• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Auta pojadą buspasem przy dworcu
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Trup będzie ścielił się grubo

    Adamowicz odjechał już albo to sprawka inżyniera Grzelaka hahahaha

    • 8 0

  • DAŁ NAM PRZYŁAD SOPOT (1)

    zrobić jak w Sopocie na Monciaku

    • 7 0

    • No tak - w Sopocie po Grunwaldzkiej kursują tramwaje, a sama Grunwaldzka na 2x3 pasy i jest główną ulicą miejską (z braku innych ulic, których budowa blokowana jest przez lobby kochające korki w mieście).

      • 0 2

  • Paranoja

    Zgłupieli w urzędzie miasta i ZDiZ? Wygodniej będzie korzystać z przejścia naziemnego niż podziemnego? Tak,szczególnie jak trzeba będzie czekać na zapalenie się zielonego światła. A tak to sobie spokojnie idę i nie muszę uważać, czy przypadkiem jakiś idiota nie będzie jechał na "późnym zielonym".

    • 7 1

  • Dlaczego nie tunel ? (3)

    Co złego jest w tunelu ?
    Zimą śnieg nie pada, jesienią bez deszczu, latem chłodniej. Nie ma świateł więc ruch płynny, dodatkowe punkty handlowo-usługowe. Na powierzchni samochody nie stoją na światłach i nie smrodzą dodatkowo. Same plusy. Nie rozumiem dlaczego rezygnować z tego rozwiązania.

    • 9 1

    • Tunele są git (1)

      Można komuś przypie...lić. Z daleka nie widać. Można pożebrać, kwiatkami pohandlować, pomieszkać. Słońce nie praży, człowiek się nie smaży.

      • 1 1

      • Równie dobrze można powiedzieć po co są dworce, skoro bezdomni w nich śpią.

        • 0 0

    • Bo jest taka nowa jednostka chorobowa - tunelofobia.

      • 1 0

  • W Warszawie tunele maja dziesiatki i setki metrow.

    U nas to tunelik, ktory wszystkim ulatwia zycie. Kto to wymyslil ?

    • 10 1

  • naziemne przejście

    Czy w UM Gdańsk mają nie po kolei w głowie.Tam są chyba bez mózgowce.Przy tak potężnych korkach w tym miejscu i takim natężeniu ruchu to jest katastrofa.Może jeszcze jeden pas zabiorą dla bus pasów-kretyństwo władz miasta nie zna granic.Przecież ludzie spieszący z pociągu na tramwaj będą przebiegać między pojazdami.Gdańsk z drogami cofa się w rozwoju.Udrożnijcie najpierw Hucisko a te głupie pomysły do budynia do biura.

    • 11 0

  • jak to w gdańsku

    co tu na drogach można jeszcze sp...ić!!

    • 7 0

  • Największa głupota jaką ktoś wymyslił

    W tej chwili światła na Hucisku zwalniają cały ruch przy dworcu a przejście je jeszcze zwiększy. Trzeba zmienić władze miasta bo ta ekipa już się wypaliła jak coś wymyślą to tylko coś głupiego.

    • 9 1

  • Panorama Gdańska

    Jadąc Al. Armii Krajowej mieliśmy piękną panoramę starego miasta, teraz będziemy mieli piękną panoramę obleśnego centrum handlowego, wiadukt i ul. Narzędziowców urbanistyczna klęska, teraz kładka przy dworcu poprosimy nazwiska kto takie decyzje podejmuje niech potomni wiedzą komu będą zawdzięczali taka piękną urbanistkę.

    • 7 0

  • Pomysł sam w sobie niezły, ale... (1)

    Zapewne moja opinia zginie w gąszczu innych, tak licznych , że mało kto przebrnie do tego momentu ;)
    Sądzę, że koncepcja przejścia naziemnego w okolicach dworca głównego jest całkiem słuszna z kilku powodów: po pierwsze ucywilizuje nieco rejon tego miejsca, udostępni je bardziej pieszym. Bo miejsce, gdzie dziesiątki (jak nie setki) tysięcy ludzi (pieszych) dziennie wlewa i wylewa się do i z środków komunikacji miejskiej nie powinno zmuszać ich do wciskania się do podziemnego, ciasnego tunelu, kiedy obok znajduje się całkiem sporo wolnego terenu. Co innego, gdyby tunel był obszerniejszy, szerszy, tworzył sensowną alternatywę dla naziemia - ale jest wąską kiszką, która w godzinach szczytu przypomina koryto rzeki po ulewie. Druga sprawa, to wyjścia z tuneli na przystanki, które są już zupełnie niewydolne - za wąskie, a w czasie opadów zastawione przez ludzi chroniących się przez nimi (swoją drogą nie rozumiem, czemu nad peronami tramwajowymi nie ma zadaszeń na całej długości - Budyń nie wsiadał chyba nigdy do tramwaju). Po trzecie obecne przejście podziemnie prowadzi pieszych tylko w jednym ciągu - od strony KFC, a od strony nowego hotelu, przystanków autobusowych do Pruszcza, czy Krewetki trzeba nadrobić sporo drogi, aby dostać się na drugą stronę. Poza tym - tu już zabrzmię trochę jak ekofaszysta, ale coś jednak w tym jest - przeznaczanie tej powierzchni w centrum miasta, centrum przesiadkowym, miejscu - bądź co bądź - reprezentacyjnym na miejską autostradę o trzech pasach w każdą stronę jest trochę nie na miejscu.
    ALE:
    Trzeba pomyśleć o alternatywie dla ruchu samochodów przez Podwale Grodzkie. Bo w obecnej chwili oprócz 3 Maja to jest jedyna droga dla samochodów jadących pomiędzy Orunią, dolnym Chełmem, Pruszczem i okolicami, a Wrzeszczem, Oliwą, Zaspą itd. 3 Maja "nie przyjmie" już zbyt wielu samochodów, droga przez 'górny taras' jest często nieopłacalna i też jest na granicy przepustowości, a tunel bardzo wiele pomógł, rozprowadza ruch - ale głównie tranzyt ciężarowy.
    Podsumowując: bez alternatywy w postaci 2x2pasy na 3 Maja i/lub tunelu pod Motławą łączącego ul. Wiesława z Wałową takie rozwiązanie tylko wszystko pogorszy.

    • 2 2

    • Tu są tak naprawdę dwa problemy. Po pierwsze ruch samochodów bo brak alternatywnych ulic.

      Ale problem większy to niewydolny w tym miejscu układ komunikacji zbiorowej. Przecież większość tramwajów jedzie tędy, tworząc już dziś zatory na torowisku. A co będzie jak dojdą dwie kolejne sygnalizacje świetlne.

      Tutaj na cito by się przydał drugi tunel dla pieszych, szkoda ze remontując ulicę "zapomniano" go wybudować.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane