- 1 Ulewa przeszła przez Trójmiasto (79 opinii)
- 2 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (103 opinie)
- 3 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (61 opinii)
- 4 Zapadł się portal w Nowym Ratuszu (13 opinii)
- 5 Budowa przejścia przy dworcu ruszy w lipcu (315 opinii)
- 6 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (231 opinii)
Port lotniczy w Gdyni za cztery lata
- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!
Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.
- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).
Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.
Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.
Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.
- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.
Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.
- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)
- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)
Opinie (383) ponad 20 zablokowanych
-
2008-02-29 11:49
Jak Gdynia chce pomóc w organizacji EURO??
chce zbudować konkurencyjne lotnisko?
czy będą też konkurencyjne autostrada, Opera Leśna, Monciak i Długi Targ?- 0 0
-
2008-02-29 11:50
JEŻELI?
Kolbudom będzie sie opłacało budować lotnisko to co masz przeciw PANIE MNICH ? W kilku miejscowościach na wybrzeżu są lotniska wojskowe i jeżeli samorządy będą w stanie sie dogadać z wojskiem to ja nie mam nic przeciw temu żeby Pruszcz , Malbork , Gdynia miały swoje lotniska jak to im sie będzie opłacało. Od przybytku dobrze zażądanego głowa tylko idiotów boli izawistnych buraków. Co mnie zastanawia w tej chwili to tylko cz my nie zamierzmy sie z motyką na księżyc. Brak jakiego kolwiek rozeznania w mocach wykonawczych dla zamierzonych inwestycji może te piękne plany zniweczyć-albo zdecydowanie podrożyć.Niestety brak jest koordynacji na etapie planowania w 3mieście. Ps. Dużo na temat odszczurznia Gdyni ostatno czytam - mam propozycje dla Gdynian. Zamienie Szczurka na Pawełka i dołoże do niego jeszcze swojego starego składaka
- 0 0
-
2008-02-29 11:55
Jestem za !
Mieszkam w Oliwie i nie obchodzi mnie które lotnisko będzie większe. Może sie tak stać , że to Gdańsk będzie zapasowym lotniskiem dla Gdyni.
- 0 0
-
2008-02-29 11:55
"jak to im sie będzie opłacało"
- 0 0
-
2008-02-29 11:59
Czy to Gdańsk czy tez Gdynia lub ostatnio modne Trójmiasto i tak o nas nikt niewspomina w np W-wie
Pracowałem w Warszawie i Trójmiasto dla nich to tylko 3 miasta w ktorych sa dwie imprezy dla młodych Opene`r i średnie Beach party . Bez konkretnego dojazdu koleja czy też drogą . Oni tylko wspominaja w Wawie o wypadzie na weekend do Krakowa czy tez Poznania bo maja świetne skomunikowanie kolejowe (zmodernizowana infrastruktra kolejowa na tych liniach) A w Trójmieście sie tylko kłucą zamiast cieszyć się z każdej investycji. Jak by władze Pomorskich miast działały razem to by coś zdziałały ale tak to tylko pozostaniemy na zascianku Polski tak jak Bydgoszcz , Szczecin - a Trójmiasto ma wieksze mozliwości rozwoju ale niechce teo wykorzystać. Wydawało mi się tylko ze Donald zacznie coś działać w kierunku rozwoju pomarza ale sie przeliczyłem , może coś sie jeszcze zmieni i zacznie działać z ekipa bo ma jeszcze 4lata.
- 0 0
-
2008-02-29 12:05
3miasto potrzebuje drugiego Starego Miasta (1)
to w Gdańsku już się zapycha, a i komienice przy nie Długim Tragu też już takie nienowoczesne,
a jak bedzie konkurencja to będzie i taniej i lepiej!
idealnie byłoby je wybudować w Gdyni jeszcze przed Euro2012- 0 0
-
2008-02-29 12:13
danziger
no masz pomysł, w końcu te w Gdańsku to tez falsyfikaty takie Disney Land-ale młokosy sie łapią.
Gdynia ma oryginalne Śródmieście zabezpieczone przez konserwatora. Dobrze by było, aby aby Budynek TerminalBD był triumfem MODERNIZMU!!!- 0 0
-
2008-02-29 12:06
to pachnie woją cenową
i będzie jak zwykle : gdzie dwóch biednych Polaów sikłóci tam bogaty zachodni biznesmen korzysta... Jakie to smutne. Uważam że drugie lotnisko może być ale ceny powinny być uzgodnione z Rębiechowem. Żadnego podkupywania klientów. Wzór japoński: cena auta ta sama ale damy wam w cenie zapalniczkę gratis...
- 0 0
-
2008-02-29 12:06
Gdynia ... (2)
Internauta , który pisze ,że w Gdańsku mieszkają przesiedleńcy z Wileńszczyzny a w Gdyni rodowici gdynianie widać ,że to małolat nie znający historii.Właśnie w Gdyni mieszka dużo narodowości Ukraińskiej ,pracownicy Stoczni ,Portu to przesiedleńcy ale za tzw.chlebem z Centralnej Polski jak okolice Włocławka ,Torunia Konina , nawet górale nie mówiąc o Kaszubach. czyżbyście się wstydzili tej zbieraniny ?
- 0 0
-
2008-02-29 12:18
Masz w domu roznik statystyczny
to poczytaj, że przed wojna w Gdyni mieszkało ok.150 tys. ludzi, przez ponad trzy pokolenia sie rozmnożyli.
I kto tu jest matołkiem chyba gdańszczanin za buga- 0 0
-
2008-03-02 14:36
gdanski przybłedo
mieszkancy Gdyni przyjechali z roznych stron Polski - bo to miasto mlode i powstawalo w bardzo szybkim tempie - zbudowali je przyjezdzajacy z roznych stron Polski ludzie - wszyscy sa w Gdyni mile widziani - 'Gdanszczanie' rowniez. Gdansk dla odmiany zaraz po wojnie zostal zasiedlony przez gromade przybled z Wilenszczyzny i innych dzikich rejonow kraju. Dzikusy te przyjechaly do zburzonego Gdanska na miejsce jego poprzednich mieszkancow. Nie macie wlasnej historii, zabytkow - TOZSAMOSCI. Na sile stroicie sie w cudze piorka bredzac cos o 1000-letniej historii o zabytkach itp. Nie ma ZADNEJ ciągłosci z tym co bylo przed wojna a tym co jest teraz w Gdansku - zegar w waszym miescie wystartowal w 1945 roku - tamtego 1000 letniego Gdanska juz dawno NIE MA - runął i spłonął w 1945 roku pod ruskimi bombami - mieszkancy 1000-letniego Gdanska zgineli albo dawno z Gdanska uciekli. Wasze 1000-letnie zabytki to w 99% marne podróby - najlepszym przykladem starowka.... Wasze 'zabytki' to kilka kamienic w z okresu Gomulki z fasadami udajacymi przedwojenne pierwowzory. 1000-letni Gdansk to kłamstwo - w ten sposob gdanskie przybledy probuja uzyskac nobilitacje, przebierajac sie w cudze ciuszki - w przeciwienstwie do Gdanska Gdynia to miasto majace swoja autentyczna tozsamosc, w ktorej wszyscy sa u siebie....A Gdansk to fałsz i dziadostwo.
- 0 0
-
2008-02-29 12:16
Konkurencja zawsze była dobra dla klientów to dlaczego tu tyle płaczu???
jak dla mnie to mogą wybudować nawet po 4 mola w każdym z miast i to takie po 1200m . Jak jest wszystko obliczone i jest kapitał prywatny to niech buduja. Mogą nawet na zapie zrobić port lotniczy czy też w Rumi . Jest kasa bedzie sie opłacać jest investor prywatny to mogą budowac stadiony , lotniska itp itd. ŚMIESZY TYLKO FAKT IZ LUDZIE PŁACZĄ BO W SĄSIEDNIM MIEŚCIE POWSTANIE PORT LOTNICZY I BĘDA MUSIELI JECHAĆ Z GDYNI A NIE Z POZNANIA DO GDAŃSKA JAK COŚ WYSIADZIE W RĘBIECHOWIE LUB BEDZIE BEZNADZIEJNA POGODA.
- 0 0
-
2008-02-29 12:18
WOJNA!!!
w Gdyni powielmy Neptuna, Katedrę z mającą słynne organy, Operę Leśną, Żurawia nad starym kanałem portowym, przyda się też parę średniowiecznych Kościołów
a Gdańsk niech jak najszybciej otworzy Oceanarium (czyli Akwarium tym razem Gdańskie ;))) oraz postawi sobie Dar Modzież II i ORP Błyskawica II- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.