• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna promuje się w majówkę

Maciej Naskręt
25 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Koszt imprezy promocyjnej planowanej przez PKM pokryłby zakup betonu niezbędnego do wykonania konstrukcji wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego w Gdańsku. Koszt imprezy promocyjnej planowanej przez PKM pokryłby zakup betonu niezbędnego do wykonania konstrukcji wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego w Gdańsku.

Trzy festyny promujące budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej odbędą się tej wiosny i lata. Najbliższy już 1 maja. Samorządowa spółka PKM SA wyda na nie od 400 do 457 tys. zł.



Tak powstaje wiadukt kolejowy nad ul. Słowackiego w Gdańsku.

Do organizacji pierwszomajowego "dnia otwartego" na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jej inwestor przygotowywał się od kilku miesięcy. Na miejsce imprezy wybrano teren powstającego centrum sterowania linią kolejową przy ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska na Matarni.

Na początku tego roku rozpisano przetarg na organizację imprezy. W ramach zamówienia trzeba było opracować scenariusz dni otwartych i wycenić organizację trzech festynów promujących projekt PKM. Pierwszy i największy z nich ma się odbyć 1 maja, czyli w setną rocznicę uruchomienia przedwojennej kolei kokoszkowskiej, której następczynią jest właśnie linia PKM. Będzie to również 10 rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, a co za tym idzie - korzystania z funduszy europejskich, z których w przeważającej części budowana jest PKM.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dwa kolejne - znacznie mniejsze - festyny rodzinne zaplanowano 6 i 13 września tego roku. Pierwszy odbędzie się na terenie Strzyży, a drugi - na Niedźwiedniku. Wszystkie trzy imprezy finansowane są z budżetu promocyjnego PKM, dofinansowanego - podobnie jak cała inwestycja - ze środków UE.

O zamówienie walczyły dwie firmy. Smile Reprezent złożyła ofertę opiewającą na 457 tys. zł. Oferta firmy Tarifia została wyceniona na 202 tys. zł. Komisja przetargowa zdecydowała się jednak wybrać ofertę Smile Reprezent.

- Oferta Tarifii zawierała błędy formalne, przez które została odrzucona. Firma nie odwoływała się od wyników postępowania. Zwycięska oferta opiewa na kwotę 457 tys. zł, przy czym w kwocie tej znajduje się 58 tys. zł rezerwy na ewentualne wydatki w ramach tzw. prawa opcji. Chodzi o dodatkowe wydarzenia lub atrakcje, których pomysły mogą, ale nie muszą, pojawić się w trakcie przygotowywania poszczególnych imprez - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Na początku czerwca ubiegłego roku PKM zorganizowała pożegnanie i wyburzenie Mostku Weisera na Strzyży. W imprezie wzięło udział ok. 3 tys. osób.

W samym przetargu jako kryteria oceny władze PKM podały: 60 proc. - cena, 40 proc. - scenariusz imprezy (ilość i różnorodność zaproponowanych atrakcji, według wytycznych opisanych przez zamawiającego). Zwycięski scenariusz otrzymał 34 punkty na 40 możliwych.

Atrakcje majówki z Pomorską Koleją Metropolitalną

Sześciogodzinna impreza rozpocznie się o godz. 10. Otwarcie odbędzie się z udziałem marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka, który odsłoni specjalnie przygotowaną na ten dzień makietę przystanku PKM Matarnia. Na półmetku wydarzenia, około godz. 13., uczestnicy wspólnie, grupowo zrobią zdjęcie wszystkich uczestników dnia otwartego.

Do zwiedzania udostępniony zostanie m.in. budynek lokalnego centrum sterowania, czyli serce przyszłej linii kolejowej. Każdy chętny będzie mógł wczuć się w rolę operatora maszyn budowlanych siadając za ich sterami.

Czy 457 tys. zł na trzy imprezy to dużo czy mało?

W trzech strefach: relaksu, wystawienniczej i edukacyjnej będą odbywać się animacje dla dzieci związane z budową kolei. Ponadto podczas dnia otwartego swoje punkty uruchomią firmy związane z budową linii PKM.

Planowane są też krótkie wykłady o świecie kolei. Poprowadzą je Bartłomiej Buczek, dyrektor ds. przewozów w spółce PKP SKM w Trójmieście i Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury w latach 2010-2011 i wiceminister transportu w latach 2011-2013.

Zapoznaj się ze szczegółowym programem imprezy

Pierwotnie podczas dnia otwartego planowano zaprezentować skład, który obsłuży przyszłą linię PKM. Z racji tego, że przetarg na spalinowy pociąg się opóźnił, zrezygnowano z tego. Składy pasażerskie pojawią się w Trójmieście dopiero w grudniu tego roku. Nie będzie także wyścigu drezyn, który miał się odbyć na budowanych obu torach linii PKM. Nie pozwoliło na to zaawansowanie prac.

Organizatorzy dnia otwartego PKM liczą, że przyciągną ok. 2 tys. osób.

Czy 400-460 tys. zł za organizację trzech imprez to dużo?

Uroczyste otwarcie dachu Teatru Szekspirowskiego w gdańsku kosztowało ok. 400 tys. zł. Uroczyste otwarcie dachu Teatru Szekspirowskiego w gdańsku kosztowało ok. 400 tys. zł.
400 tys zł pochłonęła organizacja ostatniej miejskiej imprezy sylwestrowej w Gdańsku. Tyle kosztowała nie tylko organizacja koncertu, ale też pokazu pirotechnicznego, który podczas minionego sylwestra był rekordowo długi. W imprezie wzięło udział prawie 10 tys. osób.

Z kolei otwarcie dachu Teatru Szekspirowskiego, w ramach którego odbył się godzinny spektakl z akrobatami i Mariuszem Pudzianowskim pochłonęło nieco mniej niż 400 tys. zł.

Według naszych wyliczeń kwota wydana na organizację trzech imprez promujących budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to mniej więcej równowartość zakupu rozrobionego betonu (bez kosztów transportu), który mógłby zostać wykorzystany do uformowania konstrukcji wiaduktu nad ul. Słowackiego.

Wydarzenia

Dzień otwarty na budowie PKM (6 opinii)

(6 opinii)
festyn, pokaz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (131) 5 zablokowanych

  • Tylko jak przewalić nasze pieniądze

    Po-wcy złodzieje okradają biednych polaków a ci kretyni nadal na nich głosują

    • 0 0

  • Zdążą na euro?

    To inwestycja na Euro 2012. Zdążą?

    • 3 1

  • oczywista oczywistosc

    zabawna wymiana opini , z jeden strony nijaki Misiek czyli M.G bezposrednio zainteresowany pozal sie boze dyrektor biura metropolitalnego czyli jeden z wiernych giermkow pana P.A , obok pracownicy biura UM kierowanego przez pania E.S i cala rzesza obuzonych na to wyrzucanie kasy , wiec pytam sie , czy do obowiazkow pracy nalezy agitacja , obrona bezsensownie wydawanych pieniedzy ?

    • 1 0

  • Zawsze to jakas metoda aby publiczna kase wyprowadzic do zaufanych

    U nas lapowki sa na poziomie 10% inwestycji. Moze te wspolinwestowane przez UE sa po taka kontola , ze innej drogi na wyprowadzenie jakiejkolwiek kasy nie ma ?
    I tak jest lepiej niz w Rosji gdzie na lapowy musi isc od 30 do 50 %.

    • 2 0

  • PO co nudny festyn na budowie?

    za nasze podatki prawie 500 000 na jakieś baloniki, muzykę słabe żarcie?

    • 1 0

  • Czy ubezpieczenie uczestników zostało zawarte ?

    • 0 0

  • asa

    zabawa dla ciemnych

    • 1 0

  • Jak robic festyn wy buraki-to trzeba bylo zaprosic pare fajnych zespolow na Dluga

    Zrobic jakis fajny koncert z ktorego skorzystaja tysiace Gdanszczan i turystow.Mozna to polaczyc z przegladem jakis slajdow i omowieniem calej tej inwestycjii.Przyblizyc ludziom kto mial najwiekszy wklad w pozyskanie tych srodkow z Unii,kto budowal jak przebiegaly kolejne etapy,Bylo by kulturalnie,edukacyjnie i sukces byl by dobrze odebrany przez mieszkancowe.Budyn -nie pomyslales.Za to zrobia impreze gdzies na zadupiu Sory nie mam nic do Niedzwiednika czy Strzyzy.I widzisz Budyn mogles zrobic porzadna impre na Dlugierj czy na Targu Weglowym.I polansowalbys sie i troche wiecej osob skozystalo by z tej wisienki na torcie a tak....kolesie przytula prawie 500.000zl a Ty co najwyzej bedziesz mogl pociagnac pociag..

    • 0 0

  • Unia daje kase na drogi rowerowe wymaga by sie reklamowac tylko dlaczego niema festynów z tej okazji

    Dlaczego nie zrobią dla rowerzystów imprezy za 500tys zł ale poco za 500 jak można za milion :) dlaczego nierobią reklam skoro UE wymaga reklamowania isnwestycji o kolei eropolitalnej nietrzeba reklam bo media na bieżąco informują!Ale o drogach rowerowych cisza!!! I co natm festynie kolejowym bedzie mozna zrobic sobie fotke z urzedasami:

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane