• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • i bardzo dobrze!

    jakas slternatywa dla Gdanska i nie widze tutaja podstaw do konkurnecji,a araczej do wspolpracy.

    kazda wieksza aglomeracja na swiecie ma jedno lub dwa lotniska, Trojmiasto ma jedno choc oporcz trzech miast mamy naokolo jescze: Rumie, Rede, Wejherowo,Tczew itp.

    Mama nadzieje ze pomysl wyplai i bedzie sie sorawdzal w praktyce ;)

    • 0 0

  • Zdjecie jest doskonale, (1)

    wielkosc wiezy kontroli lotow imponujaca, najlepszy jest jednak gdynski pojazd Follow Me.

    • 0 0

    • Rumun

      ty sie glupku nie nabijaj. Ten supernowoczesny Follow Me pojazd,musi w czasie miedzy ladowaniami zaorac okoliczne pola.
      Pelne wykorzystanie sprzetu obniza koszty przedsiewziecia.
      To czysta ekonomia.

      • 0 0

  • Ono jest.

    Lotnisko jest - pytanie czy dopuścić do jego degradacji poprzez długotrwałe zapomnienie że istnieje , czy dołożyć troche kasy i je wykorzystywać. Trzeba podjąć decyzje nawet gdyby ona oznaczała likwidacjetego lotniska to lepiej niż pozostawienie tego tematu czasowi. Bo jak czas sie zajmuje jakimiś niechcianymi obiektami to widać szczególnie dobrze w Gdańsku

    • 0 0

  • w tej Gdyni to buraki rosną

    ale fajno. Wysiadając z samolota kupie sem od razu 10kg kartofli, bo pole blisko.

    • 0 0

  • Rumun

    Masz rację,gdyńska wieża kontroli lotów jest doprawdy imponująca,no i ten folow me,po prostu bomba,Gdynia jest lepsza

    • 0 0

  • Na tyle ile ja korzystam z lotniska w Gdańsku to do Gdyni dojadę, to tylko ok. 20min więcej (no dla mnie). Mam tylko nadzieję, że fanaberia spółki "Airport Kossakowo" nie będzie mnie nic kosztowała.
    A mieszkańcom Gdyni i okolicznych wiosek gratuluję własnego lotniska.

    • 0 0

  • Żądamy budowy w Gdyni rafinerii,podobno Gdańsk ma zakręcić kurek z ropą,niedobry Gdańsk

    • 0 0

  • Baranie Łby

    No właśnie,należy jak najszybciej wybudować w Gdyni nową rafinerię,Gdańsk ma wstrzymać dostawy ropy,samoloty mogą nie odlecieć z Baranich Dołów

    • 0 0

  • Gratuluje wam prezydenta.

    Jestem Gdanszczaninem ale codziennie musze jezdzic na ulice hutnicza(sprawy sluzbowe). Zamiast zrobic przejazdy(tunele) pod torami to budowane bedzie lotnisko :) albo droga rozowa do nikad :). Zycze mieszkanca "ciszy" przy ladujacych samolotach cargo o 2.30 :p. i szybszej budowy niz trasa Kwiatkowskiego.

    • 0 0

  • Mimo ze jestem Gdanszczaninem, to musze przyznac ze podziwam wladze Gdyni, nie tylko za to ze checa zbudowac lotnisko, podziwam za to wszystko co dzieje sie w Gdyni. Fakty mowia same za siebie...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane