• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły mieszkańców na odkorkowanie Gdyni

Michał Sielski
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Jednym z pomysłów jest dowożenie mieszkańców z górnego tarasu do SKM. Jednym z pomysłów jest dowożenie mieszkańców z górnego tarasu do SKM.

Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, darmowe przejazdy komunikacją publiczną dla posiadaczy samochodów oraz odtworzenie linii SKM z Obłuża - to pomysły gdynian na odkorkowanie miasta, które utknęło w zatorach wraz z początkiem remontu Estakady Kwiatkowskiego. - Pracujemy nad tym od lat - odpowiadają władze Gdyni.



Jak zmniejszyć korki na północy Gdyni?

Korki w czasie popołudniowych szczytów komunikacyjnych to w Gdyni temat numer jeden ostatnich dni. Dotyka nie tylko kierowców, ale też pasażerów komunikacji publicznej, bo niektórzy "podróżują" z centrum Gdyni na Obłuże przez dwie godziny. Są i tacy, którzy kilka kilometrów do domu wolą przejść na piechotę, bo i tak są szybciej niż autobus, który do tej pory jechał ok. 20 minut.

Czytaj więcej: Cieszmy się ze wstrzymanego remontu.

Przyczyną korków jest kolejny remont Estakady Kwiatkowskiego, który według planów ma potrwać do 5 grudnia. Czy do tego czasu czeka nas kompletny paraliż komunikacyjny? Niekoniecznie, bo już teraz widać, że kto tylko mógł, przesiadł się do pociągów SKM. Urzędnicy zamontowali też dodatkową sygnalizację świetlną, która ma pomóc rozładować korki. Rozwiązaniem mogłaby być dodatkowa droga do portu - ale na budowę tzw. Drogi Czerwonej Gdynia nie ma pieniędzy.

Czytaj więcej: Znamy szczegóły przebiegu nowej drogi do portu.

Mieszkańcy: są możliwości, potrzeba odwagi

Infografika stworzona przez mieszkańców Gdyni. Infografika stworzona przez mieszkańców Gdyni.
Mieszkańcy Gdyni przekonują jednak, że działać trzeba już teraz, a część proponowanych rozwiązań wymaga minimalnych nakładów finansowych.

Na pewno jednym z nich jest wyznaczenie buspasa na ul. Janka Wiśniewskiego. Mogłyby po nim jeździć także taksówki i jednoślady. Nie jest to pomysł rewolucyjny, bo buspas w tym miejscu funkcjonuje - ale tylko przy okazji festiwalu Open'er, pozwalając wygodniej dojechać na koncerty fanom muzyki.

- Przyjmując założenie, że jeden autobus przegubowy jest w stanie przewieźć 175 osób, zaś standardowy 100 osób, to jest to odpowiednio 35 lub 20 samochodów wiozących po pięć osób. Jeśli zaś przyjmie się realistyczne założenie, że jeden samochód wiezie średnio 1,5 osoby, to okaże się, że w jednym tylko w autobusie linii 194 zmieści się kierowców i pasażerów ze 115 samochodów. Tylko przez 60 minut między godz. 15 a 16 autobus odjeżdża w kierunku Pogórza Górnego 9 razy, co zapewnia podaż 1575 miejsc. A jest to tylko jedna z 15 linii kursujących tą ulicą - wylicza Łukasz Piesiewicz, jeden z twórców petycji, która już została wysłana do władz Gdyni.
Autobusami - przynajmniej w czasie remontu - mogliby za darmo jeździć kierowcy posiadający przy sobie dowód rejestracyjny samochodu.

SKM na północ Gdyni? "Zawsze chcieliśmy"

Inna grupa chce również budowy linii SKM do Obłuża. Infrastruktura kolejowa w postaci nasypów w dużej mierze jeszcze istnieje. Inicjatywa społeczna "Północna Gdynia" proponuje, by wyznaczyć linię w tej trasie.

- Ten pomysł ma już dobrych kilka lat i jako samorząd pracujemy nad nim z wojskiem, koleją, portem. Tyle że w każdej z wersji jesteśmy petentem, który niewiele może w relacjach z tymi instytucjami, bo kluczem są inwestycje w infrastrukturę kolejową, których miasto nie może przeprowadzić. Oczywiście nie poddajemy się, stąd stałe zabiegi o przedłużenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do północnych dzielnic miasta. Przypomnę, że to Gdynia była miastem, które najmocniej wspierało władze województwa w walce o realizację PKM. Skończyło się na tym, że zbudowano ją w Gdańsku, który początkowo jej nie chciał, bo wolał tramwaj. Dopiero teraz PKM jest mozolnie wydłużana w kierunku Gdyni Głównej - przekonuje Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Skoro nie SKM, to może szybszy dojazd do pociągu? Kolejny pomysł to uruchomienie na czas remontu autobusów, które dowoziłyby pasażerów do stacji SKM Grabówek.

- To najszybszy sposób, by mieszkańcy północnych dzielnic mogli się przesiąść do pociągu. Usprawnienie miałoby polegać na wydłużeniu linii 163, 198 oraz utworzenie dodatkowej linii autobusowej dowożącej pasażerów do stacji Grabówek SKM od strony ul. Osada Kolejowa - z tymczasowym zawracaniem w bocznych uliczkach - dodaje Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wnioskodawców, wśród których jest sześć stowarzyszeń.

Opinie (521) 8 zablokowanych

  • (1)

    Pomysł na miarę misia

    • 6 2

    • odpowiem tak:

      pani/pana stwierdzenie o pomyśle na miarę misia jest wysoce nieprzemyślane. Dzieci i młodzież chętnie jeżdżą komunikacją masową. Nie chcą być podwozone do szkół przez mamusie. Przeszkodą jest cena biletów miesięcznych i mitrega z ich zakupem. Trzeba mieć fotografię, co miesiąc doładować itd. Suma sumarum, wygodniej jest rozwozic dzieciaki do szkół firmowym samochodem. Zazdroszczenie, że "cudze dzieci" będą jeździły za darmo jest myśleniem przysłowiowego psa ogrodnika. Sam nie zezre i drugiemu nie da. Chociaż sam na tym traci stojąc w korkach. No cóż są różne filozofie życia.

      • 1 1

  • Wszedzie i wszysyko przeciw kierowcom (3)

    W ogole zlikwidujmy miejsca parkingowe, drogi... wyprawa samochodem konczy sie na dlugim poszukiwaniu miejsca, przy czym generuje sie tony spalin. Stoimy w korkach, bo po co spogladac w przyszlosc jak mozna wciaz łatać stare. Nikt nie patrzy na faktyczne potrzeby mieszkańców. Buduje sie sciezki rowerowe dla użytkowników "półrocznych" w centrach miast, gdzie nadal nie ma połączenia rowerowego z Sopotem przy brzegu morza... Parkingi platne w centrum dla mieszkancow, w skali wielu lat to troche pieniedzy pochlania... masakra

    • 5 5

    • dokladnie

      jak w innych panstwach slucha sie kierowcow zeby poprawic sytuacje drogowe i wdrozyc inwestycje to u nas sa same utrudnienia!!nie dosc ze kierowca to dojna krowa skarbu panstwa to jeszcze wszystko pod gorke,powinno byc jak na zachodzie i tyle a my kierujemy sie tylko zakazami!!co to jest do ch....ry!!!

      • 4 1

    • kierowcy sami sobie blokują miasto

      o tym nie pomyślałeś?

      Miasto budowane pod dyktando kierowców nie jest miastem przyjaznym dla kierowców ani innych mieszkańców, którzy nie chcą lub nie mogą być kierowcami.

      To jest teza może trudna do ogarnięcia, ale prawdziwa.

      • 5 0

    • powinno sie wyczarowac magiczny most nad kanalem portowym

      ktory bedzie przenosil magicznie kazdego passerati januszka wprost na ulubiona miejscowke na trawniczuku pod blokiem na pogorzu. Przeciez to takie proste. No a w centrum sie przesunie kamienice na swietojanskiej, doda po pasie w kazda strone i na parkingi darmowe starczy

      • 0 0

  • czy jest ktoś w UM kto ma za zadanie te wszystki posty zczytywać i śledzić ? (1)

    aby wiedzieć jaką taktykę obrać i co za kit mieszkańcom sprzedawać na bieżąco i podczas kampanii wyborczej

    • 18 2

    • Jeszcze nie, ale to świetny pomysł! Kolejny specjalista się przyda.

      • 1 1

  • budowac drogi a nie wyznaczac buspasy (1)

    juz od dawien dawna od polskiej powinna byc zbudowana estakada do oksywia.rozwiazaloby to problem korkow strone obluza.nastepny pomysl??polaczenie ulicy morskiej z janka wisniewskiego.czy to tunelem czy estakada.dalej pisac??2 pas na ulicy kwiatkowskiego ktory powinien byc zrobiony juz 20 lat temu.a gdzie jest tunel laczacy hutnicza z chylonska tylko wiecznie od 15 lat sa korki bo jest szlaban na torach??czy wlodarze Gdyni sa ostatnio od tego tego zeby siedziec na tylkach??zy wreszcie ruszyc 4 litery i zobaczyc co sie dzieje w godzinach szczytu!!tu zadne buspasy nie pomoga bo jeszcze bardziej zakorkuja miasto.tu potzrba nowych drog ktorych nie ma!!!!!

    • 14 5

    • kolejny debil od mgły i brzozy

      • 0 0

  • darmowy psychiatryk dla pomysłodawców

    to dobre posunięcie mieszkańców względem pomysłodawców

    • 7 4

  • Komunikacja miejska (2)

    Dlaczego na czas remontu nie jezdzicie autobusami?

    • 5 12

    • autobus też stoi w korku

      • 6 2

    • bo tam gdzie pracuję musiałbym na pieszo smarować 35 min

      • 4 2

  • Wyremontowane tory już są

    Tylko przystanki zrobić a obok przystanków parkingi i w końcu skończą się korki

    • 7 2

  • to jest skandal XXI wiek a ludzie do i z pracy nie moga dojechac!!!!!!

    • 5 0

  • Pracuja od lat.... (3)

    I końca a właściwie początku zmian nie widać! To jak z rewitalizacja ulic Chylonii m.in Opata Hackiego i Zamenhofa. Inicjatywa pojawiła się w 2008 roku a do dzisiaj nic w tej materii się nie ruszyło. Czas na zmiany władzy bo Gdynia się cofa w rozwoju!

    • 13 1

    • Nie żebym usprawiedliwiał urzędników ale coś w tej sprawie miasto robi (2)

      ale w ostatnią sobotę na ulicy Komierowskiego odbył się protest leśnych dziadków (moherowej koalicji) żeby absolutnie nic nie zmieniać w tej okolicy. Tak jak jest (czyli syf, brud, tyfus) ma według nich pozostać bo jest dobrze.

      • 3 0

      • Już zaczeli... (1)

        To proszę napisz mi co już zrobiono? Oprócz planowania, pięknych wizualizacji i kilkukrototnego konsultowania z mieszkańcami? Jestem z tematem na bieżąco i tylko co roku pojawiają się artykuły o przesunięciu przetargów, poprawianiu planów itp. Coś miało ruszyć sie w tym roku. Mamy koniec 2016 a początku rewitalizacji nie widać....

        • 1 0

        • Już zaczeli...

          Również nie uważam aby ten śmieszny i protest był wyznacznikiem podejścia mieszkańców tamtych okolic do zmian i odnowienia okolicy. To tylko garstka ludzi z małych bloczkow, która boi się straty miejsc parkingowych na rewitalizacja miała miejsce objąć kilka ulicę kompleksowo

          • 0 0

  • Komunikacja miejska (4)

    Transport publiczny przy obecnym stopniu organizacji NIE JEST ALTERNATYWĄ dla transportu indywidualnego. Po czterech latach męczenia się z każdą ekspedycją (czytaj: pojechaniem gdziekolwiek więcej niż jednym autobusem), zakupiłem małe, dobrze utrzymane, choć leciwe autko i dobrze mi z tym. Nie lubię stać w korkach, ale jeżeli pojechanie z północnej Gdyni do Gdańska przypomina czasem wyprawę do Mordoru na pół dnia to jestem na plus: z pieniędzmi (tak, liczyłem bardzo drobiazgowo), z czasem i z nerwami (ogólnie nie przepadam za tłumem). Mogę np pojechać w piątek po pracy do znajomych i nie musieć wracać po czterech godzinach u nich spędzonych jednym zawalonym autobusem, potem zawaloną niedochlanymi zwierzętami SKM i następnym zawalonym autobusem. Albo taksówką/"przewozem osób" jeżeli któryś ze środków transportów ma akurat ból głowy i nie zgra się z kolejnym (dzień jak co dzień).

    • 16 3

    • teraz już wiesz czemu tam mieszkania są takie tanie (2)

      trzeba było myśleć wcześniej

      • 1 2

      • To prawda, ale... (1)

        Właściwie to powinienem uzupełnić: mieszkam w "enklawie za estakadą", ale mam tam też pracę. Po prostu wynająłem mieszkanie w jej pobliżu i tyle. Także problemu codziennych korków nie mam. Jednak gdy chcę gdzieś się wybrać, co nieuniknione, to dołączam do wszystkich wk****ch ;)
        Także słusznie zauważasz, ale nie martw się, już pomyślałem :)

        • 4 0

        • no i jako osoba myśląca znajdziesz dla siebie rozwiązanie

          zdecydowanie konstruktywne
          w przeciwieństwie do biadolenia
          i próby budowania miasta pod siebie
          (ba ja tu mieszkam i ja tam jadę i ja mam mieć)

          ja zawsze sprawdzałem, w któą stronę są korki, gdzie będe pracował
          i gdzie naładniejsza okolica i najlepszy dojazd,
          zawsze tak robię a jak coś to zmieniam mieszkanie albo środek transportu

          • 0 0

    • miejmy nadzieje ze bedziesz placil

      od przyszlego roku juz duuuzo :) Ja nie chce kolejnego zlomu biedaka na trawniku, bo pewnie na garaz cie nei stac

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane