• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 20 kolizji w trzy miesiące na Świętokrzyskiej. Jak temu zaradzić?

Maciej Korolczuk
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie. Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie.

Ulica ŚwiętokrzyskaMapka, a w zasadzie jej górny, kręty odcinek, znów wróciła na szczyt niechlubnej listy czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska. Tylko w ostatnich trzech miesiącach doszło tam aż do 22 niebezpiecznych zdarzeń. Drogowcy szukają doraźnego rozwiązania problemu, ale też przyznają - bez Nowej Świętokrzyskiej problem nie zniknie.



Przykład ostatni. Środowy wieczór, 9 lutego. Auto osobowe czołowo zderza się z autobusem miejskim. W efekcie droga zablokowana na kilkadziesiąt minut, ZTM zmienia trasy autobusów komunikacji miejskiej. Gdy ruch częściowo udaje się przywrócić, kierowcy miejsce wypadku mijają wahadłowo.

18:46 9 LUTEGO 22 (aktualizacjaakt. 20:26)

PILNE! Samochód uderzył w autobus na ul. Świętokrzyskiej (214 opinii)

Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Zobacz więcej


Co mogłoby zaradzić kolizjom i wypadkom na Świętokrzyskiej?



A to tylko przykłady z ostatnich trzech miesięcy.

Co sprawia, że jeden krótki, ale rzeczywiście specyficzny odcinek trasy stwarza kierowcom aż takie problemy?

Policja: za połowę zdarzeń odpowiada nadmierna prędkość



Zapytaliśmy o to funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz zarządcę drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Jak wynika z danych policji, od drugiej połowy listopada do dziś na całej ulicy Świętokrzyskiej doszło do ponad 20 zdarzeń drogowych. Statystyki są wyższe, bo dane obejmują cały odcinek drogi, a nie tylko newralgiczny kręty odcinek między Guderskiego a Bergiela. Jak mówią policjanci, połowa z ostatnich wypadków i kolizji spowodowana jest przez nadmierną prędkość kierowców.

- Od 20 listopada 2021 r. do 9 lutego 2022 r. w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej doszło do 22 zdarzeń drogowych - mówi sierż. Justyna Chabowska z WRD KMP Gdańsk. - Najczęstszą przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Połowa zdarzeń miała miejsce właśnie z tego powodu. Trzy z tych zdarzeń spowodowane były nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, kolejne trzy wynikały z niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej. Przyczyną zdarzeń na ul. Świętokrzyskiej jest także niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W tym czasie jedna kolizja nastąpiła z winy pasażera. W związku z dwiema kolizjami funkcjonariusze prowadzą czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.

Problem nasila się jesienią i zimą



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zwraca uwagę, że do większości wypadków i kolizji w Gdańsku (poza obwodnicą) dochodzi głównie od maja do września. Jest jednak kilka miejsc, gdzie liczba kolizji rośnie głównie w okresie jesienno-zimowym. Jednym z nich jest właśnie Świętokrzyska.

- Przyczyniają się do tego specyficzne warunki drogowe, a więc wąska, kręta, usytuowana na skarpie i dużym nachyleniu jezdnia. Z drugiej: o wypadek łatwiej, jeśli do trudnej geometrii dodamy nadmierną prędkość. Z trzeciej: jesień i zima to z reguły pory roku, w których występują trudniejsze warunki na drodze, do tego szybciej zapada zmierzch, a nawierzchnia może być śliska po opadach deszczu i śniegu. I na Świętokrzyskiej te problemy się kumulują.
Innym przykładem sezonowej podatności na stłuczki i wypadki jest też leśny odcinek SłowackiegoMapka czy "zakręt katapulta" na zjeździe z węzła Karczemki na al. Armii KrajowejMapka w kierunku centrum.

  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.
  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.

Kłopot zniknie po budowie Nowej Świętokrzyskiej?



Remedium na część z opisanych problemów próbowali w ostatnich latach znaleźć drogowcy i gdańska policja.

W celu zminimalizowania ryzyka m.in.:

  • ograniczono maksymalną dopuszczalną prędkość,
  • przy drodze pojawiło się dodatkowe oznakowanie,
  • zamontowano bariery energochłonne,
  • tam, gdzie było to możliwe, poszerzono pobocza.

Pozytywne efekty przyniosło też tzw. uszorstnienie nawierzchni, dzięki czemu zjeżdżające z Kowal w kierunku Łostowic auta pokonywały newralgiczne serpentyny z lepszą przyczepnością.

Jak dodał Wawrzonek, dział inżynierii ruchu przeanalizuje przyczyny ostatnich zdarzeń i zastanowi się, jak można doraźnie poprawić tam bezpieczeństwo.

- Ale nie ma co ukrywać - raczej wyczerpaliśmy już pulę naszych działań i aby rozwiązać problem raz na zawsze, nie obędzie się bez istotnej modernizacji tego odcinka. Ta jest planowana w ramach budowy Nowej Świętokrzyskiej, gdy spory odcinek obecnej jezdni zostanie przebudowany. Na to jednak musimy jeszcze poczekać - dodaje.

Opinie (245) 5 zablokowanych

  • Uszorstnienie - działać!!! (1)

    Uszorstnienie nawierzchni zdecydowanie pomogło kilka lat temu.
    Dlaczego teraz GZDiZ nie chce powtórzyć tego zabiegu?
    Wiadomą rzeczą jest, że z czasem szortstkość jezdni zanika i w tym miejscu ewidentnie jest taki problem. Na pewno o tym wiedzą urzędnicy, tylko na co czekają?!!!
    6 wypadków w ciągu 3 miesięcy to za mało?
    Czekamy na kolejny "spektakularny" wyczyn młodego szaleńca, który zrobi krzywdę innym, tak jak ten z przed kilku lat?
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/W-jednym-momencie-stracili-zdrowie-i-spokojne-zycie-21-latek-stanie-przed-sadem-n112219.html

    Obudźcie się w tym urzędzie!!!
    Zanim wybudują Nową Świętokrzyską upłynie jeszcze kilka lat, a tu potrzeba działania natychmiastowego!!!

    • 6 8

    • ziemianinie!!!ty ta droga jezdzisz!????.toc 3?lata temu to zrobili!!! i od tego momentu zaczol sie problem! asfalt trzyma to dawaj cegla na gaz,pustak w glowie!!

      • 0 0

  • (3)

    skoro kierofczyki nie potrafią inaczej niż zasuwać to dać tam progi zwalniające co 50m

    • 7 4

    • Znowu nudziarz, kierofczyk się odezwał

      • 1 4

    • Pomijając już twój stosunek do "kierofczyków" progi zwalniające zmniejszają przyczepność, a właśnie o przyczepność tam chodzi, więc twój genialny pomysł tylko by pogorszył sytuację

      • 1 2

    • Tak jest kierofniku

      • 0 0

  • Karać

    Karać i jeszcze raz karać.Trzecia wina kierunącego=ponowny kurs i egzamin uprawniający do kierowania pojazdami.Oczywiście ceny ×2. Efekth powinny być widoczne.pozdro

    • 6 4

  • Nie, to nie nadmierna prędkość

    To stare graty na łysych oponach, na które policja notorycznie przymyka oko, bo gdyby się za nie wzięli to okazałoby się, że sami nie mieliby czym jeździć lub zostali by napiętnowani przez sąsiadów czy znajomych, którzy też jeżdżą jakimiś śmietnikami z łysymi oponami i powybijanymi elementami zawieszenia. Na pierwszej fotografii widać jakieś seicento, także no na zdjęciu odpowiedz nasuwa się sama, zrobią tam ograniczenie do 30, Janusze będą jeździć 23 żeby policja ich nie zatrzymała i będą wielkie korki

    • 4 3

  • Odcinkowy pomiar prędkości albo.... (1)

    progi, progi i jeszcze raz progi, średnio co 100 metrów. A przed zakrętem... rów z fosą w poprzek drogi ;-)

    • 4 3

    • Dobry pomysł na ślizgawkę, wypadek gwarantowany ;-)

      • 1 1

  • Na pirata drogowego jest tylko jedna rada co potwierdza policja foto radar i nie trzeba nic przebudowywac!

    • 5 3

  • Płyta

    Doraźnie to można by zdjąć asfalt i wstawić płyty betonowe w odstępie 10 cm od siebie a problem zniknie sam :)

    • 3 1

  • Policja zawsze podaje, że nadmierna prędkość była powodem, tylko, że ... (1)

    z tą lub wyższą prędkością przejechały tamtędy w tych samych warunkach i podobnych godzinach tysiące pojazdów, a zdarzeń było kilka na tysiąc? 10 tysięcy? Biegły sądowy pęka chyba ze śmiechu jak to czyta...
    Może policja się trochę doszkoli i zastanowi nad tym faktem - w końcu chyba drogówkę uczy jeździć samochodem ktoś kompetentny? ;)

    • 4 4

    • Zgadzam się

      W tym samym czasie jechały auta przed i za tym samochodem, który można by założyć nie powinien być dopuszczony do ruchu ze względu na zły stan techniczny.

      • 0 0

  • Do ankiety dodać

    Co by zaradziło:
    Mózg

    • 3 0

  • A ile razy przez trzy miesiące pojawił się tam patrol (11)

    Ile razy stali policjanci i kontrolowali szybkość w tym miejscu? Ile aut dziennie zostaje wycofanych z ruchu ze względu na zły stan techniczny ? Może o tym artykuł powinien powstać

    • 124 18

    • gdzie niby mają zatrzymywać samochody skoro tam nie ma na tyle szerokiego pobocza? (3)

      • 13 2

      • I dlatego mają dawać przyzwolenie na łamanie przepisów? (1)

        • 6 7

        • przypominasz trochę pieniacza który chce dobrze

          ale gada bzdury

          • 6 1

      • Pomiar odcinkowy i nie potrzeba patroli. Bezpieczna prędkość na tym odcinku to 40 km/h.

        • 6 1

    • Policja ma ważniejsze sprawy. Siedzą w centrum Kowale i łapią kryminalistów bez maseczek

      • 15 8

    • byles tam,gdzieten patrol am stac?moze z dronem,ale zaraz bedziesz swiatlami mrugal,albo sibi!!!!

      • 9 1

    • a niby (4)

      na którym zakręcie miałby stanąc ten patrol? madralo?

      • 5 0

      • (3)

        Bezpośrednio przed zakrętem, za przystankiem autobusowym os. Świętokrzyskie (patrząc w stronę Gdańska), ludzie zaczynają się rozpędzać jeszcze przed skrzyżowaniem na ul. Guderskiego.

        • 0 5

        • kolejny guptok (2)

          przeciez od przystanku do zakrętu jest ze 400 m - największa ślamazara po minięciu takiego patrolu zdaży sie do setki rozpędzic

          • 4 1

          • 400 metrów? Jaką miarą mierzyłeś? (1)

            • 0 0

            • W milach morskich !!!

              • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane