• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Są większe priorytety

    A moim zdaniem to KTOŚ wkońcu powinien pomyslec o poszerzeniu przystankow tramwajowych przy dworcu. Przeciez to jest coraz wiekszy koszmar. Ludzi coraz wiecej, przepchac sie nie mozna wysiadajac z tramwaju lub do niego idąc. Tłumy ludzi. Kwestia czasu, gdy ktoś kogoś przypadkiem zepchnie na tory!

    • 7 0

  • Pochylnie zamiast schodów

    Kolejny raz przytaczam przykład Krakowa. Z dworca i centrum handlowego "Kraków" do centrum miasta przechodzi się tunelem, ale bez schodów. Po łagodnej pochylni jadą rowery, deskorolki, matki z wózkami, niepełnosprawni i nawet nie wiadomo kiedy jesteśmy po drugiej stronie. Pokażcie w Gdańsku jedno takie rozwiązanie. Mogło by tak być przy Żabim Kruku pod Podwalem Przedmiejskim - jest miejsce, tak samo przy Chmielnej, tak samo na połączeniu obu stron Łąkowej. Również przy dworcu jest miejsce na takie pochylnie tyle ze pod kątem prostym do tunelu.

    • 7 1

  • Podwale Przedmiejskie

    Pierwsze efekty takich pomysłów zobaczymy za chwilę na sztucznie zwężanym Podwalu Przedmiejskim.

    Kiedyś zakorkowanym, a teraz wielu nie może pogodzić się iż tamtędy da się pojechać w miarę płynnie. Więc dostawia sygnalizacje świetlną, zwężą ulicę i otworzą centrum handlowe na jej końcu.

    • 4 0

  • Drogowi wariaci rządzą.

    Autka radośnie przed dworcem gazują,
    sto na godzinę tam bezkarnie prują,
    czasem się stukną a potem dachują,
    i na przystanku wesoło lądują.

    Nie psujcie tego żadnymi przejściami,
    chcemy drogowymi zostać wariatami.

    • 2 4

  • co oznacza, że będzie więcej spalin w Centrum

    • 7 2

  • W końcu ktoś zaczyna myśleć (1)

    Popatrzcie na największe aglomeracje i miasta przyjazne ludziom . Chcecie miasta , które tetni życiem czy przez które przejeżdza sie 100 km /h samochodem . Ja wolę wybrac inna drogę a w miescie czuc super klimat i spokojnie sobie po nim spacerowac a przejscie z dworca głównego na stare miasto to już dawno temu powinno być w naturalny sposób zrobione ! Gratuluje władzom , ze zaczynaja myślec we właściwy sposób !!!

    • 6 11

    • Wybrać inną drogę to znaczy którą? Choćby z Oruni do Wrzeszcza/Nowego Portu?

      • 1 0

  • Budyn do roboty ulice brudne bierz sie za miotle i sprzataj miasto

    Budyn opanuj sie skoncz z glupota wez sie za robote ulice dziurawe

    • 2 0

  • I jeszcze fotoradar poproszę bo mało kto jeździł tam przepisowo!

    • 2 0

  • przejście (2)

    Tak się składa, że idea przejść naziemnych jest przede wszystkim korzystna dla właścicieli obiektów powstałych w okolicy planowanych przejść. Można mieć pewność, że planowane przy Dworcu PKP przejście powstanie przy nowym 4* hotelu. Absolutnie nie będzie takie rozwiązanie korzystne dla pasażerów, bo nie o nich tu przecież chodzi.
    Wydłuży się też czas oczekiwania i tramwajów na przejazd i pieszych na przejście. Tu masa ludzi wsiadających i wysiadających na przystankach jest ogromna.
    I nie ma miejsca, aby ludzie bezpiecznie mogli dotrzeć do planowanego przejścia.
    Ostatnie rozwiązania np. węzeł przesiadkowy przy ul. Kartuskiej pokazują, że bezpieczeństwo ludzi wsiadających i wysiadających na wąski peron nie ma znaczenia dla planistów.
    Propozycje władz miasta i FROG są chore. Dotyczy to i okolic Dworca PKP i ul. Podwale Przedmiejskie.

    • 6 1

    • Podwale Przedmiejskie

      Przecież gdyby połączyć Nową Wałową tunelem z Podwalem Przedmiejskim, to można by cześć ruchu pokierować tamtędy, a nie przed dworcem PKP. Ale przecież dziś planuje się zniszczyć także tę ulicę.

      Oczywiście cześć ruchu można by przekierować na Nową Politechniczną, ale przecież nie wybuduje się jej w imię kierowania potoku samochodów do centrum.

      • 0 0

    • tak, tak

      Podobnie właściciele hoteli przy Stągiewnej wpłynęli na zakaz ruchu na niej.
      I jest to korzystne dla nich. A my kierowcy nie możemy tam jeździć!

      • 0 0

  • Kolejny news z przyszłości

    Przystopujcie trochę z tymi newsami z przyszłości, bo i tak nic z tego później nie wychodzi :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane