- 1 Ulewa przeszła przez Trójmiasto (79 opinii)
- 2 Nowożeńcy w kłopotach, bo zabrali to z plaży (103 opinie)
- 3 Tajemnicze konstrukcje w Dolinie Samborowo (61 opinii)
- 4 Zapadł się portal w Nowym Ratuszu (12 opinii)
- 5 Budowa przejścia przy dworcu ruszy w lipcu (313 opinii)
- 6 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (231 opinii)
Port lotniczy w Gdyni za cztery lata
- Nie zadajemy już sobie pytania czy lotnisko powstanie, tylko - kiedy. Idealnie byłoby zdążyć z nim do Euro 2012 - stwierdził w czwartek Wojciech Szczurek, na konferencji poświęconej utworzeniu cywilnego portu lotniczego na lotnisku w Kosakowie.
O tym, że Kosakowo to wymarzone miejsce na cywilny port lotniczy przekonywał jeszcze w autokarze wiozącym dziennikarzy na lotnisko jego przyszły prezes, Janusz Stateczny. - Żeby dojechać do lotniska z centrum miasta potrzeba ok. 15 minut. Ten czas jeszcze się skróci, gdy zmodernizujemy fragment Estakady Kwiatkowskiego oraz ul. Płk. Dąbka. Równie blisko są port morski, terminal kontenerowy i trzeci największy w Polsce węzeł kolejowy - wyliczał. - Potrzeba wybudować jedynie ok. 100 metrów torów, by do lotniska doprowadzić kolej. To ewenement na całą Polskę!
Władze Gdyni są zdeterminowane, by w ciągu kilku lat na terenie wojskowego lotniska Oksywie, otworzyć cywilny port lotniczy Gdynia-Kosakowo. I wbrew pozorom nie jest to marzenie ściętej głowy, ponieważ koszta z tym związane udźwignąłby nawet samodzielnie budżet miasta.
- Na budowę terminalu, infrastruktury lotniskowej, modernizację dojazdu do centrum Gdyni, budowę 700 metrów nowej drogi i dociągnięcie torów kolejowych potrzeba ok. 135 mln zł - rachują gdyńscy urzędnicy. To zaskakująco niska kwota - niemal pięciokrotnie więcej będzie kosztować budowa pierwszego etapu kolei metropolitalnej (600 mln), a niewiele mniej Gdańsk wydał na budowę linii tramwajowej na Chełm (80 mln).
Po co Trójmiastu drugie lotnisko, gdy właśnie rozbudowywany jest port w Rębiechowie? Prezydent Gdyni wymieniał jeden argument za drugim: - Drugie lotnisko cywilne to rozwój dla całego regionu. Mamy sześć razy mniej lotnisk niż średnia w UE w stosunku do powierzchni kraju, i siedem razy mniej w stosunku do liczby mieszkańców. Jesteśmy wciąż mało mobilnym narodem [ostatnie miejsce w UE pod względem liczby pasażerów na liczbę mieszkańców - przyp. red], ale to się zmienia. W Europie są aglomeracje porównywalne wielkością z Trójmiastem, w których jest więcej niż jedno lotnisko.
Jednym z koronnych argumentów są zbliżające się mistrzostwa Euro 2012. - Problemem dla Rębiechowa będzie nie tyle przyjęcie odpowiedniej liczby samolotów, lecz ich zaparkowanie na lotnisku. Gdynia tego kłopotu nie będzie miała, ponieważ samoloty mogą stać na nieużywanym dziś pasie o długości 1800 m - przekonywał prezydent Szczurek.
Prezydent Gdyni jest politykiem nie tylko zdeterminowanym do otwarcia portu lotniczego w Kosakowie, ale i ugodowym. Niemal tyle samo czasu co na zachwalanie pomysłu budowy portu lotniczego w Kosakowie, poświęcił na przekonywanie, że nie będzie on konkurencją dla Rębiechowa.
- Gdyńskie lotnisko będzie się uzupełniać z Rębiechowem. Na początku będziemy obsługiwać niewielkie samoloty, których w Polsce jest coraz więcej, czartery i ruch cargo. Ponieważ w Kosakowie są zwykle lepsze warunki pogodowe niż w Rębiechowie, będziemy też awaryjnym lotniskiem dla Gdańska - przekonywał prezydent Gdyni.
Co więc stoi na przeszkodzie do rozpoczęcia inwestycji? Brak decyzji ministra obrony narodowej (lotnisko należy do wojskowych, który na nim pozostaną także po otwarciu cywilnego portu lotniczego) i ministra infrastruktury, który musi zgodzić się, by podmiotem zarządzającym portem lotniczym była spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Problem w tym, ze ministerstwo wydało już podobną zgodę w 2006 r, wskazując jednak na zarząd portu lotniczego w Rębiechowie jako na zarządcę cywilnego lotniska w Kosakowie.
- Dwa lata temu wydawało nam się, że to był dobry pomysł. Dziś chcemy jednak przyspieszyć powstanie lotniska, a żeby to osiągnąć musimy mieć własnego zarządcę. Jak tylko ministerstwo da tę zgodę ruszymy z pracami i trzy, cztery lata później port lotniczy w Gdyni zostanie otwarty - zapowiada Wojciech Szczurek.
(dziś lotnisko wojskowe Oksywie)
- 7 km o d centrum Gdyni, 3 km od portu
- 700 ha terenów (Rębiechowo ma powierzchnię 200 ha)
- trwa budowa wieży kontroli lotów, która obsłuży ruch cywilny i wojskowy
- czynny pas startowy o długości użytkowej 2,5 km i szerokości 80 m
- nieużywany pas startowy o długości 1,8 km, mogący służyć jako płyta postojowa dla samolotów
- obsługa małych samolotów, cargo, czarterów i tanich linii lotniczych
- planowany koszt inwestycji ze strony partnerów cywilnych: 135 mln zł
- samofinansowanie się przy 300 tys. pasażerów rocznie, czyli obsłudze pięciu boeingów 737 dziennie)
Opinie (383) ponad 20 zablokowanych
-
2008-02-29 13:05
Się kurna dzieciaki naoglądały filmów o Bednarskim i teraz myślą, że czas się zatrzymał na wolnym mieście
- 0 0
-
2008-02-29 13:11
w Sopocie tez powinien być port lotniczy np na wyścigach tam jest dobry płaski teren (1)
ludzie z Żabianki napewno by korzystali chętnie z tego lotniska gdyż do Rebiechowa mają dalego i kiepski dojazd spacerowa do obwodnicy
- 0 0
-
2008-02-29 13:12
i jest dobry dojazd skm-ką
- 0 0
-
2008-02-29 13:26
Lotnisko w gdyni jest potrzebne
- 0 0
-
2008-02-29 13:27
a prawda jest taka, że lotnisko w Gdyni będzie zanim Gdańsk zrobi porządek z drogami na Rębiechowo - i tyle w tym temacie (1)
reszty każdy myślący człowiek się domyśli - kategoryczne sprzeciwy na forum są albo wynikiem zwyczajnie spowodowane antagonizowaniem 'bo My to a Wy to' albo technicznej pracy kogoś kto to rozumie i widzi, że Rębiechowo Gdyńskie lotnisko przeskoczy stety
- 0 0
-
2008-02-29 14:57
bedzie dokladnie odwrotnie
Akurat Gdansk ma strategie dotyczaca drog i wie skad wziac na to pieniadze.Proponuje sobie poczytac strony miejskie i strony GDDKiA - przez najblizsze cztery lata same duze inwestycje - OP,dokonczenie trasy WZ,Trasa Sucharskiego, przebudowa Slowackiego. To jednak nie to samo,co mgliste zapewnienia,ze blizej nieokresleni inwestorzy z Chin juz juz zaraz terminal zbuduja.
- 0 0
-
2008-02-29 13:36
(1)
Ale wieśniaki się jarają,że parę samolotów dziennie do nich przyleci przy dobrych wiatrach,a tam i tak napisane będzie dużymi literami GDAŃSK,poniżej małymi Gdynia
- 0 0
-
2008-02-29 13:49
Stan skąd twoi dziadkowie pochodzą? Z Białorusi czy z Ukariny? bo jak piszesz wieśniaki popatrz na siebie rodowity Gdańszczaninie "którego rodzina mieszka w Gdańsku od 1000 lat!!!"
- 0 0
-
2008-02-29 13:47
Szkoda, że prezydent gryzoń nie zaproponuje
(a rządzi już długo) chociażby JEDNEGO tunelu pod torami na odcinku SKM Leszczynki-SKM Cisowa. Proszę przejechać z Północnej na Morską w godzinach popołudniowych. Tyle, że tam pan prezydent nie jeździ...
- 0 0
-
2008-02-29 13:47
lotnisko w gdyni jest potrzebne (1)
ja bym tak to widzial z perspektywy gdansczanina ale rodzonego w gdyni oczywiscie
1.wzrost konkurencyjnosci jeszcze nikomu nie zaszkodzil
2. walory turystyczne gminy kossakowo sie nie zmienia, w wielu kurortach europejskich nisko przelatujace nad marinami samototy to chleb powszedni
3. skoro beda mieli lotnisko to z drogami i szeroko rozumianym dojazdem i transportem sobie poradza
do trasy sucharskiego maja 300-400m
4. sa miejsca na parkingi
5. nowe miejsca pracy
6. bliskosc portu i ewentualne rozwijanie cargo lotniczego jak najbardziej pozadane
7.jest obwodnica a po uruchomieniu trasy bedzie wsio ryba czy gdansk czy gdynia
8. na mapie polaczen moze bedzie Gdynia-Sopot
tak byloby chyba najfajniej i sopot sie powinien do tego troszku dolozyc, bo do gdyni blizej mu niz do gdanska
9. zarzad lotnisk powinien byc rozny, najlepiej sprawdza sie partnerstwo publiczno prywatne, boi wtedy wszystkim zalezy
10.trzeba dac szanse skoro jest okazja, i malkontenci powinni podejsc do tematu z optymizmem
11. czesc opini widac ze jest pisana na zyczenie wladz rebiechowa- to sie czuje w wypowiedzi
podobna lekture polecam jak mozna fajnie usprawiedliwiac syf WAKOZU na obwodnicy pisany przez kierownikow robot i ich poplecznikow
12. nikt nie robi takiej inwestycji bez rozpoznania rynku i napewno sa konkretne badania pod to
13. przy realizacji warto posluchac mieszkancow
ale tych konstruktywnych, a nie zwyklych szczekaczy co sa zawsze na nie bo bez sensu, a jak ich zapytac o wizje to nullllll......
14. promocja miasta i regionu jak diabli
a i gdansk na tym zyska, bo czesc pasazerow i tak docelowo wyladuje w gdasku
15. fajnie miec dwa porty lotnicze w poblizu
16. gminy beda bardziej sie starac
17. trzymam kciuki za gdynie
18. zajmuje sie duzymi projektami logistycznymi i chetnie pomoge
a tak na marginesie i z humorem nieco - wszak wszystkim wiadomo ze lubimy smiac sie z innych ale o sobie zapominamy
19. idac za przykladem rebiechowa, skoro walesa mianowal prezesa a ten mu sie odwdzieczyl nazwa lotniska, to moze takie rozwiazanie tradycyjnie zostanie powtorzone w gdyni
hehehe- 0 0
-
2008-02-29 14:19
W końcu i tak ekonomia rozstrzygnie
a bym tak to widzial z perspektywy gdansczanina ale rodzonego w gdyni oczywiscie
1.wzrost konkurencyjnosci jeszcze nikomu nie zaszkodzil
Błąd. Szkodzi konkurentowi:)
2. walory turystyczne gminy kossakowo sie nie zmienia, w wielu kurortach europejskich nisko przelatujace nad marinami samototy to chleb powszedni
Błąd. zmienią się. chciałbyś wypoczywać koło lotniska? Nie oznacza to oczywiście, że turyści nie przyjadą, ale same walory się zmienią.
3. skoro beda mieli lotnisko to z drogami i szeroko rozumianym dojazdem i transportem sobie poradza
Błąd w myśleniu. Jedno nie wynika z drugiego.
A co, jeśli do lotniska trzeba będzie dopłacać? Kasa zamiast iść na drogi pójdzie w lotnisko.
do trasy sucharskiego maja 300-400m
Fakt - do obwodnicy jest dobry dojazd.
4. sa miejsca na parkingi
są.
5. nowe miejsca pracy
Niby tak, ale bezrobocia już nie ma:)
6. bliskosc portu i ewentualne rozwijanie cargo lotniczego jak najbardziej pozadane
To prawda.
7.jest obwodnica a po uruchomieniu trasy bedzie wsio ryba czy gdansk czy gdynia
W sumie tak, tylko kolei brakuje.
8. na mapie polaczen moze bedzie Gdynia-Sopot
tak byloby chyba najfajniej i sopot sie powinien do tego troszku dolozyc, bo do gdyni blizej mu niz do gdanska
Promocja jest ważna. Fakt.
9. zarzad lotnisk powinien byc rozny, najlepiej sprawdza sie partnerstwo publiczno prywatne, boi wtedy wszystkim zalezy
20% kosakowo, 30% gdynia, 50% polskie coś tam lotnicze
zarząd pewnie tak samo, plus prywatni inwestorzy.
Byle tylko miasto nie musiało dopłacać prywaciarzom, jak coś pójdzie nie tak i jednak lotnisko rentowności nie osiągnie.
10.trzeba dac szanse skoro jest okazja, i malkontenci powinni podejsc do tematu z optymizmem
dać szansę można.
11. czesc opini widac ze jest pisana na zyczenie wladz rebiechowa- to sie czuje w wypowiedzi
podobna lekture polecam jak mozna fajnie usprawiedliwiac syf WAKOZU na obwodnicy pisany przez kierownikow robot i ich poplecznikow
nie przesadzałbym.
12. nikt nie robi takiej inwestycji bez rozpoznania rynku i napewno sa konkretne badania pod to
TYlko że opinia publiczna ich nie zna. A co do tego, że nikt nie robi bez rozpoznania rynku to się grubo mylisz.
JUż kilka lotnisk w Polsce istnieje tylko dlatego, że miasto dopłaca przewoźnikom za latanie.
I są to kwoty kilku milionów rocznie, z funduszy na "promocję" z reguły. przykład to Bydgoszcz.
13. przy realizacji warto posluchac mieszkancow
ale tych konstruktywnych, a nie zwyklych szczekaczy co sa zawsze na nie bo bez sensu, a jak ich zapytac o wizje to nullllll......
właśnie, warto by posłuchać mieszkańców. o tym się ostatnio w Gdyni zapomina. A nie na takim zarządzaniu ma polegać samorząd. Mieszkańcy mają prawo w ważnych dla gminy sprawach opinoiwać i konsultować decyzje samorządu. Tako rzecze ustawa. a lotnisko rzecz ważna.
14. promocja miasta i regionu jak diabli
a i gdansk na tym zyska, bo czesc pasazerow i tak docelowo wyladuje w gdasku
fakt.
15. fajnie miec dwa porty lotnicze w poblizu
eee tam, lepiej mieć szybką kolej i dobre drogi. port lotniczy mógłby być rownie dobrze jeden
16. gminy beda bardziej sie starac
o co?
17. trzymam kciuki za gdynie
ja też
18. zajmuje sie duzymi projektami logistycznymi i chetnie pomoge
o, ciekawe.
a tak na marginesie i z humorem nieco - wszak wszystkim wiadomo ze lubimy smiac sie z innych ale o sobie zapominamy
eee,nie wszyscy:)
19. idac za przykladem rebiechowa, skoro walesa mianowal prezesa a ten mu sie odwdzieczyl nazwa lotniska, to moze takie rozwiazanie tradycyjnie zostanie powtorzone w gdyni
hehehe
NO, i w zagranicznych folderach lotnisko mogłoby się nazywać LOTNISKO BABIE DOŁY SZCZURKA.
Uważam, że taka nazwa byłaby bardzo charakterystyczna, zabawna i przyciągałaby uwagę:)- 0 0
-
2008-02-29 13:53
a Gdańsk o Euro zapomniał?
Czy macie nadzieję że stadion wam go Gdynia wybuduje. Ot Gdańszczanie szuwarowo-bagienni.
- 0 0
-
2008-02-29 13:59
Róbmy zadymy i negujmy wszystko tak, a w Gdyni nie będzie niczego
Cytując… zrobię w Polsce raj, nie będzie sejmu, nie będzie senatu, województw, lotniska w Babich Dołach, nikogo nie będę rzucać, czy to Murzyn… tylko będę tulić, i podziwiam troszkę Andrzeja Leppera…
A czy macie coś zimnego w kuflach??- 0 0
-
2008-02-29 14:02
Gdańsk ma Euro
więc po co gdyni lotnisko? Odczepta sie od naszego EURO!!! To my będziemy miec Baltic Arene a nie wy zakompleksieni gdyniacze!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.