- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Potężna pogłębiarka pracuje w Gdyni
Ma ponad 60 metrów długości, wyposażona jest w głowicę tnącą, a jej pompa ma moc ponad 1800 kilowatów. W kanale portowym nieopodal Estakady Kwiatkowskiego pracuje najpotężniejsza na polskim wybrzeżu pogłębiarka ssąco-refulująca. Jednostka wykonuje zadania w ramach zagospodarowywania rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Morskim Porcie Gdynia.
- W zależności od materiału używamy różnych zębów. W przypadku prac w Gdyni tych ostrych, ponieważ tutaj materiał jest mocno zbity - przyznaje Gabriel Kupka, kierownik robót czerpalnych w Strabag Wasserbau.
Poruszona przez głowicę ziemia trafia do rurociągu ssącego. Możliwe jest to dzięki pompie o mocy ponad 1800 kilowatów. Na pokładzie pogłębiarki M30 panuje więc spory hałas. W sterówce, gdzie pracuje operator, jest jednak cicho. Frank Dowidat pewnie siedzi w swoim fotelu. Przed sobą ma panele sterownicze, w dłoniach joysticki, a na wysokości oczu dwa monitory.
- Na tym po lewej stronie widać, na jakiej rzędnej znajduje się głowica. Na tym po prawej jest plan robót czerpalnych - wyjaśnia operator jednostki.
Pogłębiarka, którą steruje to obecnie najpotężniejsza tego typu jednostka na polskim wybrzeżu. Wyprodukowana w holenderskiej stoczni ma 62 metry długości i ponad 12 szerokości. Jednak nie wymiary są tu najważniejsze, tylko możliwości jednostki.
- Wyobraźmy sobie kilka tysięcy odkurzaczy, które załadowują urobek na kilka tysięcy ciężarówek. Tak można określić pracę naszej pogłębiarki - porównuje Adam Głuszkiewicz, kierownik robót hydrotechnicznych w Strabag Hydrotech.
Z gdyńskiego kanału pogłębiarka zassać ma docelowo 150 tys. metrów sześciennych urobku. Po czym za pomocą rurociągu - częściowo pływającego na powierzchni wody, częściowo znajdującego się na lądzie - przetransportować ziemię na przygotowane wcześniej pola refulacyjne. Znajdują się one po drugiej stronie Estakady Kwiatkowskiego .
- To obszar obwałowany nasypem ziemnym. Materiał jest tam składowany, odsączany, po czym woda oczyszczona poprzez odstojniki trafia z powrotem do basenu - wyjaśnia Adam Głuszkiewicz.
Pogłębiarka M30, która w Gdyni pracuje od września, ma zakończyć realizację swojego zadania w przyszłym tygodniu. Głębokość techniczna kanału ma wynosić odtąd 10,5 metra. Dalej prowadzone będą natomiast pozostałe prace związane z zagospodarowywaniem rejonu Nabrzeża Bułgarskiego.
- W ramach tej inwestycji powstanie 320 metrów nowego nabrzeża, w tym 127 metrów nabrzeża zamykającego i ponad 190 metrów Nabrzeża Bułgarskiego. Co więcej budujemy place manipulacyjne i składowe, które mają powierzchnię 33 tysięcy metrów kwadratowych - wylicza Stefan Rudnik, kierownik robót hydrotechnicznych w Strabag.
- Budowa nowego Nabrzeża Bułgarskiego ma na celu przygotowanie do obsługi statków i ładunków niezagospodarowanego dotąd rejonu portu. Zwiększy to jego zdolności przeładunkowe. Ponadto ta inwestycja otwiera drogę do kolejnej: za Estakadą Kwiatkowskiego mogą powstać nowe place i powierzchnie magazynowe - dodaje Mariusz Karbowski, kierownik Działu Zarządzania Projektami Unijnymi w Morskim Porcie Gdynia.
Wprawdzie zakończenie prac planowano na wiosnę 2015 roku, ale jak zapewnia wykonawca stanie się to... szybciej. - Dzięki optymalizacji, wszystkie prace zakończymy do końca bieżącego roku - deklaruje Rudnik.
Ważą po tysiąc ton każda, mają po 70 metrów wysokości i obsługują ogromne statki kontenerowe. Zobacz, jak pracują potężne suwnice STS w DCT Gdańsk.
Ma moc 720 czajników elektrycznych i jest w stanie zwałować cztery tysiące ton węgla na godzinę. Zobacz ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.
Miejsca
Opinie (52) 6 zablokowanych
-
2014-10-10 10:23
(1)
PRCIP ma lepsze pogłębiarki i lepiej płacą pracownikom,w tym 2 tygodnie wolnego w miesiącu,i jeszcze podane koryto na statku ,do tego sponsorowane wczasy
- 3 4
-
2014-10-10 14:38
PRCiP ma pogłębiarki z lat 60-tych XX wieku
Nie dalej jak 2-3 lata temu jedna z ich barek zatonęła, pociągając za sobą chyba ze 4 ludzi. Więc nie pitol mi tu o lepszych sprzętach
- 3 2
-
2014-10-10 11:26
Niesamowita wiadomość.
Dziękujemy Panie Redaktorze.
- 3 3
-
2014-10-10 12:28
..niemcy, niemcy wszedzie niemcy - rysia j. z PRCiP odstawili na boczny tor??
czy to kara za nie zapłacenie skarbowi za firmę przez 15 lat???
- 3 2
-
2014-10-10 13:11
po rusku ....
ziemleczerpalka -:)
- 1 0
-
2014-10-10 15:52
w ankiecie brakuje pytania: (1)
czy marzysz by zobaczyć pogłębiarkę?
- tak
- nie
- nie wiem- 3 0
-
2014-10-10 19:23
- tak trochę
- 0 0
-
2014-10-10 16:32
oj mało wiesz o PRC olo
- 0 0
-
2014-10-10 18:08
Frank!
Najładniejszy jest Frank, potem Gabriel...., na końcu pogłębiarka.
- 7 0
-
2014-10-10 19:57
kocham
Kocham poglebiarki
- 4 0
-
2014-10-10 21:26
ta poezja : Dno gdyńskiego kanału jest podobno wymagające...
- 2 4
-
2014-10-10 22:04
ot news... (1)
I cieszymy się, że obce firmy zjadają nasze pieniądze.
- 4 2
-
2014-10-11 05:30
Ekonomista
Pieniądze nie nasze, zysk nasz.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.