• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy w Gdyni za cztery lata

Michał Stąporek
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:42 (28 lutego 2008)
Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy. Na lotnisku w Kosakowie już dziś powstaje wieża kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy.

- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.



Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej. Czynny pas lotniska w Kosakowie ma 2,5 km długości użytkowej.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!

Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.

- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).

Kto skorzysta na otwarciu lotniska cywilnego w Gdyni?

Z jej zgromadzeniem Gdynia nie powinna mieć problemu, zwłaszcza że podobno do współfinasowania inwestycji pali się prywatny kapitał. Jerzy Włudzik, wójt gminy Kosakowo, na terenie której znajduje się 98 proc. terenu lotniska: - Już dziś zgłaszają się do mnie chińscy biznesmeni, którzy chcą na lotnisku za własne pieniądze wybudować terminal cargo. Wojciech Szczurek wspomina o zainteresowaniu inwestycją firm amerykańskich, brytyjskich i francuskich.

Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.

Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.

Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.

- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.

Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.

- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)

- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)

Opinie (383) ponad 20 zablokowanych

  • Róbmy zadymy i negujmy wszystko tak, a w Gdyni nie będzie niczego

    Cytując… zrobię w Polsce raj, nie będzie sejmu, nie będzie senatu, województw, nikogo nie będę rzucać, czy to Murzyn… tylko będę tulić, i podziwiam troszkę Andrzeja Leppera…
    A czy macie coś zimnego w kuflach??

    • 0 0

  • Gdynia Moje Miasto (1)

    Lotnisko w Gdyni jest potrzebne! Dlaczego..? W gadnsku obrzydliwie smierdzi, mieszkanca Gdyni nie bedzie juz za czym jedzic po smierdzacej dziurze zwanej gdanskiem.. Gdynia tylko lotniska nie ma we wszystkim innym jest lepsza i to was boli..

    • 0 0

    • buhahaha

      Zwlaszcza dworzec ma lepszy
      I zaniedbane fronty kamienic na Swietojanskiej.No ale jak to mowia, wlasny smrod nie smierdzi ;D

      • 0 0

  • gdy obecny prezydent Wrocławia zaraz po objęciu stanowiska rozpoczął kampanię promocji WROCŁAWIA i płacił po 100 tysięcy USD za

    reklamy w TIMES czy Newsweek to wszystcy pukali się w głowę i chceli go wykopać z urzędu dziś nikt nie ma wątpliwości, że to były pieniądze niestracone.

    To co ma ten człowiek to WIZJA i ŚMIAŁOŚĆ MYŚLENIA. To co sobie tam wyobrażą staje się rzeczywistością.

    To że inni nie mają wizji czy że nie osiągają takich rezultatów z własnych działań nie oznacza, że innym to się nie udaje. Trochę zaufania i wyobraźni - w Gdyni nikt nie wyda kilkuset milionów bez zastanowienia. Za tym projektem stoją realne obliczenia i rachunek ekonomiczny - teraz jest to projekt biznesowy gminy i niech się powiedzie. Wasze negowanie takich prac niczego na szczęście nie zmienia.

    • 0 0

  • (3)

    Problem w tym, że w Gdyni JEST POTRZEBNE LOTNISKO, JEST POTRZEBNY AEROKLUB, JEST POTRZEBNE CARGO. Z lotniskiem w Rebiechowie jest mnostwo problemow, samoloty lataja nad miastem,
    a na oksywie schodza do ladowania nad morzem, do tego problemy z parkowaniem koło rebiechowa i DUZY problem z dojazdem. Kilka razy jechalem na poranny samolot do Rebiechowa z Gdyni taksowka (o tej porze nic innego tam nie jechalo mimo, ze startowaly samoloty liniowe) i za kazdym razem placilem 80zł za taksówkę w zwiazku z przekraczaniem granic miast!!!

    • 0 0

    • (2)

      To moze zloz petycje do swojego prezydenta,zeby zwiekszyl czestotliwosc kursowania autobusow z Gdyni do Rebiechowa? Powinno wyjsc taniej niz budowa od zera calej infrastruktury na BD ;D

      • 0 0

      • (1)

        Ale po co mam jechać te 25km skoro mogę miec lotnisko w swoim miescie ? I to dużo lepsze - dwa pasy startowe i to zdaje się dłuższe niż w Rębiechowie, dużo więcej wolnego miejsca wokół - np na tańsze niż w okolicach rebiechowa parkingi (30min 5zł albo i więcej, doba 35zł), dojazd dwupasmówką do obwodnicy (estakada) i dwupasmówką do centrum (wisniewskiego), poza tym niewatpliwie przyczyni sie to do wzrostu gospodarczego w miescie w ktorym mieszkam. np. do naplywu duzych firm.

        • 0 0

        • ?

          Poki co to TK sie konczy posrodku osiedla mieszkaniowego,dalej jest 4 czy 5km do przejechania waska droga.Jak spojrzysz na mape,to okaze sie,ze plyty postojowe sa po drugiej stronie pasa startowego i zeby wybudowac do tego miejsca pozadna droge (a tam prawdopodobjie bedzie terminal),to potrzeba 4-5km poszerzonej drogi albo drogi zupelnie nowej. W sumie od obwodnicy do BD,w poblize przyszlego terminala jest ok 10-12 km. Dla porownania,do Rebiechowa od Obwodnicy jest ok.3-4km - odcinek Slowackiego,ktory musi zostac poszerzony.
          Dalej,przy zalozeniu,ze powstanie TKM,nie ma juz znaczenia,ile autobusow z Gdyni czy Gdanska jezdzi i w jakich korkach stoja - z obu miast mozna bedzie sie dostac na lotnisko w ciagu 20-40min bez przesiadek.W tym momencie odpada teza o rzekomym cudownym skomunikowaniu BD - bedzie ono skomunikowane nawet nieco gorzej niz Rebiechowo (odleglosc od obwodnicy i polozenie na drugim koncu 3miasta wobec Gdanska i Sopotu - Rebiechowo jest jeszcze wzglednie 'posrodku').
          Dla mnie marzenia o ruchu pasazerskim w lotach rejsowych na Oksywiu sa w tej chwili malo realne i nieracjonalne - trzeba wpompowac w ten projekt naprawde spore pieniadze,a efekt i tak nie bedzie w stanie przebic rozbudowanego Rebiechowa. To czyty pragmatyzm a nie zadna zlosliwosc - po prostu ambicje prezydenta Szczurka moga sie odbic Gdyni niemila czkawka...

          • 0 0

  • Niech rzyje lotnisko w Gdyni

    będzie to międzynarodowy port lotniczy Wybrzeża, wielki, przeogromny na tysiące samolotów, wydłużyć pas startowy aby sięgnął Rewy via Mechelinki, wieża kontrolna powinna być widoczna z Helu i Świnoujścia, na "follow me" proponuję maybachy!
    Dla wysiadających zainstalować rękawy z ruchomymi chodnikami aby pasażer po 3,5 min mógł się znaleźć w centrum, na 10 Lutego, przy hali targowej, na dworcu PKP!
    Gdynia będzie miała taki airport że Hitroł, DaGaule, Kansaje wysiadaje!
    Hura niech rzyje lotnisko w Gdyni im prezydenta Bolesława Szczurka!

    • 0 0

  • Lotnisko w Gdyni

    Lotnisko cywilne jeszcze nie dziala i nie wiadomo czy bedzie - ale najwazniejsze ze prezes juz wybrany. W Gdansku z kolei stolek grzeje "fachowiec" Machczynski, przywieziony w teczce z Warszawy...

    Oto Polska wlasnie.

    • 0 0

  • tak tak ćwoku niech RZyje

    • 0 0

  • Powodzenia

    Gdynia,tak trzymac. Nie zmarnujcie tej szansy.

    • 0 0

  • Spokojnie, karetka już jedzie.

    Przeczytałem artykuł - no fajnie niech budują, nie jest to może najniezbędniejsza inwestycja, ale ok. Poczytałem sobie posty, dawno nie miałem takiego ubawu, choć podszytego zgrozą. W artykule nie ma słowa, żeby budowę w BD blokowali gdańszczanie - rząd nie jest zbyt zainteresowany, a reakcja - jakieś histeryczne wymysły nie wuiedzieć dlaczego na gdańszczan i chęć pokazania, jaka to Gdynia jest lepsza. Wy to faktycznie macie megakompleksy, a nie gdańszczanie. Mam nadzieję, że nie wszyscy w Gdyni są takimi szowinistami, pozdro dla normalnych.

    • 0 0

  • Prawda jest taka ze (1)

    wiekszosc gdanszczan, przewaznie dobrze zyczy Gdyni, natomiast wiekszosc Gdynian zdecydowanie zle zyczy Gdanskowi !!!

    • 0 0

    • hmm, ja lubie atmosfere Gdanska, a jesli tylko powiem slowo Gdynia to slysze "sledziownia". Kretynskie okreslenie kibicow i fanatycznych malomiasteczkowych ludzi naplywajacych do Gdanska. Prawdziwy rdzenny Gdańszczanin nie ma nic przeciwko Gdyni. Zreszta podobne ksenofobie powstaja tez w Warszawie odnosnie pozostalych polskich miast.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane