• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Po wybudowaniu Nowej BulońskiejNowej Warszawskiej powstanie nowa linia tramwajowa nr 13, która będzie kursowała z Brętowa do pętli Stogi Pasanil przez Chełm. Pierwsza trasa ma być gotowa wiosną przyszłego roku, a druga w 2021 roku. Wówczas pojawi się więcej zmian w rozkładach jazdy tramwajów.



Tramwaj na Nowej Bulońskiej i Nowej Warszawskiej:

Przypomnijmy, że według najnowszych informacji przekazywanych przez urzędników Nowa Bulońska, w ramach której powstaje trasa tramwajowa, ma zostać oddana do użytku wiosną 2020 roku.

Sprawdziliśmy więc, jakie tramwaje obsłużą nową trasę, która docelowo połączy się z torowiskiem wzdłuż Nowej Warszawskiej. Ta ostatnia - według prognoz magistratu - ma być gotowa w 2021 roku.

Do tego czasu trasę z Brętowa na Jasień i Ujeścisko obsłuży linia nr 12, która obecnie kursuje między Migowem a Oliwą. Na końcu nowej trasy nie będzie możliwości zawracania, dlatego powstanie tam specjalny rozjazd, który pozwoli tramwajom dwukierunkowym powrót w kierunku Oliwy.

Linia skomunikuje nie tylko nowe osiedla, ale też umożliwi dojazd do pobliskiej szkoły i przedszkola. Co istotne, nie jest to rozwiązanie docelowe.

Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil. Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil.

Nowa linia nr 13



Dopiero po wybudowaniu odcinka Nowej Warszawskiej Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi nową linię tramwajową. Prawdopodobnie będzie to linia nr 13, jeszcze kilka lat temu kursująca między Brzeźnem a Stogami.

Tramwaje nowej linii będą kursować z Brętowa przez Nową Warszawską i al. Havla do Śródmieścia, a następnie przez Podwale Przedmiejskie do pętli Stogi Pasanil. Wówczas modernizowana pętla obsługiwać będzie trzy linie: dotychczasowe nr 8 i 9 oraz nową 13.

- M.in. dlatego teraz w trakcie modernizacji pętla Stogi Pasanil zyska trzeci tor. Również po wybudowaniu Nowej Warszawskiej część linii funkcjonujących w ciągu al. Havla zostanie skierowanych z większą częstotliwością do Szkoły Podstawowej nr 6 [na końcu Nowej Bulońskiej - dop. red.]. Z kolei tramwaje linii nr 12 skończą bieg na nowym węźle przesiadkowym - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Jak dodaje, wytyczenie nowej linii między Brętowem a Stogami zostało wypracowane po licznych sygnałach od mieszkańców dopominających się o połączenie południa Gdańska ze Śródmieściem, Przeróbką i Stogami.

Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii. Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii.

Toru nie ma, bo byłby niepotrzebny



Choć do otwarcia nowego torowiska pozostało jeszcze pół roku, już teraz widać, że na skrzyżowaniu Warszawskiej i Jabłoniowej brakuje fragmentu torowiska do jazdy na wprost w kierunku Brętowa. To sprawi, że tramwaje za każdym razem będą zmuszone do wjazdu na nową pętlę.

- To nie jest żaden błąd w projekcie, lecz celowy zabieg - tłumaczy Zomkowski. - Tramwaj ma korzystać z pętli, która integrować będzie ruch autobusowy i tramwajowy i umożliwiać pasażerom wygodne przesiadanie z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Tor do jazdy na wprost nie był tam przewidziany, bo po pierwsze, ten fragment byłby liniowo nieużywany, a po drugie - tramwaj ma wozić pasażerów, a nie powietrze. Przejazd przez pętlę zajmie maksymalnie 1,5 minuty, bo nie będzie kolidował z żadnym układem jezdnym - poza autobusami - i nie spowolni go żadna sygnalizacja świetlna. Tak jak ma to już obecnie miejsce na pętli Siedlce. Gdybyśmy umiejscowili te przystanki w innym miejscu, cały układ byłby rozrzucony i idea integracji ruchu tramwajowo-autobusowego straciłaby sens.

Miejsca

Opinie (357) ponad 10 zablokowanych

  • Nie można zrobić kółka na pętli

    Co to za pętla, na której tramwaj może tylko zawrócić, a nie ma możliwości zrobienia kółka? Za każdym razem będzie musiał objechać zajezdnię tak jak teraz na Strzyża? Bez sensu, ludzie zyskaliby na czasie z takim rozwiązaniem... Ktoś ma postój, a ktoś tylko przejeżdża i już lipa.. a awaryjny kawałek na wprost powinien być, zablokowany, ale awaryjnie być!

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

    ha ha

    jedź tym do pracy przez 1,5h do Oliwy ha ha ha

    • 4 0

  • Po co tramwaj, lepszy buspas!

    Tramwaje są tylko dlatego, że UE je dotuje. I jeszcze te dylematy: jak zrobić mijankę, żeby miasto nie stało jak stanie jeden tramwaj? Na buspasie problem nie znany.

    • 0 5

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

    mieszkam na Stogach a rodzinka na Leszczynowym osiedlu bardzo ucieszylam sie ze bedzie bezposredni tramwaj nr 13

    • 5 1

  • (1)

    Ja jestem za tym żeby trasę obslugiwała linia 12

    • 2 2

    • Tramwajem ze Stogow do Bretowa

      12-tka jeździ z Oliwy przez Wrzeszcz do Migowa.Nie można jej stamtąd zabrać i przenieść na inną trasę.W Gdańsku nie ma linii nr 1,więc ta mogłaby być zamiast nr 13.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

    Hahaah

    Jak długo operator drona czekal aż pojawia się tam pracownicy?

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

    Czy przywrócą linię 1?

    • 3 1

  • Tramwaj jako dojazd do SKM

    Tylko SKM szybko skomunikuje południe Gdańska i górny taras. To są za duże odległości. Zamiast metropolii będziemy mieli coś na kształt połączenia tramwajem Łodzi i Zgierza. Kto nie widział niech nie żałuje. Linia tramwajowa z nowej Bulońskiej powinna łączyć się z SKM na południe Gdańska. Ale plany nie nadążają za najnowszymi zmianami. Chyba jednak dobrze to świadczy o Gdańsku. Hello. Za chwilę będzie SKM na południe. Tramwaj powinien do niej dojeżdżać.

    • 2 1

  • (1)

    na końcu trasy nie będzie zawracania.
    kolejny d**ilizm i bubel

    • 3 1

    • A mogło być tak normalnie...

      Brak połączenia na wprost w omawianym układzie torowym to wynalazek wybitnie polski w imię hasła im mniej zwrotnic i krzyżownic do utrzymania tym lepiej. Zapewne projektanci z innych europejskich krajów nie wpadliby na taki pomysł, aby pominąć ten odcinek na wprost, a zapewne skonsultowaliby z przewoźnikiem tramwajowym - odpowiedzialnymi za eksploatacje i utrzymanie ruchu. Wszystko fajnie jak nic się nie dzieje, ale jak się już zacznie dziać i pętla ze względów technicznych nie będzie przejezdna, to będzie słabo. Jeśli przy takiej inwestycji układu torowego oszczędza się na torze do jazdy na wprost to coś jest nie tak. Na tej zasadzie należałoby zlikwidować pewne torowiska i zwrotnice używane praktycznie tylko w celu utrzymania ruchu po jakimiś zdarzeniu, zatrzymaniu. Przecież ten tor w tym układzie to wentyl bezpieczeństwa który należy wbudować niezwłocznie w ten układ torowy, a nie męczyć się następne 50 lat z takim wynalazkiem.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

    Pytam

    Pytam i pewnie nigdy się nie dowiem. Dlaczego przewidziany pod tramwaj pas zieleni na armii krajowej nie jest wykorzystywany??? A budujemy równolegle bardziej kosztowne trasy? Dlaczego nie powstała estakada w ciągu łostowickiej nad kartuską? Dlaczego trasa słowackiego nie jest dokonczona i urywa się przy Etc? Gdzie jest trasa zielona?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane