• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół miliona za stronę systemu Tristar. Warto czy to pieniądze w błoto?

Maciej Korolczuk
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Informacje dla kierowców publikowane ne stronie Tristara. Najświeższa z Gdyni - z początku października. Ta z Gdańska - z 2015 r. Informacje dla kierowców publikowane ne stronie Tristara. Najświeższa z Gdyni - z początku października. Ta z Gdańska - z 2015 r.

Korzysta z niej garstka użytkowników, odwiedzają w zasadzie tylko urzędnicy, jest przestarzała, niefunkcjonalna i nie posiada wersji mobilnej. Mowa o stronie internetowej systemu Tristar, na utrzymanie której przez kolejne trzy lata Gdynia i Gdańsk będą musiały zapłacić 500 tys. zł. Dlatego pojawił się pomysł jej zamknięcia.



Co zrobić ze stroną systemu Tristar?

Strona internetowa systemu Tristar została stworzona z myślą o kierowcach z Trójmiasta. Miała im dostarczać aktualnych i najważniejszych informacji o sytuacji na drogach w Gdańsku, Gdyni i Sopocie oraz na obwodnicy Trójmiasta. Poza zdjęciami z kamer zainstalowanych na skrzyżowaniach można na niej znaleźć informacje wyświetlane na znakach zmiennej treści, a także te dotyczące wolnych miejsc na parkingach i sytuacji meteorologicznej.

Tak wygląda strona internetowa systemu Tristar

Tyle teorii. W praktyce strona jest martwa, o czym świadczą publikowane na niej komunikaty. Najnowsze info dla gdańszczan dotyczy zamknięcia tunelu koło LOT-u i pochodzi z wakacji 2015 r. Gdynianie są bardziej na bieżąco, bo najświeższa informacja ma dwa miesiące, pochodzi z pierwszej połowy października i dotyczy utrudnień na ul. Władysława IV.

Strona systemu Tristar odwiedzana przez urzędników i hakerów



Strona ma przestarzały interfejs, nie ma wersji mobilnej, nie da się jej też przerobić na aplikację. Miesięcznie odwiedza ją niewielu użytkowników, ruch generują na niej w zasadzie tylko urzędnicy i... internetowe roboty. System odnotowuje tygodniowo setki ataków złośliwego oprogramowania.

Utrzymanie strony generuje ogromne - w porównaniu do korzyści - koszty. Już niebawem wygaśnie trzyletnia licencja na prowadzenie strony. Za jej odnowienie Gdańsk i Gdynia będą musiały w sumie zapłacić ok. 500 tys. zł.

Utrzymanie strony i baz danych w takim samym kształcie po zakończeniu gwarancji będzie świadczone w ramach usługi zlecanej na zewnątrz.

Podgląd z kamer na skrzyżowaniach to prawdopodobnie najbardziej przydatna - choć niepozbawiona ograniczeń - funkcja strony Tristara. Podgląd z kamer na skrzyżowaniach to prawdopodobnie najbardziej przydatna - choć niepozbawiona ograniczeń - funkcja strony Tristara.
Zdaniem urzędników, z którymi rozmawialiśmy, to pieniądze wyrzucone w błoto i chcieliby oni przestać trwonić na nią publiczne fundusze. Nie jest to jednak proste. Strona powstała jako część projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jest jego integralną częścią i jednym z warunków tzw. trwałości projektu.

Gdańsk chce oszczędzić, Gdynia widzi korzyści



Pojawił się jednak pomysł, by zwrócić się do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (opiniuje wszystkie projekty transportowe współfinansowane z UE) z wnioskiem o wyłączenie z umowy warunku utrzymania strony.

- Pomysł wydaje się ciekawy, bo z działania tej strony nikt nie jest zadowolony - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Przewidzieliśmy w przyszłorocznym budżecie ok. 250 tys. zł na zakup trzyletniej licencji tylko dlatego, że wymaga tego umowa z CUPT. Postaramy się wyłączyć ten warunek z umowy, może wówczas te środki uda się przesunąć na inne cele?
Nieco innego zdania są urzędnicy z Gdyni. Jak wyjaśnia nam Wojciech Folejewski, wicedyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, koszt przedłużenia licencji w późniejszych latach będzie kilkunastokrotnie niższy niż obecnie.

- Należy nadmienić, że portal stworzony został nie tylko dla użytkowników indywidualnych, ale stanowi także źródło informacji dla służb porządkowych. Po zalogowaniu można np. zajrzeć do danych ze stacji meteorologicznych. Z tego powodu Gdynia nie zamierza wnioskować o wyłączenie portalu z trwałości projektu - mówi zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Wideo archiwalne

Opinie (243) 5 zablokowanych

  • Tristar

    Zamknąć ale tych od TRISTARA.
    KOmisje śledcza poprosze

    • 6 0

  • Tri-sht

    Parę miesięcy temu pisano jakie cuda zdziałał tri-sht.
    W komentarzu napisałem, że to bull-sht. - większość korków z centrum przesunął tunel w stronę pasa nadmorskiego. Opinie były mocno podzielone.
    Potem okresowo zamknięto tunel i wszyscy widzieli co "toto" jest warte.

    • 4 0

  • lepiej niech dorzuca na kwiaty na dzien kobiet bo korki to ja w guglu patrze. a zielona fale tritara to mialem raz, o 2ej w nocy

    • 2 0

  • Marnotrawstwo na szeroka skalę

    A obywateli się mami ii podnieca informacjami o budżecie obywatelskim gdzie są projekty po klika czy kilkanaście tysięcy. Od lat, UM w Gdańsku to pralnia i przytulania pieniędzy dla i przez kolesi

    • 3 0

  • Danziger

    Dla Budynia wydać parę mln naszych pieniędzy lekką rąsią to normalka. Ciekawe jakby wydawał tyle ze swoich 40 kont ?

    • 3 0

  • Nie wiem jak z Tristarem, ale na pewno warto wydać 3 mln na makietę, skoro żaden z publicystów portalu pochylił się nad sensem istnienia tej makiety i jej ceny (poza podaniem samych suchych faktów).

    • 3 0

  • Wersja mobilna jest (stworzyli wolontariusze) , ale autor pominął... (3)

    "...niefunkcjonalna i nie posiada wersji mobilnej. Mowa o stronie internetowej systemu Tristar".

    Może oficjalna stronka słabo. Nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem.
    Ale jest alternatywa (powstała społecznie).
    Wersja mobilna, dostępne tutaj: http://tristareye.kodujdlapolski.pl/.
    Otwiera się na komputerach, telefonach, tabletach. Po prostu responsywne. Normalka dzisiaj.
    Można "dodać do ekranu głównego" i wtedy jak normalna aplikacja (bez instalowania) działa pełnoekranowo po kliknięciu w ikonę z pulpitu. Czego więcej chcieć? Nie poszły miliony, tylko praca ochotników...

    Było o tym wiele miesięcy temu tutaj: http://www.gdansk.pl/wiadomosci/Tristar-Eye-czyli-informacje-z-Tristara-nareszcie-w-smartfonie,a,72674

    • 5 0

    • (2)

      I super.

      Ale szkoda że Tristar nie ma otwartego API, bo takich projektów można by zrobić o wiele więcej i zapewne można byłoby zrobić to w postaci natywnej aplikacji

      Szczególnie że nie macie "https" i nie działa tym samym lokalizacja choćby w Chromie. A szkoda.

      • 1 0

      • Dzięki za komentarz (1)

        Dzięki za info.
        Jeśli są jakieś uwagi, pomysły, proszę to zgłosić. Jest podany kontakt na stronie.
        HTTPS jest to pewien dodatkowy nakład pracy, itd., ale to da się zrobić.

        Natywna aplikacja nie wydaje się być potrzebna, bo z tego co jest można zrobić skrót na puplicie i otwierać pełnoekranowo jak natywną aplikację.
        Jeśli bardzo zależy na natywnej aplikacji, to jest to też pewien dodatkowy nakład pracy i czasu prywatnego, ale da się zrobić. Musi być widać jednak sens. Poczucie, że ktoś tego faktycznie potrzebuje.

        Jest to też nakład finansowy, bo aplikacji (nawet darmowych) nie publikuje się za darmo. Ale pieniądze to inna kwestia. Hosting też nie jest za darmo i fundację trzeba było znaleźć. Da się zrobić coś za darmo, albo przy minimalnym nakładzie. Można coś ufundować jeśli będzie zapotrzebowanie. Wszystko się da. Jeśli ktoś pracę doceni. Np. w takim artykule jak ten ;) Ale tu autor nawet się nie zająknął, a wg mojej wiedzy redakcja jest poinformowana o tym projekcie.

        PS: Btw. Tristar ma otwarte API. Ale tych danych akurat tam jeszcze nie ma. Jest komunikacja miejska, itd.

        • 0 0

        • Znam API Tristara jakby co, może w styczniu wpuszczę apkę....

          • 0 0

  • Polecam film Miś, konkretnie scenę "lekcja inwestowania"

    W tej scenie bohaterowie dyskutują o trójmiejskim systemie Tristar, o którym okazuje się że Bareja wiedział ze 30 lat temu

    • 5 0

  • Jak można

    Płacić tyle kasy za stronę która nie działa? Ktoś ma fajne układy i kasę za darmo

    • 1 0

  • Ten system nie działa !!! (1)

    Od kiedy istnieje są same problemy z światłami w Gdańsku! Wcześniej na ul. Grunwaldzkiej były "zielone fale" świateł aż do Sopotu. Teraz zanim ruszymy już czekamy na następnych. Ten system tworzy korki na ulicach. Kosztuje nas majątek on i pracownicy ! Miał już działać na 100% w 2012 https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tristar-zadziala-juz-w-pazdzierniku-n60984.html, a jest 2017 i dalej "kicha". Zamknąć inwestycję i nie topić pieniędzy !!!

    • 1 1

    • Ten system nei ma być jak zielona fala, ale ma kierować ruchem w mieście. Niestety jest wdrożony tylko na małym fragmencie i stąd jego problemy z optymalizacją ruchu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane