- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (66 opinii)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (61 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (50 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (206 opinii)
Ponad 20 kolizji w trzy miesiące na Świętokrzyskiej. Jak temu zaradzić?
Ulica Świętokrzyska, a w zasadzie jej górny, kręty odcinek, znów wróciła na szczyt niechlubnej listy czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska. Tylko w ostatnich trzech miesiącach doszło tam aż do 22 niebezpiecznych zdarzeń. Drogowcy szukają doraźnego rozwiązania problemu, ale też przyznają - bez Nowej Świętokrzyskiej problem nie zniknie.
Przykład ostatni. Środowy wieczór, 9 lutego. Auto osobowe czołowo zderza się z autobusem miejskim. W efekcie droga zablokowana na kilkadziesiąt minut, ZTM zmienia trasy autobusów komunikacji miejskiej. Gdy ruch częściowo udaje się przywrócić, kierowcy miejsce wypadku mijają wahadłowo.
PILNE! Samochód uderzył w autobus na ul. Świętokrzyskiej (214 opinii)
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje. Zobacz więcej
- Trzy dni wcześniej na tym samym odcinku - kolizja dwóch osobówek.
- 27 stycznia: znów czołowe zderzenie auta z autobusem miejskim.
- Kilka dni przed świętami Bożego Narodzenia kolejna stłuczka.
- Początek grudnia znów kolizja i utrudnienia w ruchu.
- W połowie listopada znów blokada drogi i ruch wahadłowy po kolejnej kolizji.
A to tylko przykłady z ostatnich trzech miesięcy.
Co sprawia, że jeden krótki, ale rzeczywiście specyficzny odcinek trasy stwarza kierowcom aż takie problemy?
Policja: za połowę zdarzeń odpowiada nadmierna prędkość
Zapytaliśmy o to funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz zarządcę drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Jak wynika z danych policji, od drugiej połowy listopada do dziś na całej ulicy Świętokrzyskiej doszło do ponad 20 zdarzeń drogowych. Statystyki są wyższe, bo dane obejmują cały odcinek drogi, a nie tylko newralgiczny kręty odcinek między Guderskiego a Bergiela. Jak mówią policjanci, połowa z ostatnich wypadków i kolizji spowodowana jest przez nadmierną prędkość kierowców.
- Od 20 listopada 2021 r. do 9 lutego 2022 r. w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej doszło do 22 zdarzeń drogowych - mówi sierż. Justyna Chabowska z WRD KMP Gdańsk. - Najczęstszą przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Połowa zdarzeń miała miejsce właśnie z tego powodu. Trzy z tych zdarzeń spowodowane były nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, kolejne trzy wynikały z niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej. Przyczyną zdarzeń na ul. Świętokrzyskiej jest także niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W tym czasie jedna kolizja nastąpiła z winy pasażera. W związku z dwiema kolizjami funkcjonariusze prowadzą czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.
Problem nasila się jesienią i zimą
Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zwraca uwagę, że do większości wypadków i kolizji w Gdańsku (poza obwodnicą) dochodzi głównie od maja do września. Jest jednak kilka miejsc, gdzie liczba kolizji rośnie głównie w okresie jesienno-zimowym. Jednym z nich jest właśnie Świętokrzyska.
- Przyczyniają się do tego specyficzne warunki drogowe, a więc wąska, kręta, usytuowana na skarpie i dużym nachyleniu jezdnia. Z drugiej: o wypadek łatwiej, jeśli do trudnej geometrii dodamy nadmierną prędkość. Z trzeciej: jesień i zima to z reguły pory roku, w których występują trudniejsze warunki na drodze, do tego szybciej zapada zmierzch, a nawierzchnia może być śliska po opadach deszczu i śniegu. I na Świętokrzyskiej te problemy się kumulują.
Innym przykładem sezonowej podatności na stłuczki i wypadki jest też leśny odcinek Słowackiego
Kłopot zniknie po budowie Nowej Świętokrzyskiej?
Remedium na część z opisanych problemów próbowali w ostatnich latach znaleźć drogowcy i gdańska policja.
W celu zminimalizowania ryzyka m.in.:
- ograniczono maksymalną dopuszczalną prędkość,
- przy drodze pojawiło się dodatkowe oznakowanie,
- zamontowano bariery energochłonne,
- tam, gdzie było to możliwe, poszerzono pobocza.
Pozytywne efekty przyniosło też tzw. uszorstnienie nawierzchni, dzięki czemu zjeżdżające z Kowal w kierunku Łostowic auta pokonywały newralgiczne serpentyny z lepszą przyczepnością.
Jak dodał Wawrzonek, dział inżynierii ruchu przeanalizuje przyczyny ostatnich zdarzeń i zastanowi się, jak można doraźnie poprawić tam bezpieczeństwo.
- Ale nie ma co ukrywać - raczej wyczerpaliśmy już pulę naszych działań i aby rozwiązać problem raz na zawsze, nie obędzie się bez istotnej modernizacji tego odcinka. Ta jest planowana w ramach budowy Nowej Świętokrzyskiej, gdy spory odcinek obecnej jezdni zostanie przebudowany. Na to jednak musimy jeszcze poczekać - dodaje.
Opinie (245) 5 zablokowanych
-
2022-02-10 23:05
Wystarczy nie konsylium w wydz. inżynierii ruchu,
tylko już sprawdzone metody: fotoradar dwustronny, parę progów, patrole- i kultura jazdy wraca!
- 2 1
-
2022-02-10 23:22
(1)
Budować Nową Świętokrzyską!
- 4 2
-
2022-02-11 06:18
to na esce swietokrzyskiej beda wolniej jezdzic,a to dobre,a bodaj bys w konia wlazl a ja bym furmanem byl!
- 1 0
-
2022-02-10 23:27
Nauczyć się jeździć, jak nie to komunikacja zaprasza
- 4 0
-
2022-02-11 00:01
Robi
Szanowni pseudodziennikarze... to nadmierna prędkość czy niedostosowanie prędkości do panujących warunków ??? Jeśli nie rozróżniamy to polecam z zmianę na polistylistykę ...
- 6 0
-
2022-02-11 01:30
Wieczór niska temperatura i mokro (2)
Wcale nie trzeba tam zasuwać, aby wpaść w poślizg, wystarczy jechać ok 60km/h pod górę a że będzie slisko to auto wpadnie w poślizg bo skręcasz i dodajesz gazu bo jedziesz pod górę szczególnie wieczorem w nocy przy temperaturze 0stopni i na bank lecisz bokiem.
- 2 6
-
2022-02-11 06:25
Ale tam jest 50
- 3 1
-
2022-02-11 07:46
ale większość aut ma przedni naped
może BMW Mercedes ale auta z przednim napędem tak łatwo w poślizg pod górę nie wejda
- 0 0
-
2022-02-11 01:43
Wieczór, slisko, niska temperatura, deszcz.
Wcale nie trzeba tam zasuwać aby wpaść w poślizg. Wystarczy jechać ok 60km/h pod górę, a że będzie slisko polecisz bokiem bo jadąc pod górę dodajesz gazu i skręcasz jednocześnie. Porą dnia to wieczór noc mokro i temp ok 0stopni. Jak się uda to wyprowadzisz auto a jak nie to wpadasz w bariery do rowu lub walisz czołówkę bo akurat będzie coś jechać z naprzeciwka. Jak masz lyse opony to raczej tragedia na bank
- 1 2
-
2022-02-11 01:53
"ten wąski i kręty odcinek" ???
Tam jest normalna szerokość jezdni i aż dwa zakręty.
Jak widać niektórych to przerasta.
Ciekawe jak sobie radzą na Kaszubach, a tym bardziej np. na Podhalu.- 7 2
-
2022-02-11 03:23
Bez nowej Świętokrzyskiej?
Nie. Bez respektowania przepisów nic się nie zmieni. Dlaczego patrzycie od d y strony na problem? To nie w ulicy on tkwi tylko w kierowcach.
- 5 1
-
2022-02-11 04:31
na glupote nie ma rady,tylko prawidlowo jadacych kierowcow szkoda!!!!!!
- 5 3
-
2022-02-11 05:38
ludzie nie potrafią jeżdzić...
jak czołówka ? no jak ?
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.