• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe osiedle między bastionami i Motławą. Budowa potrwa 12 lat

Michał Brancewicz
20 czerwca 2024, godz. 16:30 
Opinie (272)
W pierwszym etapie powstają dwa budynki z szarej i czerwonej cegły widoczne w prawym rogu oraz ogólnodostępny bulwar i plac nad wodą. W pierwszym etapie powstają dwa budynki z szarej i czerwonej cegły widoczne w prawym rogu oraz ogólnodostępny bulwar i plac nad wodą.

Zabudowa terenu dawnego dworca Kłodno przy ul. ToruńskiejMapka potrwa nawet 12 lat. Niezagospodarowany i niedostępny od lat dla mieszkańców teren stanie się łącznikiem między Starym Przedmieściem i południową częścią Wyspy Spichrzów. Wraz z dwoma budynkami, które już są w budowie, przy nabrzeżu Motławy powstanie ogólnodostępny bulwar i nadwodny plac.



Mieszkanie w tej części Gdańska:

Dworzec Kłodno to termin znany starszym mieszkańcom i miłośnikom historii Gdańska, ale ponieważ nie działa już od 30 lat, wielu osobom może to już nic nie mówić.

Od czasu likwidacji prowadzącej do niego linii kolejowej i wyburzenia kolejowych budynków to po prostu ogromny plac o powierzchni 55 tys. m kw. rozciągający się między ul. Toruńską (od północy), ślepą odnogą Motławy (Stara Motława) (od zachodu) i bastionami nad Opływem Motławy (od południa).

Dworzec Kłodno - pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku Dworzec Kłodno - pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku

10 lat od zakupu do rozpoczęcia budowy



Trójmiejska firma Invest Komfort kupiła ten teren od PKP w 2014 r. za 26,15 mln zł.

Dwa lata później, czyli pod koniec 2016 r., radni miejscy uchwalili miejscowy plan zagospodarowania tego obszaru. Dopuszcza on powstanie budynków mieszkalno-usługowych o wysokości od 12 do 23 m.



Dwa lata później, czyli w 2018 r., rozstrzygnięty został konkurs na koncepcję zagospodarowania terenów byłego dworca Kłodno. Wygrała propozycja pracowni BJK Architekci.

Wizja zabudowy całego terenu przygotowana w 2018 r. przez pracownię BJK Architekci, która wygrała konkurs. Wizja zabudowy całego terenu przygotowana w 2018 r. przez pracownię BJK Architekci, która wygrała konkurs.
Pięć wizji zabudowy Dworca Kłodno w Gdańsku Pięć wizji zabudowy Dworca Kłodno w Gdańsku

Od tego czasu niewiele się na tym terenie działo. Co prawda na początku 2022 r. Invest Komfort otrzymał pozwolenie na budowę dwóch budynków wielorodzinnych z usługami i garażem, ale prace faktycznie ruszyły dopiero pod koniec 2023 r.

Nadwodny plac o powierzchni 10 tys. m kw.



Pierwsze dwa budynki powoli wychodzą z ziemi. Mają być gotowe, razem z nabrzeżem, jesienią 2026 r. Pierwsze dwa budynki powoli wychodzą z ziemi. Mają być gotowe, razem z nabrzeżem, jesienią 2026 r.
Po pół roku pierwsza kondygnacja obu budynków wyłoniła się już z ziemi. Inwestor postanowił szerzej opowiedzieć o projekcie osiedla, które będzie największym w tej części Gdańska. Zyskało ono nazwę Off Miasto.

- Nazwa oznacza umiejscowienie w bezpiecznej odległości od głównego miasta i od Wyspy Spichrzów, czyli miejsc turystycznych - wyjaśnia Michał Ciomek, wiceprezes Invest Komfortu. - Nasze osiedle ma być miejscem do zamieszkania, a nie do wynajmowania turystom. Potwierdzają to klienci, którzy już dawno zapisali się na mieszkania i którzy deklarują zakup dla siebie, a nie jako inwestycja na wynajem.
Zniechęcać do traktowania mieszkań na tym osiedlu jako bazy hotelowej mają metraże mieszkań, większe niż w przypadku apartamentów turystycznych.

Zabudowa całego terenu dawnego dworca Kłodno zajmie co najmniej 12 lat. Zabudowa całego terenu dawnego dworca Kłodno zajmie co najmniej 12 lat.
W pierwszym etapie powstają dwa budynki. Jednocześnie zagospodarowany zostanie także plac przy nabrzeżu Starej MotławyMapka o powierzchni ok. 10 tys. m kw. oraz nadwodny bulwar.

- Całe osiedle będzie otwarte i dostępne, a architektura budynków różnorodna - opowiada Tomasz Janiszewski z pracowni BJK. - Tworzymy nową ulicę w połowie zespołu budynków jako kręgosłup komunikacyjny, ale w boczne ulice nie wpuścimy aut. Samochód ma być intruzem.
Nowa ulica będzie nosić mię Jana Ożdżyńskiego, polskiego harcerza zamordowanego przez Niemców w 1939 r. Deweloper przebuduje także fragment ul. Toruńskiej, z którym wspomniana ulica będzie się łączyć.

  • Wnętrza zostały zaprojektowane z dbałością o każdy detal.
  • Wnętrza zostały zaprojektowane z dbałością o każdy detal.

Tysiąc mieszkań w sześciu etapach



Dwa pierwsze budynki wraz z nabrzeżem mają być gotowe do zamieszkania jesienią 2026 r.

Realizacja całości osiedla Off Miasto będzie podzielona na sześć etapów i potrwać nawet 12 lat. W sumie powstanie tu ponad 1 tys. mieszkań i kilkadziesiąt lokali usługowych.

- To będzie największe założenie mieszkaniowe w tej części Gdańska - podkreśla Norbert Miętki z Działu Marketingu Invest Komfortu.
Dodajmy, że na terenie dawnych zakładów mięsnychMapka, na nieco większym terenie, bo o powierzchni 65 tys. m kw., deweloper Vastint planuje budowę osiedla z 700 mieszkaniami.

Miejsca

Opinie (272) 8 zablokowanych

  • Betonowe złoto

    Polacy nie mają wiedzy ekonomicznej i i tak kupią na wynajem

    • 7 1

  • Dziękujemy za jeszcze większe korki

    Wciskają jeszcze więcej bloków, mieszkań a o polepszeniu dojazdu jak zwykle nikt nie pomyślał. Ktoś powie problem nowych mieszkańców, ale nikt nie myśli o obecnych mieszkańcach

    • 10 0

  • Niesamowite kto by się spodziewał, że powstanie więcej blokowisk z kurnikami zwanymi apartamentowcami pod wynajem. W Gdańsku nawet pomyśleć o mieszkańcach i ich potrzebach jest wstyd.

    • 12 0

  • Okropne bloki, dlaczego miasto wraz z architektem miejskim nie może w planie zagospodarowania określić jak powinny wyglądać budynki w tym wypadku powinny nawiązywać do historii tego miejsca

    • 10 0

  • Miejmy nadzieję, że te tereny będą przypominały bardziej Garnizon ni Z zwykle blokowisko- sypialnię. Niestety biorąc pod uwagę, że Młode Miasto z szumnych zapowiedzi staje się sypialnia to kiepsko to widzę.

    • 9 0

  • Czyli tylko klitki na wynajem bo kto normalny jest

    gotowy by mieszkać12 lat na budowie!?

    • 8 0

  • Co za kraj? Nowa część miasta powstanie w 12 lat

    ... a dyskusje o elektrowni atomowej od 30 się ciągną jak flaki z olejem, i ciągle jest guzik z pentelką. Albo takie cepeka. To tak jakby wybudować autorstradę na uczęszczanym szlaku komunikacyjnym i tylko pobierać drobną opłatę za sam przejazd, co już samo w sobie wystarczyłoby aby umacniać się gospodarczo. Ale nie. U nas premier powiedział że woli jechać taksówką na lotnisko Wałęsy niż żeby było jakieś cepeka, i cepeka nie będzie. A wszyscy inteligentni którzy protestowali przeciwko tej budowie oczywiście się cieszą jak dzieci że stanęło na "naszym", bo przecież od początku było jasne że chodzi tylko o to aby dowalić "tamtym". Tyle że w swej naiwności nie wiedzą, że dzięki temu jakaś część przemysłu u nas nie powstanie, oni sami oraz ich dzieci nie będą miały dzięki temu szansy na lepiej płatną pracę i nie pozostanie nic innego jak tylko pójść na kasę w sklepach wielkopowierzchniowych sieci od naszych zachodnich sąsiadów. I takie tam drobiazgi. U nas po peerelu wszystko było do zaorania. Nie mieliśmy nowoczesnego przemysłu - to jasne. Ale gdyby ktoś pomyślał perspektywicznie i mądrze zarządził choćby tylko częścią, to ona znalazłaby dla siebie nisze w nowoczesnym świecie. Ale nie, trzeba było zaorać wszystko i to do tego stopnia, że nawet nowoczesnej sieci handlowej z prawdziwego zdarzenia nie dało się utworzyć z pozostałości sklepów gieesu czy społem. Trzeba było oddać to w obce ręce. To się nie dziwcie że tamci działali tylko w swoim interesie i dalej będą to robić.

    • 9 0

  • Architectural Uprising

    Poszukajcie i popatrzcie, jak się obecnie w święcie buduje w takich miejscach.
    Również w Polsce.

    Jak żałośnie ten plan wygląda, chociażby przy resztkach dworca Kłodno...
    Albo placu Wałowym...

    • 5 0

  • Kłodno

    W jakim okresie ta nazwa była używana, do 2006 działał tam dworzec towarowy Gdańsk Brama Nizinna.

    • 5 0

  • Zabytki

    A ja mam pytanie. Czy te nowe koncepcje będą brały pod uwagę historyczną część tego miasta czy burzymy to co wyjątkowe i piękne i lejemy beton

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane