- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Potężna pogłębiarka pracuje w Gdyni
Ma ponad 60 metrów długości, wyposażona jest w głowicę tnącą, a jej pompa ma moc ponad 1800 kilowatów. W kanale portowym nieopodal Estakady Kwiatkowskiego pracuje najpotężniejsza na polskim wybrzeżu pogłębiarka ssąco-refulująca. Jednostka wykonuje zadania w ramach zagospodarowywania rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Morskim Porcie Gdynia.
- W zależności od materiału używamy różnych zębów. W przypadku prac w Gdyni tych ostrych, ponieważ tutaj materiał jest mocno zbity - przyznaje Gabriel Kupka, kierownik robót czerpalnych w Strabag Wasserbau.
Poruszona przez głowicę ziemia trafia do rurociągu ssącego. Możliwe jest to dzięki pompie o mocy ponad 1800 kilowatów. Na pokładzie pogłębiarki M30 panuje więc spory hałas. W sterówce, gdzie pracuje operator, jest jednak cicho. Frank Dowidat pewnie siedzi w swoim fotelu. Przed sobą ma panele sterownicze, w dłoniach joysticki, a na wysokości oczu dwa monitory.
- Na tym po lewej stronie widać, na jakiej rzędnej znajduje się głowica. Na tym po prawej jest plan robót czerpalnych - wyjaśnia operator jednostki.
Pogłębiarka, którą steruje to obecnie najpotężniejsza tego typu jednostka na polskim wybrzeżu. Wyprodukowana w holenderskiej stoczni ma 62 metry długości i ponad 12 szerokości. Jednak nie wymiary są tu najważniejsze, tylko możliwości jednostki.
- Wyobraźmy sobie kilka tysięcy odkurzaczy, które załadowują urobek na kilka tysięcy ciężarówek. Tak można określić pracę naszej pogłębiarki - porównuje Adam Głuszkiewicz, kierownik robót hydrotechnicznych w Strabag Hydrotech.
Z gdyńskiego kanału pogłębiarka zassać ma docelowo 150 tys. metrów sześciennych urobku. Po czym za pomocą rurociągu - częściowo pływającego na powierzchni wody, częściowo znajdującego się na lądzie - przetransportować ziemię na przygotowane wcześniej pola refulacyjne. Znajdują się one po drugiej stronie Estakady Kwiatkowskiego .
- To obszar obwałowany nasypem ziemnym. Materiał jest tam składowany, odsączany, po czym woda oczyszczona poprzez odstojniki trafia z powrotem do basenu - wyjaśnia Adam Głuszkiewicz.
Pogłębiarka M30, która w Gdyni pracuje od września, ma zakończyć realizację swojego zadania w przyszłym tygodniu. Głębokość techniczna kanału ma wynosić odtąd 10,5 metra. Dalej prowadzone będą natomiast pozostałe prace związane z zagospodarowywaniem rejonu Nabrzeża Bułgarskiego.
- W ramach tej inwestycji powstanie 320 metrów nowego nabrzeża, w tym 127 metrów nabrzeża zamykającego i ponad 190 metrów Nabrzeża Bułgarskiego. Co więcej budujemy place manipulacyjne i składowe, które mają powierzchnię 33 tysięcy metrów kwadratowych - wylicza Stefan Rudnik, kierownik robót hydrotechnicznych w Strabag.
- Budowa nowego Nabrzeża Bułgarskiego ma na celu przygotowanie do obsługi statków i ładunków niezagospodarowanego dotąd rejonu portu. Zwiększy to jego zdolności przeładunkowe. Ponadto ta inwestycja otwiera drogę do kolejnej: za Estakadą Kwiatkowskiego mogą powstać nowe place i powierzchnie magazynowe - dodaje Mariusz Karbowski, kierownik Działu Zarządzania Projektami Unijnymi w Morskim Porcie Gdynia.
Wprawdzie zakończenie prac planowano na wiosnę 2015 roku, ale jak zapewnia wykonawca stanie się to... szybciej. - Dzięki optymalizacji, wszystkie prace zakończymy do końca bieżącego roku - deklaruje Rudnik.
Ważą po tysiąc ton każda, mają po 70 metrów wysokości i obsługują ogromne statki kontenerowe. Zobacz, jak pracują potężne suwnice STS w DCT Gdańsk.
Ma moc 720 czajników elektrycznych i jest w stanie zwałować cztery tysiące ton węgla na godzinę. Zobacz ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.
Miejsca
Opinie (52) 6 zablokowanych
-
2014-10-11 10:58
,żeby wpłynąć na to pogłębione to w przódy trzeba przepłynąć przed watrefrontem ! . (1)
Gdynia likwidując port pod wodzą Wojciecha! idzie w dobrym kierunku !- z przodu woterfront z tyłu możliwość rozbudowy zamknięta estakadą !!! a Pan Kwiatkowski miał w zamyśle rozbudowę gdyńskiego portu gdzieś pod Rumię !!!- proponuję decydentom wycieczke do Hamburga ,jedżcie panowie i zobaczcie na czym polega rozwój i rozbudowa Portu! - myślę ,że to idzie w parze ! - tu się likwiduje i schodzi się na psy tam się rozbudowuje i robi się niezły biznes !!! no tak ! ale tam są mądre Niemcy a tu niestety polska będąca we władaniu bandy oszołomów !!!
- 1 4
-
2014-10-11 12:46
"stary czowiek i może" tylko pisać głupoty
bo gdy był młody nic nie zrobił, aby Gdynia właściwie się rozwijała nie tylko w myśl Kwiatkowskiego, ale jeszcze w wizji go wyprzedzała. A obecnie wypisuje tu starcze sklerotyczne dywagacje.
1. w latach 70-tych zamknięto poprzez postawienie EC i Trasę Kwiatkowskiego możliwość bagrowania kanałów w kierunku Rumi.
2. podyktowane to było możliwością wydłużenia w kierunku morza "francuskiego" bo tam właśnie są optymalne warunki.
3. po tym jak politycznie ułożono się z Gdańskiem, kosztem Gdyni gdzie też na nią spadły wszelkie gromy (za prawidłowe przeprowadzenie i przygotowanie strajku) postanowiono się zemścić po raz drugi i wybudowano Port Północny ale w Gdańsku. Bo czy nie lepiej kierować motłochem bez przygotowania, tylko pyskującym? - W Gdyni obecnie zburzono nawet budynek Domu Kultury Portowej, gdzie podpisywane były dokumenty strajkowe '70 i ani śladu cicho sza.
4. a waterfront to jedyny ratunek dla Gdyni, ponieważ od początku była zamysł jego likwidacji - bo stary człowiek powinien wiedzieć, bo nie sądzę, aby był aż tak głupi - chyba że prowokator? Robienie przez Gdańsk hucpy z oskarżeniami, pomówieniami rusków w ten czy inny sposób, spowoduje zamknięcia nam łowisk dalekomorskich i tym samym zamknięcie Dalmoru, a w zamyśle otwarcie po jakimś czasie Dalekomorskiego Portu Rybackiego w Gdańsku, który właśnie rozpoczął działalność.
Stary człowieku modlitewnik i do kościoła leżeć krzyżem za swoje i swoich kolegów grzechy a nie pisz tu totalnych głupot, ponieważ byli i są tu ludzie też może i starsi, ale nie byli partyjni (PZPR)cwaniaczkowie - hochsztaplerzy, którzy doprowadzili Gdynię do zniszczenia i dalej próbują mącić przed wyborami samorządowymi.- 3 2
-
2014-10-11 11:58
"Głębokość techniczna kanału ma wynosić odtąd 10,5 metra"
a dlaczego nie od razu właściwą głębokość ? Czyżby chodziło o następny przetarg na pogłębianie ??
- 3 0
-
2014-10-11 12:44
Nie jest taka duża
Pracowałem w hloenderskiej stoczni gdzie one sa robione i sa dużo większe www.ihc merwede.nl
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.