- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z
Po naszym poniedziałkowym artykule, w którym przeanalizowaliśmy pomysły gdańskich drogowców na zmniejszenie korków na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla, od naszych czytelników otrzymaliśmy kolejne pomysły na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Spośród nadesłanych propozycji postanowiliśmy wybrać kilka, które naszym zdaniem zasługują na uwagę planistów i inżynierów ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W ostatnich latach dynamiczny rozwój południowych dzielnic oraz otwarcie nowych tras sprawiły, że aby zamortyzować rosnące korki - konieczna jest mniejsza lub większa ingerencja w układ drogowy.
Pomysł nr 1: wystarczy 50 metrów nowej jezdni
Autorem pomysłu jest pan Bartosz. Jego zdaniem, aby usprawnić ruch w kierunku obwodnicy przed skrzyżowaniem Armii Krajowej z Łostowicką, wystarczy dobudować ok. 50-metrowy odcinek lewoskrętu, a następnie przemalować oznakowanie poziome.
- Jezdnię w kierunku obwodnicy w miejscu, gdzie kończą się trzy pasy, wystarczy przedłużyć o zaledwie 50 metrów. Następnie tak przemalować oznakowanie poziome, by prawy pas w kierunku obwodnicy zakończył się przejściem w prawoskręt w Łostowicką, lewy - po wygięciu w prawo zostanie poprowadzony prosto po obecnym prawym pasie, a ten nowy 50-metrowy odcinek przejdzie najpierw w lewy pas, a potem w lewoskręt. Przed samym skrzyżowaniem do jazdy na wprost wróciłyby dwa pasy - tłumaczy nasz czytelnik.
Pomysł nr 2: Wydłużyć skrajne pasy, poprowadzić jezdnię między nasypami
Zdaniem innego z naszych czytelników - także pana Bartosza - korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką (w kierunku centrum) można ograniczyć w dość łatwy sposób. Np. poprzez wydłużenie prawo- i lewoskrętów.
- Jakiekolwiek rozwiązanie nie zostałoby wprowadzone, to korki i tak nie znikną - zastrzega pan Bartosz. - Przy coraz większej liczbie samochodów oraz coraz większej mobilności ludzi po prostu nie ma takiej możliwości. Niemniej wydaje się, że skrzyżowanie ma jeszcze spore możliwości do optymalizacji rozwiązań. W kierunku centrum tamowanie ruchu w dużej mierze wynika z tego, że samochody nie mieszczą się na obecnych pasach do skrętów, zarówno w kierunku Havla, jak i cmentarza. Wydłużenie pasów do skrętów (a być może i poszerzenie do dwóch pasów) znacznie zniwelowałoby ten problem. Zwłaszcza na powiększenie pasa do skrętu w lewo jest dość miejsca w obrębie skrzyżowania.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja na jezdni w kierunku obwodnicy. Jak przyznaje nasz czytelnik, postawienie estakad byłoby kosztowne i mocno kontrowersyjne. Podkreśla, że rację mają władze miasta, aby nie przekreślać szans na ich budowę w przyszłości.
- W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się wydłużenie (a być może i poszerzenie) pasa do lewoskrętu. Warto przeanalizować możliwość poprowadzenia tego lewoskrętu pomiędzy nasypami. Zdaje się, że to raptem 400 metrów drogi - ale 400 metrów, które mogą odkorkować Armii Krajowej. Obecny skrajny lewy (trzeci) pas Trasy W-Z mógłby odbić w lewo pomiędzy nasypy, a następnie tuż za nimi skręcałby w prawo. Chodzi oczywiście o to, żeby włączenie w skrzyżowanie było jak najbliżej głównej jezdni AK w kierunku obwodnicy, aby nie zmniejszać przepustowości z kierunku al. Havla. Przy takim rozwiązaniu nasyp pozostaje jako rezerwa, a dobudowany fragment jezdni zapewne zmieści dwa pasy, dzięki czemu będzie miał bardzo dużą pojemność. W efekcie za węzłem Sikorskiego nastąpiłaby separacja ruchu w kierunku obwodnicy i Havla, co daje nadzieję na znaczące zmniejszenie zatorów w tym kierunku.
Zdaniem pana Bartosza władze miasta powinny też pochylić się nad uruchomieniem w ciągu Trasy W-Z tzw. szybkich autobusów łączących centrum miasta z Jasieniem, Kiełpinkiem, Kokoszkami czy Szadółkami.
Pomysł nr 3: Potrzebne zmiany na wyjeździe z Chełmu
Z jeszcze innego założenia wyszedł pan Jan. Jego zdaniem problemy z korkami na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na wcześniejszym skrzyżowaniu Trasy W-Z z Sikorskiego.
Według niego wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy w czasie popołudniowego szczytu utrudniają pojazdy jadące w tym kierunku nie dołem (dwoma pasami pod estakadą), lecz górą.
- Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. I to niewielkim nakładem. Np. zmienić pierwszeństwo na tej krzyżówce - znak stop zatrzymywałby kierowców od strony Armii Krajowej, a dawał pierwszeństwo jazdy w kierunku obwodnicy. Można też w tym miejscu postawić sygnalizację świetlną, ewentualnie - uniemożliwić kierowcom jazdę na wprost i np. oznakowaniem zmuszać kierowców do skrętu w lewo w kierunku Chełmu. Z drugiej strony można umożliwić jazdę "na wprost" oboma pasami - wówczas zjeżdżając z Chełmu, nie będzie trzeba się wpinać w prawy pas. Można dużo wcześniej - np. przy skrzyżowaniu z ul. Na Zboczu - zwęzić górną jezdnię w kierunku obwodnicy do jednego pasa.
Opinie (332) 10 zablokowanych
-
2020-02-04 07:33
wybudowac 2 wiadukty (1)
po co sa te nasypy, dokończyć to co zostało zaprojektowane
- 45 11
-
2020-02-04 22:52
Wobraz sobie korek przy forum.....
- 0 1
-
2020-02-04 07:33
I tak urzędasy zrobią po swojemu bo oni wiedzą najlepiej
- 9 7
-
2020-02-04 07:35
Estakada w kierunku Obwodnicy oraz zmiana z dwóch pasów na wprost na jeden na wprost i jeden dodatkowy lewoskręt: Tak
Estakada w kierunku Centrum: Nie
i problem rozwiązany- 13 6
-
2020-02-04 07:39
"Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum"
Chyba najlepsza opcja.. nie ma co myśleć tylko robić czas ucieka a korki rosną- 3 4
-
2020-02-04 07:42
(2)
Najlepszym rozwiązaniem jest radykalne zmniejszenie ilości samochodów, zacząć należy od wszystkich samochodów co najmniej nie spełniających normy euro 4 ( realnej normy nie przy zakupie) za 3 lata euro 5 i za 6 lat euro 6. Do tego faktycznie dobrym pomysłem były by pospieszne linie autobusowe które przez całą Armii Krajowej nie zatrzymywały by się na żadnym przystanku ( ewentualnie jeden na wysokości ulicy Łostowickiej i jeden Sikorskiego)
- 13 28
-
2020-02-04 09:06
Najlepiej autobus spod twojego kurnika.
- 6 2
-
2020-02-04 18:01
Zlomowac wszystko ponizej euro 9
- 1 0
-
2020-02-04 07:48
Tylko teleportacja
- 7 2
-
2020-02-04 07:49
Ja odkorkowuje (1)
Korkociagiem
- 2 3
-
2020-02-04 11:40
w mieście korkociągiem jest rower
na dalsze odległości rower plus SKM co 5 minut
- 1 1
-
2020-02-04 07:58
Każde z tych rozwiązań to jedynie rozwiązanie tymczasowe. W dalszej perspektywie pomoc może jedynie "szybki tramwaj" aż do Kokoszek i w jeszcze dalszej SKM na południe.
- 18 2
-
2020-02-04 08:08
(2)
Pomysł na usprawnienie? szybki tramwaj lub SKM. A nie ta imitacja, którą miasto nam funduje.
- 17 6
-
2020-02-04 09:04
(1)
Miasto niczego nie funduje. Za wszystkie pomysły, także te nieprzemyślane, płacimy my.
- 4 1
-
2020-02-04 16:24
Poza tym SKM nie jest konstrukcją miejską tylko PiSiej mamusi PKP.
- 1 1
-
2020-02-04 08:18
opłata za wjazd do centum Londynu 10 funtów (2)
- 14 8
-
2020-02-05 09:04
i... ?
- 0 1
-
2020-02-05 09:54
Fajnie tylko...
że Gdańsk to nie londyńskie city.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.