• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (732)
Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską.

Radni Gdańska i Sopotu przyjęli w czwartek, 9 lutego, uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Zaczną one obowiązywać już od 3 kwietnia. Zapłacimy 117 zł za bilet miesięczny, 4,80 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut.



Czy przekonują cię argumenty przemawiające za podwyżkami cen biletów?

Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją, wyższymi cenami paliw i energii elektrycznej oraz wzrostem wynagrodzeń kierowców i motorniczych.

W Gdańsku dodatkowe środki ze sprzedaży biletów mają pokryć też część kosztów wynikających z uruchomienia nowej linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (ruszy 4 marca) oraz zakupu nowego taboru.

Nowe ceny zaczną obowiązywać od 3 kwietnia.

Ceny biletów w Gdańsku od 3 kwietnia:



Bilety jednorazowe:
bilet na jeden przejazd bez możliwości przesiadek 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy)
75-minutowy, z możliwością przesiadek 6 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy)
24-godzinny - 22 zł i 11 zł

Bilety okresowe:
w granicach Gdańska - 117 zł i 58,5 zł, 180 zł (na okaziciela)

Semestralne:
w granicach Gdańska - 222 zł (4-miesięczne) i 278 zł (5-miesięczne)


Jednocześnie radni przyjęli też maksymalne ceny biletów, jakie mogą obowiązywać od 1 lipca wraz z uruchomieniem systemu Fala.

Bilet miesięczny będzie mógł wówczas kosztować maksymalnie 130 zł, a 75-minutowy lub na jeden przejazd - 6 zł.

Decyzja w Gdańsku i Sopocie podjęta, ale niejednogłośnie



W Gdańsku za podniesieniem cen biletów zagłosowało 20 radnych, 11 było przeciwko.

- Władze Gdańska jeszcze kilka miesięcy temu mówiły, że ceny biletów się nie zmienią, a teraz jednak się zmieniają. Tyle właśnie są warte obietnice władz miasta - wskazywał na sesji Kazimierz Koralewski, przewodniczący Klubu PiS, który nie poparł uchwały.
Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska. Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska.
W Sopocie uchwałę o podwyżkach poparło 14 radnych, 1 osoba była przeciwko, 3 się wstrzymały.

- Nikt nie lubi podwyżek i na pewno byśmy ich nie wprowadzali, gdyby nie to, że sytuacja makroekonomiczna jest dramatyczna, a pieniądze są drenowane m.in. przez Polski Ład. Jesteśmy zmuszeni do podniesienia cen biletów - mówił na sesji wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Ceny biletów komunikacji miejskiej w Sopocie, które będą obowiązywać od 3 kwietnia. Tylko do tych stawek organizatorzy transportu mogą podwyższać ceny:

  • bilet jednorazowy - na jeden przejazd lub 75 minut - do 6 zł (ulgowe 3 zł)
  • bilet 24-godzinny - do 22 zł (ulgowe 11 zł)
  • bilet miesięczny - do 90 zł (ulgowe 45 zł)
  • bilet semestralny - imienny (ulgowy) na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Sopotu: 4-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.10-31.01 lub 01.02-31.05 - do 171 zł oraz 5-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.09 -31.01 lub 01.02-31.06 - do 214 zł


Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Na sesji o systemie Fala



Podczas gdańskiej sesji wiceprezydent Piotr Borawski przedstawił też radnym szczegółowo założenia systemu Fala. Nazwał go "prostym i łatwym". Przekonywał też, że będzie on ułatwieniem dla pasażerów m.in. dlatego, że nie trzeba będzie znać taryf, by "wygodnie jechać".

Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów. Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów.
- System sam dopasuje nam odpowiedni bilet, najtańszą taryfę. Będzie prowadził za rękę pasażerów - mówił Borawski. - Ale, co ważne, nie będzie obowiązku korzystania z tego systemu. Ten system ma być udogodnieniem, natomiast jeśli ktoś będzie chciał korzystać z własnej aplikacji płatniczej do zakupu biletów, to będzie taka możliwość.
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe, przejazdy bez przepłacania, planer podróży, częstotliwość komunikacji dostosowana do potrzeb pasażerów i dzięki temu mniejsze przepełnienie pojazdów.

Dodał też, że ci, którzy korzystają z bezpłatnej komunikacji (m.in. seniorzy, uczniowie, małe dzieci), nadal będą ją mieli bezpłatną i "żadne obowiązki związane z systemem Fala nie będą na nich spływać".

Koszty uruchomienia systemu Fala to 153,8 mln zł brutto (125,6 mln zł netto). W tym środki unijne to 90 mln zł. Koszt utrzymania systemu w 2023 r. ma wynieść 5 mln zł. W 2024 r. i 2025 r. już po 10 mln zł.

Opinie (732) ponad 50 zablokowanych

  • Szkoda komentować i tak zrobią co chcą.

    Zdanie mieszkańców ich nie obchodzi. Tak to jest " demokracja" jak to całe Mevo...

    • 63 1

  • Oby wycofali się z pomysłu na bilety przystankowe (3)

    Nie dość, że mamy dużą gęstość przystanków, to będzie jeszcze drożej niż po kwietniowej podwyżce..

    • 53 1

    • Nie chodzi o łaskę panów

      Potrzebny jest protest. Dość tego. Mevo, Fala, podwyżki. Czas pokazać że to my decydujemy a nie oni! Demokracja pomyliła się im z autorytaryzmem!

      • 24 0

    • kino będzie (1)

      z kolejką w trajkach i busach przy czytniku FALA jedni kupujący, inni odbijający i jeszcze liczący przystanki (ps. te na żądanie też się wliczają?) Nim się wsiądzie to będzie trzeba policzyć na paluszkach ile przystanków się jedzie

      • 14 0

      • Ten system to absurd ale ktoś wziął za niego kasę

        • 15 0

  • Skandal! Dulkiewicz, Grzelak i ten trzeci do dymisji!

    • 78 1

  • A w Rzeszowie (2)

    A w Rzeszowie za 120mln zł rozbudowują 5 lini kolei podmiejskiej. W trójmieście tyle kosztuje "opcjonalna aplikacja". Ręce opadają

    • 94 0

    • Kto płaci? PiS?

      • 0 17

    • Super wiadomość, będzie m.in. bezpośrednie połączenie lotniska z centrum miasta i parkiem technologicznym

      Ale na tym portalu ludzie dalej będą się śmiali z Podkarpacia że to zad...e

      • 10 0

  • (2)

    Ten Borawski to jakiś jasnowidz, chce dostosować częstotliwość kursowania komunikacji , gdy emeryci i uczniowie są poza systemem. Słuszną linię ma nadza władza. Tego człowieka trzeba wyciąć z korzeniami.

    • 78 1

    • Bzdury

      Kobiety idą na emeryturę w wieku 60 lat, za darmo mogą jeździć od 70 roku życia

      • 11 1

    • Ceny będą takie, że nikogo poza darmowiczami nie będzie na nie stać (i ludzi zarabiających bardzo dobrze, ale oni tak czy tak zbiorkomem nie jeżdżą). Taki jest pomysł na to, żeby komunikacja nie była przeładowana.

      • 15 0

  • Naprawdę?!

    Już się nie możemy doczekać...

    • 26 1

  • won z falą!!!

    • 62 1

  • Ciekawe co p. Koralewski z PiS ma do powiedzenia w sprawie cen energii elektrycznej i cen paliw? (1)

    • 17 50

    • nic przecież to wina Tuska

      • 5 6

  • Nie chcemy czytać o Fali! Nie chcemy jej w Trojmiescie! (2)

    Kiedy to w koncu zrozumiecie??To nie jest system przyjazny pasazerom, tylko urzednikom.

    • 111 3

    • Nie marudź!

      • 1 24

    • już zdaje się, że zamówione i zapłacone

      więc będziemy uszczęśliwieni na siłę, bo tam chyba było dofinansowanie z UE

      • 7 1

  • Gdańska komunikacja to jakaś patologia

    Naprawdę to co się dzieje z komunikacja miejska to jakiś dramat odechciewa się żyć w tym mieście

    • 84 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane