• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut

Maciej Naskręt
10 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wiadukt na Puckiej: coraz bliżej końca prac

Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej


Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.



Myślisz, że połączenie kolejowe z północą Gdyni zostanie kiedyś uruchomione?

10 grudnia firma Arriva - znana głównie z przewozów kolejowych na Kujawach - zapewniła miłośnikom kolei niemałą atrakcję. Mogli oni zobaczyć z okna szynobusu trasę z Gdańska do Obłuża. Byliśmy tam razem z nimi. Kurs odbywał się przy okazji zapoznania się przez maszynistów przewoźnika Arriva ze szlakami kolejowymi na Pomorzu.

Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.

W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.

W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.

- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże

Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.

Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.

Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża. Sugerowana przez ekspertów linia do odtworzenia w kierunku Obłuża.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru

Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.

Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.

Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.

Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).

- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.

Opinie (420) ponad 10 zablokowanych

  • drogi

    Gdynie czeka katastrofa drogowa.Nie pomogą drogi rowerowe

    • 8 4

  • ...

    ''Bez udogodnień na peronach'' . Kuźwa ludzie chcą się sprawnie przemieszczać a nie mieć ''udogodnienia'' na peronie , co oni tam śpią?

    • 13 1

  • zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny

    prosimy red.Naskręta o przetłumaczenie na język ojczysty. Ja nie rozumiem o co chodzi.

    • 6 2

  • Szczurek - odejdź!

    • 11 1

  • Nie wiem, nie umiem,

    nie znam się, nie da się, nie potrafię, niemożliwe.

    • 13 0

  • szkoda tylko ze nie pomysleli o tym.... (1)

    .....ze kolejne pociagi to kolejne utrudnienia w otwieraniu szlabanow na puckiej i zwirowej a i dodatkowo zacznie sie blokada ul hutniczej w miejscu przecinki wiec dla mnie pomysl do .......

    • 1 6

    • dla ciebie najlepszy pomysł to była by adaptacja Luwru na parking wielopoziomowy, pantofelku

      • 3 0

  • Tunel pod wejściem do portu (3)

    rozwiązaniem problemów obłuża i oksywia jest tunel pod wejściem do portu, jak Pan Budyń dał radę pod Martwą Wisłą to jeden z najlepszych prezydentów nie da rady?.............da?

    • 10 3

    • A jakie są niby osiągnięcia Szczurka? (1)

      Dla mnie to jeden z najsłabszych prezydentów. Dostał miasto w świetnym stanie po Cegielskiej i już piątą kadencje marnuje potencjał Gdyni

      • 3 1

      • nie zrozumiałeś ironi

        • 2 0

    • a zanim powstanie drogi tunel
      już teraz dziś mógł by tamtędy pływać tani prom

      niestety, północną stronę portu zajmuje okupant

      • 2 0

  • A może by zapytać przewoźnika Arrivę (1)

    czy by uruchomiła połączenie bez tego urzędniczego bełkotu.
    Notabene cały ten artykuł to bełkot. Dowiadujemy się że Oksywie jest na Obłużu.

    • 9 0

    • pewnie by sie dało
      i to jest jakieś rozwiązanie, osobna kolej, osobny bilet, osobny regulamin, zarząd

      bo zrobić jeden bilet, jak w sztokholmie, wawie, na ślasku, w berlinie, czy lądku te male wredne złośliwe szczurze ludki nigdy nie pozwolą, to jest bez wieszania palenia i zabijania, oczywiście

      polsk rikstag :-(

      • 3 0

  • I jeszcze deweloperzy budują tu cały czas nowe osiedla

    Im się nie dziwie ale dziwie się, że ktokolwiek to kupuje. Tyle kasy by później poł życia spędzić w korkach?

    • 8 0

  • Panie redaktorze , nie ma takiej stacji Obłuże , jest przystanek osobowy . (2)

    Stacja a przystanek to dwie rózne rzeczy.

    • 3 3

    • klasyka (1)

      du pek - Lądyn? Nie ma takiej stacji! Jest Lądek. I jest Lądek Zdrój.
      redachtor - Chodzi o Londyn w Anglii
      du pek - To co mi pan nie mówi! Ja muszę sprawdzić, czy to stacja, przystanek osobowy, czy rampa towarowa!

      • 3 0

      • Pasażera to nie interesuje ale redaktora piszącego artykuł i do tego podpierajacego sie

        się słowami fachowca Rydzyńskiego obowiazuje znajomość tematu .
        Tym bardziej że redaktor tematyką kolejową zajmuje sie nie od dziś.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane