• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy Gdynia-Kosakowo

Alina Wiśniewska
8 września 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Miasto z morza i marzeń będzie miało własne cywilne lotnisko na Babich Dołach. Uruchomienie nowego portu lotniczego nastąpi być może już na wiosnę przyszłego roku

- To kolejna ogromna szansa dla Gdyni i całego regionu - mówi z radością Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, który w sprawę stworzenia drugiego w Trójmieście lotniska był osobiście zaangażowany. - Port lotniczy będzie okazją do pobudzenia gospodarki. Stworzy świetne warunki do tworzenia się małych firm, które zaczną powstawać wokół portu. Prezydent liczy na to, że gdyński port lotniczy będzie rozwijał się tak dynamicznie jak przed laty gdyński port.

Dynamiczny rozwój
Dzięki porozumieniu zawartemu między ministrami transportu i obrony narodowej, cywilne samoloty będą korzystać z wojskowej bazy lotniczej w Gdyni Babich Dołach. Nowym lotniskiem będzie kierować spółka Port Lotniczy Gdańsk, która zarządza także dynamicznie rozwijającym się portem lotniczym w Gdańsku Rębiechowie. Na razie nad planami uruchomienia lotniska pracuje sztab fachowców. Lotnisko będzie, po pierwsze prawdopodobnie bazą dla tanich przewoźników, po drugie, miejscem rezerwowym dla Gdańska, gdzie czasami warunki atmosferyczne bardzo utrudniają ruch. Jego uruchomienie to raczej kwestia miesięcy niż lat.

Dobra droga
Droga startowa dla samolotów jest w bazie na Babich Dołach w bardzo dobrym stanie, są też urządzenia nawigacyjne, trzeba będzie poprawić miejsca postojowe i przygotować terminal pasażerski. W tym momencie nie wiadomo jeszcze, czy hala odprawy pasażerów zostanie zbudowana od podstaw, czy też na ten cel zostanie wykorzystany któryś z wojskowych budynków. Trwają prace nad umożliwieniem sfinansowania całego przedsięwzięcia. - Lotnisko stanie się też centrum ogromnego węzła komunikacyjnego - zapowiada Wojciech Szczurek. - Samoloty będą startować zaledwie 1,5 km od bazy kontenerowej, w pobliżu węzła kolejowego i budowanej trasy Kwiatkowskiego.

Korzystna konkurencja
Czy uruchomienie drugiego lotniska w Trójmieście nie będzie zjawiskiem niekorzystnym? Gdański port lotniczy już pęka w szwach. W tym roku liczba odprawianych pasażerów wzrosła tam prawie o 100 proc. Zyski z prowadzonej działalności wyniosły w 2005 r. 3,4 mln zł. Konkurencja między portami powinna bardzo korzystnie zadziałać z punktu widzenia zarówno przewoźników, jak i pasażerów.
Rozmowa z Włodzimierzem Machczyńskim, prezesem Portu Lotniczego Gdańsku Lech Walesa Airport.

Kierowana przez pana firma będzie zarządcą gdyńskiego lotniska, jak się do tego przygotowujecie?

Nad planem uruchomienia lotniska cywilnego na Babich Dołach pracuje zespół ekspertów. To potrwa co najmniej do wiosny. Dobrze, że taka możliwość w ogóle się pojawiła, bo na naszym lotnisku już zaczęło się robić tłoczno, mimo że ruch u nas jest dużo mniejszy niż we Francji, Hiszpanii czy Włoszech. Cieszy mnie też fakt, że wspaniała lotnicza infrastruktura nie zostanie zmarnowana, takie tendencje w ostatnich latach były bardzo wyraźne.

Czy z nowego lotniska będą korzystać głównie tani przewoźnicy?

Za wcześnie, żeby o tym mówić.

Ile będzie kosztowało przystosowanie lotniska wojskowego do celów ruchu pasażerskiego?

- O...

Jeśli nie można tego ująć w liczby, to może dowiemy się, czy sfinansuje to gdański port lotniczy?

To, że zgłosiliśmy się do zarządzania, nie oznacza, że zgłosiliśmy się także do finansowania. Pieniędzy na świecie jest dużo. Tu potrzebne są decyzje samorządu regionalnego, Gdyni i inwestorów prywatnych. Od tego będzie zależało, czy lotnisko będzie duże, czy małe.

Czy funkcjonowanie lotnisk: cywilnego i wojskowego w jednym miejscu nie będzie powodowało problemów?

Nie ma obaw, że będą sobie przeszkadzać. Mamy w Gdańsku lotnisko sanitarne, które ma zupełnie inną drogę kołowania. Nie ma z tym żadnego problemu.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (188) 5 zablokowanych

  • Marek.

    Chodzi o budownictwo mieszkaniowo-przemysłowo-usługowo-biurowo. Zresztą zawsze budowało się w Polsce więcej niż gdzie indziej, ale teraz to dopiero ruszyło. A autostrady to uśpiony olbrzym, choć to może wydać się śmieszne.

    • 0 0

  • Antypolityk

    od kiedy to lotnisko należy do tego rodzaju budownictwa?
    Spokojnie, to tylko kiełbasa ;)

    • 0 0

  • Czarna Żmija

    Zobaczysz jak szybko to ruszy. Skoro centra i osiedla wyrastają szybciej niż grzyby po deszczu to dlaczego nie można by było rozbudować lotniska? Prawa własności? Protesty? Na pewno nie. Ruszy, ruszy. Kiełbasy wyborczej jest dużo, ale nie akurat w dziedzinie budownictwa. Takie jest moje zdanie.

    • 0 0

  • kiełbasa

    już zapomniałem jak smakuje. teraz same węże i skorpiony. czasami gdy siedzę na pustyni i pomysle o pysznej kiełbasie to robie sobie węża nadziewanego skorpionami. ale to nie to samo...

    • 0 0

  • Antypolityk

    a może zakładzik ,że to kiełbasa wyborcza

    • 0 0

  • Antypolityku,

    zycze Tobie abys mial racje , ale .
    - Nie ma jeszcze planow .
    - Nie ma funduszy ,( inwestorow ) ba , nawet kosztorysu .
    - Zadnej koncepcji :
    ..." Czy z nowego lotniska będą korzystać głównie tani przewoźnicy?"...
    -"Z a wcześnie, żeby o tym mówić ".
    Konkrety ? Zero , oprocz jednego .
    ..." Uruchomienie nowego portu lotniczego nastąpi być może już na wiosnę przyszłego roku "...
    Kto wierzy , ten bedzie zbawiony .
    Budowales moze dom dla siebie ?
    Wiesz ile czasu tracisz na faze przygotowan , dokumentacji i urzedow ?
    No tak , tutaj chodzi TYLKO o glupie lotnisko .

    • 0 0

  • Marek.

    Nie znam się dobrze na tych sprawach, dlatego trudno mi polemizować. Mogę jedynie wyciągnąć wnioski z obserwacji otoczenia. I są one takie, że tam gdzie jest kasa i biznes tam inwestycje idą szybko. Tam gdzie nie chodzi o pieniądze, tam inwestycje się ślimaczą, albo ustają. Dlatego w kolej, ani w dworce się nie inwestuje, bo nie ma tam kasy. Wyjątkiem o dej tezy są może autostrady, ale moim zdaniem tu nie problem w pieniądzach ale układach. Dlatego budowa autostrad jest to śpiący gigant inwestycyjny. Po drugie, pomimo narzekań wielu ludzi, że u nas się nie inwestuje, nikt nie zauważa, że buduje się coraz szybciej i więcej? Jak zmienia się otoczenie Trójmiasta. Za obwodnicą 10 lat temu były pola, łaki i lasy, a dziś centra handlowe, hurtownie, biura, osiedla. I rośnie to w postępie geometrycznym. Łatwo sobie wyobrazić jak będzie tam wyglądać za 10 - 20 lat.

    • 0 0

  • olo

    Wydaję mi się, że nie jest to kiełbasa. Politycy zawsze są uśmiechnięci i yuppieszczęśliwi, ale nie w tym rzecz. Wnioski wyciągam z obserwacji inwestycji, ackolwiek nie zarzekam się, że za rok będzie lotnisko z prawdziwego zdarzenia.

    • 0 0

  • Milego Lyk-endu wszystkim.

    Odlatuje superextralekka awionetka do domu na piwko .
    Jak dam rade wypic wiecej , to moze uda mi sie wyladowac na przepieknym , nowym lotnisku komunikacyjnym w Gdyni Babie Doly .
    Ewentualnie ustawionych tam , jako pomoc nawigacyjna , pomnikow wspolczesnych Napol- leonow , postaram sie podczas ladowania nie zahaczyc skrzydlami .

    • 0 0

  • oby to nie była tylko przedwyborcza reklama

    mam nadzieję, że sprawa będzie dalej posuwała się do przodu po wyborach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane