• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 20 kolizji w trzy miesiące na Świętokrzyskiej. Jak temu zaradzić?

Maciej Korolczuk
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie. Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie.

Ulica ŚwiętokrzyskaMapka, a w zasadzie jej górny, kręty odcinek, znów wróciła na szczyt niechlubnej listy czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska. Tylko w ostatnich trzech miesiącach doszło tam aż do 22 niebezpiecznych zdarzeń. Drogowcy szukają doraźnego rozwiązania problemu, ale też przyznają - bez Nowej Świętokrzyskiej problem nie zniknie.



Przykład ostatni. Środowy wieczór, 9 lutego. Auto osobowe czołowo zderza się z autobusem miejskim. W efekcie droga zablokowana na kilkadziesiąt minut, ZTM zmienia trasy autobusów komunikacji miejskiej. Gdy ruch częściowo udaje się przywrócić, kierowcy miejsce wypadku mijają wahadłowo.

18:46 9 LUTEGO 22 (aktualizacjaakt. 20:26)

PILNE! Samochód uderzył w autobus na ul. Świętokrzyskiej (214 opinii)

Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Zobacz więcej


Co mogłoby zaradzić kolizjom i wypadkom na Świętokrzyskiej?



A to tylko przykłady z ostatnich trzech miesięcy.

Co sprawia, że jeden krótki, ale rzeczywiście specyficzny odcinek trasy stwarza kierowcom aż takie problemy?

Policja: za połowę zdarzeń odpowiada nadmierna prędkość



Zapytaliśmy o to funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz zarządcę drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Jak wynika z danych policji, od drugiej połowy listopada do dziś na całej ulicy Świętokrzyskiej doszło do ponad 20 zdarzeń drogowych. Statystyki są wyższe, bo dane obejmują cały odcinek drogi, a nie tylko newralgiczny kręty odcinek między Guderskiego a Bergiela. Jak mówią policjanci, połowa z ostatnich wypadków i kolizji spowodowana jest przez nadmierną prędkość kierowców.

- Od 20 listopada 2021 r. do 9 lutego 2022 r. w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej doszło do 22 zdarzeń drogowych - mówi sierż. Justyna Chabowska z WRD KMP Gdańsk. - Najczęstszą przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Połowa zdarzeń miała miejsce właśnie z tego powodu. Trzy z tych zdarzeń spowodowane były nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, kolejne trzy wynikały z niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej. Przyczyną zdarzeń na ul. Świętokrzyskiej jest także niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W tym czasie jedna kolizja nastąpiła z winy pasażera. W związku z dwiema kolizjami funkcjonariusze prowadzą czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.

Problem nasila się jesienią i zimą



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zwraca uwagę, że do większości wypadków i kolizji w Gdańsku (poza obwodnicą) dochodzi głównie od maja do września. Jest jednak kilka miejsc, gdzie liczba kolizji rośnie głównie w okresie jesienno-zimowym. Jednym z nich jest właśnie Świętokrzyska.

- Przyczyniają się do tego specyficzne warunki drogowe, a więc wąska, kręta, usytuowana na skarpie i dużym nachyleniu jezdnia. Z drugiej: o wypadek łatwiej, jeśli do trudnej geometrii dodamy nadmierną prędkość. Z trzeciej: jesień i zima to z reguły pory roku, w których występują trudniejsze warunki na drodze, do tego szybciej zapada zmierzch, a nawierzchnia może być śliska po opadach deszczu i śniegu. I na Świętokrzyskiej te problemy się kumulują.
Innym przykładem sezonowej podatności na stłuczki i wypadki jest też leśny odcinek SłowackiegoMapka czy "zakręt katapulta" na zjeździe z węzła Karczemki na al. Armii KrajowejMapka w kierunku centrum.

  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.
  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.

Kłopot zniknie po budowie Nowej Świętokrzyskiej?



Remedium na część z opisanych problemów próbowali w ostatnich latach znaleźć drogowcy i gdańska policja.

W celu zminimalizowania ryzyka m.in.:

  • ograniczono maksymalną dopuszczalną prędkość,
  • przy drodze pojawiło się dodatkowe oznakowanie,
  • zamontowano bariery energochłonne,
  • tam, gdzie było to możliwe, poszerzono pobocza.

Pozytywne efekty przyniosło też tzw. uszorstnienie nawierzchni, dzięki czemu zjeżdżające z Kowal w kierunku Łostowic auta pokonywały newralgiczne serpentyny z lepszą przyczepnością.

Jak dodał Wawrzonek, dział inżynierii ruchu przeanalizuje przyczyny ostatnich zdarzeń i zastanowi się, jak można doraźnie poprawić tam bezpieczeństwo.

- Ale nie ma co ukrywać - raczej wyczerpaliśmy już pulę naszych działań i aby rozwiązać problem raz na zawsze, nie obędzie się bez istotnej modernizacji tego odcinka. Ta jest planowana w ramach budowy Nowej Świętokrzyskiej, gdy spory odcinek obecnej jezdni zostanie przebudowany. Na to jednak musimy jeszcze poczekać - dodaje.

Opinie (245) 5 zablokowanych

  • Skutki Pełowskich samorządów zabetonowac bez dróg

    • 11 7

  • Ja to.....

    Ustawić na osi jezdni płot betonowy i po sprawie skończą sie kolizje.

    • 6 1

  • Po prostu trzeba umieć jeździć

    Tylko tyle i aż tyle. Zwykłe dzbany nie mają bladego wyczucia samochodu i myślą, że gaz i hamulec działają zawsze tak samo i w każdych warunkach...

    • 8 1

  • Serio taki artykuły, pytania, rozważania i głupie ankiety mnie rozwalają (1)

    Od zawsze wiadomo, że fotoradar lub odcinkowy pomiar prędkości rozwiązuje problem przekraczania prędkości. Postawcie tam fotoradar i skończcie marudzić.

    • 7 4

    • Problemem nie jest przekraczanie prędkości.

      Jeżeli już to problemem są wypadki... tyle że to problemy ich uczestników, więc artykuł jest w sumie o niczym.

      • 0 0

  • Zrobić z 1/2 pasa

    Drogę rowerowa. Co 10 metrow przejście dla pieszych plus tunele dla bezdomnych. Kebab ma środku i żyjemy

    • 10 0

  • Wystarczy nauczyć się jeździć i tam się zjeżdża na biegu i nie wciska gazu zwłaszcza gdy jest mokro

    • 9 1

  • Sluchajcie barany z u.m jesli chcecie aby swietokrzyska byla bezpieczniejsza to wytnijcie wszystkie krzaki po obu stronach (2)

    Gornego odcinka swietokrzyskiej do 20 metrow w głab bo ograniczaja do zera widocznosc!!!!kapujecie?

    • 9 10

    • a owca gdzie takie mondrosci nabyla??

      • 1 1

    • Wysatrczy zwolnić

      ale dzban kierowca tego nie zrozumie. wszyscy i wszystko w koło winne tylko nie on

      • 1 0

  • Przebudować i wyprofilować

    A pasy rozdzielić barierą

    • 8 3

  • Wstawisc radary co 50 metow tak jak w londynie

    • 5 3

  • A może opanować

    Ten strumyk na jezdni wypływający z kończącego się rowu?

    • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane