• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwyżki cen biletów od kwietnia w Gdańsku i Sopocie

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (732)
Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Radni Gdańska i Sopotu przyjęli uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską.

Radni Gdańska i Sopotu przyjęli w czwartek, 9 lutego, uchwały ws. podwyżek cen biletów na komunikację miejską. Zaczną one obowiązywać już od 3 kwietnia. Zapłacimy 117 zł za bilet miesięczny, 4,80 zł za jednorazowy i 6 zł za bilet przesiadkowy do 75 minut.



Czy przekonują cię argumenty przemawiające za podwyżkami cen biletów?

Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją, wyższymi cenami paliw i energii elektrycznej oraz wzrostem wynagrodzeń kierowców i motorniczych.

W Gdańsku dodatkowe środki ze sprzedaży biletów mają pokryć też część kosztów wynikających z uruchomienia nowej linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (ruszy 4 marca) oraz zakupu nowego taboru.

Nowe ceny zaczną obowiązywać od 3 kwietnia.

Ceny biletów w Gdańsku od 3 kwietnia:



Bilety jednorazowe:
bilet na jeden przejazd bez możliwości przesiadek 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy)
75-minutowy, z możliwością przesiadek 6 zł (normalny) i 3 zł (ulgowy)
24-godzinny - 22 zł i 11 zł

Bilety okresowe:
w granicach Gdańska - 117 zł i 58,5 zł, 180 zł (na okaziciela)

Semestralne:
w granicach Gdańska - 222 zł (4-miesięczne) i 278 zł (5-miesięczne)


Jednocześnie radni przyjęli też maksymalne ceny biletów, jakie mogą obowiązywać od 1 lipca wraz z uruchomieniem systemu Fala.

Bilet miesięczny będzie mógł wówczas kosztować maksymalnie 130 zł, a 75-minutowy lub na jeden przejazd - 6 zł.

Decyzja w Gdańsku i Sopocie podjęta, ale niejednogłośnie



W Gdańsku za podniesieniem cen biletów zagłosowało 20 radnych, 11 było przeciwko.

- Władze Gdańska jeszcze kilka miesięcy temu mówiły, że ceny biletów się nie zmienią, a teraz jednak się zmieniają. Tyle właśnie są warte obietnice władz miasta - wskazywał na sesji Kazimierz Koralewski, przewodniczący Klubu PiS, który nie poparł uchwały.
Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska. Temat podwyżek cen biletów wywołał dyskusję na lutowej sesji Rady Miasta Gdańska.
W Sopocie uchwałę o podwyżkach poparło 14 radnych, 1 osoba była przeciwko, 3 się wstrzymały.

- Nikt nie lubi podwyżek i na pewno byśmy ich nie wprowadzali, gdyby nie to, że sytuacja makroekonomiczna jest dramatyczna, a pieniądze są drenowane m.in. przez Polski Ład. Jesteśmy zmuszeni do podniesienia cen biletów - mówił na sesji wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski.
Ceny biletów komunikacji miejskiej w Sopocie, które będą obowiązywać od 3 kwietnia. Tylko do tych stawek organizatorzy transportu mogą podwyższać ceny:

  • bilet jednorazowy - na jeden przejazd lub 75 minut - do 6 zł (ulgowe 3 zł)
  • bilet 24-godzinny - do 22 zł (ulgowe 11 zł)
  • bilet miesięczny - do 90 zł (ulgowe 45 zł)
  • bilet semestralny - imienny (ulgowy) na linie zwykłe, pospieszne i nocne w granicach Sopotu: 4-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.10-31.01 lub 01.02-31.05 - do 171 zł oraz 5-miesięczny ważny we wszystkie dni tygodnia 01.09 -31.01 lub 01.02-31.06 - do 214 zł


Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Na sesji o systemie Fala



Podczas gdańskiej sesji wiceprezydent Piotr Borawski przedstawił też radnym szczegółowo założenia systemu Fala. Nazwał go "prostym i łatwym". Przekonywał też, że będzie on ułatwieniem dla pasażerów m.in. dlatego, że nie trzeba będzie znać taryf, by "wygodnie jechać".

Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów. Władze Gdańska przekonywały na sesji, że system Fala to same korzyści dla pasażerów.
- System sam dopasuje nam odpowiedni bilet, najtańszą taryfę. Będzie prowadził za rękę pasażerów - mówił Borawski. - Ale, co ważne, nie będzie obowiązku korzystania z tego systemu. Ten system ma być udogodnieniem, natomiast jeśli ktoś będzie chciał korzystać z własnej aplikacji płatniczej do zakupu biletów, to będzie taka możliwość.
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety

Wśród korzyści Fali Borawski wyliczał m.in. możliwość zakupu biletu w każdym pojeździe, przejazdy bez przepłacania, planer podróży, częstotliwość komunikacji dostosowana do potrzeb pasażerów i dzięki temu mniejsze przepełnienie pojazdów.

Dodał też, że ci, którzy korzystają z bezpłatnej komunikacji (m.in. seniorzy, uczniowie, małe dzieci), nadal będą ją mieli bezpłatną i "żadne obowiązki związane z systemem Fala nie będą na nich spływać".

Koszty uruchomienia systemu Fala to 153,8 mln zł brutto (125,6 mln zł netto). W tym środki unijne to 90 mln zł. Koszt utrzymania systemu w 2023 r. ma wynieść 5 mln zł. W 2024 r. i 2025 r. już po 10 mln zł.

Opinie (732) ponad 50 zablokowanych

  • Wybralista dziadostwo to mata....

    • 52 0

  • Brawo Radni!

    Z kim trzymacie sztamę?

    • 26 1

  • Właśnie przez politykę takich głąbów.

    Przestałem korzystać z komunikacji. Jeszcze z 10-15 lat temu funkcjonowało to całkiem nieźle. Teraz wolę chodzić na piechotę.

    • 43 0

  • Prezydent Borawski chyba kłamie i totalnie nie wie po ile są w Gdańsku bilety. Przecież przed debata o systemie Fala twierdził, że nie będzie podwyżek do lipca po czym stwierdził że utrzyma bilety za 117 i 6zl. Teraz okazuje się że w kwietniu będzie podwyżka bo bilety będą po te 117 i 6 bo dziś są w rzeczywistości tańsze. Chyba ma mieszkańców za i**otów...

    • 61 0

  • Wyższe ceny biletów (4)

    To większa jakość i komfort w komunikacji publicznej

    • 1 46

    • Hahaha.

      • 19 0

    • komfort w komunikacji publ.

      to chyba jakaś sprzeczność... .nie potrafię tego zwizualizować ani, tym bardziej, poczuć. Dlaczego tak trudno jest dojrzeć w komunikacji miejskiej Radnych, którzy reklamują swoją obecnością w komunikacji publ. te komfortowe, wysoko jakościowe przejazdy. Po ostatniej podwyżce nie widzę, aby się ona przekładała na wyższy komfort i jakość. Pytanie co kto przez to rozumie... Ci co jeździli autami nadal jeżdżą nie skusili się na komfort komunikacji miejskiej, więc korki w godzinach szczytu jak były tak i są....

      • 14 0

    • Nie chcę komfortu, chcę taniości.

      • 15 0

    • No na pewno. Serdeczności.

      Masz na myśli że mniej osób będzie jeździć?

      • 2 0

  • Sopot (6)

    Ktoś jest w stanie wytłumaczyć jakim biletem za ile i gdzie można jeździć po tym zarąbanym turystami mieście? A nie sorry, najlepiej nie ruszać się z domu. Autem źle, komunikacja niewiadomo za ile, tylko uczniowie i emeryci za friko to im to lotto, klasa pracująca generująca podatki niech siedzi w domu. Komedia.

    • 122 6

    • Sopot nie ma własnej komunikacji miejskiej. (3)

      Jedne linie są obsługiwane przez Gdynie, inne przez Gdańsk

      • 11 0

      • (2)

        Czyli jednymi liniami będziemy jeździć za 4.8 (gdansk jednoprzejazdowe) a innymi za 6 ?

        • 11 0

        • Tak wychodzi. D (1)

          • 6 0

          • Już tak jest

            Na przykład w Gdyni autobus 171 z Gdyni do Gdańska. Są różnice w cenie biletów, bo jeden jest Gdyński, drugi Gdański, a jak zadzwonisz do urzędnika do Gdańska spytać, kiedy dojedzie na przystanej, bo się spoznia juz 25 minut, to usłyszysz z wielkim fochem, że się powinieneś orientować, że nie ma prawa wiedzieć, bo to nie jest gdański autobus i że masz się tym zainteresować, bo on nie jest od tego.

            • 1 0

    • (1)

      Jestem emerytka i płace, ale nie rozumiem dlaczego już pow 70 lat biletu nie trzeba mieć, niech kosztuje 10 proc ale każdy powinien płacić

      • 10 13

      • Bo starszym starcza tylko na leki,które nie są w cale bezpłatne po75 plus,jak głoszą nasze partie.

        • 0 0

  • 117 za miesięczny to darmo. (2)

    W Gdyni jest 176.

    • 13 2

    • to faktycznie boli (1)

      nie wiadomo kogo niedługo będzie stać na te przejazdy. Puste busy będą jeździły, a ludzie przerzucą się na hulajnogi, rowery, skutery, auta na minuty, ubery, taxy, bo wszycho będzie się bardziej opłacać niż komunikacja

      • 13 0

      • Pusty pojazd to będzie właśnie ten oczekiwany komfort.

        • 6 0

  • Przed wyborami prezydenckimi w Gdansku

    Adamowicz wprowadził darmowe bilety dla młodzieży uczącej się . Może jednak będzie lepiej, jak koszty kształcenia swoich dzieci będą POnosić ich rodzice,a nie wszyscy .

    • 50 5

  • Ludziska. Pikietę trzeba jakąś urządzić (1)

    Miasto może tak podnosić ceny w nieskończoność, jeśli nikt nie będzie reagował

    • 63 0

    • Dlaczego nie zainicjujesz tej pikiety. Sama się nie zrobi. Wszyscy mocni w "gębie", do działania nie ma chętnych.

      • 7 0

  • (1)

    Nie ma protestów na ulicy,to robią co chcą.

    • 53 0

    • TVN bedzie zagrożony to będzie rozlew krwi.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane