• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pół roku elektronicznej kontroli parkowania. "Kopalnia wiedzy"

Maciej Korolczuk
17 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia. Po pół roku od uruchomienia systemu gdańscy urzędnicy wciąż się go uczą i są zadowoleni z pierwszych efektów. Efektywność e-kontroli jeszcze wzrośnie, gdy uda się skrócić procedury już po wystawieniu samego zaświadczenia.

Po pół roku od uruchomienia e-kontroli strefy płatnego parkowania Gdański Zarząd Dróg i Zieleni postanowił wydłużyć z pięciu do siedmiu godzin dziennie czas pracy samochodu do skanowania tablic rejestracyjnych.



Czy dostałeś kiedykolwiek mandat za brak opłaty za parkowanie?

Auto z systemem kamer do elektronicznej kontroli samochodów w Strefie Płatnego Parkowania na ulice Gdańska wyjechało na początku listopada. W ciągu czterech tygodni samochód wyposażony w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych kontrolował ok. 3 tys. pojazdów dziennie, mimo że w fazie rozruchowej wyjeżdżał tylko na trzy godziny dziennie. W tym czasie wystawiono ponad 1,2 tys. zawiadomień o opłacie dodatkowej.

W grudniu czas pracy samochodu wyposażonego w system do e-kontroli wydłużono z trzech do pięciu godzin.

W lutym, w ciągu jednego dnia pracy, auto wykonywało 2,7 tys. odczytów, w marcu 2,6 tys., a w kwietniu - 2,9 tys..

W tym czasie do systemu trafiło prawie 5,5 tys. kierowców, którzy nie zapłacili za postój (kolejno 1807 osób w lutym, 1976 w marcu i 1683 w kwietniu).

- Warto przypomnieć, że pojazd skanujący przejeżdża obok zaparkowanych w płatnej strefie aut dwukrotnie w odstępie kilku minut. Dopiero gdy podczas obu przejazdów nie ma wniesionej opłaty za postój, wystawiana jest dodatkowa opłata - przypomina Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Mniejsza liczba zawiadomień w przypadku auta do e-kontroli wynika z wydłużonej procedury już po wystawieniu zawiadomienia. Zwykły kontroler wystawia "mandat" na miejscu.
  • Auto do e-kontroli wciąż ma spory i niewykorzystany potencjał. W ciągu pięciu godzin pracy jest w stanie kontrolować podobną liczbę aut co 11 kontrolerów przez cały dzień.

Skąd kilkuminutowa przerwa między pierwszym a drugim przejazdem? Jest to czas dany kierowcy na wniesienie opłaty w parkometrze.

O tym, że czasem bywa to kłopotliwe, przekonał się w ostatnim czasie pan Grzegorz, nasz czytelnik, a zawodowo taksówkarz, który w czasie gdy czekał na klienta, "został zeskanowany" przez auto do e-kontroli. W sumie naliczono mu 400 zł opłaty dodatkowej.

Porównanie kontroli elektronicznej i normalnych kontrolerów



Dla porównania - w czasie gdy po mieście krąży auto skanujące tablice rejestracyjne, równolegle we wszystkich strefach płatnego parkowania pracuje też 11 kontrolerów wyposażonych w mobilne skanery. I o ile kontrolują oni podobną liczbę samochodów (w ciągu 11-godzinnego trybu pracy), to wystawiają zdecydowanie więcej "mandatów".

W lutym było ich ponad 3,9 tys., miesiąc później - już ponad 5,1 tys. a w kwietniu aż 5,5 tys. Z czego wynikają tak znaczne różnice między samochodem do e-kontroli a tradycyjną kontrolą sprawowaną przez pracowników GZDiZ?

- Kontrolerzy wezwanie do zapłaty zostawiają od razu za wycieraczką danego pojazdu, a dane z e-kontroli spływają z opóźnieniem. Dodatkowo trzeba je jeszcze zweryfikować, ustalić właściciela pojazdu i wysłać zawiadomienie. To trwa, stąd pewne opóźnienie w czasie i różnica w liczbie wystawianych wezwań - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Samochód kontroluje taką liczbę aut, którą później nasi pracownicy są w stanie na bieżąco "obrobić". Nie sposób zebrać dużej liczby danych, których nie jesteśmy w stanie na bieżąco weryfikować.

Kopalnia wiedzy o tym, jak parkujemy



Ale kontrola opłat to niejedyna funkcja systemu. Na podstawie zbieranych informacji i ich analizy urzędnicy mogą w efektywniejszy sposób zarządzać danymi strefami płatnego parkowania.

Wiedzą m.in., w jakich dniach tygodnia, porach dnia i w których dokładnie miejscach dana strefa się zapełnia, jaka jest jej pojemność i przepustowość, czy potrzebna jest jej dalsza rozbudowa itp.

Czas pracy samochodu wydłużony



Teraz statystyki znów się zmienią, bo od początku maja czas przejazdu i skanowania tablic został wydłużony z pięciu do siedmiu godzin. Docelowo e-kontrola ma działać w pełnym wymiarze funkcjonowania strefy płatnego parkowania, zarówno tej zwykłej (w godz. 9-17 strefa niebieska i 9-15 strefa zielona), jak i śródmiejskiej (9-20). Na razie jednak nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Czy w najbliższej przyszłości należy się spodziewać kolejnego auta do e-kontroli?

- Na razie nie zapadły jeszcze takie decyzje - wyjaśnia Kotłowski.

Miejsca

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Dobra a co sie dzieje z tymi pieniędzmi z mandatow? (9)

    Ida na konkretne cele czy na premie?

    • 14 1

    • To nie sa mandaty

      • 5 0

    • (1)

      Gdyby ja tym zarządzał to za te pieniądze kupiłbym więcej samochodów kontrolujących

      • 5 2

      • Na szczescie jestes onanista zza monitora i jestes niegrozny

        • 0 0

    • (1)

      Przede wszystkim ile tych pieniędzy jest.

      Łączna kwota wezwań do zapłaty to tylko wirtualne pieniądze.
      Istotny udział mają koszt ściągnięcia i skuteczna egzekucja.

      • 2 0

      • czyli nie ma problemu , ukarany płaci jakieś wirtualne pieniądze więc nie ponosi zadnych kosztów

        • 0 1

    • Na konkretne cele (2)

      1) bezsensowne przejścia naziemne obok tuneli korkujące miasto na jego głównych trasach
      2) ekrany na przystankach z informacją o której przyjedzie autobus, koszt jednego ekranu to 110 000 zł (słownie: sto dziesięć tysięcy złotych)

      • 6 7

      • (1)

        Dla ciebie wydatki na cele, które wymieniłeś są bezsensowne, ale dla wielu innych ludzi całkowicie uzasadnione.

        Przyjrzyj się ile osób korzysta z nowych przejść naziemnych. Sam jestem zmotoryzowany i nie zauważyłem istotnego zwiększenia korków z tego powodu.

        Osoby korzystające z komunikacji miejskiej z pewnością doceniają to, że mogą otrzymać na bieżąco informację o godzinie przyjazdu konkretnego autobusu, czy tramwaju, zwłaszcza gdy przydarza się opóźnienie wynikające z trudno przewidywalnych sytuacji drogowych lub awarii.

        • 5 3

        • Ten portal już raz podliczał, że więcej osób wciąż korzysta z tunelu niż z przejścia.

          Większych korków przy samym przejściu nie ma, bo przesunięto je na drogi dojazdowych. W celu uniknięcia korków przy samym przejściu wydłużono czerwone światło na skrzyżowaniach Armii Krajowej z 3 Maja i Okopowej z Toruńską. Dobrze to pokazują mapy Google podczas porannych godzin szczytu. Poza tym wydłużenie buspasa też jest dowodem na wydłużenie się korków.

          Co do ekranów informacyjnych to też jestem ich zwolennikiem, ale nie w cenie ponad 100 tys. zł za jeden telewizorek podłączony do internetu i pobierający dane z otwartych danych ZTM w Gdańsku.

          • 4 6

    • "Na utrzymanie tej hydry nienasyconej, ich dzieci, żon i matek".

      • 4 3

  • I mandat przychodzi po ponad (3)

    Pół roku. I w życiu mie wiesz czy płaciłeś wtedy czy nie.

    • 10 2

    • (1)

      Wiesz które listy nie dochodzą do adresata? Niewysłane . Jeżeli zapłacisz nie dostaniesz wezwania do zapłaty dodatkowej opłaty. Mnie przynajmniej się to nie zdarzyło .

      • 4 1

      • To, że tobie się to nie przydarzyło, nie oznacza niczego.
        Tzw. dowód anegdotyczny.

        Zgadzam się z @Ktoś, że w dobie informatyzacji procedura wystawiania opłat dodatkowych powinna być automatyczna i trwać nie dłużej niż dwa tygodnie.

        Nie widzę sensu mielenia tematu przez urzędników skoro mogłyby to w całości wykonać maszyny i to praktycznie tego samego dnia w którym nastąpiło parkowanie. Największe opóźnienie wygenerowałoby przesłanie korespondencji. No ale do tego celu należałoby skoordynować pracę systemów zarządzanych przez kilka instytucji. Przecież m.in. dla tego utrzymujemy struktury miejskie, wojewódzkie i szczebla rządowego.

        Jeśli właściciel pojazdu uzna, że wezwanie jest niesłuszne, to się odwoła i dopiero wtedy jest istotne uzasadnienie angażowania do tej pracy człowieka, który rozstrzygnie wątpliwości.

        • 1 1

    • I po to masz fotki i logi z parkometrów, żeby ci bardzo dokładnie przypomnieć.

      • 2 1

  • A może Pan Grzegorz ( złotówa) powie ktory przepis pozwala stac na parkingu taksówce bez opłaty? (4)

    Zajmuje miejsce jak kazdy inny kierowca . Przywyczaił sie że na Targu Węglowym Straż Miejska nie karała ich za postój bez opłat a wręcz śmiała się że są równi i równiejsi. tak samo jak omija ich jeszcze do dzis pomimo postoju na zakazie. Inny kierowca mialby mandat albo blokade ale taryfiarze nie . Nareszcie dla automatu sa równi ze wszystkimi.

    • 17 4

    • Opłatę za postoj w SPP powinien ponosić klient! (2)

      Należy ją doliczyć do rachunku!

      • 3 1

      • (1)

        Ciekawe czy byś zapłacił taksówkarzowi za postój w SPP

        • 1 0

        • Dlatego my w bolt stawac na ulica i wlaczac awaryjna swiatla i nie byc problem

          • 1 0

    • I coś w tym jest

      Przecież codziennie tam stoją

      • 0 0

  • Kiedy w Gdyni? (1)

    Jest mnóstwo cwaniaków, którzy nie płacą z parkowanie

    • 8 5

    • Przesadza z nową strefą w dzielnicach mieszkalnych (działki, wzgórze) parkowanie płatne do 20, na glowy upadli

      • 0 0

  • Inwigilacja

    Permamentna

    • 18 2

  • Jak parkować za darmo? (3)

    wystarczy kupić jedną tablice z wymyślonymi numerami i zmieniać ją na cały dzień pobytu w Gdańsku :)

    • 13 7

    • I właśnie dla takich januszy wymyślono następujący przepis

      Kto dokonuje zaboru tablicy rejestracyjnej pojazdu mechanicznego, umożliwiającej dopuszczenie tego pojazdu do ruchu na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie odrębnych przepisów, albo taką tablicę podrabia lub przerabia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5

      • 7 0

    • Za to teraz można dostać odsiadkę!

      • 0 0

    • najlepiej kupić taka fałszywkę z własnymi numerami wtedy system zgłupieje i nie dostaniesz wezwania

      • 0 0

  • (3)

    Efektow brak. Nada wystarczy zaparkowac obok na chodniku czy trawniku i nic za to nie grozi

    • 7 1

    • (1)

      To tak parkuj, oszcżędzisz 5 zł .... jeżeli nie dostaniesz mandatu za parkowanie w niedozwolonym miejscu. Zuch!

      • 0 0

      • Niestety nie dostanie, bo w Gdańsku służby nie interesują się takimi wykroczeniami. Dostać mandat za źle parkowanie to jak wygrać w loterii. Niestety

        • 0 0

    • np. na Targu Węglowym chodniki zastawione samochodami

      najlepiej widać to w weekendy

      • 2 0

  • w centrum Gdyni zlikwidowali miejsca parkingowe (8)

    i nie mają takich problemów jak Gdańsk...

    • 79 22

    • (2)

      Zlikwidowali ? Tam raczej przybywa bezsensownych płatnych miejsc postojowych

      • 10 10

      • (1)

        Płatnie miejsca w śródmieściu też likwidują:
        - 10 lutego na całej długości,
        - na 3 maja na wysokości Armii Krajowej zrobili przejście dla pieszych i usunęli przez to 5 miejsc parkingowych, odrobinę dalej usunęli 8 miejsc robiąc z nich ścieżkę rowerową,
        - na Armii Krajowej usunęli ponad 10 miejsc na rzecz prawoskrętu do prywatnej posesji dewelopera, a po drugiej stronie ulicy zmienili rodzaj parkowania z ukośnego na równoległy (zmniejszając ilość miejsc parkingowych o 1/4),
        - na Władka przy 10 lutego zmienili z ukośnego na równoległy zmniejszając ilość miejsc parkingowych o 1/3,
        - usunęli parking przy Akwarium,
        - usunęli parking przy początku bulwaru,
        - Abrahama przy 10 lutego (do ul. Batorego) - miejsc zredukowali do 6,

        A planują dalsze zmniejszanie miejsc parkingowych:
        - przy Batorym parking jest prywatny, za jakiś czas zostanie zabudowany,
        - Starowiejska ma zostać wyremontowana i ma być zmniejszony ruch na niej,

        • 14 4

        • w końcu to zrobili

          • 2 4

    • W centrum Gdyni miejsc parkingowych jest od cholery (3)

      i jeszcze nie wiadomo dla kogo (bo znaleźć wolne wśród obecnych to nie problem) budują kolejne pod Parkiem Centralnym.

      • 10 14

      • Chyba cię bozia opuściła (2)

        • 15 7

        • W gusła nie wierzę (1)

          Za to bywam regularnie w centrum Gdyni i mam oczy

          • 7 4

          • a ja w ekologię nie wierzę.

            i mam oczy, widzę ile ona kosztuje.

            • 1 1

    • Po amputacji nogi pacjent przestał się skarżyć na bóle stopy.

      • 5 1

  • "W tym czasie wystawiono ponad 1,2 tys. zawiadomień o opłacie dodatkowej...."

    Dosyć eufemistyczne stwierdzenie. Napiszcie raczej , że to kara i tyle w temacie.

    • 6 0

  • pasożyty haracz zbierają

    szkoda że nie dbają o te parkingi w Gdańsku tak jak o okradanie kierowców na każdym kroku.

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane