- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (52 opinie)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (260 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (107 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Południowa SKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji
Gdy kilkanaście dni temu pisaliśmy o sporze z konserwatorem zabytków dotyczącym rozbiórek kamienic na Oruni, wielu czytelników upatrywało w działaniach miasta szansy na przyspieszenie rozbudowy ulic w tej części miasta. To zły trop - nowy układ drogowy planowany jest w oddaleniu od tych budynków. Jeżeli dojdzie do realizacji nowej linii SKM, ta również uniemożliwi realizację nowych dróg.
Niemal natychmiast w komentarzach pojawiły się głosy poparcia dla działań miasta, które rzekomo mają ułatwić rozbudowę ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.
Wystarczy jednak zajrzeć do obowiązujących Miejscowych planów zagospodarowania, by przekonać się, że konflikt miasto - konserwator nijak ma się do planowanego od blisko 20 lat układu drogowego.
Rozbudowy drogi nie blokuje też - jak twierdzili niektórzy czytelnicy - jeden z radnych miasta, będący właścicielem pizzerii u zbiegu ul. Ptasiej i Małomiejskiej.
- Kamienice Podmiejska 11B, 11C, Małomiejska 20 i 21 oraz 52 nie znajdują się w rezerwie terenowej dla ul. Nowej Małomiejskiej-Podmiejskiej. W rezerwie nie znajduje się również budynek pizzerii - potwierdza Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowy układ drogowy ominie niemal w całości domy robotnicze
Jak zatem ma wyglądać nowy układ drogowy? Ulice Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska będą omijały od północy szereg domów robotniczych, a następnie tuż przed pizzerią będą przechodziły na drugą stronę ul. Małomiejskiej w ślad ul. Nakielskiej, skąd górą przekroczą Trakt św. Wojciecha oraz tory kolejowe aż do planowanego węzła Czerwony Most.
Jeżeli dojdzie do realizacji pełnowymiarowego układu komunikacyjnego, na który składają się dwie dwupasowe jezdnie oraz wydzielone dwutorowe torowisko tramwajowe, wyburzyć będzie trzeba jedynie dwa budynki z całego szeregu domów robotniczych (Małomiejska 17 i 18, tj. najbliżej Traktu św. Wojciecha). Taki scenariusz jest jednak bardzo wątpliwy.
Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska z buspasami
Wspomniane torowisko tramwajowe zostało wykreślone ze schematów transportowych w najnowszym studium. Zdaniem urbanistów znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie buspasów na skrajne pasy obu jezdni i kontynuowanie ich aż do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha (wcześniej planowano tramwaj przez tereny Olszynki i ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego). W efekcie nie jest potrzebna aż tak szeroka przestrzeń dla realizacji układu komunikacyjnego.
- W obowiązującym studium obniżono także klasę techniczną ulic Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska z ulicy głównej do ulicy zbiorczej, nie zdefiniowano jej przekroju oraz nie wskazano trasy tramwajowej jako elementu obowiązkowego wyposażenia - dodaje Sieliwończyk.
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Zmiana przebiegu w studium, nie będzie zmiany planów
Warto zauważyć, że w najnowszym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zniwelowano także "odgięcie" ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej i przesunięto je właśnie na pierzeję domów robotniczych.
Należy pamiętać jednak, że obowiązujący plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, zaś studium pełni rolę jedynie ogólnego zarysu polityki przestrzennej miasta, z zastrzeżeniem, że przebieg dróg jest orientacyjny. Ponadto, jak zapewniają urzędnicy, (przynajmniej na razie) nie planują zmieniać ustaleń planu z 2002 r.
Powrót do idei budowy Południowej SKM
A może rozbiórka budynków ułatwi realizację tzw. Południowej SKM? Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej wrócił temat jej budowy co najmniej do al. Havla.
Faktycznie, w okresie PRL i jeszcze przez około dziesięć lat po zmianach ustrojowo-gospodarczych kamienice przy ul. Podmiejskiej miały ustąpić miejsca trasie kolejowej oraz nowemu układowi drogowemu.
Na przełomie wieku urbaniści, radni miejscy oraz włodarze podjęli jednak decyzję o całkowitym skreśleniu nowej trasy kolejowej oraz zachowaniu kamienic, nie podejmując jednak przy tym większych działań inwestycyjnych na rzecz poprawy ich stanu technicznego.
Dawna rezerwa Południowej SKM niemal w całości zabudowana
Pozostała część niedoszłego szlaku kolejowego została przeznaczona pod deweloperskie osiedla mieszkaniowe (m.in. Błękitna Kaskada czy Lawendowe Wzgórza), bloki komunalne, szkołę i przedszkole na Ujeścisku, przychodnię, stację benzynową czy obiekt gastronomiczny typu fast-food.
Nowy przebieg SKM zamiast rozbudowy dróg
Od blisko roku Biuro Rozwoju Gdańska analizuje różne warianty przebiegu linii SKM na Południu, wykorzystując rezerwy dla układu drogowego. Jednym z nich jest koncepcja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
PTMKŻ proponuje wprowadzenie torów nieco bardziej na północ niż przewidywano to w okresie PRL, omijając przy tym sporne kamienice. Wymusi to jednak likwidację boiska przy szkole podstawowej nr 56 (pojawił się również pomysł, aby tory przykryć płytą, a na górze odtworzyć boisko). W tym rejonie miałby powstać również przystanek pasażerski.
Następnie, w stronę al. Havla, tory mają omijać od północy szereg domów robotniczych i wkraczać za ul. Madalińskiego w przestrzeń przewidywaną dla rozbudowy ul. Małomiejskiej (stąd odsunięcie wszystkich budynków od tej ulicy).
Niezbędna przebudowa splotu Havla-Świętoktrzyska-Małomiejska
Końcowy przystanek I etapu nowej linii przewidziano bezpośrednio pod skrzyżowaniem Havla-Świętokrzyska-Małomiejska, wymuszając tym samym jego całkowitą przebudowę. Ewentualna lokalizacja przystanku tuż obok skrzyżowania nie jest już możliwa, bowiem trwają tam właśnie prace wykończeniowe przy nowym budynku deweloperskim.
- Patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała retorycznie podczas kwietniowej debaty "Gazety Wyborczej" Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Brak pieniędzy na nową SKM i nowe drogi
Zarówno ciąg ul. Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, jak i ewentualna Południowa SKM nie mają obecnie zapewnionego jakiegokolwiek finansowania na realizację.
- Nie są również znane szacunkowe koszty realizacji tych inwestycji, gdyż nie wykonano żadnych projektów koncepcyjnych, które umożliwiłyby ich oszacowanie - informuje Sieliwończyk. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja na budowę jedynie wiaduktu drogowego nad torami PKP w śladzie ul. Nowej Podmiejskiej, ale bez przekraczania Traktu św. Wojciecha [w kierunku al. Havla - dop. red.]. Realizacja wiaduktu będzie możliwa tylko po uzyskaniu dodatkowych środków z budżetu państwa lub unijnych, których aktywnie poszukujemy.
Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni
Miejsca
Opinie (349) ponad 20 zablokowanych
-
2019-09-22 16:18
SKM-Stanowcze NIE !!!
A my nie chcemy, żeby tuz przy naszych domach jechała jakaś pomalowana przez chuliganów skmka., wolimy tramwaje!!!.
- 3 9
-
2019-09-22 16:40
Do roboty. (1)
Może pani prezydent zamiast zajmować się tylko historią zajmie się problemami mieszkańców.
- 4 1
-
2019-09-22 17:44
Ona chyba gdzies wyjechala, gdzie ona jest?
- 0 1
-
2019-09-22 17:47
Serio
Cudowny artykuł. Jak zwykle przed wyborami. Bez względu jakimi ktoś z redakcji dostaje sygnał by pisać o rozbudowie Gdańska południe. I jak widać z artykułu jest to wszystko tylko mglistą koncepcją bez konkretów. Od conajmniej 6 lat rególarnie powraca temat ul. Nowej Świętokrzyskiej, która jest niemal ostatnia w planach po budowie ul. Nowej Bulońskiej itp. A ostatnio nawet stwierzono ,że powstanie ona jak zostaną środki z wcześniejszych prac, czyli nigdy. Niech ktoś z dziennikarzy i urzędników wreszcie przyjedzie na południowe dzielnice i zobaczy jakie są korki ile nowych bloków powstaje. Skandalem jest planowanie jakiejkolwiek nowej ulicy bez tramwajowej linii, a tu ciągle jakieś informacje, że droga będzie dwupasmowa z autobusem. Dodatkkwo nie rozumiem ludzi gardłujących, że stare dzielnice to prawdziwy Gdańsk, a tu napołudniu to tylko nędzne słoiki. Serio zobaczcie na strukurę społeczną dzielnic. Na południu większość młodych w wieku produkcyjnym pracujących, bo kredyty same się nie spłacą, a w starych dzielnicach przeważają ludzie starsi na emeryturze z kupą wolnego czasu. Należy przeanalizować potrzeby konkretnych dzielnic i w ten sposób planować działania w nich.
- 9 1
-
2019-09-22 23:21
Teraz zwalą na konserwatora
Droga miała być za tymi ruderami ale teren sprzedali i kombinują jak poszerzyć to co jest. Jest teraz przynajmniej na kogo zwalić brak rozwoju
- 4 0
-
2019-09-23 08:15
A to nie, nie... A nie, dobrze! To jezioro damy tutaj... a ten niech sobie stoi w zieleni.
20 lat temu teren wokół Małomiejskiej to było za...pie, wtedy deweloperzy rzucili się na masowe stawianie bloków, bo przecież było "tylko 5 min samochodem do centrum Gdańska". To teraz zamiast likwidować szkolne boiska niech ten pseudodziennikarzyna Koprowski poprzesuwa sobie te klocki żeby kredką narysować skmkę.
- 5 1
-
2019-09-23 08:42
Skm i droga 2 pasmowa na południe była dokładnie zaprojektowana już na przełomie 60-70 razem z trasą Sucharskiego i Armi. Ale cóz najpierw komisariat, potem TBS-y, potem markety bomi przy rondzie na małomiejskiej i piotr i pa na pętli Havla , niedawno 2 nowe osiedla SM Oruni i teraz zonk że nie ma miejsca.
- 5 1
-
2019-09-23 08:51
Biznes
Za śp. Adamowicza wszystko wyprzedawali developerom i nikt nie myślał jak mają być dojazdy. Teraz ktoś się obudził bo powstał problem i szukają co tutaj zrobić byle szybko i tanio.
- 5 0
-
2019-09-23 11:17
Realokować te "krypto-zabytki" z miejsc gdzie blokują inwestycje poprawiajace życie w Gdańsku!
Tak od 20-stu lat obserwuję zabawy z "krypto-zabytkami" w Gdańsku i nadziwić się nie mogę, że mimo istnienia odpowiednich technologii nadal nie praktykuje się relokowania zabytków w całości poza teren, który jest zbyt cenny dla miasta aby zajmowały je takie "niby-zabytki". Wszystkie je powinien sobie konserwator wykupić/zabrać i o nie dbać na swoim/wyznaczonym terenie - np. jakiś skansen w okolicy wysypiska śmieci. Zabytek to nie to samo co muzeum do którego uczęszczają turyści i płaca za bilety wstępu będąc atrakcją turystyczną. Dlaczego takie koszmarki przeszłości mają blokować rozwój miasta i uniemożliwiać poprawę bytu jego mieszkańców? W takim skansenie niech konserwator zabytków dba o te sypiące się gruzy za pieniądze z budżetu centralnego - skoro tak bardzo chce pompować w to pieniądze a niech nie utrudnia rozwoju miasta!
- 3 0
-
2019-09-23 14:13
Metro (1)
A może metro, tak jak w innych europejskich miastach?
- 5 1
-
2019-11-27 22:08
podwodne?
- 0 0
-
2019-09-23 16:50
Komunikacja szynowa jest wielokrotnie droższa.
Bus-pasy to bardzo dobry pomysł w kontekście nowych technologii.
Za kilka - kilkanaście lat autobusy będą elektryczne i autonomiczne (bez kierowcy).
Co wolicie - 1 SKM-kę co 20 minut czy 10 autobusów co 2 minuty ???
Bus-pasy i autobusy to też dużo bardziej elastyczne rozwiązanie, łatwiej zmienić trasę, częstotliwość kursowania, bez przesiadki puścić pojazd na dalsze osiedla (już normalną drogą). Z bus-pasa skorzystają pojazdy uprzywilejowane, TAXI (do zastanowienia).
Tylko trzeba postawić trochę automatów do wystawiania mandatów i zabierania punktów - na cwaniaków.- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.