- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (525 opinii)
- 2 Narkotyki za 6 mln zł przejęte przez policję (69 opinii)
- 3 To samo morze, a toalety to nie problem (144 opinie)
- 4 Co się stało z młodymi drzewami? (105 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (284 opinie)
- 6 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (194 opinie)
Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut
Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej
Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.
Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.
W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.
W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.
- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże
Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.
Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru
Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.
Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.
Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.
Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.
Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę
Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).
- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.
Opinie (420) ponad 10 zablokowanych
-
2016-12-11 12:44
Podobnie rzecz się ma na szczeblu województwa . Partia postawiła jakiegoś śmiesznego gościa " na odcinku kolejowym " . I się boryka z tematem nie mając o tym zielonego pojęcia .... Widać że podobnie musi być i w Gdyni .
- 5 1
-
2016-12-11 12:54
Ale tak po prostu sprawdzili? Bez porozumienia z wladzami? (1)
Jak tak mozna?
- 9 1
-
2016-12-11 15:30
Widzisz bo jak się chce coś zrobić to się szuka sposobu a jak się nie chce to się szuka powodu
Tym się właśnie różnią mieszkańcy od władz Gdyni
- 4 0
-
2016-12-11 13:02
mieszkaniec (1)
Na torach na Obluzu jest najlepszy melanrz!!!!!! Niech rzyje Gdynia najlepsze miasto na swiecie melanrz manieczki jazda jazda. Ziomki zawsze razem! Zakladamy rekawiczki gwizdki jazda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 3 1
-
2016-12-11 15:03
A muzg zdejmujecie? Wait nie macie czego zdejmować.
- 2 0
-
2016-12-11 13:47
ja
jakoś Północna i Pucka stoją cały czas
- 2 0
-
2016-12-11 13:51
przepływ informacji (2)
A czy trudno było Szanownej Redakcji podać wcześniej terminu przejazdu?! Chętnie bym zobaczył te okolicę Gdyni z okien pociągu. Sądzę, że parę innych osób też by chętnie to zrobiła.
- 14 1
-
2016-12-11 19:23
po co podawac. kto ma wiedziec ten wie, a nie pozniej przykladowo janusze zwalaja sie pod lotnisko samolot ogladac
i spoterzy nie maja opcji wykonac naprawde dobrych zdjec
- 3 0
-
2016-12-11 22:11
co się bedzie wadza...
...z plebsem pospolitować...
Jeszcze by pomidory poszły w ruch...- 1 0
-
2016-12-11 14:49
to żadna władza to imbecyle !!! (2)
Żal im d*pska ściska że to mieszkańcy są kreatywni a nie te urzędasy w krawatach, prymitywne to jest ich myślenie a nie perony, nikt tam nie będzie stał godzinami ...przepraszam za to oświetlenie świąteczne musi być najlepszy co ??? lansik jest
- 15 1
-
2016-12-11 15:01
(1)
Ale kto mieszkańcowi broni zostać urzędasem i zmieniać świat? Niech się mieszkaniec dorwie do władzy i sprawdzi jakie to łatwe robić wszystko dla ludzi.
- 0 5
-
2016-12-11 17:46
a mafia uzurpujacych własność stołków odda "ich" stolki bez walki?
- 3 0
-
2016-12-11 17:04
W całej Gdyni są gigantyczne zaniedbania jeżeli chodzi o infrastrukturę
No ale jak się ciągle inwestuje w PR albo głupoty typu lotnisko, szkoła filmowa, muzeum emigracji, infobox, kolejka na kamienną górę i wiele innych to później na inne rzeczy brakuje pieniędzy
- 15 2
-
2016-12-11 17:39
To z rumii mozna sie dostac inna trasa na oksywie niz przez chylonie?
- 3 1
-
2016-12-11 17:44
tory na pogórzu (2)
a co z torami, które idą lasem na pogórze? rozładowałyby korki na kwiatkowskiego.
- 8 2
-
2016-12-11 19:28
tak daleko mysl szczurza nie dosiega
- 4 0
-
2016-12-11 21:55
byłem tam dzisiaj, miejscami tory wiszą w powietrzu, do odbudowy cała linia
- 0 0
-
2016-12-11 18:12
A to stąd te korki na Hutniczej... (2)
... którą trzeba było zaszlabanować, żeby to cudo przejechało. No to nic tylko zacierać ręce jak uchwalą rozkład jazdy, dajmy na to co 0,5h w jedną i drugą stronę. Co kierowcy na to?
- 6 9
-
2016-12-11 18:37
jak będą sensowne rogatki to szlaban będzie opuszczany na 20-30 sek, tylko aby pociąg przejechał.
- 3 0
-
2016-12-11 20:10
Szczurek tunel powinien tam zrobić ze 20 lat temu. No ale nie da się.. ;)
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.