• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 20 kolizji w trzy miesiące na Świętokrzyskiej. Jak temu zaradzić?

Maciej Korolczuk
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie. Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie.

Ulica ŚwiętokrzyskaMapka, a w zasadzie jej górny, kręty odcinek, znów wróciła na szczyt niechlubnej listy czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska. Tylko w ostatnich trzech miesiącach doszło tam aż do 22 niebezpiecznych zdarzeń. Drogowcy szukają doraźnego rozwiązania problemu, ale też przyznają - bez Nowej Świętokrzyskiej problem nie zniknie.



Przykład ostatni. Środowy wieczór, 9 lutego. Auto osobowe czołowo zderza się z autobusem miejskim. W efekcie droga zablokowana na kilkadziesiąt minut, ZTM zmienia trasy autobusów komunikacji miejskiej. Gdy ruch częściowo udaje się przywrócić, kierowcy miejsce wypadku mijają wahadłowo.

18:46 9 LUTEGO 22 (aktualizacjaakt. 20:26)

PILNE! Samochód uderzył w autobus na ul. Świętokrzyskiej (214 opinii)

Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Zobacz więcej


Co mogłoby zaradzić kolizjom i wypadkom na Świętokrzyskiej?



A to tylko przykłady z ostatnich trzech miesięcy.

Co sprawia, że jeden krótki, ale rzeczywiście specyficzny odcinek trasy stwarza kierowcom aż takie problemy?

Policja: za połowę zdarzeń odpowiada nadmierna prędkość



Zapytaliśmy o to funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz zarządcę drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Jak wynika z danych policji, od drugiej połowy listopada do dziś na całej ulicy Świętokrzyskiej doszło do ponad 20 zdarzeń drogowych. Statystyki są wyższe, bo dane obejmują cały odcinek drogi, a nie tylko newralgiczny kręty odcinek między Guderskiego a Bergiela. Jak mówią policjanci, połowa z ostatnich wypadków i kolizji spowodowana jest przez nadmierną prędkość kierowców.

- Od 20 listopada 2021 r. do 9 lutego 2022 r. w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej doszło do 22 zdarzeń drogowych - mówi sierż. Justyna Chabowska z WRD KMP Gdańsk. - Najczęstszą przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Połowa zdarzeń miała miejsce właśnie z tego powodu. Trzy z tych zdarzeń spowodowane były nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, kolejne trzy wynikały z niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej. Przyczyną zdarzeń na ul. Świętokrzyskiej jest także niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W tym czasie jedna kolizja nastąpiła z winy pasażera. W związku z dwiema kolizjami funkcjonariusze prowadzą czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.

Problem nasila się jesienią i zimą



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zwraca uwagę, że do większości wypadków i kolizji w Gdańsku (poza obwodnicą) dochodzi głównie od maja do września. Jest jednak kilka miejsc, gdzie liczba kolizji rośnie głównie w okresie jesienno-zimowym. Jednym z nich jest właśnie Świętokrzyska.

- Przyczyniają się do tego specyficzne warunki drogowe, a więc wąska, kręta, usytuowana na skarpie i dużym nachyleniu jezdnia. Z drugiej: o wypadek łatwiej, jeśli do trudnej geometrii dodamy nadmierną prędkość. Z trzeciej: jesień i zima to z reguły pory roku, w których występują trudniejsze warunki na drodze, do tego szybciej zapada zmierzch, a nawierzchnia może być śliska po opadach deszczu i śniegu. I na Świętokrzyskiej te problemy się kumulują.
Innym przykładem sezonowej podatności na stłuczki i wypadki jest też leśny odcinek SłowackiegoMapka czy "zakręt katapulta" na zjeździe z węzła Karczemki na al. Armii KrajowejMapka w kierunku centrum.

  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.
  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.

Kłopot zniknie po budowie Nowej Świętokrzyskiej?



Remedium na część z opisanych problemów próbowali w ostatnich latach znaleźć drogowcy i gdańska policja.

W celu zminimalizowania ryzyka m.in.:

  • ograniczono maksymalną dopuszczalną prędkość,
  • przy drodze pojawiło się dodatkowe oznakowanie,
  • zamontowano bariery energochłonne,
  • tam, gdzie było to możliwe, poszerzono pobocza.

Pozytywne efekty przyniosło też tzw. uszorstnienie nawierzchni, dzięki czemu zjeżdżające z Kowal w kierunku Łostowic auta pokonywały newralgiczne serpentyny z lepszą przyczepnością.

Jak dodał Wawrzonek, dział inżynierii ruchu przeanalizuje przyczyny ostatnich zdarzeń i zastanowi się, jak można doraźnie poprawić tam bezpieczeństwo.

- Ale nie ma co ukrywać - raczej wyczerpaliśmy już pulę naszych działań i aby rozwiązać problem raz na zawsze, nie obędzie się bez istotnej modernizacji tego odcinka. Ta jest planowana w ramach budowy Nowej Świętokrzyskiej, gdy spory odcinek obecnej jezdni zostanie przebudowany. Na to jednak musimy jeszcze poczekać - dodaje.

Opinie (245) 5 zablokowanych

  • A może testy IQ za nim ktoś wejdzie za kierownicę??

    • 0 2

  • Odgrodzić barierą dwa przeciwne pasy ruchu

    • 0 0

  • Wystarczy budować drogi (1)

    • 1 0

    • zakazać jazdy samochodem. nie będzie w ogóle wypadków.

      • 0 0

  • Ustawić tam kilka progów zwalniających

    Może pomoże to na nadmierną prędkość

    • 0 0

  • To proste. (6)

    Wystarczy prawo jazdy wydawać na rok! Nie może być tak że kieroujący nie ma zielonego pojęcia o przepisach drogowych. Dodatkowo testy psychologiczne oraz iq dla kierowców.
    Nie zaszkodzi wprowadzić udział własny w szkodzie w ramach OC skoro mandaty takie niskie są.
    No i najważniejsze samochody powinny obowiązkowo jeździć w odblaskach, a kierowcy obowiązkowo powinni jeździć w kaskach!

    • 13 44

    • test psychologiczny to tobie powinni zrobić

      • 11 3

    • Masz rację że chodzi tu o umiejętności kierowców.

      Nie rozumiem dlaczego to takie kolizyjne miejsce. Jadąc tam zwykłym samochodem nawet 70-80kmh nie ma żadnych problemów z czym kolwiek. Więc o co tu chodzi? Brak wyobraźni, totalny amator za kierwonicą, brawura, ponad 100 jadą ? Są też Ci od głośnej muzy i większej ilości koni pod maską ale to nie tylko oni powodują te kolizje.

      • 7 1

    • Oczywiście

      I przed każdym samochodem powinien iść człowiek z czerwoną chorągwią

      • 6 0

    • (2)

      Ci co dali minusy - nie złapaliście ironii?

      • 2 2

      • dla niektórych ironia to taki owoc

        a widać, że komentarz jest trafny

        • 2 1

      • Słaba ironia - dużo minusów.

        • 3 1

  • Pomysł

    Proponuję w końcu na poważnie zająć się budową ulicy Nowej Świętokrzyskiej, a stara zostawić tylko do sporadycznego użytku. Można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu

    • 2 0

  • Mam pomysła w tym temacie.

    Poszerzyć ten łuk,a przy okazji ułożyć chodnik dla pieszych.A między poszerzonymi jezdniami postawić takie wysokie betonowe barierki i po kłopocie.

    • 0 0

  • Zaścianek Gdańska.

    Trudno uwierzyć, ale w mieście wojewódzkim ulica Świętokrzyska nie ma chodnika dla pieszych. Aby przemieścić się na Kowale trzeba jechać autobusem lub taksówą, ewentualnie obejść staw obok ulicy. Nie ma pieniędzy na remont kilkuset metrowego, niebezpiecznego odcinka drogi , ale są pieniądze na budowę w centrum Gdańska dodatkowych, naziemnych przejść dla pieszych w miejscach istniejących przejść podziemnych (tuneli). Włodarze Gdańska nie szczędzą też pieniędzy na wytyczanie nowych ścieżek rowerowych. Przy ulicy 3-go maja miasto zafundowało rowerzystom aż trzy ścieżki rowerowe. Trzy ścieżki przy jednej ulicy za cenę kilku milionów złotych.

    • 7 0

  • proponuję:

    niech władze miasta Gdańska nadal wydają decyzje deweloperom na zabudowe miasta, a sami niech nadal NIC nie robią by poprawić infrastrukturę drogową. Przyczyna wypadków w mieście to przede wszystkim nadmierne natężenie ruchu ( powoduje to stres i nerwy wsród kierujących ) oraz fatalny stan techniczny dróg, i jedno i drugie mamy w Gdansku - DW pani Dulskiej i jej podwładnych!

    • 2 0

  • Niech się kierowcy nauczą jeździć, to nie będzie kolizji. Nie widzę innego rozwiązania. Odbierać prawo jazdy tym, którzy powodują kolizje.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane