• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Po wybudowaniu Nowej BulońskiejNowej Warszawskiej powstanie nowa linia tramwajowa nr 13, która będzie kursowała z Brętowa do pętli Stogi Pasanil przez Chełm. Pierwsza trasa ma być gotowa wiosną przyszłego roku, a druga w 2021 roku. Wówczas pojawi się więcej zmian w rozkładach jazdy tramwajów.



Tramwaj na Nowej Bulońskiej i Nowej Warszawskiej:

Przypomnijmy, że według najnowszych informacji przekazywanych przez urzędników Nowa Bulońska, w ramach której powstaje trasa tramwajowa, ma zostać oddana do użytku wiosną 2020 roku.

Sprawdziliśmy więc, jakie tramwaje obsłużą nową trasę, która docelowo połączy się z torowiskiem wzdłuż Nowej Warszawskiej. Ta ostatnia - według prognoz magistratu - ma być gotowa w 2021 roku.

Do tego czasu trasę z Brętowa na Jasień i Ujeścisko obsłuży linia nr 12, która obecnie kursuje między Migowem a Oliwą. Na końcu nowej trasy nie będzie możliwości zawracania, dlatego powstanie tam specjalny rozjazd, który pozwoli tramwajom dwukierunkowym powrót w kierunku Oliwy.

Linia skomunikuje nie tylko nowe osiedla, ale też umożliwi dojazd do pobliskiej szkoły i przedszkola. Co istotne, nie jest to rozwiązanie docelowe.

Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil. Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil.

Nowa linia nr 13



Dopiero po wybudowaniu odcinka Nowej Warszawskiej Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi nową linię tramwajową. Prawdopodobnie będzie to linia nr 13, jeszcze kilka lat temu kursująca między Brzeźnem a Stogami.

Tramwaje nowej linii będą kursować z Brętowa przez Nową Warszawską i al. Havla do Śródmieścia, a następnie przez Podwale Przedmiejskie do pętli Stogi Pasanil. Wówczas modernizowana pętla obsługiwać będzie trzy linie: dotychczasowe nr 8 i 9 oraz nową 13.

- M.in. dlatego teraz w trakcie modernizacji pętla Stogi Pasanil zyska trzeci tor. Również po wybudowaniu Nowej Warszawskiej część linii funkcjonujących w ciągu al. Havla zostanie skierowanych z większą częstotliwością do Szkoły Podstawowej nr 6 [na końcu Nowej Bulońskiej - dop. red.]. Z kolei tramwaje linii nr 12 skończą bieg na nowym węźle przesiadkowym - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Jak dodaje, wytyczenie nowej linii między Brętowem a Stogami zostało wypracowane po licznych sygnałach od mieszkańców dopominających się o połączenie południa Gdańska ze Śródmieściem, Przeróbką i Stogami.

Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii. Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii.

Toru nie ma, bo byłby niepotrzebny



Choć do otwarcia nowego torowiska pozostało jeszcze pół roku, już teraz widać, że na skrzyżowaniu Warszawskiej i Jabłoniowej brakuje fragmentu torowiska do jazdy na wprost w kierunku Brętowa. To sprawi, że tramwaje za każdym razem będą zmuszone do wjazdu na nową pętlę.

- To nie jest żaden błąd w projekcie, lecz celowy zabieg - tłumaczy Zomkowski. - Tramwaj ma korzystać z pętli, która integrować będzie ruch autobusowy i tramwajowy i umożliwiać pasażerom wygodne przesiadanie z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Tor do jazdy na wprost nie był tam przewidziany, bo po pierwsze, ten fragment byłby liniowo nieużywany, a po drugie - tramwaj ma wozić pasażerów, a nie powietrze. Przejazd przez pętlę zajmie maksymalnie 1,5 minuty, bo nie będzie kolidował z żadnym układem jezdnym - poza autobusami - i nie spowolni go żadna sygnalizacja świetlna. Tak jak ma to już obecnie miejsce na pętli Siedlce. Gdybyśmy umiejscowili te przystanki w innym miejscu, cały układ byłby rozrzucony i idea integracji ruchu tramwajowo-autobusowego straciłaby sens.

Miejsca

Opinie (357) ponad 10 zablokowanych

  • Oszczędność po polsku. Brak toru tu, brak toru tam. A dlaczego nie ma bezpośredniego zjazdu do przyszłej zajezdni bezpośrednio od południowej strony Nowej Bulońskiej ?

    • 3 1

  • Zbyt dużo linii tramwajowych (1)

    Od Śródmieścia SKM do Łostowic kursuje pięć linii tramwajowych z czego jedna - szósta - kończy w połowie trasy, na Chełmie. Teraz zostanie włączona do ruchu na tej trasie kolejna linia tramwajowa. Powstaną przez to korki tramwajowe bo światła nie przepuszczą więcej linii niż jest to zaprogramowane na jednym ich cyklu. Już teraz w godzinach szczytu do Śródmieścia i ze Śródmieścia jest ciężko dotrzeć na czas ze względu na opoźnienia spowodowane zbyt dużą ilością linii tramwajowych na tym odcinku i niedopasowaniu cyklów świateł do tylu linii. Jak dla mnie nie jest to powód do oklasków bo przez spóźnienia pasażerowie nie będą mogli zdążyć się przesiąść na inny pojazd komunikacji miejskiej a motorniczowie nie będą mieli czasu skorzystać z toalety bo nie będą mieli realnej przerwy. Znając życie, Miasto i ZTM machną na to ręką tak jak ma to miejsce teraz. Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby puszczenie nowej linii z Brętowa na Stogi przez ul. Kartuską bo kursują tam tylko dwie linie tramwajowe.

    • 16 2

    • może w koncu czas pomyśleć o priorytecie dla komunikacji na niektórych skrzyżowaniach?

      • 1 0

  • Ciekawe jakie potoki pasażerskie potwierdzają proponowaną relacje linii nr 13. Niech ZTM przedstawi symulację takiego połączenia uwzględniającą pozostałe relacje podróży w komunikacji tramwajowej.
    Byłby to ciekawy materiał do analizy społecznej. Dzisiaj układ linii tramwajowych w Gdańsku wymaga znacznych zmian dopasowanych do przepustowości skrzyżowań i układów torowych. Ponadto dzisiejszy chaos potęguje brak koordynacji rozkładów jazdy pomiędzy poszczególnymi liniami. Panowie z ZTM czas na działania, bo za chwilę układ stanie się niewydolny (dowodem na to jest obecnie tzw. przekrój Podwale Grodzkie/Wały Jagiellońskie).

    • 4 1

  • A po co?

    A może by tak z Brętowa do Wrzeszcza wzdłuż Słowckiego?

    • 4 3

  • Lil (1)

    Czy to jest ta linia, którą Kacperek chciał budować gdyby został prezydentem? To chyba ta sama, którą uwazał za konieczną i siał propagandę, że obecne władze tego nie widzą. Jak widać chyba się mylił...... całe szczęście w takich dużych miastach jak Gdańsk ludzie nie dają się omamić bredniom. Szkoda tylko, że ludzie, ktorzy do nas przyjeżdżają i mieszkają (naturalna kolej rzeczy - na wsi jest miej pracy) próbują przekonać nas do swoich racji politycznych, uważając je za jedyne i słuszne

    • 2 4

    • nie lol, a trol

      nikt niczego i nigdy na Łostowickiej nie zbuduje. Chyba, że funikular.

      • 0 1

  • Bajka

    Tramwaj ma objęchać taką pętlę w 1,5minuty kpina

    • 2 1

  • Czy będą rozdawane kanapki? (1)

    Brętowo to Niedźwiednik? Jak tak to czy będą kanapki na drogę? Bo taki kurs z pewnością ponad godzinę

    • 6 1

    • tak i woda w gratisie.

      • 1 0

  • Idzie to w dobrym kierunku

    Wszystko fajnie ale kiedy estakada na przecięciu ulic Armii Krajowej i Łostowickiej? To jest jedyna inwestycja która by troche rozładowała korki, fakt że później jest skrzyżowanie na Siedlcach albo sam wjazd do Centrum gdzie się samochody będą kumulować ale to skrzyżowanie jest najbardziej potrzebne

    • 4 1

  • Ale teraz wszystko pięknie się rozwija w Gdańsku! Bardzo dobrze!

    • 1 2

  • a z Brętowa do Oliwy jak?

    Helikopterem...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane