- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (525 opinii)
- 2 Narkotyki za 6 mln zł przejęte przez policję (69 opinii)
- 3 To samo morze, a toalety to nie problem (145 opinii)
- 4 Co się stało z młodymi drzewami? (105 opinii)
- 5 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (283 opinie)
- 6 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (194 opinie)
Pojechaliśmy pociągiem z Obłuża do centrum Gdyni w 13 minut
Zobacz, jak wyglądał przejazd z Obłuża do Gdyni Głównej
Szynobusem z Obłuża można pojechać do centrum Gdyni w 13 minut. Taki wynik osiągneli w sobotę miłośnicy kolei korzystając ze specjalnie w tym celu podstawionego szynobusu firmy Arriva. To ważny test w kontekście trwającej dyskusji w sprawie stworzenia połączeń kolejowych do północnych dzielnic Gdyni.
Podróż pociągiem rozpoczęliśmy w Gdańsku Głównym. Skład pojechał przez Rumię do Oksywia. W drodze powrotnej dodatkową atrakcją było mierzenie czasu przejazdu pociągu od Obłuża do centrum Gdyni. Szynobus zatrzymywał się na dawnym przystanku pod Estakadą Kwiatkowskiego, a także w Gdyni Chyloni.
W tym czasie mogliśmy się przekonać, że pociąg poruszający się torami z Gdyni Głównej przez Chylonię do Obłuża nie zwalnia poniżej 40 km/h. W efekcie dojechaliśmy do centrum z Obłuża w 13 minut.
W wydarzeniu kolejowym wzięły także udział władze Gdyni.
- Dzisiejsza podróż pociągiem była dla nas przyjemnością, a nie testem naszej wiedzy o linii na Obłuże. Doskonale znamy jej parametry. Poprowadzenie połączenia wymaga szerszego zakresu działań niż tylko zaplanowanie pociągów, o czym przypomniałam w toczącej się dyskusji - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, zastępca prezydenta Gdyni.
Miłośnicy kolei dołożyli ważny głos w sprawie kolei na Obłuże
Przypomnijmy, że miniony listopad mieszkańcom północnych dzielnic Gdyni będzie kojarzył się z ogromnymi korkami. Wywołały je nieduże prace prowadzone na Estakadzie Kwiatkowskiego. Kierowcy tracili często nawet 1,5 godz., by przejechać w godzinach szczytu z Grabówka na Obłuże.
Z tego powodu rozgorzała dyskusja na temat przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej do Oksywia. Regularne połączenia funkcjonowały tam w latach 90 ubiegłego wieku. Ponowne uruchomienie takiego połączenia złagodziłoby skutki korków.
Gdynia: połączenia kosztują, nie ma taboru
Zdaniem władz Gdyni połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej.
Kolejnym wydatkiem, który wyliczają przedstawiciele władz Gdyni, jest zakup taboru. Dlatego urzędnicy zabiegali, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.
Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny.
Przeczytaj więcej na temat stanowiska miasta w sprawie linii do Gdyni.
Eksperci: wykorzystajmy istniejącą infrastrukturę
Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem, zdaniem specjalistów branży kolejowej, wciąż znajduje się w bardzo dobrym stanie technicznym. Pociągi mogą poruszać się tą trasą z maksymalną prędkością 60-70 km/h, czyli praktycznie taką samą, jak na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.).
- Gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko - twierdzi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Przeczytaj cały artykuł eksperta o linii kolejowej do Obłuża.
Opinie (420) ponad 10 zablokowanych
-
2016-12-12 09:36
Stacje czy przystanki?
amatorzy zgniłych jabłek ...
- 0 1
-
2016-12-12 09:41
Nico to za
Pojechaliśmy, pojechać. Co to za język???? Proszę się doksztalcić z gramatyki języka polskiego.
- 1 0
-
2016-12-12 09:52
Bez bezkolizyjnej przeprawy przez Hutniczą... (1)
...słabo to widzę.
- 2 2
-
2016-12-12 11:57
A kto jeździ Hutniczą w tamtym miejscu ? Kilka ciężarówek do Vistalu i Coca Coli. Reszta to wsiuny GWE wracające do swoich tanich domeczków. Niech sobie stoją.
- 1 0
-
2016-12-12 10:06
dd
dwa na godzinę bylo by ok. ludzie się dostosują z czasem
- 3 0
-
2016-12-12 14:33
Przekopać tunel dla osobówek pod Pucką.
Tak jak w Wejherowie dawno temu zrobili.
- 3 0
-
2016-12-12 14:37
Czy to oznacza, że nie będę już musiał czekać kolejnych 40 lat na regularne połączenie Oksywia z Centrum Gdyni ?
Bardzo mnie ucieszyła wiadomość, że jednak można w bardzo krótkim czasie dojechać z północy Gdyni do centrum. Kibicuję więc ponownie temu przedsięwzięciu i przyznaję że powróciła mnie wiara w uruchomienie tej linii.
Z licznych komentarzy otrzymałem spójną informację o problemach, jakie mogą zaistnieć na przejazdach kolejowych z ulicami Północną i Hutniczą, ale czy dopóki nie powstaną w tych lokalizacjach porządne wiadukty nie można puścić ruchu tymczasowo przez Gdynię Postojową ?
Od razu przyznaję, że sam jestem zdecydowanym zwolennikiem prowadzenia ruchu pasażerskiego przez Gdynię Chylonię, tworząc tym samym połączenie kolejowe łączące wszystkie ważne dzielnice miasta, ale dopóki wiaduktów brak, lepszy rydz niż nic. Tą czy inną trasą to nowe połączenie kolejowe na pewno wpłynie pozytywnie na kształt komunikacji miejskiej w Gdyni i w całym Trójmieście.- 2 0
-
2016-12-12 18:40
Pfff
I co? Można? Mozna! Wiec niech nikt nie mówi, że sie nie da pociagu na Oksy puscić :/
- 1 0
-
2016-12-12 19:35
Nie tylko kolej ale i ścieżki rowerowe do przystanku tam już są!
I przyjedzie towarzysz Kierownik i zapyta jak kiedyś. ..pomożecie ? .. umęczony w korkach spracowany tłum wydukal z jękiem... pomożemy. I jak kiedyś co urzędnik s..ł czlowiek naprawi.
Brawa dla ruchu inicjatywy kolejowej .Oczywiście koniecznie obok peronu Obłuże Centrum węzeł przesiadkowy dla rowerzystów , skuterów i automobili z Pogórza oraz Kosakowa.- 0 0
-
2016-12-13 22:46
Połaczenia kosztują...., a lotnisko nie?
- 1 0
-
2016-12-16 08:54
popieram myślenie
o wiele lepsza kolejka bez wypasionych perownów niż żadna,
a jeśli chodzi o koszty to jak porównamy ile Gdynia wydaje co roku przykładowo na oświetlenie choinek miejskich a nakłady i przydatność linii kolejkowej dla dużej części miasta - to naprwdę warto włączyć mózgi i zaczać działać - życzę powodzenia dla mądrych- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.