- 1 Ulewa przeszła przez Trójmiasto (79 opinii)
- 2 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (103 opinie)
- 3 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (61 opinii)
- 4 Zapadł się portal w Nowym Ratuszu (13 opinii)
- 5 Budowa przejścia przy dworcu ruszy w lipcu (315 opinii)
- 6 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (231 opinii)
Port lotniczy w Gdyni za cztery lata
- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!
Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.
- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).
Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.
Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.
Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.
- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.
Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.
- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)
- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)
Opinie (383) ponad 20 zablokowanych
-
2008-02-29 12:18
Ja się cieszę, (2)
mieszkam w Baninie i wiem co to jest lotniko kilka kilometrów dalej. Dziwne tylko, że mieszkańcy Gdyni nie protestują, może nie wiedą co to znaczy dla nich.
- 0 0
-
2008-02-29 12:20
Gdynskie, to nie gdanskie
tu nadlot samolotów będzie od strony morza.
- 0 0
-
2008-02-29 12:29
zgadzam się jest coraz głośniej w Baninie
- 0 0
-
2008-02-29 12:26
co za dyskusja , siegamy nawet do histori PL
prawda jest taka ze do gdańska ludzi przesiedlili siłą z dzisiejszej litwy , ukrainy , białorusi. Natomiast do gdyni sobie sami przyjechali za pracą (podobnie jak dziś wyjezdzają np do danii) I tylko w Sopocie jest wielu rodowitych kaszubówpomorskiej. Wiem cos na ten temat bo studiowałem na UG
- 0 0
-
2008-02-29 12:27
Wyższośc Gdyni nad Gdańskiem (5)
Myślę że od tego trzeba zacząć-od korzeni. Gdynia jako jedyna w regionie
podtrzymuje przedwojenną tradycję nowoczesnego miasta, które z wioski rybackiej
przekształciła sie w nowoczesny i największy port na Bałtyku. W porównaniu do
gdańska mieszkają jeszcze rdzenni mieszkańcy naszego młodego miasta, a Gdańsk
(DANZIG) no cóż -spęd krawaciarzy i scyzoryków po 45 r. Tylko zawiść i dziwota
im pozostała - nawet UNESCO wasz projekt włączenia starówki odrzuciło bo
włodarze zapomnieli że wpis mają tylko oryginalne zabytki, a nie ich odbudowane
w 100 % kopie. Oczywiście będą głosy że to niemcy zburzyli, tylko kto przed
wojna mieszkał w Gdańsku? Gdańszczanie lub ob. wolnego miasta, a nie Polacy.
Polacy w Gdańsku byli marginesem. Niech Gdańsk Gdyni zazdrości jej stylu, a
Wrocławiowi jego mieszkańców. Bo Wrocław (BRESLAU) miał szczęście że większość
jego mieszkańców przyjechała z Lwowa. Taka jest przyczyna różnic między
miastami. Więc cóż Gdańszczanie macie SUPER zabytki, SUPER NAJ prezydenta w
kraju ( o ile nie na świecie), najlepsze drogi, wasze miasto ma 1000 lat i
zostało z założone w średniowieczu. Tylko dlaczego z tego średniowiecza jeszcze
nie zdążyliście wyjść? A co do krzykaczy (ekologów) z Gdańska -LEPIEJ ZAJMIJCIE
SIĘ SIARKOPOLEM,HAŁDĄ FOSFORÓW itp.!!!- 0 0
-
2008-02-29 12:32
(2)
nawet UNESCO wasz projekt włączenia starówki odrzuciło bo
włodarze zapomnieli że wpis mają tylko oryginalne zabytki, a nie ich odbudowane
w 100 % kopie
i tu się mylisz kolego, bo warszawska starówka też jest 100% kopią, a jednak wpisali ją na listę UNESCO- 0 0
-
2008-02-29 12:35
(1)
tak w Gdańsku wybuchło Powstanie Warszwskie!!!
- 0 0
-
2008-02-29 12:48
rex
Gdańsk dla jego mieszkańców (nie wychylających głowy zapłotków) to stolica świata(najnowoczesniejszego, najstarszego,.... tylko najmądrzejszego - inaczej
- 0 0
-
2008-02-29 17:10
Hehe
Racja! Ale posłuchaj odpowiedzi. Twoja argumentacja dalej nie dociera. Aha, zapomniałes o kolebce!
- 0 0
-
2008-03-02 22:05
Zawsze Gdańsk
Po pierwsze,ignorancie,nie Niemcy zburzyli Gdańsk.Po drugie;gdyby istniało takie coś jak miasto Gdynia przed wojną to mogłoby podzielić los Gdańska i Sopotu.Po trzecie wreszcie-to właśnie wielkości Gdańska,"zapotrzebowaniu" na nie zawdzięczasz powstanie Gdyni!Gdyby nie rosnące wpływy Niemiec(przy poparciu innych),gdyby Gdańsk był w 100% polski to nadal należelibyście do jakiejś parafii albo byli własnością kartuzjan.Na pewno mniejszą wiochą niż teraz.Podziękujcie szwabom.
- 0 0
-
2008-02-29 12:40
nie mówię o powstaniu, tylko o tym, że warszawska starówka jest na liście UNESCO, pomimo tego, że jest kopią, tak samo jak gdańska.
a włączyli ją na tą listę, właśnie dlatego, że jest idealnie wierną rekonstrukcją- 0 0
-
2008-02-29 12:41
JEDNO LOTNISKO A ATRAKCYJNE!
PO CO TO LOTNISKO!?
Sama mieszkam w Gdyni i dojazd obwodnicą na Rębiechowo zajmuje mi dosłownie 20-30 min. Mniej niż z centrum Warszawy na Okęcie!
Czy nie lepiej połączyć Trójmiejskie siły i stworzyć duże lotnisko, ze zdecydowanie WIĘKSZĄ liczbą połączeń? (bo póki co z Rębiechowa korzysta się niewiele ze względu na niewielki wybór połączeń)
???- 0 0
-
2008-02-29 12:44
I tak z tematu lotniska,
zrobilo sie cos wiecej.
Niech buduja!
Nawet dodatkowo w Pruszczu.
Mi osobiscie brakuje jednego.
Powaznej analizy ekonomicznej dla regionu.
Jezeli ktos takowa widzial, to niech mi wskaze.
Bez tego, moga to byc pieniadze wyrzucone w bloto i wowczas mozna miec dwa lotniska w regionie, z ktorych zadne nie bedzie w stanie zarabiac pieniedzy.- 0 0
-
2008-02-29 12:51
Konkurencyjność (2)
Przykładem niech będą porty morskie w Gdańsku i Gdyni, wzajemne wyrywanie sobie ładunków, obniżanie stawek. Z tego co "wieść gminna niesie", port w Gdyni właśnie zrezygnował z przeładunku wyrobów stalowych bo się nie opłaca. Kilka lat temu te ładunki odeszły z Gdańska. Tyle wyszło z konkurencji. Podobnie może być w lotnictwie. Nie wiadomo czemu easyJet odchodzi z Gdańska po kilku miesiącach. I co, za rok taka Gdynia zaproponuje stawkę lotniskową w wysokości 50zł? i easyJet wróci? Niech wróci nawet do Gdyni, trzymam za tą linię kciuki nawet z Gdyni :) A kto zarobi na tych 50zł? Latanie to komercja a nie Caritas. Na "kartoflach" można zrobić większy interes.
- 0 0
-
2008-02-29 13:16
to nie jest dobry przykład
- 0 0
-
2008-02-29 13:33
A zastanawiał ciebie fakt dlaczego do Gdańska nie wchodzą statki o dużym zanurzeniu? Port Gdański jest po prostu za płytki dlatego jest podział.
- 0 0
-
2008-02-29 12:53
(1)
Jak już budują to by mogli tą wieżę większą ... bo jakaś taka przykucnięta.
- 0 0
-
2008-02-29 13:01
a nie myslisz ze to gdynski PR
pewnie z papieru postawili i ten samolot także, bo to nie możliwe, aby w Gdyni było lotnisko
Może byc tylko w 1000 letnim Wolnym Gdansku- 0 0
-
2008-02-29 12:59
to nic innego
jak porywanie się z motyką na słońce
- 0 0
-
2008-02-29 13:02
lepiej zobacz jak ten 1000 letni gdańsk wygląda za waszych czasów matole
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.