• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie zaczyna naprawę lokalnych dróg

Michał Brancewicz
7 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wkrótce niektóre drogi lokalne Pomorza mają szansę zostać naprawione. Wkrótce niektóre drogi lokalne Pomorza mają szansę zostać naprawione.

125 mln zł będziemy wydawać rocznie z rządowego programu na remonty dróg lokalnych w województwie pomorskim. Połowę da rząd, połowę będą musiały dołożyć samorządy. To o wiele za mało, by poprawić stan dróg lokalnych na Pomorzu.



3 mld złotych trafi do 2011 r. na remont dróg lokalnych we wszystkich województwach w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Co roku do dyspozycji będzie 1 mld zł, czyli każde województwo dostanie z rządowego programu 62,5 mln zł (w sumie 187,5 mln przez trzy lata), drugie tyle dołożą samorządy.

Pomorskie powiaty i gminy będą więc miały rok rocznie do dyspozycji 125 mln zł, z zastrzeżeniem, że każdy powiat może otrzymać dotację maksymalnie na dwa projekty rocznie, a gmina na jeden. Jej wysokość nie może przekroczyć 6 mln zł (3 od państwa, 3 od samorządu) O tym, kto je otrzyma zadecyduje pięcioosobowa komisja powołana właśnie przez wojewodę pomorskiego, Romana Zaborowskiego.

Wnioski o dotacje składać można do 21 listopada br. Oceniane będą według trzech kryteriów: wpływu projektu na poprawę bezpieczeństwa, współpracy między samorządami i realizacji projektów w oparciu o partnerstwo między gminami. Preferowane będą projekty dotyczące dróg dojazdowych do dróg krajowych i wojewódzkich.

- Od dawna czekaliśmy na ten program. Jest dobry i prosty w realizacji, a zarazem restrykcyjny - mówi wojewoda pomorski Roman Zaborowski. - Jeśli okaże się skuteczny to będziemy mogli liczyć na kolejny cykl dotacji.

Równomierne rozłożenie dofinansowania stawia województwo pomorskie w uprzywilejowanej sytuacji. Gdyby podział dotacji odbywał się wedle zagęszczenia dróg, Pomorze nie otrzymałoby znacznie mniej pieniędzy.

Program przewiduje, że projekty zatwierdzone do końca 2008 roku muszą zostać zrealizowane do listopada przyszłego roku. Harmonogram prac na najbliższe miesiące zakłada, że przetargi na poszczególne remonty zostaną rozstrzygnięte do 31 marca 2009.

Oznacza to, że na inwestycję pozostaje zaledwie kilka miesięcy. - Istnieje ryzyko, że jeśli nie uda się zakończyć prac w terminie, to dofinansowanie zostanie wstrzymane - zastrzega wojewoda.

Mimo, że program jest ważny, oferowane w nim środki są kroplą w morzu potrzeb. Zakładając, że koszt remontu 1 km drogi waha się od 1 do 3 mln zł, oznacza to, że rządowe i samorządowe pieniądze starczą maksymalnie na naprawę od 125 do 375 km dróg w przeciągu trzech lat.

Nawet gdyby wszystkie pieniądze zainwestować tylko w dwóch powiatach (co nie jest możliwe), np. słupskim i bytowskim, to nie poprawiłoby to znacząco stanu dróg w żadnym z nich. W sumie jest tam bowiem 1300 km dróg, z czego ok. 650 km wymaga pilnej naprawy. Skala potrzeb całego Pomorza nie jest nawet dobrze znana.

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • NPPDL - Narodowy Program POdniecania Debilków Lizaczkiem (1)

    • 0 0

    • podaj jakis sensowny projekt

      twoich zakompleksionych PISiorów, który spowodował chociaż poprawienie stanu dróg bo jak polaczek wstrzymał budowę autostrady to wszyscy pamiętamy. Dzięki Wspaniałym Kaczorom będziemy mieć autostradę do Ojca Dyrektora o 100% droższą i później.
      Odpowiedzi nie udzielaj, to było tak retorycznie - bo cobyś nie odpowiedział to i tak będzie PISowski bełkot. Pozdrów Jacka Pędziwiatra Kurskiego !!!

      • 0 0

  • ciekawe czy pojawi się artykuł o drogowym retardzie kurskim (1)

    • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • "Oznacza to, że na inwestycję pozostaje zaledwie kilka miesięcy. - Istnieje ryzyko, że jeśli nie uda się zakończyć prac w terminie, to dofinansowanie zostanie wstrzymane – zastrzega wojewoda"

    to trzeba z głowa wybierać wykonawców w przetargach.
    brac nie najtanszych tylko nasolidniejszych, takich ktorzy NA PEWNO zrobia w terminie to co obiecali.

    • 0 0

  • Ja mam porshe 911 carrera i jeżdząc po polskich drogach co chwilę muszę jężdzić do mechanika (2)

    bo na tych dziurach obijam sobie miskę olejową, spojlery nie mówiąc już o całym zawieszeniu, które krótko mówiąc dostaje w du*ę.

    • 0 0

    • A było kupić Cayenne?

      • 0 0

    • Pożycz mi tysiąc, jak taki bogaty jesteś. ;)

      • 0 0

  • 6 km rocznie w extra przypadku, najczęściej 1 km, bo się posikam

    o rany! nie wytrzymam ze śmiechu!
    Jaka ta władza kochana, dobra, mądra.
    A gdzie są podatki z paliwa??? Na co idą?
    Władza się zmieniła a jest jak było.

    • 0 0

  • aż do 21 listopada???? Boże ile to tygodni czasu ....

    szkoda, że nie do 14tego ...

    • 0 0

  • czemu te pieniądze mają przepaść? (2)

    znów wszystko na ostatni moment?

    • 0 0

    • acha, to program rządowy. Wojewoda pomorski będzie ocenial wnioski gdzies do końca roku, a 1.przygotowanie, 2.przeprowadzenie i 3.rozstrzygnięcie przetargu do 31 marca.

      BUHAHA!

      • 0 0

    • Czy dobrze czytam , między kwietniem a listopadem 2009 ma sie odbyć realizacja dróg?

      • 0 0

  • A ja mam pytanie - czemu 3miasto.pl dziś milczy o wyczynach posła Kurskiego (2)

    za kierownicą?

    • 0 0

    • nie wszyscy tak podniecają się każdym wyczynem p.JK jak Ty :)

      • 0 0

    • bo już dał na msze

      i jest rozgrzeszoony

      • 0 0

  • przetagi w Szwecji (2)

    najniższą i najwyższą ofertę się odrzuca - wybiera się wykonawcę z pozstałych

    • 0 0

    • przestan pic ten bimber! (1)

      bo bzdury zaczynasz wygadywac ...

      • 0 0

      • slo: napisz nam zatem jak wyglądają przetargi w Szwecji.

        Jeśli nie to twoja uwaga nie ma znaczenia w dyskusji

        • 0 0

  • Jedyne rozwiązanie to zakup auta tupu (3)

    Suzuki Vitara / Nissan Patrol / Honda CR-V . Wiekszość dróg jest w gorszym stanie niż _skrajnie tragiczny_

    • 0 0

    • Rany (2)

      Chłopie co to za zestawienie? Patrol obok CRV? Przecież to zupełnie inne klasy aut. No i obraza dla Patrola.

      • 0 0

      • Inne klasy to prawda

        ale oba są bardziej wytrzymałe niz zwykła osbówka , a jedni wolą "klasyczna" terenówke a inni "sportową" terenówkę z przeznaczeniem na zniszczone miejskie ulice

        • 0 0

      • Chodziło tylko o prześwit a nie o dzielność terenową

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane