• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

Michał Sielski
17 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Początkowo miała to być jedna droga, ale dzięki podziale na trzy inwestycje wzrosła szansa na szybszą budowę. Początkowo miała to być jedna droga, ale dzięki podziale na trzy inwestycje wzrosła szansa na szybszą budowę.

Trasa Via Maris ma ominąć zakorkowaną Gdynię, Rumię oraz Redę i prowadzić od projektowanej Drogi Czerwonej do Władysławowa - 700 tys. zł wyda zarząd województwa pomorskiego na wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego. Dokumentacja będzie pierwszym realnym krokiem do powstania zapowiadanej od lat drogi. - To będzie "Zakopianka" północy - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.



Kiedy powstanie Via Maris?

O tym, że korki w stronę Helu nierzadko zaczynają się już przed zjazdem z obwodnicyMapka, nie trzeba nikogo przekonywać.

Trasa Via Maris



W oczekiwania na ich rozładowanie od lat doskonale wpisywali się politycy. Głównie w zapowiedziach.

Najpierw alternatywne połączenie miało się nazywać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, w skrócie: OPAT. Odbyły spotkania z mieszkańcami, przedstawiano warianty, organizowano dyskusje społeczne. Powstało sporo papierów i stanęło na niczym, bo chętnych do finansowania nie było, a koszt szacowano na 1,5-2 mld zł. Dziś byłoby to na pewno więcej, ale diabeł tkwi w szczegółach. Trasa może być bowiem... znacznie tańsza dla samorządów, bo jej najdroższa część powstanie z budżetu państwa.

Obecnie z Gdyni do Rumi szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.


Za Drogę Czerwoną zapłaci państwo



Najważniejszy i najtrudniejszy fragment zostanie wykonany z puli środków na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji, która będzie przebiegać w tunelu lub estakadzie.

Czytaj więcej: Droga Czerwona - ruszają prace nad dokumentacją

Kolejnym fragmentem jest OPAT, ale już krótszy, bo prowadzący od Drogi Czerwonej za Redę. To z nim połączy się trasa Via Maris.

"Zakopianka" północy



Właśnie podpisano umowę na wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla nowej drogi. Koszt dokumentów to 700 tys. zł, które pokryje zarząd województwa.

- Bardzo byśmy chcieli, by ta droga była swoistą "zakopianką" północy. Połączy nie tylko morski port w Gdyni, ale ułatwi też rozwinięcie funkcji portowych we Władysławowie. Ułatwi również dostęp do farm wiatrowych - wylicza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Dokumentacja liczącej 35 km drogi będzie gotowa za 8 miesięcy. Po jej wykonaniu będzie wiadomo nie tylko, czy powinna mieć status drogi krajowej czy wojewódzkiej, ale otworzy się też możliwość wykonywania Studium Techniczno-Ekonominczno-Środowiskowego. STEŚ to kluczowy dokument przed wybraniem wariantu i wykonaniem projektu budowlanego.

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    OPAT tylko poza Redę (1)

    Pierwotny wariant OPAT to dramat dla Redy. Jeśli miałoby to wyglądać tak jak na szkicu, jest ok. Do Redy tylko zjazd, a trasa do Władka. To i tak tylko szkice, bo wybory się zbliżają. Nie doczekam tej drogi, więc emocje są zbędne. Tempo prac już w Gdyni jest śmieszne, więc dalej nie spodziewam się niczego dobrego. A prezydenci docierają sobie na Hel bez problemu - śmigłowcem.

    • 151 11

    • Oby nie było tak jak z trasą przez Chwaszczyno do Bożegopola, budują budują zbudować nie mogą, a na koniec otworzyli jakieś 2 kilometry. Robić, nie obijać się. Takie drogi można wybudować w rok! Patrz Chiny.

      • 0 0

  • Ze srodkow na budowe CPK? (1)

    Centralnego Portu Komunikacyjnego? To duzo mowi...

    • 8 3

    • CPK, to połączenie wszelkich dróg z Polską centralną, to czego nie rozumiesz ?? ;P

      To z nad morza nie mamy mieć łatwiejszego przemieszczania się ?? POKO - i wszystko jasne ;P

      • 0 0

  • ale mają inwestycję pajace droga która będzie użyteczna przez 3-4 miesiące w roku oni to do zakopianki porównują w górach raz że mają dwa sezony turystyczne dwa że tamtędy wiedzie droga do granicy ze Słowacją np a i tak po rozbudowie zakopianka dojdzie tylko do Nowego Targu dalej będzie zwykłą szosą po jednym pasie w każdą stronę i tam zawsze będą korki

    • 6 8

  • "zakopianka" północy, czyli już wiemy że będzie to droga wiecznie zakorkowana przez turystów.

    • 8 1

  • `O zapowiadanej trasie często wypowiadali się politycy....` - niedługo wybory to znowu będą nas czarować tą inwestycją :))) (3)

    A tymczasem Kraj jest w rozpaczliwym położeniu, Skarb Państwa jest pusty i w zaledwie 7 lat doprowadzili Polskę do długu który już osiągnął ponad 1,5 biliona złotych. Unia temu Rządowi nie da już nawet złamanego grosza na fundusze strukturalne to za co mamy wybudować `nową Zakopiankę północy` ja się pytam ?

    • 14 6

    • (2)

      dokładnie o czym tu piszą jak bantustan polski lada czas ogłosi niewypłacalność idziemy drogą Grecji gdzie za długi to państwo przejmowali wierzyciele np Niemcy

      • 1 6

      • Ale O`Bajtki koszą dalej kasę a ciemny lud to nadal kupuje patrząc na poparcie narodowych socjalistów.

        • 2 6

      • Przecież to nie problem.

        Poprzednicy chcieli oddać nas nie za długi a za dadmo. I prawie im się udało.

        • 5 1

  • "Pomorska "zakopianka" coraz bliżej"

    Ale nadal nieosiągalna...

    Patrząc na ten kontredans wyborczy, dochodzę do wniosku ze Zenon z Elei jednak miał rację.
    Strzała nigdy nie doleci do celu...
    Szczególnie w warunkach stworzonych przez urzędników.

    • 6 1

  • "Połączy nie tylko morski port w Gdyni, ale ułatwi też rozwinięcie funkcji portowych we Władysławowie. Ułatwi również dostęp do (3)

    Mieciu...
    Nie masz innych pomysłów na wybory? To zgrana śpiewka...

    Jakie funkcje portowe we Władysławowie?!
    To port rybacki, a rybołówstwo nie istnieje. Funkcje handlowe to rozbudowa, a znany jest wpływ na mierzeję tego co jest. No chyba że to zemsta Miecia na Helu i zrobi z niego wyspę...

    Z czym viaMaris Gdynię połączy?!
    Z Puckiem?

    Ułatwi dostęp? Może do jądrówki? Farmy mają być dużo dalej na zachód i droga przytulona do brzegu to absurd. Może trochę wyobraźni i pomysły jak to zrobić bardziej na zachód?

    • 13 3

    • (2)

      No nie do końca masz rację. Dużo prościej jest pociągnąć drogę do jądrówki z Via Maris, niż robić to z S6 w okolicach Rumi.

      • 0 0

      • ta droga będzie z Luzina albo i lepiej z Godętowa (1)

        z nowej S6.

        Co w oczywisty sposób stworzy nacisk na odcinek obwodnicy między Chylonią a Chwarznem.
        Ale główny strumień transportowy i tak ma iść drogą morską. Stąd ciągłe rozmowy (!) o porcie instalacyjnym.
        Jeśli powstanie w Gdańsku, Elblągu, tym bardziej wzrośnie rola obwodnic i dalszych węzłów S6.

        I bardzo dobrze...

        Gdyby ktoś jeszcze wpadł na pomysł przesunięcia "węglówki" do Lęborka...

        • 0 0

        • Dzięki za info.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Wiecznie zakorkowana (21)

    Przynajmniej w lecie i w stronę helu to na bank.
    Dlaczego nie zwiększy się składów PKP z Gdyni na Hel a pociąg zrobić pół pospieszny stający tylko we Władku i na stacjach półwyspu. Korku zlikwidowane a turyści rozłożeni.
    Ba nawet w Rumi zrobić parking darmowy dla jadących na Hel. Po grzyba ci na wakacjach samochód na Helu czy Jastarni jak tam wszystko można zobaczyc w zakresie roweru. Sam bym korzystał, a tak na Helu nie byłem z 5lat bo cofa mi się z żołądka jak myślę o czacie który trzeba tam zmarnować i o tłoku w pociągu.

    • 290 18

    • (2)

      Jedno drugiemu nie przeszkadza.

      • 10 6

      • Ale nie mamy nieskończonego budżetu (1)

        I jakoś nikt nie planuje tam poprawy połączeń kolejowych, a drogowe już tak.

        • 4 0

        • Zatem zamiast równolegle, będzie robione step by step. Efekt końcowy ten sam.

          • 0 0

    • (1)

      W przypadku rodziny 2+3 raczej przejazd koleją nie wchodzi w rachubę. Kto będzie nosił bagaże :)

      • 9 25

      • Bagażowy! Bagażowy!!! No gdzie on się podział??

        • 19 2

    • (2)

      Przepustowości linni czowieku.

      • 8 6

      • (1)

        Nie przepustowość tylko brak taboru. Nie ma czym tam jeździć, tak samo jak nie ma czym jeździć na PKM-ce.

        • 25 5

        • ale jak w sezonie puscisz tlk czy tam intercity, to ile będzie miał wagonów? myslisz, że długie składy będą sobie spokojnie

          na tzw. mijankach

          • 8 1

    • Transport kolejowy i transport wodny w sezonie leży (2)

      Tu widzę rolę dla wyższych władz niż lokalne. Na głowie stanąć, żeby turysta na trasie Półwysep-Trójmiasto miał do wyboru lepsze opcje niż auto. Transport wodny nie istnieje a kolejowe zabawy w szynobus z wczepionym pomiędzy jednym starym wagonem to kpina i dramat.

      • 31 3

      • Na głowie stanąć, aby turysta miał więcej wyborów, niż tylko auto. Choć to również.

        • 3 3

      • Jak transport wodny nie istnieje, skoro w sezonie nie ma szybszej opcji dostania się na Hel?

        • 2 4

    • PKP "nie zwiększy składów" bo linia helska ma bardzo ograniczoną przepustowość (4)

      A zatrzymania o których piszesz realizują nawet pociągi pospieszne- zatrzymują się w Kuźnicach i innych Juratach właśnie po to by turyści mieli możliwość rozłożenia się po całym półwyspie.

      • 7 1

      • drugi tor i elektryfikacja (2)

        branża turystyczna sfinansuje...
        Są głównym beneficjentem tej sytuacji.

        • 6 3

        • (1)

          A branża poszerzy półwysep tez? Zejdź na ziemię młody!

          • 2 2

          • juz to robi, nielegalnie sypiac plaze od zatoki

            Kazdy metr na wage zlota...

            Uwazam, ze wjazd samochodow na polwysep powinien byc powaznie ograniczony. Komunikacja powinna byc zapewniona elektrycznym wahadlem. Taka helska SKM z taktem w sezonie gora 15 minut. Samochody na hurtowym parkingu w Swarzewie. Perony wahadla przy parkingu.
            Ale niech turystyka to sfinansuje...

            • 2 0

      • Przeczytaj raz jeszcze posta bo coś ci uciekło.

        • 0 0

    • Tam jest tylko jeden tor w obie strony (1)

      Przez co nie da się puścić więcej pociagow

      • 7 0

      • i to jest zadanie

        Do wykonania...

        • 0 0

    • trasa na polwysep, przepiekny, kolorowy, na prawdziwe morze -skm , prom, droga
      cale rozwiazania i na tym wojewodztwo pomorskie powinno pracowac a nie zastanawiac sie i robic plany

      • 4 0

    • Już widzę oczyma wyobraźni te setki jeśli nie tysiące podróżnych przesiadających się w Redzie do pociągu na półwysep. Z bambetlami (parawanami) , Brajankami i Dżesikami . Ty naprawdę jesteś niezbyt przystosowany!

      • 2 2

    • A dlaczego...

      ...Rumia ma budować parkingi dla jaśnie pana z problemami żołądkowymi? Pan chorowity niech zostawi swoją limuzynę pod apartamentem w falowcu i się przejedzie koleją z przesiadką. To nie boli

      • 2 0

  • Droga plażowa

    Nie twórzcie proszę dziwolągów językowych typu zakopianka północy!

    • 12 3

  • Zakopianka północy - co za perwersyjny twór językowy. Pomorze to odrębny byt o własnej kulturze i historii - nie potrzebuję kalek z Kongresówki.

    • 14 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane