• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Północny cypel Wyspy Spichrzów bez inwestora

Michał Stąporek
1 lipca 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:20 (1 lipca 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Wyspa Spichrzów jest niezmienna. Zdjęcie sprzed dwóch lat jest wciąż - niestety - aktualne. Na razie nie wygląda na to, żeby ten leżący w sercu historycznego Gdańska teren miał się przeobrazić. Wyspa Spichrzów jest niezmienna. Zdjęcie sprzed dwóch lat jest wciąż - niestety - aktualne. Na razie nie wygląda na to, żeby ten leżący w sercu historycznego Gdańska teren miał się przeobrazić.

Fiaskiem zakończył się konkurs na inwestora, który razem z miastem miał zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Żadna z firm nie złożyła w terminie wiążącej koncepcji architektonicznej. Mimo to miasto zapewnia, że nie straciło czasu przeznaczonego na konkurs.



Serial pt. poszukiwania inwestora dla Wyspy Spichrzów trwa. Wydawało się, że najnowszy cykl, który zaczął się w sierpniu ub.r. spotkaniami z dwunastoma inwestorami, może zakończyć się sukcesem. Z pierwszego grona do konkursu zgłosiły się jednak tylko dwie firmy - Frankonia Eurobau i Iberinvest. Do 30 czerwca miały czas na złożenie koncepcji architektonicznej dla liczącego 5 ha północnego cypla Wyspy Spichrzów. Żadna z nich tego nie zrobiła.

Dlaczego? - Oczekiwano od nas, że na niewielkiej powierzchni, na której ograniczona jest wysokość zabudowy, wzniesiemy obiekty, których kubatura nie miała prawa tam się zmieścić - mówił nam kilka tygodni temu Bartosz Piotrusiewicz z Iberinvest.

Barbara Szczerbowska z wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków odbija piłeczkę: - Temu inwestorowi nie odpowiadało, że tylko 28 proc. powierzchni można przeznaczyć na zabudowę mieszkaniową. Przekonywał, że w takim wypadku inwestycja nie ma sensu z ekonomicznego punktu widzenia - tłumaczy urzędniczka. - Tymczasem drugi z inwestorów, Frankonia Eurobau, zaproponował, że jest gotowy przeznaczyć jedynie 16 proc. zabudowy na cele mieszkaniowe.

Ten wskaźnik przypadł do gustu miejskim urzędnikom, którym zależy, by na wyspie było jak najwięcej funkcji publicznych. Ale ostatecznie także Frankonia nie złożyła oferty.

- Wycofaliśmy się z konkursu, ponieważ nie mogliśmy dojść do porozumienia z miastem na temat pewnych warunków - mówi z kolei Sebastian Grabianowski z Frankonia Polska, ale nie chce wyjaśnić o co dokładnie chodzi. - Chcielibyśmy jeszcze wrócić do rozmów na ten temat.

Przypomnijmy założenia konkursu: inwestorzy mieli przygotować koncepcję architektoniczną dla terenu na północ od ul. Stągiewnej, który dziś w przeważającej większości należy do miasta, ale także do Grupo Labaro (powiązana personalnie z Iberinvest), Ton-Agro, syndyka Mostostalu Gdańsk. Część - ok. 3 tys. m kw. - jest w użytkowaniu wieczystym państwowej spółki Polskie Pracownie Konserwacji Zabytków. W warunkach konkursu zapisano, że 50 proc. zabudowy musi być przeznaczone na usługi, nie więcej niż 28 proc. na budownictwo mieszkaniowe, 12 proc. na cel publiczny (miasto chce utworzyć tu Muzeum Bursztynu) a 10 proc. na parkingi. Szacowano, że inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł.

Co teraz? Zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski zapewnia, że ostatnie miesiące poświęcone na konkurs nie były stracone dla Wyspy Spichrzów. - Zarząd Dróg i Zieleni będzie jesienią dysponował studium, które powie nam, ile trzeba wydać na infrastrukturę podziemną na całej wyspie, aby można było na niej inwestować. Chodzi o sieci energetyczne, ciepłownicze i gazownicze, a także wodociągi, instalacje deszczowe i sanitarne, koszt budowy których poniosą zarządcy sieci (m.in. GPEC, Energa, Gazownia, a także Melioracje Gdańskie i GIWK). Choć dokładny koszt rozbudowy infrastruktury na wyspie nie jest jeszcze znany, urzędnicy szacują go w przybliżeniu na 100 mln zł.

- Rozpoczniemy rozmowy z innymi inwestorami, którzy mogliby być zainteresowani działalnością na wyspie. Jeszcze w tym tygodniu będę rozmawiał o odzyskaniu od PPKZ użytkowanej przez tę firmę działki na końcówce cypla. W zamian za ten teren możemy jej przekazać pałacyk przy Jaśkowej Dolinie lub teren przy Długich Ogrodach. Wierzę, że wreszcie się dogadamy - kwituje Wiesław Bielawski.

Opinie (67) 2 zablokowane

  • To jest jakis koszmar z ta Wyspa Spichrzow niech odbuduja to co stalo ta przed wojna w delikatnie zmienionej formie (4)

    jak nie wiedza co z tym zrobic

    • 0 1

    • (2)

      niech odbudują, niech zrobią, niech wymyślą, niech
      zdążą na czas, niech dadzą...

      • 0 0

      • (1)

        w normalnym mieście właśnie po to wybiera się władze, żeby można było tak mówić
        u nas na odwrót, władza ma pretensje do mieszkańców. a lisicki wyzywa od oszustów

        • 0 0

        • Pogadać....

          ...pogadać i Lidla postawić. Będzie szybko, przyjemnie i czysto.

          • 0 0

    • w zupełności się zgadzam. Wystarczy konkurs pt "przywrócenie charakteru z roku 1935" czy cos w tym stylu! W końcu stągiewną potrafili w miarę odbudować

      • 0 0

  • miasto nigdy nie traci czasu (1)

    tramwaj na chelm wybudowali teraz "pelna para" budowa baltic areny....
    a gdzie trasa sucharskiego, gdzie poludniowa obwodnica gdanska? co z zapomnianymi dzielnicami?
    to samo co z wyspa spichrzow i nic sie nie zmieni dopoki gdanskiem beda rzadzic ludzie ktorzy nic nie robia.

    • 0 0

    • cały problem polega na tym, że oni właśnie "robią". i to jest straszne właśnie, bo takie kwiatki z tego powstają, że strach się bać.
      niech lepiej ekipa Adamowicza zostawi WS, bo jeszcze postawią tam kamieniczki jak te Górskiego i będzie płacz

      • 0 0

  • (2)

    Można tu spokojnie wstawić zdjęcie z 1945 roku - też będzie aktualne. Jest mi osobiście wstyd jak po Gdańsku oprowadzam znajomych z innych części kraju i słyszę docinki, że tam pewnie jeszcze partyzanci walczą z niedobitkami niemieckiej armii. Wstyd. Czy tak trudno odbudować spichlerze i zrobić tam hotele i lokale gastronomiczne ? Nie rozumiem tego.

    • 0 0

    • ... bo to Gdańsk, Panie Turysto

      • 0 0

    • to niech oni Cie oprowadza po Warszawie

      tam dopiero w dziurawych budynkach siedza partyzanci w centrum miasta

      • 0 0

  • Widocznie jest trudno (2)

    Chociaż przypuszczam, ze dopóki w tym całym bajzlu mieszać będą Hiszpanie z Labaro i ich spółek - córek NIC z zabudowy WS nie wyjdzie.
    Dobrze chociaz że inni inwestorzy zaczynaja zabudowywać wyspę nie ogladając sie na spekulantów z Hiszpani.

    • 0 0

    • (1)

      myslę, że Holendrzy lub Anglicy mieli by dobry pomysł na zabudowę. Już od XV w. budowali Gdańskie kamieniczki.

      • 0 0

      • Co za bzdura,

        Możesz przytoczyć jakiś przykład gdańskiej kamieniczki zbudowanej przez Anglików lub Holendrów?

        • 0 0

  • miasto zachowuje się jak tania (4)

    dziwka bez zębów i z krzywymi nie ogolonymi nogami, sądząc że każdy chce z nią pójść na mały numerek płacąc majątek, a jak ktoś ją powącha i poogląda to zwraca po cichu uwagę że może się troszkę podmyje bo za takie pieniądze można trochę wymagać, a na to nasze kochane miasto że jak się nie podoba to za rogiem czekają inni kasiaści jegomoście którzy są w stanie przelecieć ją z krzywymi nogami, śmierdzącą i bez zembów za 5 razy tyle...
    myśle że to chyba dobre porównanie panie Adamowicz, jak pan sądzi??? w końcu ta dziwka - miasto to pańska podopieczna, może zmiejszy pan swoją dolę to jej usługi będą nieco bardziej atrakcyjniejsze... ;-)

    • 0 0

    • obserwator (2)

      rozumiem, że wg Ciebie miasto ma ustępowac kazdemu inwestorowi, nawet tak niewiarygodnemu jak Iberinvest tylko po to, zeby budować cokolwiek?
      I jeszcze jedno - myślisz kategoriami alfonasa impotenta

      • 0 0

      • hmmmm chyba nie do końca (1)

        jak sądzę z twojego wywodu (wzwodu) supermenie wyspa ma świecić ruinami przez następne 50 lat ponieważ nie warto dogadać się z inwestorem który chce polepszyć wizerunek starego miasta...
        myślę że czeka na ciebie wolny wakat w urzędniczych szeregach pana adamowicza...powodzenia, i zabierz ze sobą marynarkę z dużymi kieszeniami na łapówki

        • 0 0

        • WC

          Świetnie ktoś porównał komentarze internautów do napisów w toaletach!

          • 0 0

    • brawo

      znakomite porównanie:)

      • 0 0

  • (2)

    obserwatorze, doskonałe porównanie. można chodzić na kupkę do toalety, można i do szaletu. tylko po co?

    • 0 0

    • (1)

      Można się, za przeproszeniem, w****** też w krzakach. A propos robienia kupy - ile w centrum Gdańska jest toalet??? Ktoś wie???

      • 0 0

      • jest pełno krzaków gdzie można się załatwić. choćby
        na wyspie spichrzów

        • 0 0

  • Ręce opadają.

    To gwóźdź do trumny systemu zarządzania tym miastem....

    • 0 0

  • Może już lepiej przestac o tym pisac bo od kilkunastu lat ciągle to samo. Wiadomo, że inwestorzy chca bdowac wyłącznie mieszkania bo z tego jest dziś kasa.

    • 0 0

  • I dobrze.

    Jak mają spieprzyć np taką perełką jak Hotel Hilton to niech lepiej leży odłogiem i czeka na kogoś z sercem dla tego miasta.

    • 0 0

  • Uchybienia miasta w planowaniu - uwagi do planu miejscowego Wyspy Spichrzów, czerwiec 2008 (1)

    Uwagi do projektów Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego Wyspy Spichrzów rejon ul. Podwale Przedmiejskie oraz rejon ulic Toruńskiej i Chmielnej w mieście Gdańsku.

    Uwagi ogólne.
    Głównym celem polityki konserwatorskiej w granicach określonych projektem planu powinna być rewaloryzacja jednego z najcenniejszych historycznych obszarów miasta tak, aby przywrócić w miarę możliwości historyczną sylwetę miasta i jego strukturę przestrzenną. Ochrona konserwatorska powinna dotyczyć historycznego układu zabudowy z zachowaniem ul. Jaglanej, Wspornikowej, Owsianej (dawniej Mysiej), Pszennej, Motławskiej oraz Chmielnej (w tym uczytelnienie obecnie nieistniejącej ul. Zarzewie). Nową zabudowę wznoszoną w ramach odtworzenia historycznej kompozycji przestrzennej należy pod względem linii zabudowy gabarytów, usytuowania skali i formy dachu kształtować w nawiązaniu do przekazów historycznych, a w przypadku ich braku w oparciu o analogię. Ponadto w zabudowie tej należy w sposób harmonijny łączyć tradycje ze współczesnością. Dachy strome powinny mieć tradycyjne pokrycie ceramiczne w kolorze czerwieni naturalnej.
    W obszarach przewidzianych do zabudowy wzdłuż prawego brzegu rzeki Motława należy przewidzieć możliwość rekonstrukcji historycznych spichlerzy, których forma została udokumentowana przekazami historycznymi. W tym celu należy wykonać studium historyczno-architektoniczne.
    Na elewacjach frontowych budynków istniejących lub przewidzianych do odbudowy powinny zostać umieszczone tradycyjne kartusze inskrypcyjne zawierające historyczne nazwy dawnych spichlerzy wraz rzeźbiarskim przedstawieniem godła.

    Oba ww. projekty planów zagospodarowania przestrzennego w wielu swoich zapisach są sprzeczne z obowiązującym „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska”. Głównie dotyczy to zasad ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków, krajobrazu kulturowego oraz dóbr kultury współczesnej (rozdział 14 studium). Obecna forma projektów planów narusza następujące zasady ochrony i kształtowania przestrzeni:
    1) ochrona historycznego układu przestrzennego przez:
    − zachowanie historycznego przebiegu oraz rozplanowania ulic i placów, usunięcie elementów zniekształcających, zachowanie przekroju ulic, ich szerokości i linii zabudowy,
    − rekonstrukcję historycznych założeń urbanistycznych i zielonych, usunięcie elementów je
    zniekształcających,
    − zachowanie historycznej parcelacji (bez możliwości podziałów wtórnych),
    − zachowanie proporcji wysokościowych kształtujących sylwetę zespołu oraz jego poszczególnych wnętrz (ulic, placów itp.),
    2) ochrona krajobrazu historycznego przez:
    − usunięcie elementów dysharmonizujących,
    − zachowanie historycznych panoram i ich przedpól,
    − zachowanie osi widokowych,
    3) ochrona obiektów zabytkowych polegająca na:
    − restauracji i modernizacji technicznej obiektów zabytkowych i mających wartość kulturową,
    − rekonstrukcji szczególnie ważnych fragmentów historycznej architektury, stanowiących istotne uzupełnienie zachowanych struktur;
    4) ochrona zachowanych obiektów małej architektury i nawierzchni ulic wraz z przywracaniem nawierzchni historycznych;
    6) dostosowanie nowej architektury do historycznej kompozycji architektonicznej i urbanistycznej przez utrzymanie lub uczytelnienie historycznych podziałów parcelacyjnych,
    7) ochrona niematerialnych wartości kulturowych przez zachowanie i przywracanie nazewnictwa historycznego.


    Uwagi do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wyspa Spichrzów rejon ulicy Podwale Przedmiejskie w mieście Gdańsku.

    Nr ewidencyjny planu 1148

    Numer 001-U33

    Ad. 7.1.a. Określone nieprzekraczalne linie zabudowy nie precyzują jednoznacznie jak będzie ostatecznie przebiegać linia zabudowy, gdyż w zapisie mówi się o nie przekraczalnej linii zabudowy podczas gdy w pkt. 10.2.d mówi się o historycznych liniach murów piwnic. Nie jest to jednoznaczne z historycznymi liniami zabudowy ulic Chmielnej, Wspornikowej, Motławskiej, Pszennej, które dla tego kwartału powinny być obligatoryjne.

    Ad. 7.1.b-e.
    Zapisy wskazane w tych podpunktach mogą uniemożliwić odtworzenie historycznych linii zabudowy w przypadku odkryć archeologicznych o wynikach innych niż założone w planie.

    Ad.7.6.

    Zabudowa powyżej wjazdu do tunelu z obu stron powinna zachować charakter sąsiedniej zabudowy z zastosowaniem szczytów.

    Ad. 7.7.
    Brak określenia kierunku przebiegu kalenicy na dachach stromych w stosunku do pierzei zabudowy, brak określenia lokalizacji kalenicy w odniesieniu do historycznych parceli. Brak określenia kształtu dachu dla zabudowy znajdującej się na północ od północnej linii podziału wewnętrznego (oznaczonej na rysunku) wyznaczającej obszar „b”. Wyklucza się dachy płaskie i inne na rzecz dwuspadowych stromych. Dachy nad obszarem „b” powinny odzwierciedlać dawne zadaszenia zabudowy spichrzowej na tym obszarze. Przebieg dawnej ul. Zarzewie (Brandgasse) należy uczytelnić przez zróżnicowanie kształtu dachu nad nią jak i rodzajem przekrycia (np. poziome szkło).

    Ad.7.8.b.
    Należy tak ukształtować prawoskręt w północną część ul. Chmielnej, aby zjazd nie odbywał się w przestrzeni obszaru „a” , która przynależy do zabudowy pierzejowej ulicy Chmielnej.

    Ad.7.8.c.
    Obszary „e”, „f” leżą na obszarze dawnej ul. Owsianej w związku z powyższym podobnie jak obszar „d” nie powinny być zabudowane. Linie zabudowy wzdłuż tej ulicy powinny biec w historycznych lokalizacjach i być obligatoryjne.

    Ad.7.8.d.
    Uwagi jak do pkt. 8.c

    Ad.7.8.e.
    Zapis daje dowolność poprowadzenia kalenicy względem pierzei zabudowy tymczasem jak wskazano wyżej kalenica powinna przebiegać w historycznym układzie zabudowy.

    Ad.7.8.f.
    Nie należy dopuścić do ścięcia narożników w ich historycznych lokalizacjach.

    Ad. 7.8.g.
    Uwagi jak do pkt. 7.8.c.

    Ad.10.3.
    Należy uzupełnić zapis o następującą uwagę: „w przypadku odkrycia cennych reliktów historycznej zabudowy należy je zachować, a w przypadku szczególnie cennych eksponować”.

    Ad.17.1-20

    Uwagi jak do pkt. 7.1.a., 7.1.b-e., 7.7., 8.b., 8.c., 8.d., 8.e., 8.f., 8.g., 10.3.

    Ad.17.13.

    Brak obligatoryjnego wprowadzenia i dostępności usług w parterach od strony ul. Wspornikowej, Motławskiej i Pszennej. Obecny zapis może nadać ulicom charakter martwego obszaru.

    Numer 002-M/U31

    Południowa pierzeja tego kwartału zabudowy oznaczonego na rysunku planu 002 powinna biec do ul. Motławskiej podobnie jak ul Wspornikowa (bez ścięć i zaokrągleń, które są ahistoryczne dla kwartałów zabudowy na Wyspie Spichrzów).

    Zachodnia pierzeja kwartału oznaczonego na rysunku planu 002 powinna przebiegać wzdłuż historycznej wschodniej pierzei ulicy chmielnej, a nie sankcjonować relikty współczesnej zabudowy.

    Wskazana na rysunku dominanta kompozycyjna nie ma historycznego uzasadnienia. Brak jest odniesienia jej lokalizacji wskazanej na rysunku planu do zapisu tekstowego. Należy ją wyeliminować jako element mogący negatywnie wpłyną na odbiór panoramy Głównego Miasta.
    .
    Numer 004-ZP62

    Ad.18.2

    Niespójność zapisu dotyczącego zalecanego ciągu pieszego wzdłuż rzeki Motławy z rysunkiem planu (brak wskazania graficznego).

    Numer 003–ZP 62

    Brak zapisu w karcie terenu i na rysunku planu dotyczących kontynuacji ciągu pieszego określonego w karcie 004-ZP62

    Uwagi do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wyspa Spichrzów rejon ulic Toruńskiej i Chmielnej w mieście Gdańsku.

    Nr ewidencyjny planu 1149

    Numer 001-U33

    Ad.6.2.b

    W celu usprawnienia komunikacji pieszej pomiędzy nabrzeżem Motławy a ul. Chmielną i Wspornikową ciąg pieszy na przedłużeniu ul. Wspornikowej powinien zostać oznaczony jako przestrzeń publiczna.

    Ad. 7.1.d.
    Maksymalna nieprzekraczalna linia zabudowy w północno wschodniej części terenu powinna przebiegać równolegle do osi ulicy Chmielnej, w szczególności dotyczy to wsch. części parceli o historycznym numerze 47.

    Ad. 7.7.
    Brak określenia kierunku przebiegu kalenicy na dachach stromych w stosunku do pierzei zabudowy, brak określenia lokalizacji kalenicy w odniesieniu do historycznych parceli. Wyklucza się dachy płaskie i inne na rzecz dwuspadowych stromych.

    Ad. 10.2.b
    Należy uzupełnić zapis dotyczący zakazu lokalizacji nośników reklamowych o płaszczyzny nadwodne nabrzeży rzeki Motławy oraz znajdujące się na nich balustrady.

    Ad.10.2.h.
    Należy usunąć z zapisu możliwość lokalizacji balkonów w elewacjach szczytowych jako elementów obcych tradycyjnej architekturze spichlerzy.

    Ad. 10.
    Uwaga ogólna.
    Na rysunku planu należy wskazać lokalizację wszystkich znajdujących się na tym obszarze miedzuchów. Przejścia te, charakterystyczne elementy kompozycji przestrzennej nadmotławskich obszarów Wyspy Spichrzów, powinny zostać niezabudowane. Należy zatem właściwie wykreślić maksymalne nieprzekraczalne linie zabudowy. Nawierzchnia miedzuchów powinna być wykona z kostki granitowej.

    Numer 002 –M/U31

    Ad. 6.2.b.
    Ciąg pieszy na południe od spichlerza „Gdańsk” powinien stanowić przestrzeń publiczną, nie zabudowaną.

    Ad. 7.1.c.
    Wskazana maksymalna nieprzekraczalna linia zabudowy powinna pokrywać się z południową granicą parceli o historycznym numerze 66 (wg Planu Buhsego). Natomiast pomiędzy historycznymi parcelami o numerach 66 a 67 znajdował się tradycyjny miedzach, który można wykorzystać jako przestrzeń publiczna w wytyczeniem tam ciągu pieszego.

    Północna linia zabudowy powinna zostać określona na rysunku planu jako obligatoryjnej w miejscu południowej krawędzi miedzucha rozgraniczającego tereny 001 i 002.

    Ad. 7.1.c.
    Linie zabudowy od strony Motławy oraz od strony ul. Chmielnej powinny dochodzić do południowej granicy parceli o historycznym numerze 66.

    Ad. 7.7.
    Brak określenia kierunku przebiegu kalenicy na dachach stromych w stosunku do pierzei zabudowy, brak określenia lokalizacji kalenicy w odniesieniu do historycznych parceli. Wyklucza się dachy płaskie i inne na rzecz dwuspadowych stromych.

    Ad.7.8.a.
    Lokalizacja dziedzińca wewnątrz kwartału zabudowy powinna uwzględniać historyczne podziały parcelacyjne i zawierać się pomiędzy ich wzdłużnymi granicami.

    Ad.7.8.b.
    Zadaszenie nad dziedzińcem wewnątrz kwartału zabudowy powinno być obligatoryjne i mieć formę dachu jak określono to w uwadze Ad.7.7.

    Ad. 7.8.e.
    Ciąg pieszy znajduje się w miejscu historycznego miedzucha w związku z tym powinien być nie zabudowany na całej swojej wysokości.

    Ad.10.2.b
    Należy uzupełnić zapis dotyczący zakazu lokalizacji nośników reklamowych o płaszczyzny nadwodne nabrzeży rzeki Motławy.

    Ad.10.2.h.
    Należy usunąć z zapisu możliwość lokalizacji balkonów w elewacjach szczytowych jako elementów obcych tradycyjnej architekturze spichlerzy.

    Ad.18.2.

    Wyklucza się możliwość pozostawienia jako przestrzeni publicznej niezabudowanej terenu pomiędzy kwartałami oznaczonymi na rysunku planu 002 i 003.

    Numer 003 –M/U31

    Ad. 7.7.
    Brak określenia kierunku przebiegu kalenicy na dachach stromych w stosunku do pierzei zabudowy, brak określenia lokalizacji kalenicy w odniesieniu do historycznych parceli. Wyklucza się dachy płaskie i inne na rzecz dwuspadowych stromych.

    Ad.7.8.a.
    Lokalizacja dziedzińca wewnątrz kwartału zabudowy powinna uwzględniać historyczne podziały parcelacyjne i zawierać się pomiędzy ich wzdłużnymi granicami.

    Ad.7.8.b.
    Zadaszenie nad dziedzińcem wewnątrz kwartału zabudowy powinno być obligatoryjne i mieć formę dachu jak określono to w uwadze Ad.7.7.

    Ad. 7.8.e.
    Ciąg pieszy znajduje się w miejscu historycznego miedzucha w związku z tym powinien być nie zabudowany na całej swojej wysokości.

    Ad.10.2.b
    Należy uzupełnić zapis dotyczący zakazu lokalizacji nośników reklamowych o płaszczyzny nadwodne nabrzeży rzeki Motławy.

    Ad.10.2.g.
    Należy usunąć z zapisu możliwość lokalizacji balkonów w elewacjach szczytowych jako elementów obcych tradycyjnej architekturze spichlerzy.

    Numer 004 –ZP62
    W karcie terenu brakuje zapisu określającego teren jako przestrzeń publiczną.

    Numer 005-M/U31

    Ad. 7.1.a
    Zachodnia linia zabudowy terenu 005 powinna pokrywać się z historyczną wschodnią krawędzią ul. Chmielnej. Wskazane na rysunku projektu planu odsunięcie jest historycznie nieuzasadnione i sprzeczne jest z zasadami ochrony historycznego układu przestrzennego.

    Ad. 7.1.f-g

    Kierunek ciągu pieszego pomiędzy ulicą Chmielną a terenem 006 powinien być wyznaczony jak historycznie ukształtowane ulice poprzeczne Wyspy Spichrzów (wzdłuż linii prostej).
    Zaleca się aby ciąg ten podobnie jak ul. Wspornikowa i Jaglana znajdował się na przedłużeniu miedzucha usytuowanego historycznie na terenie oznaczonym 002.

    Ad. 7.5.c.
    Należy wykluczyć stosowanie dachów płaskich jako sprzecznych z historycznym ukształtowaniem zabudowy Wyspy Spichrzów.

    Numer 006 ZP62

    W celu usprawnienia komunikacji pieszej oraz dostępności wzdłuż nabrzeży rzeki Motława w tekście planu wskazany ciąg pieszy powinien zostać oznaczony jako przestrzeń publiczna.

    Numer 007 M/U31

    Ad.7.1
    Zaleca się aby kierunek ciągu pieszego pomiędzy ulicą Chmielną a terenem 009
    podobnie jak ul. Wspornikowa i Jaglana znajdował się na przedłużeniu miedzucha usytuowanego historycznie na terenie oznaczonym 003.

    Ad. 7.1.a
    Zachodnia linia zabudowy w północno-zachodnim narożniku kwartału zabudowy 007
    powinna pokrywać się z historyczną wschodnią krawędzią ul. Chmielnej oraz być oznaczona jako obligatoryjna. Wskazane na rysunku projektu planu odsunięcie jest historycznie nieuzasadnione i sprzeczne jest z zasadami ochrony historycznego układu przestrzennego.

    Ad.7.5.c.
    Należy wykluczyć stosowanie dachów płaskich jako sprzecznych z historycznym ukształtowaniem zabudowy Wyspy Spichrzów.

    Ad.7.5.d.

    Należy wykluczyć możliwość lokalizacji na wskazanym terenie dominanty architektonicznej jako elementu ahistorycznego. Dominanta ta zniekształci historyczną panoramę miasta a tym samym zdeprecjonuje wartości obszaru wpisanego do rejestru zabytków.

    Numer 008 ZP62

    W celu usprawnienia komunikacji pieszej oraz dostępności wzdłuż nabrzeży kanału Motławy w tekście planu wskazany ciąg pieszy powinien zostać oznaczony jako przestrzeń publiczna.

    Uwaga ogólna.
    Na rysunku planu brak jest oznaczenia wskazującego na zachowanie historycznego mostu kolejowego stanowiącego ważny element trwale związany z historycznym zagospodarowaniem południowej części Wyspy Spichrzów.

    Brak chęci zachowania tego zabytku techniki dziwi tym bardziej że w Gdańsku lansowane są nowe ahistoryczne kładki nad rzeką Motławą.

    Numer 009 ZP62

    W celu usprawnienia komunikacji pieszej oraz dostępności wzdłuż nabrzeży rzeki Motława w tekście planu wskazany ciąg pieszy powinien zostać oznaczony jako przestrzeń publiczna.

    Numer 017 –KX

    Na rysunku planu brak jest oznaczenia graficznego zgodnego z zapisem w karcie terenu –ciąg pieszy. Teren ten powinien być przestrzenią publiczną ogólnie dostępną.

    Numer 019 –KD80

    Kierunek ulicy dojazdowej pomiędzy ulicą Chmielną a nowym mostem nad rzeką Motławą powinien być wyznaczony jak historycznie ukształtowane ulice poprzeczne Wyspy Spichrzów (wzdłuż linii prostej).
    Zaleca się aby ciąg ten podobnie jak ul. Wspornikowa i Jaglana znajdował się na przedłużeniu miedzucha usytuowanego historycznie na terenie oznaczonym 002.

    • 0 0

    • buehehe post godny urzędasa, więcej tekstu się nie dało? spróbuj chociaż, nie poddawaj się

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane