• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie kupuje więcej pociągów

Michał Brancewicz
8 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Pociąg Impuls dla Pomorza na linii produkcyjnej Newagu.
  • Trwa produkcja pociągów dla województwa pomorskiego.

Do pięciu zamówionych pojazdów województwo pomorskie domówiło właśnie kolejne cztery elektryczne pociągi. Pierwsze składy pojawią się na początku roku i będą obsługiwały trasy z Trójmiasta do miast regionu, a po elektryfikacji także linię PKM. W sumie wartość zamówienia wzrosła ze 123 do 221 mln zł.



Po województwie pomorskim podróżujesz najczęściej:

Umowa z firmą Newag na dostawę pięciu 5-członowych pociągów została podpisana w drugiej połowie lipca. Jej wartość to 123 mln zł.

Od początku władze województwa pomorskiego zapowiadały, że mogą rozszerzyć zamówienie o kolejnych pięć sztuk. Ostatecznie zdecydowano się na cztery dodatkowe składy.

- Wykorzystujemy opcję zakupu kolejnych pociągów. W maju zamówiliśmy ich pięć, dzisiaj podjęliśmy decyzję zakupu kolejnych czterech. Termin realizacji zamówienia to przełom 2019 i 2020 roku - zapowiada Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Dodatkowe pociągi kosztować będą 98,4 mln zł.

Składy trafią na trasy Słupsk - Gdynia i Elbląg - Gdynia, a po elektryfikacji także na linię PKM. Przypomnijmy: obecnie spółka Pomorska Kolej Metropolitalna szuka wykonawcy dokumentacji projektowej dla tego zadania oraz budowy nowego przystanku Firoga.

Pociągi z pierwszej zamówionej puli zaczną pojawiać się na początku przyszłego roku.

Nowe pojazdy będą posiadały:
  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących,
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących,
  • 20 miejsc do przewozu rowerów,
  • licznik pasażerów w każdych drzwiach,
  • klimatyzację,
  • wi-fi
  • i będą rozpędzały się do 160 km na godz.

Opinie (223) 4 zablokowane

  • Dobrze że ryzielca nie ma, bo z "zegarmeistrem" zafundowaliby nam kolejne 'pindolina' za zawrotne (1)

    sumy i były kolejny milionowy przewał!!!

    • 6 6

    • Hehe, ryzielec..dobre..

      • 0 0

  • A w Trójmieście smog... (1)

    Może Trójmiasto.pl się zainteresuje

    • 4 4

    • Uch

      To nie smog, a koktail pyłów zawieszonych, gazów spalinowych samochodów stojących w korkach i strefach 30 oraz mgły.

      • 1 1

  • (2)

    trzy zdania na krzyż a ciężko zrozumieć o co chodzi i kto będzie operatorem...
    na trasie do Elbląga nowe składy są niezbędne, te które tam jeżdżą obecnie to gorzej niż wstyd
    dobrze by było gdyby kolej domyśliła się też że peron w 120 tys mieście powinien być wyposażony w windę...
    ale to zapewne za kilka dekad gdy będziemy znów pod okupacją...

    • 5 0

    • do elblaga bedziemy latali na pizze wodolotami - jak bedzie przekop :)

      • 5 0

    • No nie przesadzaj z windą
      Na razie Marszałek się obudził i przypomniał sobie że ma kolej

      • 1 0

  • Masakra (3)

    Proponuje inicjatywę miezkanców Trojmiasta i tzw. Małego Trojmiasta aby nowe pociągi trafiły do skm. Bo teraz nowe pociagu trafia tylko do polregio w którym marszałek ma swoje udziały i inwestuje zaniedbując przy tym całe trojmiasto .. może czas pomyśleć o zdegustowanych ludziach i sprawiedliwie podzielić nowe pociągi a nie myśleć tylko o swoich interesach panie marszałku ?

    • 4 5

    • 1. Za mało drzwi

      Nowe pociągi nie nadają się do SKM.

      • 5 0

    • Pociągi dla SKM może kupić PKP są
      Marszałkowi nic do tego

      • 3 1

    • względy bezpieczeństwa. stare jednostki Polregio ...
      A poza tym kary za blokowanie trasy Pendolino są ogromne

      • 0 0

  • zlodziej

    i znowu łaPOwki dla adamka

    • 4 4

  • To co powinno byc kupione 10lat temu teraz robia i sie cieszą (1)

    • 6 1

    • kupili tylko 9...
      inni mają nawet blisko 100 nowych jednostek

      • 4 0

  • u-bahn (2)

    Dlaczego w warunkach zamówienia pomija się istotną dla pasażerów kwestię ilości drzwi?

    • 6 1

    • trafne pytanie

      większa ilość drzwi w wagonie, na przykład 4 zamiast 2 ułatwia i przyspiesza wsiadanie i wysiadanie z pociągu, co jest bardzo istotne w miejskich kolejkach z dużą ilością przystanków, co 4-6 minut

      • 4 0

    • W Trójmieście nie na metra!

      Może coś pomyliłeś, U-Bahn, Metro albo tramwaje jeżdżące część trasy po ziemią zatrzymują się co 1-2 minut a SKM-ka co 3-4 minuty. W artykule jest mowa o pociągach regionalnych, które zatrzymują się co 5-6 minut. SKM-ki mają przeważnie w wagonie normalnej długości po 3 drzwi po każdej stronie wagonu a pociągi regionalne po 2. Czas wsiadania i wysiadania można przyspieszyć, jeżeli dostęp do drzwi wewnątrz nie jest ograniczony jakimiś toaletami i schodami. Jeżeli pomiędzy peronem a wagonem nie ma większego odstępu i wyjeżdża platforma, na którą można nadepnąć. Dla pociągów regionalnych jest ważne przyspieszenie po odjeździe z dworca. Największym problemem w woj. Pomorskim są perony o rożnej wysokości, co stanowi barierę dla seniorów. Powinni przebudować wszystkie perony na 76 cm.

      • 0 1

  • Nareszcie :) (1)

    • 1 1

    • Nie ciesz się...9 sztuk do końca 2020
      Brakuje w samym Polregio ok 50ciu

      • 3 0

  • jakbyś umiał czytać rozkład (1)

    to byś zauważył że ostatnia jest po północy (dlatego nie ma jej na końcu tabelki tylko jest na początku)

    • 0 4

    • Jakbyś umiał czytać artykuł!

      Gdybyś umiał czytać artykuł, byś zrozumiał, że mowa jest o przewozach regionalnych a nie SKM-ce. Ostatnie pociągi regionalne ze stacji Gdańsk Główny w kierunku Tczewa/Gdyni odjeżdżają o godzinie 22:30 albo 22:40 a następny pociąg o godzinie 5:03 w obydwóch kierunkach, tylko po różnej stronie peronu :-)

      Również w ciągu dnia są przerwy w obsługiwaniu tych tras o długości 75 minut a w najgorszym przypadku przez godzinę i 45 minut nie kursuje żaden pociąg regionalny z Gdańska w kierunku Tczewa.

      • 1 1

  • a co z SKM ? (3)

    Codziennie w godzinach porannych jest problem, SKMki w stronę Gdańska spóźnione i tak napchane, że nie da rady wsiąść, dopiero na Przymorzu gdy wysiądzie połowa pasażerów można jechać dalej bez ścisku, a z opóźnieniem. Z roku na rok jest coraz gorzej, młodzi dojeżdżają na UG, ale także pracownicy do biur w nowych biurowcach. Co to będzie gdy zimą pasażerów przybędzie, bo zimą sporo samochodziarzy przesiada się na SKMkę. Strach pomyśleć

    • 10 0

    • pytaj pkp

      • 1 1

    • Wywalić biurwy i tych studenciakow, plus obsługi centrów handlowych i bedzie luźniej.

      • 0 1

    • Jeżeli pasażerowie nie narzekają, tam gdzie mają, to ich problem.

      Urząd Marszałkowski zamawia liczbę miejsc w SKM-ce. Jeżeli pociągi są przepełnione, zapytaj u nich. Analogicznie na portalu publicznej rozgłośni dla woj. Pomorskiego są już odpowiedzi na twoje pytanie.

      Jeżeli dorosła osoba nie wie, że narzekanie na portalach internetowych nic daje, to po prostu szkoda słów. Trzeba narzekać u tych, którzy płacą za to wszystko i pisemnie najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem. Moje doświadczenie mówi, że email wystarcza i dostaje się odpowiedz. Chyba, że kultura osobista autora jest na niskim poziomie. Bez obelg odpowiedz przychodzi nawet w ciągu dnia. Trzeba wiedzieć, że usługi są zamawiane raz na rok albo dwa lata i ciężko przeprowadzi jakąś większą zmianę po otrzymaniu jednego maila.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane