• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy Gdynia-Kosakowo

Alina Wiśniewska
8 września 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Miasto z morza i marzeń będzie miało własne cywilne lotnisko na Babich Dołach. Uruchomienie nowego portu lotniczego nastąpi być może już na wiosnę przyszłego roku

- To kolejna ogromna szansa dla Gdyni i całego regionu - mówi z radością Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, który w sprawę stworzenia drugiego w Trójmieście lotniska był osobiście zaangażowany. - Port lotniczy będzie okazją do pobudzenia gospodarki. Stworzy świetne warunki do tworzenia się małych firm, które zaczną powstawać wokół portu. Prezydent liczy na to, że gdyński port lotniczy będzie rozwijał się tak dynamicznie jak przed laty gdyński port.

Dynamiczny rozwój
Dzięki porozumieniu zawartemu między ministrami transportu i obrony narodowej, cywilne samoloty będą korzystać z wojskowej bazy lotniczej w Gdyni Babich Dołach. Nowym lotniskiem będzie kierować spółka Port Lotniczy Gdańsk, która zarządza także dynamicznie rozwijającym się portem lotniczym w Gdańsku Rębiechowie. Na razie nad planami uruchomienia lotniska pracuje sztab fachowców. Lotnisko będzie, po pierwsze prawdopodobnie bazą dla tanich przewoźników, po drugie, miejscem rezerwowym dla Gdańska, gdzie czasami warunki atmosferyczne bardzo utrudniają ruch. Jego uruchomienie to raczej kwestia miesięcy niż lat.

Dobra droga
Droga startowa dla samolotów jest w bazie na Babich Dołach w bardzo dobrym stanie, są też urządzenia nawigacyjne, trzeba będzie poprawić miejsca postojowe i przygotować terminal pasażerski. W tym momencie nie wiadomo jeszcze, czy hala odprawy pasażerów zostanie zbudowana od podstaw, czy też na ten cel zostanie wykorzystany któryś z wojskowych budynków. Trwają prace nad umożliwieniem sfinansowania całego przedsięwzięcia. - Lotnisko stanie się też centrum ogromnego węzła komunikacyjnego - zapowiada Wojciech Szczurek. - Samoloty będą startować zaledwie 1,5 km od bazy kontenerowej, w pobliżu węzła kolejowego i budowanej trasy Kwiatkowskiego.

Korzystna konkurencja
Czy uruchomienie drugiego lotniska w Trójmieście nie będzie zjawiskiem niekorzystnym? Gdański port lotniczy już pęka w szwach. W tym roku liczba odprawianych pasażerów wzrosła tam prawie o 100 proc. Zyski z prowadzonej działalności wyniosły w 2005 r. 3,4 mln zł. Konkurencja między portami powinna bardzo korzystnie zadziałać z punktu widzenia zarówno przewoźników, jak i pasażerów.
Rozmowa z Włodzimierzem Machczyńskim, prezesem Portu Lotniczego Gdańsku Lech Walesa Airport.

Kierowana przez pana firma będzie zarządcą gdyńskiego lotniska, jak się do tego przygotowujecie?

Nad planem uruchomienia lotniska cywilnego na Babich Dołach pracuje zespół ekspertów. To potrwa co najmniej do wiosny. Dobrze, że taka możliwość w ogóle się pojawiła, bo na naszym lotnisku już zaczęło się robić tłoczno, mimo że ruch u nas jest dużo mniejszy niż we Francji, Hiszpanii czy Włoszech. Cieszy mnie też fakt, że wspaniała lotnicza infrastruktura nie zostanie zmarnowana, takie tendencje w ostatnich latach były bardzo wyraźne.

Czy z nowego lotniska będą korzystać głównie tani przewoźnicy?

Za wcześnie, żeby o tym mówić.

Ile będzie kosztowało przystosowanie lotniska wojskowego do celów ruchu pasażerskiego?

- O...

Jeśli nie można tego ująć w liczby, to może dowiemy się, czy sfinansuje to gdański port lotniczy?

To, że zgłosiliśmy się do zarządzania, nie oznacza, że zgłosiliśmy się także do finansowania. Pieniędzy na świecie jest dużo. Tu potrzebne są decyzje samorządu regionalnego, Gdyni i inwestorów prywatnych. Od tego będzie zależało, czy lotnisko będzie duże, czy małe.

Czy funkcjonowanie lotnisk: cywilnego i wojskowego w jednym miejscu nie będzie powodowało problemów?

Nie ma obaw, że będą sobie przeszkadzać. Mamy w Gdańsku lotnisko sanitarne, które ma zupełnie inną drogę kołowania. Nie ma z tym żadnego problemu.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (188) 5 zablokowanych

  • A mi się ten pomysł bardzo podoba

    tylko oby doszedł do skutku....

    • 0 0

  • gdynia jest boska

    to po prostu super jak pan szczurek gospodaruje miastem!!! co to jest za człowiek> to drugi richard branson !! kochamy pana szczurka !!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Hmmm. To chyba przy okazji ceny mieszkanek na Oksywiu i w okolicy troszke spadna... Moze byc niezly interesik, hehehe.
    Wyobrazmy sobie - panika, wyprzedaz na gwaltu rety do konca 2006, a nastepnie okazuje sie, ze to byl tylko taki zarcik albo kielbaska wyborcza... i cenki znowu sa na tym samym poziomie, co poprzednio...

    • 0 0

  • jaka konkurencja ??

    Przecież to zapasaowe lotnisko dla Rębiechowa ! I to akurat nie jest dobrze. Ale samo uruchomienie drugiego lotniska cywilnego jest wspaniałą wiadomośćią !

    • 0 0

  • Hmmmm.

    Po co to lotnisko, jak raz na kwartał moze bedzie z niego korzystal jakis samolocik ze wzgledu na warunki w gda. A utrzymanie takiego lotniska?? To kosztuje kupe kasy,a kolejny raz powtarzam, ze lepiej inwestowac w porzadny terminal portu gda. ale jak gdynia chce za to placic to ok, ale gda niech sie nie angazuje bo ma duzo u siebie do roboty. A co do konkurencji, to pytam, jaki sens?? To niech supermarket. czy np lotnisko Gatwick konkuruje z Luton (Lotniska na obrzezach londynu)?? Nie bo to sa porty, ktore przyjmuja glownie niskokosztowych przewoznikow i sa zapleczem dla Heathrow.

    • 0 0

  • Porażka.

    Szkoda ze nie zrobią tego lotniska miedzy blokami!
    Juz sie nie moge doczekać jak bedzie mnie budził huk lądujących samolotów.
    Posypie sie miliony zamian mieszkan z okolic Babich, Pogórza, Obłuża i Oksywia.
    Porażka.
    Nieee ;(

    • 0 0

  • za krutki pas

    zaden wiekszy samolot tam nie wyladuje, za malo pasa, a wydawac tyle kasy zeby jakis ATR z eurolotu ladowal raz dziennie, bez sensu.W porownaniu z Babimi dolami Rebiechowo ma 2800 m pasa, a i tak 747 ledwo tam niedawno wyladowal.

    • 0 0

  • po co? jedno już mamy

    moze lepiej jakis stadion?

    • 0 0

  • kiełbacha ze szczura

    • 0 0

  • może mała Mierzeja Helska w Gdyni prezydencie Szczurek?

    Jeżeli pan Szczurek chce budować, to niech buduje. Lecz dlaczego ma zaspokajać swoje ambicje naszymi pieniędzmi? Przystosowanie lotniska w Babich Dołach będzie niemało kosztować, a jak czytamy środki na to mają pójść z budżetu Gdyni, województwa itd. To naprawdę chore wydawać kupę kasy (naszej!!!) na coś małego, bo tylko takie może być to lotnisko. Rębiechowo to tak naprawdę mikrus w skali Europy, a w Babich Dołach pan Szczurek chce stworzyć na siłę drugiego mikrusa. Czy naprawdę nie lepiej inwestować w istniejące lotnisko, aby stawało się w miarę wzrostu zamożności w Polsce coraz większe? Na czym Babie Doły chcą zarabiać? Na tanich liniach? Przecież one z definicji płacą minimalne stawki portowe? Lepiej rozbudować terminal pasażerski i cargo w Rębiechowie, aby móc przyjąć więcej regularnych linii, bazując na istniejącej infrastrukturze. Lepiej zainstalować system wspomagania lądowania od strony Banina i zainwestować w ulepszenie systemu oświetlenia pasa startowego. W ten sposób nawet mgły czy niski pułap chmur nie będzie stwarzał takich trudności w ruchu samolotów. Przecież to wszystko istnieje na wielu dużych europejskich lotniskach (np. Heathrow, Kopenhaga, Oslo, Amsterdam). Do osiągnięcia przepustowości operacyjnej Rębiechowa jest nam jeszcze naprawdę bardzo daleko. Wspomniane przez kogoś wcześniej londyńskie lotnisko Gatwick też ma jeden tylko pas, a obsługuje ok. 20 mln pasażerów rocznie. W promieniu 100 km od Trójmiasta mieszka jedynie ok. 1,5 mln mieszkańców. Dużo większe aglomeracje europejskie jak np. Manchester, Amsterdam, Lyon, Zurich, Monachium, Budapeszt mają po jednym ale za to dużym, dobrze zainwestowanym lotnisku. Patrzmy więc trochę dalej, panie prezydencie Szczurek, niż tylko pod kątem wyborów. Bo za 4 lata to i będzie nam pan obiecywał w Gdyni małą Mierzeję Helską, albo miniaturę zamku w Malborku, czy też mini Giewont...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane