• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Po cholerę? (3)

    "piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego" - nie no straszne! ja korzystam i nie czuje się spychana! Poza tym czy pomysłodawca pomyślał jakie dodatkowe korki w centrum spowoduje postawienie kolejnych świateł? Poza tym w tunelu piesi są bezpieczniejsi!

    • 8 3

    • To dalej chodź tunelem... (1)

      natomiast pozwól innym ludziom chodzić przejściem naziemnym.

      • 2 2

      • kto tym naziemnym będzie chodził?Chyba idiota jak postoi z 5 minut nim pokona te wszystkie jezdnie i tory to wróci szybciutko pod ziemię

        • 2 0

    • Najlepiej, jak piesi się spieszą i przebigają przez tory...

      • 0 0

  • To dobry kierunek. Kolejne przejście powinno być na wysokości Bramy Wyżynnej:)

    • 2 2

  • ktoś ma awersję do tuneli dla pieszych

    a to najbardziej bezpieczne miejsce dla pieszego. Komuś marzą się oazy dla pieszych bez samochodów...

    • 5 2

  • lekarz

    Jak widać tęgie umysły z kierownictwa Gdańska przejawiają pustostany POd czaszką.

    • 4 0

  • Bez sensu

    Idiotyczny pomysł

    • 5 2

  • Jako osoba dojeżdżająca do pracy autobusami

    jestem przerażony korkami jakie powstaną w tym miejscu. To nie lepiej zrobić ruchome schody do przejść podziemnych?

    • 5 2

  • Cóż, ktoś stwierdził: za małe korki w Centrum Gdańska - to podnieśmy temperaturę ;)

    • 4 0

  • Nie maja na co wydawać pieniędzy.Czas na zmianę.

    • 2 1

  • A tunel wysadzą ? Jak tunel jest zły to po co zrobili nowy koło urzędu wojewódzkiego ?? Różne głupie projekty tu co pewien czas trafiają. To jakiś test jest ? A tak na marginesie - nigdzie ani słowa o kompleksowej naprawie nawierzchni ulic a Gdańsku

    • 2 0

  • nonsens

    Wywalić handlarzy z obecnego tunelu i regularnie go patrolować, żeby się patologia nie lęgła, a przepustowość jest wystarczająca.

    Pasy w tym miejscu, to fanaberia. Lepiej przywrócić pasy we Wrzeszczu, przy Teatrze Miniatura, bo tam nie ma gdzie przejść na długim odcinku.

    No i jakiś przelot dla pieszych i rowerów z Leroy-a na Zaspę, przez tory, by się przydał, jak już ktoś chce naciągać miejski budżet.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane