• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • Tak se policzyłem, opłata lotniskowa to ok. 130zł czyli ok. 100netto x 300.000pasażerów daje kwotę 30.000.000 zysku rocznie netto, inwestycja zwróci się po ok. 4 latach (jak coś będzie lądowało). Pozostają koszty eksploatacji ...
    Ciesze się, że mieszkam w Gdańsku.

    • 0 0

  • yossarian - forumowy pieniaczu (1)

    jak wspomniałem, nie będę odpowiadał na twoje idiotyczne i pozbawione sensu zaczepki w wątkach

    ale ponieważ jesteś zaimpregnowany na jakiekolwiek argumenty czy dane, to przypomnę ci, że PODAŁEM ci link do pierwszej lepszej strony, jaką znalazłem na Google, żebyś sobie policzył ilość miast w Europie z 2 lotniskami

    ale ty ŁGARZU, widzę, stosujesz metodę pisowsko-komuszą, czyli powtarzasz w kółko KŁAMSTWA - w nadziei, że w końcu może ktoś się na to złapie

    policz sobie czy faktycznie JEDYNIE 5 miast w Europie ma 2 lotniska, i przestań spamować

    od ciebie wszystko dobija się jak od gumowej ściany - wklejasz te same wypociny w różnych miejscach, podpisujesz się paroma nickami (albo nie podpisujesz się), by wyglądało na to, że masz poparcie

    z tą socjotechniką dzieciaka z ADHD do PiSu, a na forum nieco więcej spokoju

    • 0 0

    • Słuchaj Gdy, za słaby jesteś na dyskusję, przeczysz sobie w co drugim zadaniu, nie rozumiem po co się dalej ośmieszasz.

      GDY

      >jak wspomniałem, nie będę odpowiadał na twoje idiotyczne i pozbawione sensu zaczepki w wątkach



      ??????????? To co się rzucasz??? sam zaczepiasz. zabolały moje argumenty? np. twój "FAKT" zakazu jazdy po chodnikach, kontra mój argument - konkretny przepis z kodeksu, który umożliwia taką jazdę?

      Reszty argumentów też nie jesteś w stanie obalić, dlatego tak się pienisz:)



      >ale ponieważ jesteś zaimpregnowany na jakiekolwiek argumenty czy dane, to przypomnę ci, że PODAŁEM ci link do pierwszej lepszej strony, jaką znalazłem na Google, żebyś sobie policzył ilość miast w Europie z 2 lotniskami



      I TO MA BYĆ WEDŁUG CIEBIE ARGUMENT?

      link do pierwszej lepszej strony a nawet tam nie zajrzałeś i nie policzyłeś tych WIELU lotnisk.

      DLATEGO DALEJ PIEPRZYSZ OD RZECZY. PODAJ TE DANE, TAK JAK JA ROBIĘ WYPOWIADAJĄC SIĘ GDZIEKOLWIEK.

      Wiesz dobrze, że ja policzyłem i co lepsze napisałem tu na forum jakie są to lotniska i jakie aglomeracje oraz po ile odpraw rocznie - kilkanaście i kilkadziesiąt milionów.

      Wziąłem też pod uwagę miasta z lotniskami w pobliżu siebie- ale wygląda to tak, że jedno mega centralne, a kilkadziesiąt kilometrów dalej, małe, cargo bądź krajowe, vide SZTOKHOLM.

      TE kilkadziesiąt kilometrów i klasy lotnisk to jak Malbork itd. do Rębiechowa Jeśli o takie lotniska tobie chodzi, to masz z*******y argument za dwoma DUŻYMI LOTNISKAMI 20km od siebie.

      Choćbyś się z****** nie znajdziesz takich przykładów.



      >ale ty ŁGARZU, widzę, stosujesz metodę pisowsko-komuszą, czyli powtarzasz w kółko KŁAMSTWA - w nadziei, że w końcu może ktoś się na to złapie



      JA PODAJĘ FAKTY I ARGUMENTY< A TY BIJESZ PIANĘ.

      mylisz się wielokrotnie, co zostało tobie udowodnione aż nadto, a dalej się rzucasz.

      Nie rozumiesz słowa pisanego, więc dodajesz to do swojej fobii pisowsko-komuszej, bo tak jest łatwiej:) jak się czegoś nie rozumie, to trzeba to jakoś uzasadnić wobec siebie, co nie?



      >policz sobie czy faktycznie JEDYNIE 5 miast w Europie ma 2 lotniska, i przestań spamować



      POLICZYŁEM. Udowodnij, że jest inaczej, zamiast pierdzielić w kółko to samo.



      >od ciebie wszystko dobija się jak od gumowej ściany - wklejasz te same wypociny w różnych miejscach, podpisujesz się paroma nickami (albo nie podpisujesz się), by wyglądało na to, że masz poparcie



      Wiedziałem, ze w końcu pieprzniesz coś takiego, dlatego używam adresu IP pod nickiem, jeśli nie zapomnę żeby takie łajzy nie miały argumentu:) jeśli się podpiszę y zamiast yossarian, z tym samym wyświetlonym ip to chyba wiadomo, że to ja?:) zresztą to widać po stylu wypowiedzi.

      A co do argumentów, to ja zawsze odpowiadam na twoje, ty zaś nie jesteś w stanie tego zrobić, dlatego ta dyskusja za twoją sprawą przybiera formę przepychanki.

      A jeśli chodzi o wklejanie i zaśmiecanie forum, to sam to robisz wklejając swój śmieszny "apel" w dwóch albo więcej wątkach i zmuszasz mnie do odpowiadania.



      Tylko pogratulować wyborcy partii na którą głosowałeś. Ale to nie od partii zależy jakie głąby zaczną na nią głosować miotane zalewem informacji, których nie są w stanie przetrawić.



      Pomogę Tobie:



      1.Najpierw sprawdź Przepisy ruchu drogowego -potem o nich pisz

      2. najpierw sprawdź pojęć których używasz, jak Skandynawowie - potem o nich pisz

      3. Najpierw sprawdź listę lotnisk- potem opierając sie na konkretach podawaj to jako przykład, i bądź w każdej chwili w stanie udowodnić. Wtedy pisz

      4. najpierw sprawdź, jakie są problemy z parkometrami i jakie rozwiązania - potem o nich pisz

      5. powołując się na zakazy w miejscach publicznych i restauracje, weź pod uwagę inne czynniki, takie jak picie alkoholu w miejscach publicznych. zastanów się. potem pisz.



      Twój problem polega na braku podstaw, braku przygotowania i braku precyzji. Nie rozumiesz też tego, co sie do ciebie pisze. Sam się prosisz, kopiujesz swoje wątki, wciskasz kit.

      Bez trudu można ocenić, kto tu ma rację, tylko na podstawie argumentów ktore podałem, a ty dalej brniesz i ośmiesszassszz się.

      • 0 0

  • Panie Premierze Tusk, pomóż, aby ten pierwszy cud się ziścił w Gdyni w mieście z marzeń

    To właśnie miasto zgodnie z Waszą polityką wielkiego skoku gospodarczego i dogonienia Irlandii chce wpisać sie w konkretne działania

    „Przygotowaliśmy projekt ustawy tworzącej ramy prawne dla budowy infrastruktury w systemie PPP z udziałem jednostek samorządu terytorialnego oraz małych i średnich podmiotów gospodarczych”- powiedział Minister C. Grabarczyk. „W ciągu tych 100 dni wcieliliśmy w życie zapowiedź Premiera D. Tuska, że Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP) stanie się równorzędnym sposobem finansowania budowy infrastruktury”–dodał szef resortu infrastruktury.

    Zwłaszcza Dyrekcja Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” była i jest za, a budowa części infrastruktury dostosowawczej portu lotniczego(cywilno-wojskowego)nie jest budowana od podstaw oraz zarządzanie nim, zwłaszcza, że współpraca z przyszłymi liniami lotniczymi może być kontraktowana już, mam też nadzieje, że służby państwowe nie staną okoniem przeciwko - cywilizacyjnego skoku jaki obiecał premier, ważne aby w prowadzenie procesu projektowania dostosowawczego i realizacji inwestycji wykorzystać najnowsze zdobycze cywilizacyjne a nawet je wyprzedzić, przewidzieć najsprawniejsze zarządzanie międzynarodowym portem lotniczym zgodnie z chicagowskimi standardami(uruchomić zamiejscowy IATA Aviation Training and Development Institute i European Aviation Security Training Institute, itd), współpraca w zarządzaniu z British Aerospace Consulting Services samorządem Gdyni i Kosakowa oraz innymi miejskimi i gminnymi oraz powiatowymi jak i wojewódzkim – na zasadzie udziałów spółki.

    • 0 0

  • GDYNIA PORADZI SOBIE I BEZ CUDU..

    NATOMIAST GDANSKOWI JUŻ NIC NIE POMOŻE.

    • 0 0

  • Wariat

    Szczurek już chyba zbzikował! Lekka przesada z tym lotniskiem. Ja z Sopotu musiałbym tam jechać chyba z godzinę! Niech sobie Gdynia konkuruje z resztą świata ale beze mnie!

    • 0 0

  • mnie to wali, bo jestem na fali

    lotnisko mamy. niech lepiej zbudują ta kolej metropolitalną, to sobie będe mógł z heinekena prosto pod dom podjechać:)

    • 0 0

  • WaszkaZ (1)

    Czy wspomniane PPP jest od fanaberi prez. Gdyni?, a jak jutro Pruszcz Gdańskie będzie miał podobne?, a Malbork, Jastarnia, Krokowa, Jastrzębia Góra, Elbląg i jeszcze kilka innych ...

    • 0 0

    • Cargo w m.in.Jastrzębiej Górze, gratuluje pomysłu

      "Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo".
      Tego i Metropolu by nie wymyślili, ale widać Ty już tak masz, a szkoda bo wiedza naprawdę nie boli.

      • 0 0

  • głosujcie na Gdynię na Monopoly

    jedyne miasto, reprezentujące Polskę, które może znaleźć się na planszy tej gry

    ostatnio wyprzedził nas Quebec, a wchodzą jedynie 2 pierwsze!

    • 0 0

  • jak jest lotnisko z takim potencjałem to należy to wykorzystać (1)

    1) 135mln to jest nie wielka kwota 2) Terminal Cargo to dodatkowe możliwosci tego lotniska 3) 700hektarów Kosakowo i tylko 200 hektarów Rębiechowo Argumentów ZA POWSTANIEM PORTU LOTNICZEGO W KOSAKOWIE JEST BARDZO WIELE . Jak jest szansa to należy to wykorzystać . Dziwię się tylko czego boją się przeciwnicy tej investycji. Jak chcą stac w miejscu to niech przeprowadzą sie na Białoruś . Nie można się tylko opierać na lotnisku w Rebiechowie , bo nawet z pogodą to różnie ostatnio bywa. Jak znajdzie sie inwestor prywatny np z USA to nawet pieniędzy publicznych nie trzeba wydawać.

    • 0 0

    • tutaj wszystkim odbija - pozabijaliby się jak kibole

      wykorzystanie istniejącej struktury ma sens (choć może to być uciążliwe dla mieszkańców), także dlatego, że Rębiechowo - z tego co wiem, ma jeden pas - a jak powieje z nieodpowiedniej strony, to oznacza brak lądowań

      jak Gdańsk zrobi porządne, duże lotnisko, to będzie można mówić, że drugie jest zbędne - jak na razie jednak niezbyt wiele się tam dzieje

      • 0 0

  • a IKEA też chcecie miec w Gdyni

    starówkę, neptuna, galerie bałtycką ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane