- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (53 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Ponad 20 kolizji w trzy miesiące na Świętokrzyskiej. Jak temu zaradzić?
Ulica Świętokrzyska, a w zasadzie jej górny, kręty odcinek, znów wróciła na szczyt niechlubnej listy czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska. Tylko w ostatnich trzech miesiącach doszło tam aż do 22 niebezpiecznych zdarzeń. Drogowcy szukają doraźnego rozwiązania problemu, ale też przyznają - bez Nowej Świętokrzyskiej problem nie zniknie.
Przykład ostatni. Środowy wieczór, 9 lutego. Auto osobowe czołowo zderza się z autobusem miejskim. W efekcie droga zablokowana na kilkadziesiąt minut, ZTM zmienia trasy autobusów komunikacji miejskiej. Gdy ruch częściowo udaje się przywrócić, kierowcy miejsce wypadku mijają wahadłowo.
PILNE! Samochód uderzył w autobus na ul. Świętokrzyskiej (214 opinii)
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje. Zobacz więcej
- Trzy dni wcześniej na tym samym odcinku - kolizja dwóch osobówek.
- 27 stycznia: znów czołowe zderzenie auta z autobusem miejskim.
- Kilka dni przed świętami Bożego Narodzenia kolejna stłuczka.
- Początek grudnia znów kolizja i utrudnienia w ruchu.
- W połowie listopada znów blokada drogi i ruch wahadłowy po kolejnej kolizji.
A to tylko przykłady z ostatnich trzech miesięcy.
Co sprawia, że jeden krótki, ale rzeczywiście specyficzny odcinek trasy stwarza kierowcom aż takie problemy?
Policja: za połowę zdarzeń odpowiada nadmierna prędkość
Zapytaliśmy o to funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz zarządcę drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Jak wynika z danych policji, od drugiej połowy listopada do dziś na całej ulicy Świętokrzyskiej doszło do ponad 20 zdarzeń drogowych. Statystyki są wyższe, bo dane obejmują cały odcinek drogi, a nie tylko newralgiczny kręty odcinek między Guderskiego a Bergiela. Jak mówią policjanci, połowa z ostatnich wypadków i kolizji spowodowana jest przez nadmierną prędkość kierowców.
- Od 20 listopada 2021 r. do 9 lutego 2022 r. w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej doszło do 22 zdarzeń drogowych - mówi sierż. Justyna Chabowska z WRD KMP Gdańsk. - Najczęstszą przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Połowa zdarzeń miała miejsce właśnie z tego powodu. Trzy z tych zdarzeń spowodowane były nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, kolejne trzy wynikały z niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej. Przyczyną zdarzeń na ul. Świętokrzyskiej jest także niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W tym czasie jedna kolizja nastąpiła z winy pasażera. W związku z dwiema kolizjami funkcjonariusze prowadzą czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.
Problem nasila się jesienią i zimą
Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zwraca uwagę, że do większości wypadków i kolizji w Gdańsku (poza obwodnicą) dochodzi głównie od maja do września. Jest jednak kilka miejsc, gdzie liczba kolizji rośnie głównie w okresie jesienno-zimowym. Jednym z nich jest właśnie Świętokrzyska.
- Przyczyniają się do tego specyficzne warunki drogowe, a więc wąska, kręta, usytuowana na skarpie i dużym nachyleniu jezdnia. Z drugiej: o wypadek łatwiej, jeśli do trudnej geometrii dodamy nadmierną prędkość. Z trzeciej: jesień i zima to z reguły pory roku, w których występują trudniejsze warunki na drodze, do tego szybciej zapada zmierzch, a nawierzchnia może być śliska po opadach deszczu i śniegu. I na Świętokrzyskiej te problemy się kumulują.
Innym przykładem sezonowej podatności na stłuczki i wypadki jest też leśny odcinek Słowackiego
Kłopot zniknie po budowie Nowej Świętokrzyskiej?
Remedium na część z opisanych problemów próbowali w ostatnich latach znaleźć drogowcy i gdańska policja.
W celu zminimalizowania ryzyka m.in.:
- ograniczono maksymalną dopuszczalną prędkość,
- przy drodze pojawiło się dodatkowe oznakowanie,
- zamontowano bariery energochłonne,
- tam, gdzie było to możliwe, poszerzono pobocza.
Pozytywne efekty przyniosło też tzw. uszorstnienie nawierzchni, dzięki czemu zjeżdżające z Kowal w kierunku Łostowic auta pokonywały newralgiczne serpentyny z lepszą przyczepnością.
Jak dodał Wawrzonek, dział inżynierii ruchu przeanalizuje przyczyny ostatnich zdarzeń i zastanowi się, jak można doraźnie poprawić tam bezpieczeństwo.
- Ale nie ma co ukrywać - raczej wyczerpaliśmy już pulę naszych działań i aby rozwiązać problem raz na zawsze, nie obędzie się bez istotnej modernizacji tego odcinka. Ta jest planowana w ramach budowy Nowej Świętokrzyskiej, gdy spory odcinek obecnej jezdni zostanie przebudowany. Na to jednak musimy jeszcze poczekać - dodaje.
Opinie (245) 5 zablokowanych
-
2022-02-10 21:03
Skutki Pełowskich samorządów zabetonowac bez dróg
- 11 7
-
2022-02-10 21:06
Ja to.....
Ustawić na osi jezdni płot betonowy i po sprawie skończą sie kolizje.
- 6 1
-
2022-02-10 21:11
Po prostu trzeba umieć jeździć
Tylko tyle i aż tyle. Zwykłe dzbany nie mają bladego wyczucia samochodu i myślą, że gaz i hamulec działają zawsze tak samo i w każdych warunkach...
- 8 1
-
2022-02-10 21:12
Serio taki artykuły, pytania, rozważania i głupie ankiety mnie rozwalają (1)
Od zawsze wiadomo, że fotoradar lub odcinkowy pomiar prędkości rozwiązuje problem przekraczania prędkości. Postawcie tam fotoradar i skończcie marudzić.
- 7 4
-
2022-02-11 00:55
Problemem nie jest przekraczanie prędkości.
Jeżeli już to problemem są wypadki... tyle że to problemy ich uczestników, więc artykuł jest w sumie o niczym.
- 0 0
-
2022-02-10 21:13
Zrobić z 1/2 pasa
Drogę rowerowa. Co 10 metrow przejście dla pieszych plus tunele dla bezdomnych. Kebab ma środku i żyjemy
- 10 0
-
2022-02-10 21:13
Wystarczy nauczyć się jeździć i tam się zjeżdża na biegu i nie wciska gazu zwłaszcza gdy jest mokro
- 9 1
-
2022-02-10 21:14
Sluchajcie barany z u.m jesli chcecie aby swietokrzyska byla bezpieczniejsza to wytnijcie wszystkie krzaki po obu stronach (2)
Gornego odcinka swietokrzyskiej do 20 metrow w głab bo ograniczaja do zera widocznosc!!!!kapujecie?
- 9 10
-
2022-02-11 08:02
a owca gdzie takie mondrosci nabyla??
- 1 1
-
2022-02-11 10:18
Wysatrczy zwolnić
ale dzban kierowca tego nie zrozumie. wszyscy i wszystko w koło winne tylko nie on
- 1 0
-
2022-02-10 21:15
Przebudować i wyprofilować
A pasy rozdzielić barierą
- 8 3
-
2022-02-10 21:15
Wstawisc radary co 50 metow tak jak w londynie
- 5 3
-
2022-02-10 21:22
A może opanować
Ten strumyk na jezdni wypływający z kończącego się rowu?
- 12 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.