- 1 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (238 opinii)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (58 opinii)
- 3 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (67 opinii)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (127 opinii)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (411 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (109 opinii)
Pomorska Kolej Metropolitalna promuje się w majówkę
Trzy festyny promujące budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej odbędą się tej wiosny i lata. Najbliższy już 1 maja. Samorządowa spółka PKM SA wyda na nie od 400 do 457 tys. zł.
Tak powstaje wiadukt kolejowy nad ul. Słowackiego w Gdańsku.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na początku tego roku rozpisano przetarg na organizację imprezy. W ramach zamówienia trzeba było opracować scenariusz dni otwartych i wycenić organizację trzech festynów promujących projekt PKM. Pierwszy i największy z nich ma się odbyć 1 maja, czyli w setną rocznicę uruchomienia przedwojennej kolei kokoszkowskiej, której następczynią jest właśnie linia PKM. Będzie to również 10 rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, a co za tym idzie - korzystania z funduszy europejskich, z których w przeważającej części budowana jest PKM.
Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
O zamówienie walczyły dwie firmy. Smile Reprezent złożyła ofertę opiewającą na 457 tys. zł. Oferta firmy Tarifia została wyceniona na 202 tys. zł. Komisja przetargowa zdecydowała się jednak wybrać ofertę Smile Reprezent.
- Oferta Tarifii zawierała błędy formalne, przez które została odrzucona. Firma nie odwoływała się od wyników postępowania. Zwycięska oferta opiewa na kwotę 457 tys. zł, przy czym w kwocie tej znajduje się 58 tys. zł rezerwy na ewentualne wydatki w ramach tzw. prawa opcji. Chodzi o dodatkowe wydarzenia lub atrakcje, których pomysły mogą, ale nie muszą, pojawić się w trakcie przygotowywania poszczególnych imprez - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Na początku czerwca ubiegłego roku PKM zorganizowała pożegnanie i wyburzenie Mostku Weisera na Strzyży. W imprezie wzięło udział ok. 3 tys. osób.
Atrakcje majówki z Pomorską Koleją Metropolitalną
Sześciogodzinna impreza rozpocznie się o godz. 10. Otwarcie odbędzie się z udziałem marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka, który odsłoni specjalnie przygotowaną na ten dzień makietę przystanku PKM Matarnia. Na półmetku wydarzenia, około godz. 13., uczestnicy wspólnie, grupowo zrobią zdjęcie wszystkich uczestników dnia otwartego.
Do zwiedzania udostępniony zostanie m.in. budynek lokalnego centrum sterowania, czyli serce przyszłej linii kolejowej. Każdy chętny będzie mógł wczuć się w rolę operatora maszyn budowlanych siadając za ich sterami.
Planowane są też krótkie wykłady o świecie kolei. Poprowadzą je Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów w spółce PKP SKM w Trójmieście i Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury w latach 2010-2011 i wiceminister transportu w latach 2011-2013.
Zapoznaj się ze szczegółowym programem imprezy
Pierwotnie podczas dnia otwartego planowano zaprezentować skład, który obsłuży przyszłą linię PKM. Z racji tego, że przetarg na spalinowy pociąg się opóźnił, zrezygnowano z tego. Składy pasażerskie pojawią się w Trójmieście dopiero w grudniu tego roku. Nie będzie także wyścigu drezyn, który miał się odbyć na budowanych obu torach linii PKM. Nie pozwoliło na to zaawansowanie prac.
Organizatorzy dnia otwartego PKM liczą, że przyciągną ok. 2 tys. osób.
400 tys zł pochłonęła organizacja ostatniej miejskiej imprezy sylwestrowej w Gdańsku. Tyle kosztowała nie tylko organizacja koncertu, ale też pokazu pirotechnicznego, który podczas minionego sylwestra był rekordowo długi. W imprezie wzięło udział prawie 10 tys. osób.
Z kolei otwarcie dachu Teatru Szekspirowskiego, w ramach którego odbył się godzinny spektakl z akrobatami i Mariuszem Pudzianowskim pochłonęło nieco mniej niż 400 tys. zł.
Według naszych wyliczeń kwota wydana na organizację trzech imprez promujących budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to mniej więcej równowartość zakupu rozrobionego betonu (bez kosztów transportu), który mógłby zostać wykorzystany do uformowania konstrukcji wiaduktu nad ul. Słowackiego.
Wydarzenia
Miejsca
Zobacz także
Opinie (131) 5 zablokowanych
-
2014-04-25 15:31
Jeżeli rzeczywiście Unia przy każdej dotacji wymaga odpowiednio wycenionej promocji,
to trzeba zrobić wszystko, aby dowiedzieć się, czy są sposoby aby to zlikwidować. Mam prośbę do redaktorów, czy mogliby się dowiedzieć, jakie procedury muszą zostać spełnione, aby zmienić to prawo. Można by zainspirować naszych europosłów. Prasę ogólnopolską. Przecież to jakiś absurd.
- 16 0
-
2014-04-25 16:08
Ile tysięcy dziur w jezdniach
Można zlikwidować za tą kasę?
- 14 3
-
2014-04-25 16:20
Propaganda (1)
Zastanawiajaca jest ta cala propaganda UE, jak to wspaniale nie jest. Cos Wam to przypomina? Po co Unia, czyli my wszyscy jako podatnicy, wydajemy tyle kasy na spoty, pikniki itd, promujace projekty wykonane za nasza wlasna kase?
- 16 3
-
2014-04-25 18:53
Pomyśl człowieku co byśmy mieli w Gdańsku gdyby nie kasa z Unii????
Do dzisiaj by nie było Słowackiego, obwodnicy południowej, nowych linii tramwajowych i całej masy innych inwestycji, o których połowa nie ma nawet pojęcia. Samo miasto z własnej kasy (czyli jak piszesz naszej kasy) nic by nie wybudowało samemu...Przestań, więc już truć o propagandzie i ciesz się, że coś się dzieje pozytywnego.- 2 7
-
2014-04-25 16:32
został bym na majówkę
ale i tutaj urzędasy będą się lansować jak panienki na wybiegu tyle, że osobowości nudne i nieciekawe, wyjeżdżam na łono natury.
- 9 0
-
2014-04-25 17:00
Promuje się kolej, która jeszcze nie jeździ
Czegoś tu nie kumam.
Tak zwane pendolino też się promowało.
Nawet 290 km/h pojechało.
I teraz w krzakach stoi.
Bo nie pojedzie więcej niż 160 km/h.
W porywach.
Bo szyn nie ma.
Oby z PKM tak nie było.- 15 4
-
2014-04-25 18:06
państwowa kasa
można wydawać, w prywatnej firmie to nie do pomyślenia!
- 11 0
-
2014-04-25 18:12
(1)
Przestańcie już z tym promowaniem wszystkiego... Bez promocji i tych kosztów ludzie i tak będą jeździć tą koleją! Lepiej te pieniądze wydać na budowę. Po co komu te koszta co to zmieni? Takie promocje to tylko wyciaganie kasy z budżetów państwa czy gmin... To moim zdaniem przekręt zgodny z prawem w imię reklamy... Zmniejszyjcie podatki ludziom a oni sami wtedy zapłacą za swoją rozrywkę bez pomocy miasta czy państwa! !!!!
- 20 0
-
2014-04-26 22:20
Cel
Warto promować inwestycję, realizowaną z wyprzedzeniem harmonogramu, w sposób wręcz wzorcowy. PKM jest naprawdę pozytywnie nastawione do mieszkańców i osób interesujących się tą inwestycją. To nie jest remont linii kolejowej Gdynia-Warszawa, gdzie PKP PLK się głośno chwali, że "zakończono podstawowe prace" na jakimś tam odcinku a przy okazji przemilcza, że koniec ten jest opóźniony o prawie dwa lata.
- 1 0
-
2014-04-25 18:29
festiwal zrzędzenia (3)
Festiwal zrzędzenia trwa w najlepsze! "Niech jad strumieniami leje się..."
- 4 9
-
2014-04-25 18:58
Bo to są posty ludzi typu "Kozak w necie piz#@ w świecie"
Sam d*py nie ruszy i nic nie zrobi ale wszystko krytykuje na forum gdzie jest anonimowość...Żal mi tych ludzi...- 2 2
-
2014-04-25 21:07
jasne wazne są zegarki
na reju sławka n
- 1 1
-
2014-04-26 13:17
leming tobie mozna ukrasc ostatnią koszule a ty i tak bedziesz zadowolony!
Liczy sie tylko kto ci ukradnie jak to UE rekami Donalda to ok Bo gdy kto inny to 2 wojne swiatową bys wzniecił!!
- 0 0
-
2014-04-25 19:23
Budyn -zakladaj gumiaki i zacznij lac na dziury asfalt.
Tyle setek tysiecy zlotych na taka bzdure-noz kur..a .Jak nie jarmarczny koncert jak nie jakis przeladowany sterydziasz to fajerwerki jego mac. a Piecewska sie juz na druga strone wywija czekajac na remont 30 lat.
- 12 1
-
2014-04-25 19:27
Czy Unia określa w jaki sposób ma przebiegać promocja?
Czy musi to być jakiś badziewiasty festyn i tandetne gadżety? Czy w ramach promocji PKM nie mogłaby na przykład sfinansować jakiegoś fajnego projektu dla mieszkańców, np. siłownię pod chmurką lub cokolwiek co zostanie na dłużej, a ogłosić to na plakatach, które kosztowałyby na pewno mniej niż planowana impreza.
- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.