• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie szykuje się na 2,2 mld euro z Unii Europejskiej

Katarzyna Moritz
12 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za ponad 180 mln zł planuje się rozwój infrastruktury żeglarskiej i turystycznej na odcinku od Jastrzębiej Góry po Sztutowo. Za ponad 180 mln zł planuje się rozwój infrastruktury żeglarskiej i turystycznej na odcinku od Jastrzębiej Góry po Sztutowo.

Inwestycje w transport zbiorowy, nowy system tras rowerowych, odnawialne źródła energii czy ożywienie pasa nadmorskiego - to tylko niektóre projekty dla naszego województwa, na które w przeciągu najbliższych 7 lat będziemy chcieli uzyskać 2,2 mld euro ze środków UE. W tym roku 255 mln euro ma trafić do Obszaru Metropolitalnego Trójmiasto.



Czy w twojej okolicy są inwestycję za unijne fundusze?

Zarząd Województwa Pomorskiego przyjął właśnie projekt Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Liczący blisko 180 stron dokument określa, na jakie cele zostaną wydane 2,2 mld euro środków UE (łącznie z wkładem krajowym) w naszym województwie.

- Zgodnie z założeniami, w latach 2014-2020 w województwie pomorskim najwięcej środków skierowanych zostanie na transport (przede wszystkim zbiorowy), energetykę (głównie efektywność energetyczną i energię ze źródeł odnawialnych), a także na działania związane ze wzrostem zatrudnienia - mówi marszałek Mieczysław Struk. - Duże znaczenie mieć będzie także edukacja, innowacyjność, wsparcie przedsiębiorców i inwestorów oraz działania związane z wykorzystaniem regionalnego potencjału kulturowo-turystycznego.

Co istotne, aż 255 mln euro ma trafić na inwestycje realizowane w Obszarze Metropolitalnym Trójmiasto w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych tzw. ZIT, czyli nowej formy współpracy samorządów. ZIT-y mają głównie pomóc w zagospodarowaniu unijnych pieniędzy przeznaczonych na rozwój największych polskich aglomeracji. Choć nie bez problemów, niedawno porozumiały się w tej sprawie nie tylko Gdańsk, Gdynia i Sopot, ale także 33 gminy i powiaty z naszego województwa. 14 lutego nastąpi zawiązanie związku ZIT.

Co powstanie za 255 mln euro, czyli ok. 1 mld zł, w naszej aglomeracji? Przygotowano już 59 projektów i choć obecnie jeszcze nie wiadomo, które z nich będą ostatecznie zrealizowane warto sprawdzić, na co mogą zostać wydane te pieniądze.

Jeden z najdroższych projektów, bo opiewający na kwotę prawie 332 mln zł, ma dotyczyć ograniczenia zużycia energii w obrębie metropolii, a dokładniej ograniczenia jej zużycia w różnych publicznych budynkach na terenie województwa. W Gdańsku np. powstałyby instalacje solarne w budynkach Urzędu Miejskiego, w Sopocie planuje się likwidację pieców węglowych. Ma się to przyczynić do znacznych oszczędności energii w skali metropolitarnej.

Kolejny projekt to pomysł, na który czekamy już od dawna, czyli stworzenie wspólnego biletu elektronicznego na komunikację w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Koszt projektu oszacowano na 25 mln zł, a realizacja ma zostać zakończona do 2016 roku.

Za blisko 285 mln zł miałby natomiast powstać STeR czyli System Tras Rowerowych, jednak objąłby on nie tyko Trójmiasto, ale też samorządy zrzeszone w dwóch organizacjach metropolii - Gdańskim Obszarze Metropolitalnym oraz Metropolitalnym Forum NORDA.

System gospodarki odpadami dla Metropolii Trójmiejskiej to projekt oszacowany na 97 mln zł. W jego ramach ma powstać baza logistyczna dla transportu odpadów (frakcji energetycznej) z zakładów zagospodarowania odpadów do spalarni w Gdańsku czy sieci punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Urzędnicy rozważają też wykorzystanie unijnych pieniędzy na rozbudowę wciąż opracowywanego systemu zarządzania ruchem Tristar (180 mln zł), programu ożywienia pasa nadmorskiego za 180 mln zł (chodzi o rozwój infrastruktury żeglarskiej i turystycznej na odcinku od Jastrzębiej Góry po Sztutowo).

Ponadto ponad połowę projektów przygotowałyby pomorskie uczelnie. Miałby powstać plan rozwoju szkolnictwa zawodowego we współpracy z pracodawcami oraz pakiet promocji uczelni wyższych pod hasłem "Studiuj na Pomorzu".

Jeszcze w lutym rozpoczną się konsultacje treści Regionalnego Programu Operacyjnego z polskim rządem, w kwietniu program zostanie przekazany Komisji Europejskiej w celu rozpoczęcia negocjacji. Rozmowy powinny się zakończyć w czwartym kwartale tego roku.

Opinie (128)

  • tylko pytam...

    ..a ile "zarezerwowano"na pseudowykłady,seminaria,zebrania,narady uczonych mężów z Trójmiasta?Bo na tym też można niezłą kasę zgarnąć,gadając o pączkowaniu pingwinów w czasie zorzy polarnej..

    • 7 0

  • tak czytam te opnie i w głowie mi się nie mieści, że niektórzy prezentują taki wtórny debilizm... (3)

    Przecież dotacje unijne, żywa kasa, służą do pobudzenia gospodarki, wpompowania w lokalną infrastrukturę grubych milionów, które pozwolą na egzystencję wielu pomorskim przedsiębiorstwom.

    Te Wasze pie....olenie o wyrzucaniu pieniędzy w błoto jest bardziej niż irytujące - to "błoto", to de facto Wasze kieszenie, bo firmy w których pracujecie, a uczestniczące w wielu projektach finansowych z pieniędzy UE, właśnie dzięki nim mogą wypłacać Wasze wynagrodzenia, gromadzić zyski, wydać pieniądze w innych firmach...i tak ma się "kręcić" nasza pomorska gospodarka.

    • 4 4

    • (2)

      Pewnie, tylko te firmy nie są polskie. Do naszych kieszeni trafia ochłap a reszta wraca skąd przyszła. Czy to są inwestycje powodujące trwałe pobudzenie? Czytałeś artykuł czy tylko opinie? Rozumiem, że wzrastające zadłużenie nie budzi twojego niepokoju.
      Rozumiesz co się teraz dzieje na Ukrainie i dlaczego UE tak bardzo wspiera opozycje? Bogata Unia potrzebuje kolejnych niewolników, taka smutna prawda. Dostaniesz kolorowe ciuszki, kredyt na resztę życia, kiełbasę w której nie ma mięsa, trochę zagęszczaczy i masz być szczęśliwy a nie narzekać.
      Poczytajcie sobie jak w innych krajach wygląda krytyka, u nas jest bardzo spokojnie, jesteśmy raczej wzorowymi niewolnikami.

      • 4 1

      • demagogia - szkoda mi klawiatury na dyskusję z kolejnym oszołomem, przykro mi (1)

        • 0 2

        • Zdanie zaczynamy z dużej litery, to po pierwsze, po drugie najzwyczajniej w świecie nie masz argumentów ponieważ całe twoje myślenie opiera się na kilku prostych schematach, które codziennie łykasz w mediach. Zapewne powodów kryszysu też nie rozumiesz i ślepo wierzysz w kolejne ożywienie gospodarcze czekające tuż za rogiem. Wystarczy tylko trochę kasy wpompować w gospodarkę najlepiej kredytowej a wszystko samo zacznie się kręcić i napędzać :) Ślepo wierzysz w wolny rynek, jak mniemam :)

          • 2 0

  • Absurd (2)

    285 mln na trasy rowerowe? Ile osób korzysta z istniejących tras rowerowych!!! Czy nie ma istotniejszych inwestycji dla podniesienia standardu życia w Trójmieście? Brak basenów, boisk , klubów sportowych dla dzieci i dorosłych, edukacji prozdrowotnej.......Po drogach nie da się normalnie jeździć, ale będziemy mieli bardzo drogie trasy rowerowe dla garstki mieszkańców (w większości sporadycznie korzystających z tej formy aktywności fizycznej).

    • 7 2

    • Zauważ że od dawna rower przestał już być tylko narzędziem służącym do rekreacji. Teraz jest też normalnym środkiem transportu , dużo tańszym od auta. Dlatego potrzebna jest infrastruktura ,by móc się nim poruszać bezpieczniej. Obejrzyj się w końcu za siebie i zobacz że osób korzystających z roweru jest coraz więcej i nie używają go na wycieczki , tylko dojeżdżają nim do pracy czy szkoły.

      • 1 1

    • inwestycje w infrastrukturę rowerową

      wykazują się największym wskaźnikiem korzyści do kosztów. Ze wzrostu ruchu rowerowego korzystają nie tylko osoby chcące korzystać z rowerów, ale także inni mieszkańcy

      • 0 0

  • Stare Przedmieśćie Gdańska potrzebuje rewitalizacji, bo to historyczna okolica a zaniedbana!

    Nawet jakaś Biedronka by się tu przydała.

    • 5 0

  • Proste sprawy a nie widzimisię urzędników

    A moze by po prostu zrobić coś dla mieszkańców a nie jakieś wydziwluny. Np. może wyremontowac wszystkie chodniki w 3 mieście, zrobic tam gdzie można prawo i lepw skręty, zrobic ubikacje publiczne w terenach nadmorskich i parkach, doposażyć szkoły w sprzęt multimedialny !!!

    • 3 1

  • ręce opadają (1)

    ilu tych urzędasów i cwaniaków znowu się nachapie a ludki pospolite mają się karmić naiwnością i modłami ale też za kaskę

    • 3 2

    • Ludki pospolite o tym nie myślą, muszą uwijać się czym prędzej żeby zapłacić ratę lichwy. Tak to zostało zaplanowane.

      • 1 0

  • Z góry dziękuje za OPAT!

    • 1 1

  • Dobrze że trasy rowerowe mają wychodzić także po za aglomerację

    Projekt STeR jak najbardziej popieram. Gdyż on obejmuje drogi rowerowe , nie tylko w mieście ale i po za nim. Takim początkiem na pewno będzie trasa wzdłuż Kanału Raduni do Pruszcza Gdańskiego. W Pruszczu trasy te też powinno się spiąć w jedną sieć , tak aby powstało jedno połączenie Gdańsk - Pszczółki - Sobowidz - Skarszewy. Tu jednak konieczne jest uzupełnienie luki pomiędzy Łęgowem a Różynami i dokończenie trasy zwiniętych torów do Skarszew. Wzdłuż DK 91 trasa ta powinna być jeszcze przedłużona do Tczewa. Potrzebna jest jeszcze droga rowerowa wzdłuż trasy 222 Gdańsk - Starogard. Często tędy jeżdżę na wieś i nie jest tam bezpiecznie. Najgorsze są tam TIRY , których wogule nie powinno tam być. Przydałby by się jeszcze trasy do Żukowa i Kartuz do Sobieszewa i dalej do Piasków , oraz do Wejherowa przez Chwaszczyno jak i przez Gdynię. Mam nadzieje że do budowy nowych tras zostaną wykorzystane stare nieczynne torowiska , których tu nie brakuje

    • 2 1

  • gosc

    pozyskane fundusze zostana przejedzone, a nie sprawia, iz firmy beda bradziej konkurencyjne, innowacyjne aby mogly sie rozwijac, zdobywac rynki zagraniczne...za czym idzie zatrudnianie ludzi. bedziemy wadawac kase na rekreacje i sciezki rowerowe...ok ale to nie dostarczy nam dobrobytu...Bruksela wiec co robi...dostajemy troche kasy ale.... wyrzucamy w bloto aby przypadkiem nie byc konkurencja a rynkiem zbytu...jedna wielka propaganda

    • 2 0

  • Do WÓJTA (1)

    Idioto-wzdłuż Raduni jest ścieżka spacerowa, a nie rowerowa. Uważaj, bo niejeden dostał już mandat za jazdę rowerem po tej "ścieżce rowerowej".

    • 0 0

    • Tylko nie idioto uwazaj sobie

      Trasa wzdłuż Kanału Raduni jest spacerowo rowerowa i mozna z niej korzystac a dokładnie jest to droga serwisowa z dopuszczonym ruchem pieszych i rowerow jak masz jakieś wątpliwości idź oficera rowerowego

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane