• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na koniec korków w centrum Gdańska

Michał Tusk
18 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:28 (18 stycznia 2008)

Nowe estakady, bezpośrednie połączenie ul. 3 Maja z ul. Toruńską, osiem pasów ruchu na Trakcie Świętego Wojciecha. Tak może wyglądać centrum Gdańska w 2011 roku. Miasto rozstrzygnie w najbliższych dniach przetarg na firmę, która doradzi, jak rozwiązać problem korków w Śródmieściu.



Węzeł Unii Europejskiej (czyli dawny węzeł Okopowa) oraz jego najbliższe otoczenie to jedno z najbardziej newralgicznych dla ruchu drogowego miejsc w Trójmieście. - Mamy tam dwa tunele i estakadę, ale i tak każdego dnia to skrzyżowanie jest powodem ogromnych zatorów na Podwalu Przedmiejskim i Trakcie św. Wojciecha - zauważa Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Dlatego miejscy urzędnicy wpisali do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego przebudowę całego Węzła UE i okolic. Łącznie kosztować ma to 139 mln zł, choć z budżetu miasta pochodzić ma tylko niecałe 5 mln. Reszta z funduszy imienniczki węzła, czyli Unii Europejskiej, oraz z budżetu centralnego, który dotuje prace prowadzone przez miasta na drogach krajowych (na Węźle krzyżują się trasy nr 1 i 7).

Według zapisów zawartych w WPI, prace miałyby rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać niecałe trzy lata. To jednak tylko teoria, uzależniona m.in. od tego, jak dużo pieniędzy na inne projekty w mieście przeznaczy rząd. Inna sprawa, że na razie drogowcy nie wiedzą tak naprawdę, jak dokładnie wyglądać będzie przebudowa.

- Dokładną odpowiedź na to pytanie da nam koncepcja, którą przygotuje dla nas wyłoniona w kończącym się właśnie przetargu firma - mówi Nietupski.

Na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, co można jeszcze upchnąć w centrum, aby usprawnić ruch. Udało nam się jednak ustalić, jakie opcje rozważać będą planiści przy szukaniu nowych rozwiązań.

- Jednym z kluczowych elementów całego projektu jest remont i przebudowa wiaduktu Biskupia Górka, po którym Trakt św. Wojciecha pokonuje tory kolejowe pomiędzy ul. Toruńską i Zaroślakiem. Jest w tak fatalnym stanie, że jego remont musi zostać przeprowadzony w najbliższych latach - mówi Nietupski.

Ponieważ czteropasmowego wiaduktu drogowcy nie chcą zwężać (już dziś jest on często zakorkowany w obie strony), konieczna będzie najprawdopodobniej budowa... nowego wiaduktu obok już istniejącego. Wtedy ruch można będzie puścić po nowej konstrukcji, a starą wyremontować. Dzięki temu Trakt stanie się w tym miejscu znacznie szerszy, pojawi się także miejsce na porządny chodnik i ścieżkę rowerową. Docelowo od ul. Toruńskiej do brukowanego podjazdu w stronę ul. Stoczniowców ulica ta może mieć nawet po cztery pasy ruchu w każdym kierunku!

Równie poważne zmiany czekają sam Węzeł Unii Europejskiej.

- Biuro projektowe, które zwycięży w przetargu, musi odpowiedzieć na pytanie, jak zmieni się ilość samochodów korzystających z węzła po zbudowaniu całej Trasy W-Z, Trasy Sucharskiego, Obwodnicy Południowej i Nowej Wałowej - mówi Nietupski.

W grę wchodzą skrajne rozwiązania - od rozebrania istniejącej estakady i pozostawienie zwykłego ronda, po dobudowanie nowych wiaduktów biegnących z Trasy W-Z od strony Chełma w Podwale Przedmiejskie i z powrotem. W kierunku Podwala nowa konstrukcja łączyłaby się z istniejącą estakadą. W przeciwną stronę konieczna byłaby budowa wiaduktu jeszcze wyższego niż obecny, z którego kierowcy mogliby podziwiać panoramę miasta. Równocześnie powstałoby połączenie Węzła Groddecka (rondo łączące Armii Krajowej i 3 Maja) i skrzyżowania Okopowa/Toruńska nową ulicą biegnącą wzdłuż Kanału Raduni i dalej nowym, kolejnym wiaduktem nad torami. To wszystko musi być także zintegrowane z nowym przystankiem SKM Śródmieście i parkingami centrum handlowo-usługowego, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym.

- Zakres prac i stopień ich komplikacji wykracza poza wszystko, co dotychczas robiono w Trójmieście w branży drogowej. Dlatego też zwycięzca przetargu ma przed sobą ciężkie zadanie znalezienia najlepszego rozwiązania, być może zupełnie nowatorskiego, którego jeszcze nikt nie przewidział - mówi Nietupski.

Projektant ma czas na wykonanie koncepcji do listopada.
Michał Tusk

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • wizje telewizje

    Trudno ogarnąć te wszystkie projekty i kwoty im towarzyszące.Można na tym całkiem spokojnie doczekać emerytury.

    • 0 0

  • brzmi super!!!jestem za!!!tylko troche mnie przeraza to co sie bedzie dzialo podczas budowy tych wszystkich tras odciagajacych natezenie ruchu...beda duuuuuuuze korki...a to wszystko na jaka okazje?no na jaka sie pytam?na euro 2012!!!gdyby nie to wydazenie to dalej bylaby lipa...

    • 0 0

  • Popieram....

    dobudować estakade na kierunku Dk Nr 7 Podwale przedmiejskie- Armi Krajowej nad ulicą Okopową; połączyć ul Augustyńskiego z Traktem św Wojciech;wyjazd z ul Toruńskiej w kier. Oruni pod Okopową; szybki zjazd z ul AK na Okopową w kier Oruni ;wyremontować ul Na Stoku; zamknąć ruch dla sam ciężarowych na ulicach Dolna brama/Mostowa

    • 0 0

  • A może po prostu tunel??

    Dlaczego nikt nie bierze pod uwage tunelu?? wystarczy połączyć tunelem toruńską i w-z, jak starczy kasy to zrobić też podziemne skręty z toruńskiej w trakt i z w-z w podwale, jak nie to sam tunel by już dużo dał, mniej samochodów korzystałoby ze skrzyżowania

    • 0 0

  • Błędy ortograficzne

    Ludzie... Czemu większość dziennikarzy, jak i innych polityków używa zwrotu "jezdnia pasmowa" zamiast "pasowa". Przecież to są PASY ruchu, a nie PASMA !!!
    Nauczcie się pisać :|
    Btw: Pomysł bardzo dobry.. popieram.

    • 0 0

  • jedyne na świecie bezkolizyjne skrzyzowanie kolizyjne

    tylko za komuny mogli coś takiego zbudować !

    • 0 0

  • a nie mozna torow i kanalu raduni przykryc betonem i zrobic jezdnie?

    • 0 0

  • Tunel

    Tunel chyba raczej nie wchodzi w grę, przez bagniste podłoże gdańska. Tak mi się zdaje. Natomiast budowanie nowych estakad nowych węzłów oszpeca tylko starówkę. Nie zapominajmy że praktycznie 100 m od tego miejsca mamy centrum starego miasta. Należałoby wręcz zmniejszyc ilosc ruchu tam przerzucając dojazd z Warszawy dalej w stronę oruni. A budowanie dodatkowych 4 pasów to juz kompletnie tragiczny pomysł. Nie lepiej zbudować nowe drogi, pousuwać bezsensowne zakazy wjazdu. Np. z oruni górnej, zjazd do centrum jest jedynie sensowny małomiejską a potem traktem. Można by zbudować połączenie na chełm i przez chełm dalej omijająć centrum aż do wrzeszcza.

    • 0 0

  • Ja mam pomysl... (1)

    ... do wykonania od zaraz. Przywrocic swiatla ze skretem w lewo w kierunku Pruszcza na przelotowce z Wawy, na wysokosci Motlawy. Tak, jak bylo w czasie remontu.

    Do tej pory sie zastanawiam, dlaczego zostal zlikwidowany. No, ale to nie na moj maly rozumek przeciez...

    • 0 0

    • Chodzi Ci o te świątła na wysokości ul. Chmielnej?

      Korek na Toruńskiej był niesamowity. Nie tylko samochody tam jeżdżą, ludzie też tam mieszkają i podróżują autobusami, które teraz notorycznie się spóźniają.
      Mam nadzieję, że remonty i przebudowy coś pomogą.

      • 0 0

  • tunele tunele i jeszcze raz tunele. Jak na zachodzie np. w Bruxeli. Tam rozwiązało to problem korków w centrum. A ci idioci 8 pasów planują :D:D:D

    Najpierw przygrzać łbem ostro w ściane może coś sie odwidzi

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane