• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa SKM zamiast rozbudowy dróg? Kamienice nie blokują tych inwestycji

Krzysztof Koprowski
21 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe. W pomarańczowym śladzie rozwiązania komunikacyjnego nie stoją budynki, o które spierają się miejscy urzędnicy z konserwatorem zabytków. Dwa budynki z pierzei domów robotniczych stoją w rezerwie drogowej tylko pod warunkiem realizacji pełnego przekroju ulicy i tramwaju, co jest wątpliwe.

Gdy kilkanaście dni temu pisaliśmy o sporze z konserwatorem zabytków dotyczącym rozbiórek kamienic na Oruni, wielu czytelników upatrywało w działaniach miasta szansy na przyspieszenie rozbudowy ulic w tej części miasta. To zły trop - nowy układ drogowy planowany jest w oddaleniu od tych budynków. Jeżeli dojdzie do realizacji nowej linii SKM, ta również uniemożliwi realizację nowych dróg.



Która inwestycja jest ważniejsza i powinna być zrealizowana?

Przypomnijmy: spór pomiędzy miejskimi urzędnikami a wojewódzkim konserwatorem zabytków dotyczy częściowej rozbiórki pierzei domów robotniczych wzdłuż ul. Małomiejskiej oraz pojedynczych obiektów przy ul. Podmiejskiej.

Niemal natychmiast w komentarzach pojawiły się głosy poparcia dla działań miasta, które rzekomo mają ułatwić rozbudowę ul. Małomiejskiej oraz Podmiejskiej.

Wystarczy jednak zajrzeć do obowiązujących Miejscowych planów zagospodarowania, by przekonać się, że konflikt miasto - konserwator nijak ma się do planowanego od blisko 20 lat układu drogowego.

Rozbudowy drogi nie blokuje też - jak twierdzili niektórzy czytelnicy - jeden z radnych miasta, będący właścicielem pizzerii u zbiegu ul. Ptasiej i Małomiejskiej.

- Kamienice Podmiejska 11B, 11C, Małomiejska 2021 oraz 52 nie znajdują się w rezerwie terenowej dla ul. Nowej Małomiejskiej-Podmiejskiej. W rezerwie nie znajduje się również budynek pizzerii - potwierdza Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
  • Na przełomie wieków ostatecznie zrezygnowano z rozbudowy drogi na tym odcinku ul. Małomiejskiej, jednak nie wykonano żadnych większych prac remontowych zachowanej zabudowy.
  • Tylko dwa ostatnie budynki stoją na przeszkodzie realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej - pod warunkiem pełnego układu komunikacyjnego dwóch jezdni i tramwaju.
  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.

Nowy układ drogowy ominie niemal w całości domy robotnicze



Jak zatem ma wyglądać nowy układ drogowy? Ulice Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska będą omijały od północy szereg domów robotniczych, a następnie tuż przed pizzerią będą przechodziły na drugą stronę ul. Małomiejskiej w ślad ul. Nakielskiej, skąd górą przekroczą Trakt św. Wojciecha oraz tory kolejowe aż do planowanego węzła Czerwony Most.

Jeżeli dojdzie do realizacji pełnowymiarowego układu komunikacyjnego, na który składają się dwie dwupasowe jezdnie oraz wydzielone dwutorowe torowisko tramwajowe, wyburzyć będzie trzeba jedynie dwa budynki z całego szeregu domów robotniczych (Małomiejska 1718, tj. najbliżej Traktu św. Wojciecha). Taki scenariusz jest jednak bardzo wątpliwy.

  • Tędy przewiduje się poprowadzenie ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej. Po lewej budynek Małomiejska 17.
  • Nowy układ komunikacyjny będzie przekraczał ul. Małomiejską na wysokości aut ze zdjęcia, tuż za pizzerią po prawej.
  • Pawilony handlowe przy przystanku autobusowym Ptasia, które będą musiały być wyburzone, gdy dojdzie do realizacji ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej
  • Ulica Nakielska - rezerwa terenu pod budowę ul. Nowej Podmiejskiej

Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska z buspasami



Wspomniane torowisko tramwajowe zostało wykreślone ze schematów transportowych w najnowszym studium. Zdaniem urbanistów znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie buspasów na skrajne pasy obu jezdni i kontynuowanie ich aż do centrum Gdańska Traktem św. Wojciecha (wcześniej planowano tramwaj przez tereny Olszynki i ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego). W efekcie nie jest potrzebna aż tak szeroka przestrzeń dla realizacji układu komunikacyjnego.

- W obowiązującym studium obniżono także klasę techniczną ulic Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska z ulicy głównej do ulicy zbiorczej, nie zdefiniowano jej przekroju oraz nie wskazano trasy tramwajowej jako elementu obowiązkowego wyposażenia - dodaje Sieliwończyk.

Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice


Zmiana przebiegu w studium, nie będzie zmiany planów



Warto zauważyć, że w najnowszym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zniwelowano także "odgięcie" ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej i przesunięto je właśnie na pierzeję domów robotniczych.

Należy pamiętać jednak, że obowiązujący plan zagospodarowania jest aktem prawa miejscowego, zaś studium pełni rolę jedynie ogólnego zarysu polityki przestrzennej miasta, z zastrzeżeniem, że przebieg dróg jest orientacyjny. Ponadto, jak zapewniają urzędnicy, (przynajmniej na razie) nie planują zmieniać ustaleń planu z 2002 r.

  • Obowiązujące studium dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Studium z 2007 r. dla dolnego przebiegu ul. Nowej Małomiejskiej-Nowej Podmiejskiej.
  • Fragment obowiązującego Planu zagospodarowania z 2002 r. Domy robotnicze znajdują się w terenie 009-33, Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska w terenie 015-83, zaś istniejąca ul. Małomiejska w terenie 016-81.

Powrót do idei budowy Południowej SKM



A może rozbiórka budynków ułatwi realizację tzw. Południowej SKM? Podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej wrócił temat jej budowy co najmniej do al. Havla.

Faktycznie, w okresie PRL i jeszcze przez około dziesięć lat po zmianach ustrojowo-gospodarczych kamienice przy ul. Podmiejskiej miały ustąpić miejsca trasie kolejowej oraz nowemu układowi drogowemu.

Na przełomie wieku urbaniści, radni miejscy oraz włodarze podjęli jednak decyzję o całkowitym skreśleniu nowej trasy kolejowej oraz zachowaniu kamienic, nie podejmując jednak przy tym większych działań inwestycyjnych na rzecz poprawy ich stanu technicznego.

  • Boisko przy SP56 - tutaj proponuje się budowę trasy SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM.
  • Rezerwa terenu pod rozbudowę ul. Małomiejskiej, którą proponuje się przeznaczyć pod Południową SKM. Budynek po prawej stoi zbyt blisko skrzyżowania, aby zmieścić przystanek, dlatego SKM ma przechodzić pod skrzyżowaniem.

Dawna rezerwa Południowej SKM niemal w całości zabudowana



Pozostała część niedoszłego szlaku kolejowego została przeznaczona pod deweloperskie osiedla mieszkaniowe (m.in. Błękitna Kaskada czy Lawendowe Wzgórza), bloki komunalne, szkołę i przedszkole na Ujeścisku, przychodnię, stację benzynową czy obiekt gastronomiczny typu fast-food.

Nowy przebieg SKM zamiast rozbudowy dróg



Od blisko roku Biuro Rozwoju Gdańska analizuje różne warianty przebiegu linii SKM na Południu, wykorzystując rezerwy dla układu drogowego. Jednym z nich jest koncepcja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

PTMKŻ proponuje wprowadzenie torów nieco bardziej na północ niż przewidywano to w okresie PRL, omijając przy tym sporne kamienice. Wymusi to jednak likwidację boiska przy szkole podstawowej nr 56 (pojawił się również pomysł, aby tory przykryć płytą, a na górze odtworzyć boisko). W tym rejonie miałby powstać również przystanek pasażerski.

Następnie, w stronę al. Havla, tory mają omijać od północy szereg domów robotniczych i wkraczać za ul. Madalińskiego w przestrzeń przewidywaną dla rozbudowy ul. Małomiejskiej (stąd odsunięcie wszystkich budynków od tej ulicy).

Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ Analiza wejścia SKM na Południe na bazie koncepcji PTMKŻ

Niezbędna przebudowa splotu Havla-Świętoktrzyska-Małomiejska



Końcowy przystanek I etapu nowej linii przewidziano bezpośrednio pod skrzyżowaniem Havla-Świętokrzyska-Małomiejska, wymuszając tym samym jego całkowitą przebudowę. Ewentualna lokalizacja przystanku tuż obok skrzyżowania nie jest już możliwa, bowiem trwają tam właśnie prace wykończeniowe przy nowym budynku deweloperskim.

- Patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała retorycznie podczas kwietniowej debaty "Gazety Wyborczej" Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r. Robocza koncepcja wiaduktu drogowego częściowo w ciągu ul. Nowej Podmiejskiej z 2016 r.

Brak pieniędzy na nową SKM i nowe drogi



Zarówno ciąg ul. Nowa Małomiejska-Nowa Podmiejska, jak i ewentualna Południowa SKM nie mają obecnie zapewnionego jakiegokolwiek finansowania na realizację.

- Nie są również znane szacunkowe koszty realizacji tych inwestycji, gdyż nie wykonano żadnych projektów koncepcyjnych, które umożliwiłyby ich oszacowanie - informuje Sieliwończyk. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja na budowę jedynie wiaduktu drogowego nad torami PKP w śladzie ul. Nowej Podmiejskiej, ale bez przekraczania Traktu św. Wojciecha [w kierunku al. Havla - dop. red.]. Realizacja wiaduktu będzie możliwa tylko po uzyskaniu dodatkowych środków z budżetu państwa lub unijnych, których aktywnie poszukujemy.

Dziewięć wariantów rozbudowy układu drogowego na Oruni

Miejsca

Opinie (349) ponad 20 zablokowanych

  • Zrobić drogę jednokierunkową z dwoma pasami

    • 2 2

  • (8)

    Gdynia: 628 samochodów na 1000 mieszkańców; Gdańsk: 618 samochodów na 1000 mieszkańców; Berlin: 360 samochodów na 1000 mieszkańców.

    • 13 4

    • Porównaj komunikację miejską w Gdańsku i Berlinie. (1)

      Jesteśmy 100 lat do tyłu!

      • 10 2

      • Ja jeszcze pamiętam SKM z berlińskiego metra

        Bo takie tu były. Jeździły szybko i miały dwa razy więcej drzwi

        • 1 0

    • (2)

      S-Bahn i U-Bahn w Berlinie: 25 linii, 477 km, 339 stacji.
      SKM w Trójmieście: 160 km, 51 stacji.

      • 8 1

      • (1)

        W Berlinie jest ponad 3,5 miliona mieszkańców, a 3M 0,7 mln. Więc co oszołomie porownujesz.

        • 2 8

        • Trójmiasto ma 415 km2, Berlin 892 km2 - to porównuję.
          Matołku.

          • 6 1

    • Oj bo wstaliśmy z kolan a Niemcy zazdroszczą nam bogactwa;)

      • 6 1

    • Używanie auta w Berlinie to ryzyko i spore koszty

      Ryzyko, bo jest nagminny wandalizm, koszty bo jest KFZ Steuer - wysoki podatek od starych aut. Do tego poniżej EURO 5 nie można wjechac do centrum.
      Berlin to jedno z najbiedniejszych miast w Niemczech.
      Bida aż piszczy w niektórych dzielnicach Berlina, są tak odrażające miejsca że obecnie musiałbym takich w Polsce poszukać, nawet w Łodzi. Caly bałkan sie pozjeżdżał do Berlina. Narkotyki i prostytucja jest tak zakorzeniona że nawet mnie to dziwi a już dużo widziałem.

      • 2 0

    • My nie jesteśmy Berlin, jak Ci nie pasuje Polska to z niej wyjedź.

      • 2 2

  • Prosba

    Czy mozemy prosic portal trojmiasto.pl, aby czesciej naglasnial ten problem? Potrzebujemy jako mieszkancy dzielnic poludniowych o naglasnianie tych problemow z komunikacja, dojazdow, a obecnie skm. Od wielu lat jest brak spojnosci w realizowanych i planowanych inwestycjach. Z jednej strony prowadza tramwaj, a z drugiej chca robic bus pasy. Gdzie tu logika? Mam na mysli ostatnia inweatycje polnocna bulonska i projekt nowej swietokrzyskiej. W dalszej perspektywie poludniowa bulonska, ktora miala polaczyc to w calosc. Cieszy mnie fakt ze coraz wiecej osob dostrzega koniecznosc doprowadzenia skm w te rejony, tramwaje juz teraz nie wyrabiaja z przewozem osob w godzinach szczytu, a mieszkancow z roku na rok tylko przybywa. Dla poludnia bulonska polnocna to tylko lizniecie, ktore bez lozostalych drug, nic nie rozwiazuje. Pozostale drogi sa w zawieszeniu...

    • 15 3

  • (2)

    Gdańsk to mafia po od lat,normalni gdanszczanie dawno uciekli,napływ sloi, m8asto zalane betonem,n8c dla mieszkancow zl9dzieje nie robią i nie będą,liczy się deweloper i łaskę z nim do podzialu A wy stojcie codziennie w korkach,dróg od lat się nie buduje i k9niec i gl9sujcie dalej na ta bande i cieszcie się środek,betonem,odorem i smrodem

    • 14 6

    • wracaj na wieś pisowski słoiku ,tam jest super i elektorat Pisu (1)

      • 3 3

      • ja nie jestem za żadną opcją ale ten faciu trochę racji ma. dla mieszkańców południe to tylko korki i męka. płacę tu podatki, kupuję w sklepach, które płacą tu podatki, korzystam z mediów firm tu zlokalizowanych... które płacą tu podatki i co, nie ma kasy? zadzwoń sobie do miasta i powiedz, że chcesz kupić część działki to cie wyśmieją i powiedzą, że kawałka ci nie dadzą... bo wolą całość sprzedać deweloperowi... pod bloczki.

        • 0 0

  • Polacy nie dają rady więc wracajcie Kochane Niemcy

    • 2 5

  • Skandal

    Południe musi mieć skm, to co się dzieje w godzinach szczytu to kpina. A autobusy z Ujeściska jadą o 15 min dłużej niż miało to miejsce wcześniej. Czy naprawdę nie można zorganizować transportu w sposób przemyślany i puścić bezpośrednie autobusy do gdańska głównego pomijając połowę przystanków? Miasto powinno się wstydzić za to jak wygląda w tej chwili komunikacja na Południu. SKM jest obowiązkową inwestycją na Południu!!! Odległość 5 km od centrum Gdańska a czas podróży godzina! Skandal

    • 14 2

  • Nie pytać tylko burzyć ten zgniły syf na Oruni a Konserwatora należy zmienić lub wysłać go na wieś gdzie niszczeją zabytki

    • 6 5

  • Od 20 lat !!!!!! I dalej nic missto z tym nie robi

    Ludzie z oruni górnej czy samochodem czy busem i tak do centrum miasta muszą jechać minimum pół godziny gdzie najwięcej czasu się stoi na platynowej i malomiejskiej

    • 8 0

  • Młynowy

    Wszyscy głośno 3 litery skm skm skm

    • 7 1

  • a kiedy kolej na północ..

    ...Gdyni?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane