• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (732)
Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską.

Radni Gdańska i Sopotu przyjęli w czwartek, 9 lutego, uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Zaczną one obowiązywać już od 3 kwietnia. Zapłacimy 117 zł za bilet miesięczny, 4,80 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut.



Czy przekonują cię argumenty przemawiające za podwyżkami cen biletów?

Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją, wyższymi cenami paliw i energii elektrycznej oraz wzrostem wynagrodzeń kierowców i motorniczych.

W Gdańsku dodatkowe środki ze sprzedaży biletów mają pokryć też część kosztów wynikających z uruchomienia nowej linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (ruszy 4 marca) oraz zakupu nowego taboru.

Nowe ceny zaczną obowiązywać od 3 kwietnia.

Ceny biletów w Gdańsku od 3 kwietnia:



Bilety jednorazowe:
bilet na jeden przejazd bez możliwości przesiadek 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy)
75-minutowy, z możliwością przesiadek 6 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy)
24-godzinny - 22 zł i 11 zł

Bilety okresowe:
w granicach Gdańska - 117 zł i 58,5 zł, 180 zł (na okaziciela)

Semestralne:
w granicach Gdańska - 222 zł (4-miesięczne) i 278 zł (5-miesięczne)


Jednocześnie radni przyjęli też maksymalne ceny biletów, jakie mogą obowiązywać od 1 lipca wraz z uruchomieniem systemu Fala.

Bilet miesięczny będzie mógł wówczas kosztować maksymalnie 130 zł, a 75-minutowy lub na jeden przejazd - 6 zł.

Decyzja w Gdańsku i Sopocie podjęta, ale niejednogłośnie



W Gdańsku za podniesieniem cen biletów zagłosowało 20 radnych, 11 było przeciwko.

- Władze Gdańska jeszcze kilka miesięcy temu mówiły, że ceny biletów się nie zmienią, a teraz jednak się zmieniają. Tyle właśnie są warte obietnice władz miasta - wskazywał na sesji Kazimierz Koralewski, przewodniczący Klubu PiS, który nie poparł uchwały.
Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska. Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska.
W Sopocie uchwałę o podwyżkach poparło 14 radnych, 1 osoba była przeciwko, 3 się wstrzymały.

- Nikt nie lubi podwyżek i na pewno byśmy ich nie wprowadzali, gdyby nie to, że sytuacja makroekonomiczna jest dramatyczna, a pieniądze są drenowane m.in. przez Polski Ład. Jesteśmy zmuszeni do podniesienia cen biletów - mówił na sesji wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Ceny biletów komunikacji miejskiej w Sopocie, które będą obowiązywać od 3 kwietnia. Tylko do tych stawek organizatorzy transportu mogą podwyższać ceny:

  • bilet jednorazowy - na jeden przejazd lub 75 minut - do 6 zł (ulgowe 3 zł)
  • bilet 24-godzinny - do 22 zł (ulgowe 11 zł)
  • bilet miesięczny - do 90 zł (ulgowe 45 zł)
  • bilet semestralny - imienny (ulgowy) na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Sopotu: 4-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.10-31.01 lub 01.02-31.05 - do 171 zł oraz 5-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.09 -31.01 lub 01.02-31.06 - do 214 zł


Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Na sesji o systemie Fala



Podczas gdańskiej sesji wiceprezydent Piotr Borawski przedstawił też radnym szczegółowo założenia systemu Fala. Nazwał go "prostym i łatwym". Przekonywał też, że będzie on ułatwieniem dla pasażerów m.in. dlatego, że nie trzeba będzie znać taryf, by "wygodnie jechać".

Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów. Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów.
- System sam dopasuje nam odpowiedni bilet, najtańszą taryfę. Będzie prowadził za rękę pasażerów - mówił Borawski. - Ale, co ważne, nie będzie obowiązku korzystania z tego systemu. Ten system ma być udogodnieniem, natomiast jeśli ktoś będzie chciał korzystać z własnej aplikacji płatniczej do zakupu biletów, to będzie taka możliwość.
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe, przejazdy bez przepłacania, planer podróży, częstotliwość komunikacji dostosowana do potrzeb pasażerów i dzięki temu mniejsze przepełnienie pojazdów.

Dodał też, że ci, którzy korzystają z bezpłatnej komunikacji (m.in. seniorzy, uczniowie, małe dzieci), nadal będą ją mieli bezpłatną i "żadne obowiązki związane z systemem Fala nie będą na nich spływać".

Koszty uruchomienia systemu Fala to 153,8 mln zł brutto (125,6 mln zł netto). W tym środki unijne to 90 mln zł. Koszt utrzymania systemu w 2023 r. ma wynieść 5 mln zł. W 2024 r. i 2025 r. już po 10 mln zł.

Opinie (732) ponad 50 zablokowanych

  • Ale co nasi goście teraz poczną?

    • 3 0

  • Złoty rydwan

    To jeszcze macie niespodziankę nowa zajezdnia na warszawskiej pod balkonami jeszcze będzie

    • 15 0

  • Jak to jest, ze PiS obniża ceny za komunikacje a platforma nie potrafi...nie da sie, nie ma pieniedzy...

    To brzmi dość znajomo.

    • 12 3

  • To tak przy okazji podwyżki

    Bilet miesięczny - ulgowy kosztuje w Lutym tyle samo co w Styczniu ale.............ważny jest tylko na 28 dni!!!
    Ja rozumiem,miesiąc jest krótszy ale dlaczego, ten bilet nie jest w takiej sytuacji tanszy?

    • 10 0

  • a dlaczego ?

    Cena za bilet ulgowy w Lutym - Z ważnością za 28 dni - bo miesiąc jest krótszy, jest taka sama jak za Styczeń? Nie powinno być różnicy w cenie?????

    • 9 0

  • Po co ta fala? (1)

    Rozumiem że założeniem jest liczenie pasażerów a tym samym dostosowanie liczby autobusów do zapotrzebowania na danej trasie. Skoro jednak starsi których sporo jezdzi będą wylaczeni z obowiązku meldowania się to dane które uzyskają władze będą fikcyjne. Będą widzieli tylko kupujących bilety,ale nie rzeczywista frekwencję. Po co więc wydawać tak ogromne pieniądze na system,który okazuje się fikcja jeszcze przed uruchomieniem?

    • 21 0

    • Po co ta fala?

      1. Cały ten miś powstał dla wyciągnięcia 100mln dofinansowania z UE
      2. Nikt nawet nie chce tego utrzymywać, nadaje się na 'protokół zniszczenia'
      3. Cały okres do 'protokołu zniszczenia' to wyciąganie kasy z budżetu miasta, spółeczka inkasuje 25mln miesięcznie
      4. Dane zbierane z odbijanych biletów nie są po to, by zliczać ludzi i dostosowywać na tej podstawie komunikację, tylko dane polecą prosto do firm, które na danych telemetrycznych trzepią kasę

      • 10 0

  • złe słowo....

    .później było jeszcze gorsze cyt,Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe, przejazdy bez przepłacania, planer podróży, częstotliwość komunikacji dostosowana do potrzeb pasażerów i dzięki temu mniejsze przepełnienie pojazdów,, aaaaaa, wróć...,Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zasiadania w powołanej na tą okoliczność spółce miejskiej i branie kasy za damski ...xuj ,także jedynie

    • 16 0

  • Bydgoszcz

    Bilet jednorazowy 3,80 zł
    60-minutowy 4,80 zł
    20-minutowy 3,00 zł

    • 20 0

  • Były podwyżki pensji samorządowców

    to teraz jest szukanie pieniędzy na ten cel

    • 13 0

  • Nie.

    Żegnam to miasto i ten kraj. Bo mnie nie stać. Do widzenia.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane