• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca ruch pociągów. Przyczyną problemów błąd w oprogramowaniu urządzeń

Maciej Korolczuk
17 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 19:40 (17 marca 2022)

W czwartek 17 marca nad ranem spółka PKP PLK poinformowała o usterce urządzeń sterowania ruchem kolejowym w kilkunastu lokalnych centrach m.in. w Gdyni, Tczewie i Miastku. Wywołało to chaos i opóźnienia na wielu liniach m.in. w ruchu pociągów regionalnych i po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Początkowo nieoficjalne informacje mówiły, że mogło dojść do cyberataku, jednak producent systemu przyznał, że przyczyną awarii były błędy w formatowaniu czasu.



Aktualizacja, godz. 19:30.



Do godziny 18:00 służby techniczne i przedstawiciele producenta przywróciły sprawność ostatnich pięciu lokalnych centrów sterowania (LCS): Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki. Wszystkie LCS działają. Monitorowana jest praca wszystkich urządzeń naprawionych po awarii. Przywracana jest rozkładowa jazda pociągów.

Aktualizacja, godz. 16:30.



W kolejnym oświadczeniu firma Alstom informuje, że "działa z maksymalną prędkością w celu przywrócenia sprawności urządzeń Bombardier Transportation, w których wystąpił dziś rano błąd".

Przedstawiciele firmy zapewniają, że ponad 60 proc. urządzeń jest już przywróconych do eksploatacji, pozostała część zostanie przywrócona do końca dnia.

Aktualizacja, godz. 13:14



Wznawiana jest praca kolejnych lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Obecnie przywrócono ruch pociągów z wykorzystaniem urządzeń w LCS w 10 lokalizacjach: LCS Działdowo, Gdynia, Tczew, Koluszki, Kraków Główny, Warszawa Rembertów, Biała Podlaska, Czechowice - Dziedzice, Poraj i Skoczów. Przekłada się to na wznawianie rozkładowych kursów pociągów i stopniową normalizacje ruchu.

Aktualizacja, godz. 11:40.



Po kilku godzinach od wystąpienia awarii systemu sterowania, do sprawy odniósł się Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.

Podkreślił, że jego firma - będąca producentem systemu, który uległ awarii - jest świadoma sytuacji i monitoruje usterkę kodowania daty w systemach sterowania ruchem Bombardier, która wpływa na ruch komercyjny w Polsce.

Jak dodał, bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone, a przyczyną awarii był błąd w formatowaniu czasu, a nie cyberatak.

- Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania exBombardier. Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji. Alstom dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą niezawodność usług, jakość i standardy bezpieczeństwa. Przepraszamy za wszelkie niedogodności, jakie ten problem spowodował dla operatorów i pasażerów. Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. Błędy w formatowaniu czasu są znanym zjawiskiem - napisał Sławomir Cyza w oświadczeniu.

Aktualizacja, godz. 11:20.



Wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Przed godz. 11:00 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń m.in. w LCS Gdynia, Tczew, Działdowo, Ciechanów.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

Aktualizacja, godz. 11:05.



Jak poinformował Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury identyczne jak w naszym kraju usterki elektronicznych systemów sterowania ruchem na sieci kolejowej, dostarczanych przez firmę Alstom/Bombardier, miały miejsce nocą na terenie Indii, Singapuru i prawdopodobnie Pakistanu.

- Przyczyna nadal jest przedmiotem ustaleń. Spółka PKP PLK nieustannie pracuje nad minimalizacją skutków awarii, która dotknęła ok. 80 proc. ruchu kolejowego w Polsce - powiedział Adamczyk.

Aktualizacja, godz. 10:30.



Spółka PKP Intercity opublikowała listę odwołanych pociągów z uwagi na usterkę systemu LCS:

  • Poc 1500 relacji Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna - cała relacja pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 1510 Neptun relacji Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna - Cała relacja pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 54000 Sobieski relacji Gdynia - Wiedeń - na odcinku Gdynia Gł - Warszawa Wsch pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 5400 relacji Gdynia Główna - Gliwice - na odcinku Gdynia Główna - Warszawa Wsch -pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 1420 Daszyński relacji Warszawa Wsch. - Bielsko Biała - w całej relacji - pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 4120 Daszyński relacji Bielsko Biała - Warszawa Wsch. - w całej relacji - pasażerowie kolejnymi pociągami
  • Poc 31102 Hańcza relacji Kraków Główny - Suwałki - na odcinku Białystok - Suwałki uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa
  • Poc 13102 Hańcza relacji Suwałki - Kraków Główny - na odcinku Suwałki - Białystok uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa
  • Poc 4504 relacji Bielsko Biała - Gdynia Główna - na odcinku Bielsko Biała - Warszawa Wsch. - uruchomiona Zastępcza Komunikacja Autobusowa ( Bielsko Biała - Katowice) dalej poc. stałego kursowania.
  • Poc 1900 relacji Warszawa - Łódź Fabryczna - w całej relacji - pasażerowie kolejnymi pociągami



O opóźnieniach i chaosie, jaki panuje na torach, od rana informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

05:11 17 MARCA 22 (aktualizacjaakt. 08:45)

Awaria sterowania torami w Gdyni (92 opinie)

Awaria sterowania torami w Gdyni Głównej. Duże opóźnienia Regio. Pociąg do Słupska rusza dzisiaj z Chyloni zamiast z Głównej
Awaria sterowania torami w Gdyni Głównej. Duże opóźnienia Regio. Pociąg do Słupska rusza dzisiaj z Chyloni zamiast z Głównej


Okazuje się, że problemy nie dotyczą tylko Trójmiasta i Pomorza, ale całego kraju. Skala awarii jest duża, czego nie ukrywają przedstawiciele spółki PKP PLK. W przesłanym mediom oświadczeniu Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki przyznaje, że w czwartek 17 marca ok. godz. 4 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego.

- Stan wymaga zabezpieczenia urządzeń w terenie i dodatkowych czynności pracowników. Występują zmiany w kursowaniu pociągów nawet ponad kilkadziesiąt minut. Mogą być odwołane pociągi, wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa lub jazda pociągów zmieniona trasą - poinformował Siemieniec.

Awaria w 19 centrach, w tym trzech na Pomorzu



Awarii uległy m.in. centra w Gdyni, Tczewie i Miastku. Z naszych informacji wynika, że podobny los spotkał 16 innych lokalizacji w całym kraju oraz w Czechach. Utrudnienia dotyczą ok. 820 km linii kolejowych. Nie działa też Portal pasażera, a więc platforma informująca o awariach i utrudnieniach na kolei.

Co ciekawe, usterka ma dotyczyć tylko jednego z producentów systemu sterowania (Bombardiera). Urządzenia innych operatorów działają bez zakłóceń. Według rozkładu kursują m.in. pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej.

Na problemy spółki odpowiedzialnej za utrzymanie infrastruktury reagują już pierwsi przewoźnicy. Spółka PKP Intercity zwróciła się do pasażerów, by ci rozważyli dziś rezygnację z podróży.

- W związku z występującymi na sieci kolejowej usterkami urządzeń sterowania odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego prosimy o rozważenie rezygnacji z podróży naszymi pociągami 17 marca br. Pasażerowie otrzymają zwrot kosztów za bilet bez potrącenia odstępnego - poinformowała spółka na Twitterze.

Przyczyną cyberatak? Dziś posiedzenie specjalnego zespołu



W Internecie m.in. na branżowych portalach poświęconych kolei natychmiast pojawiły się spekulacje, że doszło do cyberataku. Spółka oficjalnie nie potwierdza tych informacji. Jednak jak poinformował Janusz Cieszyński, sekretarz stanu Cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, jeszcze w czwartek zbierze się zespół ds. incydentów krytycznych.

- W związku z wystąpieniem usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym jeszcze dziś odbędzie się posiedzenie Zespołu ds. Incydentów Krytycznych działającego zgodnie z art. 36 ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Ponadto - jak informuje spółka PKP PLK - działa już specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, aby na bieżąco organizować ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawane są komunikaty o bieżącej sytuacji.

Na razie nie wiadomo, jak długo potrwa usuwanie skutków awarii.

Lokalne centrum sterowania (LCS) to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.

  • Pociąg do Kartuz złapał 110 min. opóźnienia.
  • Na Pomorzu usterki stwierdzono m.in. w Gdyni, Tczewie i Miastku.
  • Na Pomorzu usterki stwierdzono m.in. w Gdyni, Tczewie i Miastku.
  • Na Pomorzu usterki stwierdzono m.in. w Gdyni, Tczewie i Miastku.
  • Po porannej awarii systemu sterowania wiele pociągów jest opóźnionych.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • Oj tam oj tam.... Od zawsze w PKP jest chaos, więc można powiedzieć, że sytuacja jest normalna

    • 7 4

  • Na profilu Anonymousa jest info że zrobili atak na PKP. (5)

    Gruba sprawa.

    Kazik

    • 7 13

    • Kazek daj se spokój.

      • 5 0

    • Incele się nudza

      W starciu z fsb GRU to jednak leszcze

      • 2 0

    • To ciekawe (1)

      Ruscy kilka dni temu chwalili się, że shakowali oficjalną stronę Anonymous. Ci pogratulowali zaznaczając, że takiej strony nie ma i nigdy nie było.

      • 7 1

      • A teraz Rosja nałożyła sankcje na nieżyjącego już ojca Bidena...

        Jakieś pytania o stan psychiczny tego narodu...?

        • 3 1

    • Nie ma profilu Anonymousa...

      Sasza idi...

      • 2 1

  • Bez przesady (2)

    Awaria dotyczy jedynie ok. 800 km lini kolejowych (prawda, że istotnych) i wyłącznie oprogramowania dostarczonego przez niemieckiego producenta.

    • 5 4

    • Pisz prawdę. Systemy są kanadyjskie lub francuskie. Oprogramowanie też.

      Brak dbałości o cyberbezpieczeństwo to nasza domena.

      • 6 1

    • Francuski ale powiązany z Rosją... Przez firmę w GB...

      • 0 0

  • Ooooo

    Ruskie działają.

    • 5 1

  • Powiedział Gruby Zawiadowca do Tomka

    Tomku, spowodowałeś chaos i opóźnienie.

    • 6 0

  • rozkład jazdy (1)

    Co dziwnego że pociągi się spóżniają, tak było zawsze i jest to norma. Dopiero jak jedzie o czasie to jest podejrzana sytuacja i krecia robota

    • 41 50

    • dziś pociągi w ogóle nie jeździły mądry człowieku

      • 0 1

  • To pokazuje jak słabe mamy zabezpieczenia (6)

    W ważnych dla kraju instytucjach. Do tej pory było to traktowane jako mało istotne.

    • 31 3

    • (1)

      Zawsze to jest traktowane jako mało istotne. Osoby z IT które się zajmują takimi rzeczami zarabiają grosze, to co się dziwić że nie chce im się nic z tym robić. Inni też nie pomagają.

      • 5 1

      • paradoks jest taki, ze w prywatnej firmie osoba od zabezpieczeń systemowych zarabia krocie...w panstwowych instytucjach podobno

        każą pisać kod po polsku haha i kasa też mała więc nie dziwi poziom zabezpieczeń. Ale tu to chyba system francuski...

        • 5 1

    • Słaba to jest twoja głupota jakie masz hasło znawco do kompa 1234 ? (2)

      Cyberatak był w wielu krajach takze w europie zachodniej

      • 1 4

      • (1)

        Dokładnie tak. A login do banku mam 4321. Jeszcze coś chcesz wiedzieć? Ha ha ha, co za inteligencja! Myślisz że jeżeli twoja matka i twój młodszy brat mają takie hasła to wszyscy do bezpieczeństwa też tak podchodzą? W wielu państwowych instytucjach dyrektorzy i prezesi mieliby hasła 1234 gdyby admin im nie wymusił długich, skomplikowanych haseł. Wielu z nich ma to gdzieś.

        • 1 0

        • Ja mam hasło Tu Z g

          • 0 0

    • Proponuję odmówić różaniec

      • 0 0

  • Była kolej na holtzgas i komu to przeszkadzało? (1)

    Nie do zhakowania.

    • 5 1

    • A teraz na sztrum...

      • 0 0

  • Jeżeli to atak hakerów z Rosji (3)

    To musi być adekwatna odpowiedź.

    • 6 1

    • Jo. Wyślijmy im delfinki

      • 4 0

    • Odpowiadamy, nie to nie ich atak, nie dali rady... Jak z Kijowem który mieli zająć w 48 godzin...

      • 0 0

    • Grupowa modlitwa może?

      • 0 0

  • rosyjski atak hakerski na system kolejowy (3)

    pokazują nam, jaka będzie sekwencja

    • 5 4

    • RuZZkie podobno mają świetnych hakerów (1)

      • 1 1

      • Podobno...

        Tylko ruskie same nie bardzo potrafią się bronić.

        • 0 0

    • Na razie Rosja Wielka dała radę zhakowac jeden automat biletowy w Bytowie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane