- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
"Polityka" pisze o Trójmieście
W najnowszym wydaniu tygodnika "Polityka" aż 17 stron poświęcono Trójmiastu. To ciekawa lektura, choć jako mieszkańcy Trójmiasta z trudem znajdziemy w niej spojrzenia na nas samych z zewnątrz.
Trudno jednak mieć o to pretensje do redakcji tygodnika, który przecież skierowany jest do czytelników w całej Polsce. Oni zaś potrzebują obrazu Trójmiasta nie tyle najpełniejszego (który uzyskuje się przez konfrontację kilku punktów widzenia), co najbardziej szczegółowego, a taki mogą naszkicować jedynie autorzy na co dzień związani z Gdynią, Gdańskiem i Sopotem.
W swoim dodatku "Portrety miast polskich" "Polityka" publikuje więc pięć artykułów autorów-mieszkańców Trójmiasta: historyka sztuki Jacka Friedricha, pisarza Pawła Huelle, polityka Wojciecha Fułka oraz dziennikarki Ryszardy Sochy (trójmiejska korespondentka gazety jest autorką dwóch tekstów: o prezydentach Gdyni, Gdańska i Sopotu oraz o przeobrażeniach gospodarki Trójmiasta w ostatnich latach). Spojrzenie z zewnątrz zapewniają dwa artykuły Piotra Sarzyńskiego (o architekturze Trójmiasta) i Edwina Bendyka.
Jacek Friedrich, historyk sztuki, niezwykle popularny wykładowca akademicki i publicysta, pisze o gdańskiej tożsamości, która w rzeczywistości jest zupełnie inna, niż ta oparta o popularny mit wielokulturowego Gdańska, w którym mieszały się żywioły nie tylko niemieckie i polskie, ale i szkockie, flamandzkie, holenderskie i angielskie. O tym, że Gdańsk był przede wszystkim niemiecki mieliśmy się przekonać w dwóch etapach: najpierw w latach 80. po publikacji w Polsce "Blaszanego bębenka" Guntera Grassa a następnie, dekadę później, po publikacji serii (jak się później okazało: bestsellerowej) albumów z cyklu "Był sobie Gdańsk". Esej Friedricha jest przekonujący, a jego wnioski logiczne, choć można w ciemno założyć, że nie spodobają się one tym, którzy myślą o Gdańsku, jako o wyspie polskości w morzu niemieckiego żywiołu.
Na pierwszy rzut oka zamówienie u Jacka Friedricha, mieszkańca Gdyni, tekstu o Gdańsku, a u Pawła Huelle, mieszkańca Oliwy, artykułu o Gdyni, wydawało się ciekawym zabiegiem. O ile jednak Friedrich skupił się tylko na jednym wątku, o tyle tekst autora "Weisera Dawidka" wygląda jak z przewodnika "Gdynia w 30 minut". Mnogość tematów sprawia, że artykuł nie jest pozbawiony stereotypów ("wolny Gdańsk, szybka Gdynia"), a nawet elementów laurki ("w Gdyni można właściwie wszystko"). Pisarz jest w swojej analizie znacznie bardziej wiarygodny, gdy pisze o micie założycielskim Gdyni i przeżywaniu kluczowych wydarzeń z historii PRL, niż gdy zajmuje się transportem ("tak duży i rozrastający się obszar miejski jak Trójmiasto powinien mieć drugie lotnisko, gdy jedyne działające zaczyna pękać w szwach"), czy architekturą ("takich budynków [jak Sea Towers - dop. red.] mogłoby powstać jeszcze kilka albo kilkanaście").
O Sopocie pisze już sopocianin, jego wieloletni badacz oraz wiceprezydent Wojciech Fułek, który poza działalnością polityczną jest przede wszystkim poetą. Jego artykuł jest podróżą przez historię kurortu, niezwykle barwną w czasach PRL-u, z jego środowiskami artystycznymi, zaangażowanymi w sztukę nie zawsze przez duże "s". Autor wyzbył się pokusy wymierzenia prztyczka w nos prezydentowi Karnowskiemu, którego przez bardzo długi czas był współpracownikiem, ale z którym się mocno poróżnił w ostatnich latach.
Całość pointuje felieton Edwina Bendyka pod przewrotnym tytułem "Trójmiasto nie istnieje". Autor stawia w nim tezę, że nawet połączone komunikacyjnym i infrastrukturalnym kręgosłupem miasta są oddzielnymi organizmami i nigdy nie staną się jednym.
Dlaczego? "Bo każde z trzech miast ma zupełnie inną, złożoną historię, nad którą po 1989 r. można pracować, teoretycznie już bez żadnych ograniczeń, przywołując na świadków nie tylko ludzi, lecz także kamienie, archiwa i literaturę. Odkrywana, opisywana na nowo i przepisywana historia służy nie tylko umacnianiu tożsamości Gdyni, Gdańska i Sopotu oraz ich mieszkańców, lecz także doraźnym intencjom politycznym."
Edwin Bendyk jest jednym z najinteligentniejszych polskich publicystów, niezwykle trafnie pisze o współczesnych oraz przyszłych problemach naszej cywilizacji. Jednak w tym wypadku ocena warszawskiego intelektualisty nie może wygrać z opinią zwykłych mieszkańców, dla których od "tożsamości i historii" ważniejsza jest wspólnota codziennych doświadczeń. Czy student, który na zajęcia dojeżdża z Gdańska do Gdyni emocjonuje się niemiecką przeszłością swojego miasta i jakoś ją wartościuje w stosunku do "zawsze polskiej" Gdyni? Czy bawiąc się w Sopocie uroni łzę nad wiekową historią uzdrowiska? Czy po znalezieniu pracy w Gdyni nie przeprowadzi się do tego miasta, bo tak jest wygodniej? Czy wyliczając atrakcje lata nad Bałtykiem w rozmowie z kolegą ze Śląska nie wspomni o gdyńskich zawodach Red Bull Air Race? No i czy w poszukiwaniu najlepszego sposobu na spędzenie weekendu... nie zajrzy na trojmiasto.pl? :)
Opinie (211)
-
2014-08-27 21:04
Gdańsk Sopot Gdynia (8)
tu się wszystko kończy i zaczyna !
- 154 4
-
2014-08-27 21:13
Oj nie tak (6)
Tu wszystko się kończy i zaczyna
Gdańsk Sopot Gdynia...
https://www.youtube.com/watch?v=WUyakkL2o7M- 12 1
-
2014-08-27 21:48
(2)
https://www.youtube.com/watch?v=3W0XkE053-g
- 2 0
-
2014-08-27 21:51
:) (1)
https://www.youtube.com/watch?v=IAPlScju0pg
- 3 0
-
2014-08-27 22:45
slabe, nie wrzucaj juz nic.
- 2 4
-
2014-08-28 07:45
(1)
https://www.youtube.com/watch?v=jwMczNEOpvs
- 1 0
-
2014-08-28 07:48
https://www.youtube.com/watch?v=r-YIKjVTHTU
- 1 0
-
2014-08-28 08:57
Na podstawie m.in. linków z utworami o Trójmieście można napisać jakiś artykuł Panie Redaktorze :) Jeszcze sporo by się znalazło dodatkowo.
- 2 0
-
2014-08-28 00:44
Jedyne co łączy te 3 miasta
to SKM
- 19 13
-
2014-08-27 21:06
O mój boże (1)
Piszą o nas, piszą o nas!
- 80 10
-
2014-08-28 12:01
dodałbym - "jesienny mały boże".....
- 4 1
-
2014-08-27 21:08
Cała Polska zazdrości mieszkańcom trójmiasta, (7)
że mamy taką wspaniałą lokalizacje. Morze, plaże, masę lasów , szczęśliwych ludzi, żyjących na bardzo wysokim poziomie. Zarobki wysokie a ceny przeciętne. Masę imprez kulturalnych plus ok 10 mln turystów
- 227 19
-
2014-08-27 21:41
(3)
tylko sami mieszkańcy tego nie doceniają i chcą najwidoczniej, aby wszystko poszło w piz... przez taki PiS czy KNP
- 39 40
-
2014-08-27 22:50
Nie do końca jestem pewny czy to miała być ironia czy nie...
Ale zasadniczo moge powiedzieć, że to prawda :) Tyle, że tego nie zauważy osoba która cały czas siedzi na miejscu i np. oglada świat z google earth ;)
Świat trzeba zobaczyć, troche zwiedzić i z lekka "zasmakować" wtedy sie zauwarza że tak naprawde "gdzieś daleko" ni jest aż tak "zarąbiście" jak to na zdjęciach gdzieś się widziało, a jest to całkiem zwyczajne...
Co więcej jak sie pobędzie gdziekowiek indziej..,. a potem sie wróci na "stare śmieci" i zobaczy się jeszcze raz np. Żuraw, Neptuna, skwer Kościuszki albo chociażby Molo to wtedy się stwierdza "Kurcze przecież u nas jest całkiem spoko.. a nawet zarąbiście".. Potem se człowiek pomyśli ile to w wakacje było koncerów, wydarzeń, atrakcji i innych przerównych "eventów" to już wgl zaczyna odlatywać i zastanawiać się "po co ja wgl wyjechałem?"
Wiem teraz troche odleciałem.. ale w sumie to można zamknąć w 1 starym przysłowiu: "Cudze chwalicie, Swego nie znacie, Sami nie wiecie, Co posiadacie" ;-)- 50 5
-
2014-08-28 10:01
zarobki super wysokie (1)
w końcu podnoszą najniższą krajową ,do tego 50 nadgodzin+ dodatek nocny idzie wegetować. Jak rozumiem PIS i KNP wypiją morze wytną lasy i zniwelują wzgórza morenowe.
Dzień bez zakorkowanej obwodnicy -brak
Dzień bez spóźnień SKM -brak- 9 10
-
2014-08-28 15:27
bo nic by nie było z taką władzą :)
- 0 4
-
2014-08-27 22:45
Oj, nieładnie, nieładnie!
Pan doktor-psychiatra zaprasza na wizytę już od pięciu lat, a waść ciągle się wymawiasz. Pora wreszcie odwiedzić doktora, opowiedzieć mu o swoich problemach, panie Mareczku. No i nie denerwować się. Wcale a wcale. Pan spocznie, pan usiądzie, a my zadzwonimy po karetkę...
- 2 27
-
2014-08-28 09:01
Jest dużo prawdy w tym co mówisz
Faktycznie mieszkamy w najlepszym rejonie tego kartofliska. Ale....wystarczy pojechac do Czech i zobaczyć jak powinno wyglądać szczęśliwe życie. Dodam tylko że gospodarczo są na bardzo zbliżonym poziomie do naszego ale chodzi o mental otaczających cię ludzi. Bez żarliwości, pompatyzmu, swiętości i wypłowiałych symboli. U nas pod tym względem jest jeszcze gorzej niż 15 lat temu a może byc jeszcze gorzej.
- 14 7
-
2014-08-28 23:17
z cenami to bym nie przesadzal, bo sa 'turystyczne' - mam na mysli gastronomie, ceny wynajmow i najdrozsze w kraju taksowki w wiadomym miescie. zarobki sa przecietne - nizsze niz na slasku, w stolicy i poznaniu. mowie o IT bo w innych branzach sie nie orientuje. swoja droga ciekawe, bo kiedys widzialem tu artykul gdzie redaktor rozplywal sie nad tym ze trojmiasto staje sie polska dolina krzemowa. ja mowie - drugim bangalore, bo nie wytwarzamy nic nowego, innowacyjnego, a glownie utrzymujemy oprogramowanie napisane na zachodzie, bo tak jest taniej. ot tyle...
- 1 0
-
2014-08-27 21:12
Ten rok to chyba najlepszy rok imprez w Trójmieście. (3)
Oj,działo się,działo. :)
- 107 9
-
2014-08-27 22:22
było fajnie :]
- 13 3
-
2014-08-28 10:40
rok się już skończył...
- 0 4
-
2014-08-28 11:02
yyyyy a konkretnie?
- 0 3
-
2014-08-27 21:15
dfsd (6)
polityka to pełowski (PełO) brukowiec
- 44 94
-
2014-08-27 22:08
O, czytelnik "Faktu" się odezwał. (3)
- 31 5
-
2014-08-27 22:47
(2)
pewnie taksiarz, wlasciciel 15letniego okulara w dizlu (marzenie kazdej zlotowy).
- 19 5
-
2014-08-27 22:48
Widzę, że lemingi dzisiaj wcześnie wstały (1)
Jak tam zegarek, Sławeczku?
- 7 20
-
2014-08-27 23:46
Jarek
Weź pigułkę
- 19 3
-
2014-08-28 09:13
dfsd ma słąbe rozeznanie w mediach
Nieprawda, "Polityka" zawsze była koło lewej strony!
- 12 1
-
2014-08-28 15:30
a czopki
dzis brałes cycu?
- 0 0
-
2014-08-27 21:16
dobre podsumowanie
jak w tytule
- 12 0
-
2014-08-27 21:24
PO tym tekście (4)
Panie Michale, kontrakt w Polityce murowany, a którą stronę będzie Pan redaktor trzymał - widać po analizie artykułu ( a przecież w artykule pisze prof.Dutkowski "obawuiam się, że nadmorskie trio może się ześlizgnąć z pierwszej piątki...") .
- 19 25
-
2014-08-27 21:47
(3)
Generalnie Trojmiasto.pl schodzi na psy...coraz mniej niezalezne, coraz bardziej upodabnia sie do tzw glownego nurtu. Szkoda,
- 13 14
-
2014-08-27 21:53
(2)
z niezależnością oni od dawna nie mają nic wspólnego, ale ten artykuł jest akurat spoko,
mam nadzieję, że "polityka" jest jeszcze dostępna w kioskach :)- 16 5
-
2014-08-28 10:08
no ale niektórych to zabolało (1)
Panowie Redaktorzy z trojmiasta.pl trochę uczciwości w argumentach, mniej szowinizmu i szczucia jednych przeciw drugim .
- 3 4
-
2014-08-28 14:21
Widać po artykule z kim autor trzyma. Dziennikarstwo subiektywne - oto co wyprawiacie Panowie. I jeszcze niezastąpiony Borys, poeta i mistrz zawoalowanych metafor...
Wykładowcy UG się z Was śmieją na wykładach ;)- 2 0
-
2014-08-27 21:26
Co oni wszyscy wiedza o naszych miastach (1)
- 23 14
-
2014-08-27 22:23
akurat dużo....
- 5 2
-
2014-08-27 21:29
hmm
czym się portal tak podnieca? sami napiszcie coś równie ciekawego, to może i w cytowanej gazecie znajdzie się dla was miejsce
- 15 14
-
2014-08-27 21:31
Najbardziej podoba mi się stereotyp (39)
"wolny Gdańsk, szybka Gdynia".
A jaka jest rzeczywistość?
W Gdyni planują, planują i planują, a w Gdańsku widzę, że robią, robią i robią.- 108 70
-
2014-08-27 21:34
nie zauważyłeś, że pod rządami PO Gdańsk jest mistrzem świata
w każdej dziedzinie?
- 38 2
-
2014-08-27 21:47
W Gdyni zbudowali drogę różową 5 lat przed Gdańskiem (7)
W Gdańsku dużo czasu upłynęło zanim zaczęto budować.
A jakie długi ma Gdańsk!!! - ponad dwa miliardy (razem z długiem ukrytym w długach spółek zależnych)- 16 30
-
2014-08-27 21:54
(5)
Słowackiego, w-z, obwodnica południowa, tunel pod Wisłą, Havla - to mało???
A droga czerwona/różowa to akurat kretynizm, który mam nadzieję na odcinku gdańskim nigdy nie powstanie.- 29 14
-
2014-08-27 22:42
jestem z gdyni ale tym razem masz racje
- 20 5
-
2014-08-27 22:57
Zasadniczo oboje macie rację... (3)
Jednak w sumei i tak Gdańsk jest górą.. Gdynia wybudowała - 5 lat temu a potem cisza.. niby węzeł w środku miasta i może pare mniejszych inwestycji ale to punktowe... A w Gdańsku KILKA długich tras i to na przestrzeni całego miasta. Co więcej nie tylko drogowa ale tak naprawde niemalże CAŁA nowa sieć tramwajowa.. ale to prawie 2 tyle co drogi...;)
A w gdyni nie mogą znaleść kasy na 3-4 km "szelek" do trolejbusu... Szkoda;]
Pewnie bez Euro dalej byśmy "planowali" słowackiego, ale naszczęście to już za nami;]- 23 7
-
2014-08-27 23:12
nie wprowadzajcie na siłę niezdrowej rywalizacji, bo już przez chwilę było tu przyjemnie (a nie było dawno).
- 28 1
-
2014-08-27 23:16
Gdańsk w ostatnich 2-3 latach wybudował pewnie trochę więcej, ale dlatego, że przedtem był dużo bardziej zaniedbany i wiele inwestycji np. drogowych wymagało poprawy, naprawy itp.
W Gdyni ta sama sytuacja będzie już niedługo, tj. w najbliższych latach będzie trzeba poświęcić kasę na remonty i wtedy nie będą ich robić w Gdańsku. Normalna sprawa.- 10 7
-
2014-08-27 23:46
Gdyby nie EURO to nie byłoby m.in. Słowackiego.
- 13 5
-
2014-08-28 09:23
Co mamy? Drogę Różową. Co jeszcze? - No, Drogę Różową....
W Gdańsku nie ma Drogi Różowej, więc Gdynia w niczym go nie wyprzedziła. A poza tym z tą Drogą Różową jest jak "Dzięciołem" w "Kabareciku" Lipińskiej: tylko to mieli w programie....
- 4 5
-
2014-08-27 21:55
(7)
Nie zgodzę się.
Gdańsk wyprzedza Gdynię tylko pod względem budowy biurowców i ścieżek rowerowych.
W pozostałych sprawach niestety nie...- 15 31
-
2014-08-27 22:01
(4)
I jeszcze pod kątem budowy linii tramwajowych i lotnisk
- 30 3
-
2014-08-27 23:49
(1)
Z tymi lotniskami to już nie musisz być taki złośliwy, jak oni znajdą te sto miljonów? Pewno do Wałęsy pójdą pod ECS za parę dni... z Big Cycem, chyba...
- 9 4
-
2014-08-28 10:36
Jeśli już po 100000000, to z Kazikiem
- 1 1
-
2014-08-28 19:57
i dróg (1)
- 0 0
-
2014-08-28 23:06
i B90
W Gdyni nie ma gdzie pójść na koncert, Ucho to porazka
- 0 0
-
2014-08-28 09:17
Konkrety, konkrety!
A może podaj trochę danych statystycznych, w czym to Gdynia tak wyprzedza ten Gdańsk?
- 6 4
-
2014-08-28 09:52
Jezdziles kiedyś po dziurawych i pofałdowanych drogach w Gdyni?
- 6 3
-
2014-08-27 22:01
(15)
Gdańsk nigdy nie będzie miał takiego uroku jak Gdynia!
- 20 38
-
2014-08-27 22:07
haha (4)
no tak, te urocze gdyńskie uliczki :D
- 32 4
-
2014-08-27 22:42
(3)
Żebyś wiedział, są urocze. I najfajniejsi faceci są w Gdyni!
- 10 30
-
2014-08-28 08:49
zwłaszcza (2)
w okolicy Zamenhofa
- 8 4
-
2014-08-28 11:20
jak chcesz w dziób.... (1)
to możesz przyjechać nawet zaraz.....wysiądź na Przystanku Żołnierzy Wyklętych....
- 0 5
-
2014-08-28 12:40
Wysiadłem
gdzie jesteś chamie z czworaków?
- 4 0
-
2014-08-27 22:25
(5)
Gdańsk ma swój urok. Np. bardzo lubię Stare Miasto czy park oliwski. Gdynia jest zupełnie inna i nie można ich do siebie porównywać.
Co nie zmienia faktu, że Gdynia jest dla mnie najpiękniejsza i mam nadzieję, że dalej będzie szła tą drogą co dotychczas :) Tak - jestem za Szczurkiem i nie znam nikogo kto jest mu przeciwny, a także mam głęboko gdzieś te wszystkie uszczypliwe komentarze oraz PiSy, SLD czy KNP. Chcę nadal żyć w mieście wolnym od warszawskiego partyjniactwa.- 31 11
-
2014-08-28 00:11
Gdynia najpiękniejsza?!!! (4)
Pani chyba nigdy nie była nigdzie poza Trójmiastem. Gdańsk to jedno z najpiękniejszych i najbardziej uroczych miast w Polsce. Gdynia to jedno z najbrzydszych i najbardziej zaściankowych miast w Polsce (kompleksy niczym ścieki spływają z tego miasta).
Wystarczy trochę podróżować po świecie.
Z innej strony wystarczy zobaczyć na budżet Gdańska i Gdyni, Gdańsk jest bogatszy i dużo inwestuje, natomiast Gdynia snuje, tylko snuje (to są suche fakty).- 25 19
-
2014-08-28 03:14
nie uważam żeby Gdynia była brzydka i zaściankowa, moim zdaniem wręcz przeciwnie. A takie opinie pokazują, że chyba to mieszkańcy Gdańska czują się urażeni tym, że Gdynię ktoś pochwali.
moim zdaniem całe Trójmiasto ma wiele uroków, a każde miasto jest inne, bo powstało w tak na prawdę w zupełnie innych ramach czasowych i nie ma co porównywać pięknego Starego Miasta w Gdańsku a na przykład Skweru Kościuszki czy Bulwaru w Gdyni albo i nawet Mola w Sopocie, bo każde ma swój piękny i fantastyczny klimat, który jest unikatowy na skalę kraju i takiej aglomeracji.
i tego się trzymajmy ;)- 22 3
-
2014-08-28 06:48
(2)
Nie kłóć się, które miasto jest najpiękniejsze, bo nie ma definicji piękna. Mieszkam w Gdyni od urodzenia, jeździłam dość sporo po Europie, byłam w wielu pięknych miastach, do których z chęcią wrócę. Jak wjeżdża się np. od strony Warszawy do Gdańska to według mnie jest niezwykle piękny - robi wrażenie. Gdynia jest perłą modernizmu niedocenianą przez niektórych gdańszczan (trudno) a dla mnie i wielu ludzi (w tym przyjezdnych) jest piękna, ma w sobie "coś" wyjątkowego, jakiegoś ducha i nie da się tego zdefiniować.
Osoby, które tłumaczą takie uczucie kompleksami to jakaś pomyłka :) bo najwidoczniej nie są w stanie zrozumieć, że można kochać swoje miasto i czuć się w nim fantastycznie - życzę ci, aby kiedyś zaznał takiego uczucia.
Przeliczanie wszystkiego na budżet miasta jest śmieszne :) i nie ma nic wspólnego z tym, o czym piszemy. Poza tym jak już poruszyłeś ten temat to sprawdź dokładnie ile jest w kasie obu miast i ile wynosi ich zadłużenie - to się zdziwisz.
Miłego dnia.- 12 4
-
2014-08-28 08:43
No właśnie (1)
Gdynia miała w zeszłym roku deficyt, a Gdańsk nadwyżkę budżetową, więc w kasie Gdańska jest więcej pieniędzy.
- 5 11
-
2014-08-28 08:59
- Także gdański sektor spółek komunalnych też jest zadłużony 1,3 mld..
i miasto na tyleż samo :((
- 5 5
-
2014-08-28 04:40
urok ?
Jasne, urok blokowiska.
- 2 4
-
2014-08-28 09:18
DObrze, że się przyznała...
"Zakochana" - to i ślepa....
- 4 1
-
2014-08-28 09:20
Racja! (1)
Pewnie, zwłaszcza Świętojańska w listopadowe, sobotnie popołudnie...
- 3 2
-
2014-08-28 11:22
a na Długiej w to popołudnie....
w listopadzie jest zapewne tłoczno.....niczym na Monciaku czy Krupówkach...
- 6 1
-
2014-08-28 00:36
A Sopot zbiera owoce.... (1)
- 10 0
-
2014-08-28 06:49
Niech zbiera i korzysta, a czemu nie? W końcu jesteśmy Trójmiastem.
- 5 0
-
2014-08-28 09:15
Popieram!
Do tego "planują, planują i planują" dodałbym :"obwieszczają, trąbią po wszystkich mediach". O planowaniu też trąbią...
- 1 4
-
2014-08-28 09:45
n
idiotyzm..
- 2 0
-
2014-08-28 11:16
od lat....
wykopki, wykopki i wykopaliska.....
- 0 1
-
2014-08-28 12:49
Że co?
jakaś (g)dynia? ;)
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.