• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 20 kolizji w trzy miesiące na Świętokrzyskiej. Jak temu zaradzić?

Maciej Korolczuk
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie. Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie.

Ulica ŚwiętokrzyskaMapka, a w zasadzie jej górny, kręty odcinek, znów wróciła na szczyt niechlubnej listy czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska. Tylko w ostatnich trzech miesiącach doszło tam aż do 22 niebezpiecznych zdarzeń. Drogowcy szukają doraźnego rozwiązania problemu, ale też przyznają - bez Nowej Świętokrzyskiej problem nie zniknie.



Przykład ostatni. Środowy wieczór, 9 lutego. Auto osobowe czołowo zderza się z autobusem miejskim. W efekcie droga zablokowana na kilkadziesiąt minut, ZTM zmienia trasy autobusów komunikacji miejskiej. Gdy ruch częściowo udaje się przywrócić, kierowcy miejsce wypadku mijają wahadłowo.

18:46 9 LUTEGO 22 (aktualizacjaakt. 20:26)

PILNE! Samochód uderzył w autobus na ul. Świętokrzyskiej (214 opinii)

Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Zobacz więcej


Co mogłoby zaradzić kolizjom i wypadkom na Świętokrzyskiej?



A to tylko przykłady z ostatnich trzech miesięcy.

Co sprawia, że jeden krótki, ale rzeczywiście specyficzny odcinek trasy stwarza kierowcom aż takie problemy?

Policja: za połowę zdarzeń odpowiada nadmierna prędkość



Zapytaliśmy o to funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz zarządcę drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Jak wynika z danych policji, od drugiej połowy listopada do dziś na całej ulicy Świętokrzyskiej doszło do ponad 20 zdarzeń drogowych. Statystyki są wyższe, bo dane obejmują cały odcinek drogi, a nie tylko newralgiczny kręty odcinek między Guderskiego a Bergiela. Jak mówią policjanci, połowa z ostatnich wypadków i kolizji spowodowana jest przez nadmierną prędkość kierowców.

- Od 20 listopada 2021 r. do 9 lutego 2022 r. w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej doszło do 22 zdarzeń drogowych - mówi sierż. Justyna Chabowska z WRD KMP Gdańsk. - Najczęstszą przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Połowa zdarzeń miała miejsce właśnie z tego powodu. Trzy z tych zdarzeń spowodowane były nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, kolejne trzy wynikały z niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej. Przyczyną zdarzeń na ul. Świętokrzyskiej jest także niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W tym czasie jedna kolizja nastąpiła z winy pasażera. W związku z dwiema kolizjami funkcjonariusze prowadzą czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.

Problem nasila się jesienią i zimą



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zwraca uwagę, że do większości wypadków i kolizji w Gdańsku (poza obwodnicą) dochodzi głównie od maja do września. Jest jednak kilka miejsc, gdzie liczba kolizji rośnie głównie w okresie jesienno-zimowym. Jednym z nich jest właśnie Świętokrzyska.

- Przyczyniają się do tego specyficzne warunki drogowe, a więc wąska, kręta, usytuowana na skarpie i dużym nachyleniu jezdnia. Z drugiej: o wypadek łatwiej, jeśli do trudnej geometrii dodamy nadmierną prędkość. Z trzeciej: jesień i zima to z reguły pory roku, w których występują trudniejsze warunki na drodze, do tego szybciej zapada zmierzch, a nawierzchnia może być śliska po opadach deszczu i śniegu. I na Świętokrzyskiej te problemy się kumulują.
Innym przykładem sezonowej podatności na stłuczki i wypadki jest też leśny odcinek SłowackiegoMapka czy "zakręt katapulta" na zjeździe z węzła Karczemki na al. Armii KrajowejMapka w kierunku centrum.

  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.
  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.

Kłopot zniknie po budowie Nowej Świętokrzyskiej?



Remedium na część z opisanych problemów próbowali w ostatnich latach znaleźć drogowcy i gdańska policja.

W celu zminimalizowania ryzyka m.in.:

  • ograniczono maksymalną dopuszczalną prędkość,
  • przy drodze pojawiło się dodatkowe oznakowanie,
  • zamontowano bariery energochłonne,
  • tam, gdzie było to możliwe, poszerzono pobocza.

Pozytywne efekty przyniosło też tzw. uszorstnienie nawierzchni, dzięki czemu zjeżdżające z Kowal w kierunku Łostowic auta pokonywały newralgiczne serpentyny z lepszą przyczepnością.

Jak dodał Wawrzonek, dział inżynierii ruchu przeanalizuje przyczyny ostatnich zdarzeń i zastanowi się, jak można doraźnie poprawić tam bezpieczeństwo.

- Ale nie ma co ukrywać - raczej wyczerpaliśmy już pulę naszych działań i aby rozwiązać problem raz na zawsze, nie obędzie się bez istotnej modernizacji tego odcinka. Ta jest planowana w ramach budowy Nowej Świętokrzyskiej, gdy spory odcinek obecnej jezdni zostanie przebudowany. Na to jednak musimy jeszcze poczekać - dodaje.

Opinie (245) 5 zablokowanych

  • Powody: (5)

    Po 1. Brak osobnej trasy rowerowej stwarza zagrożenie na tym odcinku.
    Po 2. Brak chodnika doprowadza do tego, że ludzie wieczorami idą po jezdni na tym krętym odcinku.
    Po 3. Jak już się na całej Havla o na Świętokrzyskiej do zjazdu w Niepołomicką stoi w korku, to chce się szybko pokonać kolejny odcinek.
    Po 4. Jak się pd Bąkowa przez rondo i Kowale stoi w korku, to chce się szybko pokonać kolejny odcinek trasy.
    Po 5. Ten wyjazd z osiedla na zakręcie (ul.Karkonoska) sprawia, że niejeden tam wymusił pierwszeństwo - ja mam za sobą kilka ostrych hamowań w ostatnim czasie przez takich właśnie.
    Po 6. Kierowcy mają w d** ograniczenia prędkości nie tylko tam

    • 3 4

    • (3)

      po co te wypociny? punkt 6 i wszystko jasne!

      • 4 1

      • (2)

        Po to że jadąc nawet 40 jak nagle objawia się rower (bo przez krzaki g**** widać), to robi się niebezpiecznie

        • 1 4

        • masz jechac 30! rower ma miec swiatla!!!.a ty masz patrzec na droge,a nie w krzakach kalu szukac!!!

          • 1 1

        • przy 40kmh nagle rower się pojawia? ciekawe ciekawe

          • 0 0

    • no tak. wszystkiemu winni rowerzyści i piesi.....hehehe

      co by nie odwalił kierowca to zawsze nie jego wina.

      • 0 0

  • Problemem są kierowcy a nie droga. Jak się jeździ zgodnie z przepisami to nie ma problemu. (1)

    • 6 1

    • Dokładnie tak jest,problemem są żli kierowcy.

      • 0 0

  • Ten odcinek ma ten sam problem...

    co Słowackiego. Przy poszerzaniu jakiś "geniusz" budowy dróg postanowił zrobić złe pochylenie zakrętu, żeby zmusić kierowców do wolniejszej niż w przepisach jazdy. Teraz co roku uszorstnienie, które coś tam pomaga, ale to dodatkowy koszt i nie zawsze skuteczne.

    • 1 1

  • Zmiana waluty w manadatach by pomogła. Dostałby jeden z drugim tysiąc batów na goły tyłek, to by się nauczył.

    • 1 0

  • A wystarczyło by (1)

    Zamontować bariery energochłonne separujące ruch.
    Rozwiązanie dosyć powszechne na świecie

    • 1 1

    • A w razie wypadku karetka nawet nie dojedzie.

      i**ot.

      • 2 0

  • nic teraz progi, zasieki, słupki i tp.

    ograniczenie do 10kmh max.

    • 1 0

  • Trzeba być mistrzem długiej prostej żeby się tam rozwalić. Jak oni to robią? Brak myślenia, wyobrażni i umiejętności. Wyprostujcie te zakręty przebudujcie drogę, a część ,,kierowców,, dalej będzie się tam rozbijać.

    • 3 0

  • to musieli byc sami piajani kierowcy bo polski trzezwy kierwFca by na takiej drodze wypadku nie zrobil

    • 0 0

  • Tylko progi zwalniające co 100 m!

    • 0 0

  • To są przyczyny (3)

    Nadmierna prędkość to efekt szpanu i braku doświadczenia za kierownicą przez ludzi, którzy kupili mocne samochody i nie potrafią nimi jeździć nie przewidując skutków swoich działań. No i złe szkolenia na przyspieszonych kursach na prawo jazdy prze niektórych młodych instruktorów najczęściej kobiet co widać na co dzień w Trójmieście z L-ką na dachu.

    • 32 28

    • Nie ma kursów

      nauki jazdy. Są kursy na zdanie egzaminu do posiadania prawa jazdy. Efekt widoczny. Pozdrawiam.

      • 10 0

    • jaaaaa (1)

      Wszystkich ludzi nie nauczysz i nie zmienisz

      • 2 0

      • ale można wszystkim zabrać prawko

        i oddać tym, którzy rzeczywiście znają przepisy :)

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane