- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z
Po naszym poniedziałkowym artykule, w którym przeanalizowaliśmy pomysły gdańskich drogowców na zmniejszenie korków na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla, od naszych czytelników otrzymaliśmy kolejne pomysły na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Spośród nadesłanych propozycji postanowiliśmy wybrać kilka, które naszym zdaniem zasługują na uwagę planistów i inżynierów ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W ostatnich latach dynamiczny rozwój południowych dzielnic oraz otwarcie nowych tras sprawiły, że aby zamortyzować rosnące korki - konieczna jest mniejsza lub większa ingerencja w układ drogowy.
Pomysł nr 1: wystarczy 50 metrów nowej jezdni
Autorem pomysłu jest pan Bartosz. Jego zdaniem, aby usprawnić ruch w kierunku obwodnicy przed skrzyżowaniem Armii Krajowej z Łostowicką, wystarczy dobudować ok. 50-metrowy odcinek lewoskrętu, a następnie przemalować oznakowanie poziome.
- Jezdnię w kierunku obwodnicy w miejscu, gdzie kończą się trzy pasy, wystarczy przedłużyć o zaledwie 50 metrów. Następnie tak przemalować oznakowanie poziome, by prawy pas w kierunku obwodnicy zakończył się przejściem w prawoskręt w Łostowicką, lewy - po wygięciu w prawo zostanie poprowadzony prosto po obecnym prawym pasie, a ten nowy 50-metrowy odcinek przejdzie najpierw w lewy pas, a potem w lewoskręt. Przed samym skrzyżowaniem do jazdy na wprost wróciłyby dwa pasy - tłumaczy nasz czytelnik.
Pomysł nr 2: Wydłużyć skrajne pasy, poprowadzić jezdnię między nasypami
Zdaniem innego z naszych czytelników - także pana Bartosza - korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką (w kierunku centrum) można ograniczyć w dość łatwy sposób. Np. poprzez wydłużenie prawo- i lewoskrętów.
- Jakiekolwiek rozwiązanie nie zostałoby wprowadzone, to korki i tak nie znikną - zastrzega pan Bartosz. - Przy coraz większej liczbie samochodów oraz coraz większej mobilności ludzi po prostu nie ma takiej możliwości. Niemniej wydaje się, że skrzyżowanie ma jeszcze spore możliwości do optymalizacji rozwiązań. W kierunku centrum tamowanie ruchu w dużej mierze wynika z tego, że samochody nie mieszczą się na obecnych pasach do skrętów, zarówno w kierunku Havla, jak i cmentarza. Wydłużenie pasów do skrętów (a być może i poszerzenie do dwóch pasów) znacznie zniwelowałoby ten problem. Zwłaszcza na powiększenie pasa do skrętu w lewo jest dość miejsca w obrębie skrzyżowania.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja na jezdni w kierunku obwodnicy. Jak przyznaje nasz czytelnik, postawienie estakad byłoby kosztowne i mocno kontrowersyjne. Podkreśla, że rację mają władze miasta, aby nie przekreślać szans na ich budowę w przyszłości.
- W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się wydłużenie (a być może i poszerzenie) pasa do lewoskrętu. Warto przeanalizować możliwość poprowadzenia tego lewoskrętu pomiędzy nasypami. Zdaje się, że to raptem 400 metrów drogi - ale 400 metrów, które mogą odkorkować Armii Krajowej. Obecny skrajny lewy (trzeci) pas Trasy W-Z mógłby odbić w lewo pomiędzy nasypy, a następnie tuż za nimi skręcałby w prawo. Chodzi oczywiście o to, żeby włączenie w skrzyżowanie było jak najbliżej głównej jezdni AK w kierunku obwodnicy, aby nie zmniejszać przepustowości z kierunku al. Havla. Przy takim rozwiązaniu nasyp pozostaje jako rezerwa, a dobudowany fragment jezdni zapewne zmieści dwa pasy, dzięki czemu będzie miał bardzo dużą pojemność. W efekcie za węzłem Sikorskiego nastąpiłaby separacja ruchu w kierunku obwodnicy i Havla, co daje nadzieję na znaczące zmniejszenie zatorów w tym kierunku.
Zdaniem pana Bartosza władze miasta powinny też pochylić się nad uruchomieniem w ciągu Trasy W-Z tzw. szybkich autobusów łączących centrum miasta z Jasieniem, Kiełpinkiem, Kokoszkami czy Szadółkami.
Pomysł nr 3: Potrzebne zmiany na wyjeździe z Chełmu
Z jeszcze innego założenia wyszedł pan Jan. Jego zdaniem problemy z korkami na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na wcześniejszym skrzyżowaniu Trasy W-Z z Sikorskiego.
Według niego wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy w czasie popołudniowego szczytu utrudniają pojazdy jadące w tym kierunku nie dołem (dwoma pasami pod estakadą), lecz górą.
- Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. I to niewielkim nakładem. Np. zmienić pierwszeństwo na tej krzyżówce - znak stop zatrzymywałby kierowców od strony Armii Krajowej, a dawał pierwszeństwo jazdy w kierunku obwodnicy. Można też w tym miejscu postawić sygnalizację świetlną, ewentualnie - uniemożliwić kierowcom jazdę na wprost i np. oznakowaniem zmuszać kierowców do skrętu w lewo w kierunku Chełmu. Z drugiej strony można umożliwić jazdę "na wprost" oboma pasami - wówczas zjeżdżając z Chełmu, nie będzie trzeba się wpinać w prawy pas. Można dużo wcześniej - np. przy skrzyżowaniu z ul. Na Zboczu - zwęzić górną jezdnię w kierunku obwodnicy do jednego pasa.
Opinie (332) 10 zablokowanych
-
2020-02-04 08:56
Najpierw windy.
Nieczynne od 3 (słownie trzech) lat.
- 6 2
-
2020-02-04 09:12
wariant nr 10, dosc juz budowania osiedli na bagnach lub koło wyspiska smieci bez dróg dojazdowych.
- 10 1
-
2020-02-04 09:12
Zmiana toku myślenia (1)
Żadna z propozycji nic nie pomoże, liczba samochodów zwiększa się z roku na rok i będzie coraz gorzej.Tylko komunikacja zbiorowa ma szanse w przyszłości , P&R przy obwodnicy a do centrum autobusem albo PKM
- 11 5
-
2020-02-04 11:31
rower i hulajnoga wspomagana elektrycznie to też przyszłość
w powiązaniu z sensownie funkcjonującą zelektryfikowaną koleją również na większe odległości
- 1 1
-
2020-02-04 09:16
Wiadukt (2)
wystarczy wiadukt nad Łostowicką w obydwu kierunkach w ciągu Armii Krajowej i po problemie , zawsze zastanawiałem się czemu kolejne remonty i przebudowy tego skrzyżowania nie przewidywały tak prostego rozwiązania
- 25 5
-
2020-02-04 09:49
(1)
Ma sens tylko w stronę obwodnicy!
- 3 4
-
2020-02-04 11:33
Właśnie nie
- 1 1
-
2020-02-04 09:26
Przecież tam jest tyle miejsca na tego typu skręty że śmiało można tam jeszcze lotnisko wybudować..nie rozumiem dyskusji i problemu
- 7 2
-
2020-02-04 09:26
Pomysł nr 3 to jakaś pomyłka (1)
albo prywata - spowoduje tylko zwiększenie korków a główny ruch "górą" jest w kierunku Chełmu a nie obwodnicy,. Jak zablokujemy wjazd na Chełm i każdemu każemy się zatrzymywać to korek urośnie do Odrzańskiej
- 6 0
-
2020-02-04 09:33
Albo i do Forum.
- 2 0
-
2020-02-04 09:28
tramwaj (1)
tylko tramwaj tam, żadne nowe drogi!!
- 4 7
-
2020-02-04 21:45
Rowerowa jeszcze wzdłuż W-Z
- 0 1
-
2020-02-04 09:36
Wiadukt (1)
Jedyny 100% sposób zbudować wiadukt nad Łostowicką i zrobić przejazd bez świateł.
- 25 3
-
2020-02-04 10:14
Wiadukt był planowany wczesniej
Pod wiadukt nad Łostowicką wykonano nawet część prac ziemnych (wały ziemne od strony wqcgodniej)
- 3 1
-
2020-02-04 09:37
A mój pomysł jest taki (2)
1. Egzekwować zakazy parkowania w centrum miasta 2. Wpuszczać do cetrum tylko tyle samochodów ile będzie w stanie z niego wyjechać 3. Wydzielać buspasy gdzoe się da i niech kierowcy sami wyciągają wnioski
- 8 20
-
2020-02-04 16:29
Wysiedlić cię na Podkarpacie (1)
- 6 1
-
2020-02-04 17:05
Co Ci Podkarpacie zawinilo?
Dlaczego chcesz skazac tych biednych ludzi na obcowanie z tym osobnikiem od ukladania innym zycia?
Ja bym go wysiedlil do Togo. Co prawda male panstwo ale duze szanse ze go zjedza jak im zacznie wydzielac buspasy.- 2 1
-
2020-02-04 09:38
Zrobić buspasy (2)
Wydzielić ścieżki rowerowe tylko naziemne przejścia dla pieszych i ruch się uspokoi wszystko stanie.
- 10 6
-
2020-02-04 11:33
uspokojenie ruchu zwiększa jego płynność (1)
bez poszerzenia wyobraźni ani rusz.
- 1 3
-
2020-02-04 17:06
Nie, uspokojenie ruchu zwieksza ilosc samochodow na drodze w jednostce czasu
bo kazdy dojazd zajmuje wiecej niz powinien.
Powinno sie ruch uplynniac a nie uspokajac.- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.