut - do 6 zł (ulgowe 3 zł)
  • bilet 24-godzinny - do 22 zł (ulgowe 11 zł)
  • bilet miesięczny - do 90 zł (ulgowe 45 zł)
  • bilet semestralny - imienny (ulgowy) na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Sopotu: 4-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.10-31.01 lub 01.02-31.05 - do 171 zł oraz 5-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.09 -31.01 lub 01.02-31.06 - do 214 zł


Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Na sesji o systemie Fala



Podczas gdańskiej sesji wiceprezydent Piotr Borawski przedstawił też radnym szczegółowo założenia systemu Fala. Nazwał go "prostym i łatwym". Przekonywał też, że będzie on ułatwieniem dla pasażerów m.in. dlatego, że nie trzeba będzie znać taryf, by "wygodnie jechać".

Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów. Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów.
- System sam dopasuje nam odpowiedni bilet, najtańszą taryfę. Będzie prowadził za rękę pasażerów - mówił Borawski. - Ale, co ważne, nie będzie obowiązku korzystania z tego systemu. Ten system ma być udogodnieniem, natomiast jeśli ktoś będzie chciał korzystać z własnej aplikacji płatniczej do zakupu biletów, to będzie taka możliwość.
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe, przejazdy bez przepłacania, planer podróży, częstotliwość komunikacji dostosowana do potrzeb pasażerów i dzięki temu mniejsze przepełnienie pojazdów.

Dodał też, że ci, którzy korzystają z bezpłatnej komunikacji (m.in. seniorzy, uczniowie, małe dzieci), nadal będą ją mieli bezpłatną i "żadne obowiązki związane z systemem Fala nie będą na nich spływać".

Koszty uruchomienia systemu Fala to 153,8 mln zł brutto (125,6 mln zł netto). W tym środki unijne to 90 mln zł. Koszt utrzymania systemu w 2023 r. ma wynieść 5 mln zł. W 2024 r. i 2025 r. już po 10 mln zł.

Opinie (732) ponad 50 zablokowanych

  • ...

    Czy w Radzie Miasta jest jakiś ruski szpieg, że na siłę chcą przeforsować ten psudosystem?

    • 26 0

  • Hańba hańba

    To jest hańba!!! Żądamy obniżki cen biletów do 3 PLN. To jest uczciwa cena!! Nie dla darmowych przejazdów dla uczniów!!

    • 29 0

  • Zróżnicowanie sezonowe (1)

    Bilety powinny kosztować 9 zł od kwietnia do listopada i 3 złote przez resztę roku. Dzięki temu ludzie przesiedliby się na rowerki, a zimą jeździli komunikacją

    • 0 16

    • Chyba nie jeździsz rowerem. W sezonie nie sposób jeździć tyle ludzi.

      • 5 0

  • Dla porównania:
    1. karty opłaty zryczałtowanej parkingowej mieszkańca to...10,00 zł za 1 miesiąc za pierwszy i drugi pojazd liczony łącznie dla wszystkich osób fizycznych zamieszkujących lokal (10 zł za pierwszy pojazd oraz _tyle samo_ 10 zł_ za drugi pojazd!)
    2. stawki za godzinę parkowania w strefie płatnego parkowania od 3,90 zł do 7,90 zł za godzinę - porównajmy to z nowym kosztem biletu normalnego
    3. kara za zajęcie miejsca w strefie płatnego parkowania - 200 zł

    Nowe opłaty już poznaliśmy, to jeszcze spojrzenie z innej strony na mandaty ZTM Gdańsk:
    *przejazd bez biletu lub bez ważnego biletu 168 zł
    *przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego prawo do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego 134,90 zł

    Zmiany podjęte przez obie rady są nieustanną promocją samochodu jako podstawowego środka transportu w mieście, kompletnie w poprzek potrzeb mieszkańców, ekonomii i środowiska. Polityka realizowana w zdecydowanej sprzeczności z deklaracjami wsparcia dla transportu zbiorowego.

    Niestety proste kalkulacje mobilizacji negatywnego (i nietykalnego) elektoratu dotkniętych użytkowników samochodów przeważyły kolejny raz nad dobrem wspólnym.

    • 14 0

  • Fala Cię zmiecie (1)

    System Fala to początek naliczania śladu węglowego za każdą podróż, już niedługo nie będziemy mogli podróżować anonimowo i kupić normalnego biletu w kiosku. Zwykłe kasowniki już są niepotrzebne.

    • 26 0

    • Gotowka

      Brońmy jej do ostatniej kropli krwi

      • 7 0

  • Funkcjonowanie systemu "Fala" będzie dużo kosztowało. Dlatego będzie podwyżka cen biletów.

    Może lepiej wprowadzić bezpłatne przejazdy dla wszystkich pasażerów. Część kierowców pojedzie tramwajami i autobusami. W Trójmieście będzie mniej korków i czystsze powietrze.

    • 24 0

  • (1)

    Kiedyś nie było kart dużej rodziny i trzeba było płacić za bilety wszystkich członków rodziny i nikt nie płakał że trzeba bilet kupić (sam wychowałem się w rodzinie 5 osobowej)czasy też były ciężkie..... dlaczego My pasażerowie mamy dopłacać do podwyżek kierowców motorniczych to może niech oni Nam dopłacają za spóźnienia szczególnie na linii 113 gdzie autobus potrafi mieć 40 min spóźnienia

    • 15 4

    • A ile tych rodzin jest? Tak dużo?

      Myślę, że premie wiceprezydentów to aż nadto

      • 8 0

  • Spoko

    W kwietniu to już rowerek będzie na chodzie. A w deszcowe dni będę po prostu kombinował jak w latach dziewięćdziesiątych, patrzył czy kanary nie wsiadają, wysiadał w razie potrzeby itd. Nawet przy mandacie raz na jakiś czas (każdemu może się noga powinąć), raczej będę do przodu. Całe lata jeździłem kiedyś bez biletów i nie będę miał oporów, żeby do tego wrócić w obecnej sytuacji (kolejnych podwyżek w krótkim czasie). A takich jak ja będzie więcej. Chytry (w tym wypadku miasto) dwa razy traci.

    • 19 1

  • Za wprowadzeniem podwyżki głosowali: (1)

    Bejm Łukasz, Błaszczyk Kamila, Błaszczykowski Wojciech, Czerniewska Katarzyna, Dunajewska Beata, Dzik Piotr, Hajduk Michał, Jankowiak Beata, Kłos Krystian, Kowalczys Andrzej, Lodzińska Emilia, Oleszek Bogdan, Owczarczak Agnieszka, Perucki Jan, Ryś Przemysław, Skarbek Mateusz, Stelmaszewicz Andrzej, Śpiewak-Dowbór Cezary, Wałęsa Lech, Wasilewska Teresa

    • 41 1

    • Czy Ci radni zrobili coś dla mieszkańców?

      Pierwszy raz widzę te nazwiska.
      Ciekawe

      • 10 0

  • Podwyżki cen biletów ...

    Dalej głosujcie na PO- paprańców. Zamiast wprowadzić bezpłatną komunikację to fundują ludziom podwyżki. Ludzie powinni ogłosić protest przed Radą Miasta (Rada Miasta do dymisji). Ciekawa jestem ilu dyrektorów i kierowników zatrudnia ZTM i personelu biurowego ? Jakie kwoty z miasta idą na ich wynagrodzenia ?

    • 30 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane