• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł na korki na Armii Krajowej. Drogowcy są za, policja ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Popołudniowy korek na Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką to dla wielu codzienny rytuał. Niewykluczone, że już niedługo to się zmieni. Popołudniowy korek na Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Havla i Łostowicką to dla wielu codzienny rytuał. Niewykluczone, że już niedługo to się zmieni.

Tzw. sztuczne pasy ruchu mają rozładować popołudniowe korki na Armii KrajowejMapka przed skrzyżowaniem z Łostowicką i al. Havla. Pomysł gdańskich drogowców jest niemal bezkosztowy i stanowi dobrą alternatywę dla drogiej budowy estakady na istniejących już nasypach. Wątpliwości mają tylko opiniujący go policjanci.



Czy nowe oznakowanie rozładuje korki na Armii Krajowej?

Po dwóch latach znów wrócił temat uciążliwych korków, jakie każdego popołudnia tworzą się na Armii Krajowej przed skrzyżowaniem z Łostowicką i al. Havla.

Długa kolejka kierowców zamierzających skręcić w lewo w al. Havla wylewa się poza lewoskręt, blokując w ten sposób pas do jazdy na wprost.

Przez to spada przepustowość skrzyżowania, a sznur aut jadących w kierunku obwodnicy sięga często wyjazdu z Chełmu.

Na początku 2020 r. opisaliśmy pomysły naszych czytelników dopytujących o możliwość budowy w tym miejscu planowanych w latach 90. estakad, pod które w czasie budowy Trasy W-Z powstały nasypy z fundamentami pod przyczółki wiaduktów.

Koncepcja zakłada ominięcie korka na lewoskręcie dwoma pozostałymi pasami - obecnym prawoskrętem i pasem prawym. Koncepcja zakłada ominięcie korka na lewoskręcie dwoma pozostałymi pasami - obecnym prawoskrętem i pasem prawym.
Te ostatnie nigdy nie powstały, bo najpierw na przeszkodzie stanęła znikoma wówczas gęstość zaludnienia na południu Gdańska, a w późniejszych latach - brak środków. Wraz z nowymi osiedlami na południu rosły też korki na trasie W-Z. Drogowcy reagowali jak mogli, m.in. wydłużając w maksymalnym stopniu istniejący lewoskręt tak, by nie naruszał wkopanych w nasyp fundamentów.

A korki jak rosły, tak rosną nadal. Rozwiązań jest kilka.

  1. Pierwsze to kosztowna budowa estakad. Na to nie ma ani woli wśród osób decyzyjnych w mieście, ani środków w budżecie miasta.
  2. Drugie to fizyczna ingerencja w nasypy, ich częściowa lub całkowita likwidacja i budowa w ich miejscu dłuższego lewoskrętu. Urzędnicy mówią jednak wprost - pomysł jest równie kosztowny, co krótkowzroczny, bo rozbiórka gotowej niemal infrastruktury uniemożliwi w przyszłości ewentualną budowę estakady.
  3. I w końcu trzecie rozwiązanie - zmiana oznakowania poziomego i utworzenie przed skrzyżowaniem tzw. sztucznych pasów ruchu (analogiczne rozwiązanie wskazywał w 2020 r. jeden z naszych czytelników)

Na czym miałoby ono polegać?

Lewoskrętu nie da się już bardziej wydłużyć, bo oznaczałoby to ingerencję w istniejący nasyp przygotowany pod ewentualną budowę estakady nad samym skrzyżowaniem. Póki co nie ma na to szans. Lewoskrętu nie da się już bardziej wydłużyć, bo oznaczałoby to ingerencję w istniejący nasyp przygotowany pod ewentualną budowę estakady nad samym skrzyżowaniem. Póki co nie ma na to szans.
- Podobny pomysł zastosowaliśmy na skrzyżowaniu Kołobrzeskiej z al. Grunwaldzką i tam sprawdza się znakomicie - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Koncepcja zakłada takie poprowadzenie ruchu, by kierowcy mogli ominąć wylewający się korek na lewoskręcie prawym i środkowym pasem. Przy czym jadąc w kierunku obwodnicy, chwilowo musieliby zjechać na prawoskręt. Tuż przed skrzyżowaniem, w miejscu, gdzie nie stałyby już auta na lewoskręcie, kierowca jadący środkowym pasem wracałby na lewy, a ten z prawego - na środkowy. Pozostali kierowcy jadący w kierunku Łostowickiej kontynuowaliby jazdę prawoskrętem.
Jak przekonują drogowcy, to pomysł małoinwazyjny i w zasadzie bezkosztowy. W znaczącym stopniu miałby także wpłynąć na redukcję popołudniowych korków na trasie W-Z.

Ale jest jedno "ale".

Być może zmiana oznakowania poziomego będzie oznaczała również niewielkie ograniczenie prędkości przed samym skrzyżowaniem. Być może zmiana oznakowania poziomego będzie oznaczała również niewielkie ograniczenie prędkości przed samym skrzyżowaniem.
- Sceptyczna jest opiniująca ten pomysł policja, wskazująca, że takie przeploty pasów na trasie, gdzie można jechać nieco szybciej niż np. na wskazanym odcinku Kołobrzeskiej, mogłyby powodować zagubienie kierowców i niebezpieczne sytuacje na drodze - dodaje Kotłowski. - Spróbujemy przekonać funkcjonariuszy do naszego pomysłu, bo trudno mówić o większych prędkościach w sytuacji, gdy na trasie jest korek. A jeśli go nie będzie, to oznakowanie jest czytelne. Nawet gdy ktoś będzie jechał tam pierwszy raz, to patrząc na znaki, na pewno sobie poradzi.
Jednym z argumentów, który może przekonać policjantów, może być np. wprowadzone ograniczenie prędkości na odcinku ok. 200 m przed skrzyżowaniem tak, by kierowcy mogli wolniej, ale płynniej pokonać skrzyżowanie.

Ostateczną decyzję o zmianie oznakowania poziomego ma podjąć Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
16:49 18 LIPCA 22

Korek na Armii Krajowej (7 opinii)

Armii krajowej, potrzebny wiadukt nad skrzyżowaniem, a żałosne urzędniki myślą żeby farbką usprawnić ruch
Armii krajowej, potrzebny wiadukt nad skrzyżowaniem, a żałosne urzędniki myślą żeby farbką usprawnić ruch

Opinie (455) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Czy opiniujący policjanci byli na tym skrzyżowaniu? Przecież tam ca. 300 metrów przed jest ograniczenie do 50km/h, dokładnie takie jak obowiązuje na skrzyżowaniu Kołobrzeskiej z Grunwaldzką. Pani inżynier, podejmować decyzję "na tak" i malować pasy. Jeżeli można życie usprawniać w mieście drobnymi zmianami, powinno to być robione wręcz od ręki!

    • 4 1

    • Bo kierowcy patrzą na znaki i przestrzegają limitów prędkości

      Buahahahaa

      • 0 2

  • Przedłużyć lewoskręty!

    Złożyliśmy do Budżetu Obywatelskiego projekt dotyczący przedłużenia pasów do skrętu w lewo, które obecnie od strony centrum mają 30m...

    • 3 1

  • Czy policjanci byli na tym skrzyżowaniu? Tam jest odwołanie podniesienia prędkości do 80km/h, czyli jakieś ca. 300 metrów przed skrzyżowaniem mamy ograniczenie do 50km/h, dokładnie tak jak na skrzyżowaniu Kołobrzeskiej i Grunwaldzkiej. Pani inżynier, podejmować decyzję na "tak"! Zmiany ułatwiające życie w mieście a niewymagające dużych nakładów powinno podejmować się "od ręki".

    • 2 1

  • Jestem aktywistą kierowcą

    Trzeba zbudować estakadę i bezkolizyjne skrzyżowanie wszędzie tam gdzie są światła. Tylko bezkolizyjne skrzyżowania rozwiążą problem korków.

    • 7 2

  • Będzie tak zawsze i jeszcze gorzej do czasu wybudowania wiaduktów nad ul. Łostowicką co było założeniem i projektem od samego początku budowy. Jednak u nas jak zawsze dużo się projektuje, a z wykonaniem klapa.

    • 4 2

  • Padłem ze śmiechu :D

    Czego Wy nie wymyślicie kochani żeby tylko nie zbudować tego wiaduktu na istniejących nasypach... Tego to by nawet Ben Akiba nie wymyślił :) Bareja :)

    • 10 0

  • Tylko

    rozbudowa estakada/wiadukt .

    • 1 0

  • Estakada

    Zamiast wydawać pieniądze na bzdurne szatkowanie głównych arterii trojmiasta przejściami dla pieszych, gdzie istnieją już przejscia podziemne oraz kładki, zróbci chociaż jeden dobry uczynek i pomyślcie logicznie, wydać pieniądze na g...e pomysły jest łatwo bo są tanie , szkoda tylko że niky nie myśli przyszłościowo, lepiej wydać więcej na poczatku a żeby inwestycja była skuteczna. Czasami odbosze wrażenie że wszyscy zajmujacy się drogamu w naszym mieście pracują tam z przypadku. Posadka ciepła, czasem jakis glupi pomysł na wydanie pieniędzy i gotowe, do emeryturki popracyje, a i jakiś awansik po drodze się trafi.

    • 5 0

  • Polaczenie drogi sikorskiego z malomiejska

    Trzeba wrocic do polaczenia sikorskiego z malomiejsa zmiejsza sie korki na Armi Krajoej odleglosc
    500mwtyow korkow nie bdzie malomiejka ma byc remontowana wraz swietokrzyska to jest rozwiazanie na przyslosc tak wladze miasta powini to robic patrzec dalekosieznie a nie myslec jak
    poserzc pas na dzis

    • 3 0

  • A gdyby na ten nasyp nakierować pas i zrobić z niego skocznię?

    Wtedy można by bezkolizyjnie pokonywać skrzyżowanie.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane