• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (732)
Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską.

Radni Gdańska i Sopotu przyjęli w czwartek, 9 lutego, uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Zaczną one obowiązywać już od 3 kwietnia. Zapłacimy 117 zł za bilet miesięczny, 4,80 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut.



Czy przekonują cię argumenty przemawiające za podwyżkami cen biletów?

Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją, wyższymi cenami paliw i energii elektrycznej oraz wzrostem wynagrodzeń kierowców i motorniczych.

W Gdańsku dodatkowe środki ze sprzedaży biletów mają pokryć też część kosztów wynikających z uruchomienia nowej linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (ruszy 4 marca) oraz zakupu nowego taboru.

Nowe ceny zaczną obowiązywać od 3 kwietnia.

Ceny biletów w Gdańsku od 3 kwietnia:



Bilety jednorazowe:
bilet na jeden przejazd bez możliwości przesiadek 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy)
75-minutowy, z możliwością przesiadek 6 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy)
24-godzinny - 22 zł i 11 zł

Bilety okresowe:
w granicach Gdańska - 117 zł i 58,5 zł, 180 zł (na okaziciela)

Semestralne:
w granicach Gdańska - 222 zł (4-miesięczne) i 278 zł (5-miesięczne)


Jednocześnie radni przyjęli też maksymalne ceny biletów, jakie mogą obowiązywać od 1 lipca wraz z uruchomieniem systemu Fala.

Bilet miesięczny będzie mógł wówczas kosztować maksymalnie 130 zł, a 75-minutowy lub na jeden przejazd - 6 zł.

Decyzja w Gdańsku i Sopocie podjęta, ale niejednogłośnie



W Gdańsku za podniesieniem cen biletów zagłosowało 20 radnych, 11 było przeciwko.

- Władze Gdańska jeszcze kilka miesięcy temu mówiły, że ceny biletów się nie zmienią, a teraz jednak się zmieniają. Tyle właśnie są warte obietnice władz miasta - wskazywał na sesji Kazimierz Koralewski, przewodniczący Klubu PiS, który nie poparł uchwały.
Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska. Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska.
W Sopocie uchwałę o podwyżkach poparło 14 radnych, 1 osoba była przeciwko, 3 się wstrzymały.

- Nikt nie lubi podwyżek i na pewno byśmy ich nie wprowadzali, gdyby nie to, że sytuacja makroekonomiczna jest dramatyczna, a pieniądze są drenowane m.in. przez Polski Ład. Jesteśmy zmuszeni do podniesienia cen biletów - mówił na sesji wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Ceny biletów komunikacji miejskiej w Sopocie, które będą obowiązywać od 3 kwietnia. Tylko do tych stawek organizatorzy transportu mogą podwyższać ceny:

  • bilet jednorazowy - na jeden przejazd lub 75 minut - do 6 zł (ulgowe 3 zł)
  • bilet 24-godzinny - do 22 zł (ulgowe 11 zł)
  • bilet miesięczny - do 90 zł (ulgowe 45 zł)
  • bilet semestralny - imienny (ulgowy) na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Sopotu: 4-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.10-31.01 lub 01.02-31.05 - do 171 zł oraz 5-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.09 -31.01 lub 01.02-31.06 - do 214 zł


Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Na sesji o systemie Fala



Podczas gdańskiej sesji wiceprezydent Piotr Borawski przedstawił też radnym szczegółowo założenia systemu Fala. Nazwał go "prostym i łatwym". Przekonywał też, że będzie on ułatwieniem dla pasażerów m.in. dlatego, że nie trzeba będzie znać taryf, by "wygodnie jechać".

Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów. Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów.
- System sam dopasuje nam odpowiedni bilet, najtańszą taryfę. Będzie prowadził za rękę pasażerów - mówił Borawski. - Ale, co ważne, nie będzie obowiązku korzystania z tego systemu. Ten system ma być udogodnieniem, natomiast jeśli ktoś będzie chciał korzystać z własnej aplikacji płatniczej do zakupu biletów, to będzie taka możliwość.
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe, przejazdy bez przepłacania, planer podróży, częstotliwość komunikacji dostosowana do potrzeb pasażerów i dzięki temu mniejsze przepełnienie pojazdów.

Dodał też, że ci, którzy korzystają z bezpłatnej komunikacji (m.in. seniorzy, uczniowie, małe dzieci), nadal będą ją mieli bezpłatną i "żadne obowiązki związane z systemem Fala nie będą na nich spływać".

Koszty uruchomienia systemu Fala to 153,8 mln zł brutto (125,6 mln zł netto). W tym środki unijne to 90 mln zł. Koszt utrzymania systemu w 2023 r. ma wynieść 5 mln zł. W 2024 r. i 2025 r. już po 10 mln zł.

Opinie (732) ponad 50 zablokowanych

  • Demokracja samorządowa

    Trzeba jakoś sobie radzić. Wystarczy krzyczeć PiS kradnie!

    • 10 0

  • Pan Kowalewski jest oderwany od rzeczywistości. To bezmyślna i głupia polityka obecnych władz centralnych doprowadziła do tego ,że samorządy muszą sięgać do tak drastycznych podwyżek za miejsca parkingowe w płatnych strefach, czy na komunikację miejską. Tu się rządzący chwalą jacy dobrzy dla ludu ,a z drugiej strony łupią, aby mieć kasę na plusy i łatanie budżetu. A ile straciły fundację , czy organizacje pozarządowe z odpisu podatkowego, którego podniesienie o pół procenta na osłodę nie rekompensuje nawet w ułamku procenta.

    • 3 4

  • Zagadka

    Ile będzie wynosić od kwietnia/lipca najtańszy bilet na SKM do 6 km? Jak wiadomo, że na autobus to 6 PLN...

    • 0 0

  • A radni to jezdza za darmo a pozatym jedza autami bo ich stsc

    Wlasnie robie remont na jasieniu w mieszkaniu dla radnego choc jeszcze nie widzialem Pewnie z platformy jest to głosował za podwyżka biletów

    • 8 1

  • Spokojnie, PIS mówi, ze inflacja spada.

    • 1 3

  • Całą taryfa w Gdańsku to jedna wielka porażka

    Niestety ale zamiast zachęcać ludzi do korzystania z komunikacji to coraz bardziej nas od tego odpychają.
    Weźmy pod uwagę miasta w których cena biletu uzależniona jest od przejechanego dystansu czyli przystanków. To najlepsze wyjście z całej tej sytuacji.
    Taka np. Linia 115 czemu osoba chcąca przejechać 1 lub 2 przystanku od centrum handlowego do domu musi płacić tyle samo co osoba jadąca np. z ul. Guderskiego do Wrzeszcza. przejeżdżając przy okazji przez całe miasto.
    Ps. A ta cała FALA to taki sam śmieciowy projekt jak tristar. badziewie i pic na wodę.

    • 15 0

  • protest

    Nie zgadzam się na podwyższenie cen biletów o od kwietnia i od lipca. Falę będę bojkotować. Radni i Władze Miasta - żądam darmowych przejazdów i całkowitego wycofania FALI!!!!!

    • 12 0

  • Myślący ludzie

    Nie mieliby takich problemów. Podwyżka powinna być związana z podniesieniem jakości usługi.
    Jeśli nie ma podniesienia jakości to nie powinno być podwyżek a decyzyjne osoby winny być wymienionej za nie niekompetencję.
    Ale dzisiaj lemi..ludziom wystarczy mówić że jest trudna sytuacja ekonomiczna i wszystko drożeje.
    Orlen rekordowe zyski, BP rekordowe zyski, urzędnicy rekordowe podwyżki ale ludzie się cieszą i klaszczą że to dla Ukrainy.

    • 11 0

  • Miska

    Tak mieszkańcy Gdańska wybrali więc niech dziś nie marudzą, to był ich wybór.

    • 12 0

  • Napiszcie o ile podrozal prad i paliwo i czy podwyzki są uzasadnione.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane