• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • Jak Gdynia chce pomóc w organizacji EURO??

    chce zbudować konkurencyjne lotnisko?
    czy będą też konkurencyjne autostrada, Opera Leśna, Monciak i Długi Targ?

    • 0 0

  • JEŻELI?

    Kolbudom będzie sie opłacało budować lotnisko to co masz przeciw PANIE MNICH ? W kilku miejscowościach na wybrzeżu są lotniska wojskowe i jeżeli samorządy będą w stanie sie dogadać z wojskiem to ja nie mam nic przeciw temu żeby Pruszcz , Malbork , Gdynia miały swoje lotniska jak to im sie będzie opłacało. Od przybytku dobrze zażądanego głowa tylko idiotów boli izawistnych buraków. Co mnie zastanawia w tej chwili to tylko cz my nie zamierzmy sie z motyką na księżyc. Brak jakiego kolwiek rozeznania w mocach wykonawczych dla zamierzonych inwestycji może te piękne plany zniweczyć-albo zdecydowanie podrożyć.Niestety brak jest koordynacji na etapie planowania w 3mieście. Ps. Dużo na temat odszczurznia Gdyni ostatno czytam - mam propozycje dla Gdynian. Zamienie Szczurka na Pawełka i dołoże do niego jeszcze swojego starego składaka

    • 0 0

  • Jestem za !

    Mieszkam w Oliwie i nie obchodzi mnie które lotnisko będzie większe. Może sie tak stać , że to Gdańsk będzie zapasowym lotniskiem dla Gdyni.

    • 0 0

  • "jak to im sie będzie opłacało"

    • 0 0

  • Czy to Gdańsk czy tez Gdynia lub ostatnio modne Trójmiasto i tak o nas nikt niewspomina w np W-wie

    Pracowałem w Warszawie i Trójmiasto dla nich to tylko 3 miasta w ktorych sa dwie imprezy dla młodych Opene`r i średnie Beach party . Bez konkretnego dojazdu koleja czy też drogą . Oni tylko wspominaja w Wawie o wypadzie na weekend do Krakowa czy tez Poznania bo maja świetne skomunikowanie kolejowe (zmodernizowana infrastruktra kolejowa na tych liniach) A w Trójmieście sie tylko kłucą zamiast cieszyć się z każdej investycji. Jak by władze Pomorskich miast działały razem to by coś zdziałały ale tak to tylko pozostaniemy na zascianku Polski tak jak Bydgoszcz , Szczecin - a Trójmiasto ma wieksze mozliwości rozwoju ale niechce teo wykorzystać. Wydawało mi się tylko ze Donald zacznie coś działać w kierunku rozwoju pomarza ale sie przeliczyłem , może coś sie jeszcze zmieni i zacznie działać z ekipa bo ma jeszcze 4lata.

    • 0 0

  • 3miasto potrzebuje drugiego Starego Miasta (1)

    to w Gdańsku już się zapycha, a i komienice przy nie Długim Tragu też już takie nienowoczesne,
    a jak bedzie konkurencja to będzie i taniej i lepiej!
    idealnie byłoby je wybudować w Gdyni jeszcze przed Euro2012

    • 0 0

    • danziger

      no masz pomysł, w końcu te w Gdańsku to tez falsyfikaty takie Disney Land-ale młokosy sie łapią.

      Gdynia ma oryginalne Śródmieście zabezpieczone przez konserwatora. Dobrze by było, aby aby Budynek TerminalBD był triumfem MODERNIZMU!!!

      • 0 0

  • to pachnie woją cenową

    i będzie jak zwykle : gdzie dwóch biednych Polaów sikłóci tam bogaty zachodni biznesmen korzysta... Jakie to smutne. Uważam że drugie lotnisko może być ale ceny powinny być uzgodnione z Rębiechowem. Żadnego podkupywania klientów. Wzór japoński: cena auta ta sama ale damy wam w cenie zapalniczkę gratis...

    • 0 0

  • Gdynia ... (2)

    Internauta , który pisze ,że w Gdańsku mieszkają przesiedleńcy z Wileńszczyzny a w Gdyni rodowici gdynianie widać ,że to małolat nie znający historii.Właśnie w Gdyni mieszka dużo narodowości Ukraińskiej ,pracownicy Stoczni ,Portu to przesiedleńcy ale za tzw.chlebem z Centralnej Polski jak okolice Włocławka ,Torunia Konina , nawet górale nie mówiąc o Kaszubach. czyżbyście się wstydzili tej zbieraniny ?

    • 0 0

    • Masz w domu roznik statystyczny

      to poczytaj, że przed wojna w Gdyni mieszkało ok.150 tys. ludzi, przez ponad trzy pokolenia sie rozmnożyli.
      I kto tu jest matołkiem chyba gdańszczanin za buga

      • 0 0

    • gdanski przybłedo

      mieszkancy Gdyni przyjechali z roznych stron Polski - bo to miasto mlode i powstawalo w bardzo szybkim tempie - zbudowali je przyjezdzajacy z roznych stron Polski ludzie - wszyscy sa w Gdyni mile widziani - 'Gdanszczanie' rowniez. Gdansk dla odmiany zaraz po wojnie zostal zasiedlony przez gromade przybled z Wilenszczyzny i innych dzikich rejonow kraju. Dzikusy te przyjechaly do zburzonego Gdanska na miejsce jego poprzednich mieszkancow. Nie macie wlasnej historii, zabytkow - TOZSAMOSCI. Na sile stroicie sie w cudze piorka bredzac cos o 1000-letniej historii o zabytkach itp. Nie ma ZADNEJ ciągłosci z tym co bylo przed wojna a tym co jest teraz w Gdansku - zegar w waszym miescie wystartowal w 1945 roku - tamtego 1000 letniego Gdanska juz dawno NIE MA - runął i spłonął w 1945 roku pod ruskimi bombami - mieszkancy 1000-letniego Gdanska zgineli albo dawno z Gdanska uciekli. Wasze 1000-letnie zabytki to w 99% marne podróby - najlepszym przykladem starowka.... Wasze 'zabytki' to kilka kamienic w z okresu Gomulki z fasadami udajacymi przedwojenne pierwowzory. 1000-letni Gdansk to kłamstwo - w ten sposob gdanskie przybledy probuja uzyskac nobilitacje, przebierajac sie w cudze ciuszki - w przeciwienstwie do Gdanska Gdynia to miasto majace swoja autentyczna tozsamosc, w ktorej wszyscy sa u siebie....A Gdansk to fałsz i dziadostwo.

      • 0 0

  • Konkurencja zawsze była dobra dla klientów to dlaczego tu tyle płaczu???

    jak dla mnie to mogą wybudować nawet po 4 mola w każdym z miast i to takie po 1200m . Jak jest wszystko obliczone i jest kapitał prywatny to niech buduja. Mogą nawet na zapie zrobić port lotniczy czy też w Rumi . Jest kasa bedzie sie opłacać jest investor prywatny to mogą budowac stadiony , lotniska itp itd. ŚMIESZY TYLKO FAKT IZ LUDZIE PŁACZĄ BO W SĄSIEDNIM MIEŚCIE POWSTANIE PORT LOTNICZY I BĘDA MUSIELI JECHAĆ Z GDYNI A NIE Z POZNANIA DO GDAŃSKA JAK COŚ WYSIADZIE W RĘBIECHOWIE LUB BEDZIE BEZNADZIEJNA POGODA.

    • 0 0

  • WOJNA!!!

    w Gdyni powielmy Neptuna, Katedrę z mającą słynne organy, Operę Leśną, Żurawia nad starym kanałem portowym, przyda się też parę średniowiecznych Kościołów
    a Gdańsk niech jak najszybciej otworzy Oceanarium (czyli Akwarium tym razem Gdańskie ;))) oraz postawi sobie Dar Modzież II i ORP Błyskawica II

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane