• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • i bardzo dobrze (1)

    a jak smierdziela z ich wrakow co maja po 20 lat cos nie pasuje to niech sie wyprowadza z gdanska

    • 2 4

    • Ja już się wyprowadziłem

      Już 6 lat temu. najlepsza decyzja w życiu. Mieszkam teraz w sąsiedniej gminie zielono, przyjaźnie, bez większych korków, wszystko na miejscu i nie muszę mieć oszalałego Adamowicza za prezydenta. W weekendzik czasmi podskoczymy do Oliwy Gdyni albo do Wrzeszcza na spacer albo do lepszych sklepow. Z życzliwym uśmiechem patrzymy na sfrustrowane twarze wyborców Budynia.

      • 0 0

  • Totalny debiliizm.

    Ktoś ma w tym mieście potężny problem z rozróżnieniem kategorii dróg. Ja rozumiem na drogach wewnętrznych - przejścia dla pieszych, światła, progi i inne umilacze, ale nie na drogach o charakterze tranzytowym dla miasta. Obwodnica? Fajnie, ale kilka razy w tygodniu stoi w korku. I co jeśli wtedy ruszą przez Podwale? I co mamy w zamian? A może idźmy na całość i zróbmy przejście przez tory na Dworcu Głównym? Tam też jest tunel.

    • 8 0

  • zakorkowane (2)

    już teraz całe centrum w godzinach szczytu stoi, to tylko wydłuży korki.... przecież jest tunel i on w zupełności wystarcza. co za głąb wymyśla takie bzdury?

    • 10 2

    • Ale jest jeszcze za mało korków - dwie sygnalizacje świetlne skutecznie spowalniające ruch spowoduje iż korek tam będzie od rana do wieczora.

      Ale o to tutaj wielu chodzi.

      • 3 0

    • Tunel jest fantastyczny, wejscia na przystanki tramwajowe przy PKP szerokie, naprawdę co my ludzie korzystajacy z komunikacji chcemy....proszę raz wysiąść z samochodu i pójść na przystanek w godzinach szczytu, tylko proszę uważać, żeby nikt nie zepchnął na tory i spokojnie odczekać swoje przy zejsciu do tunelu....cudo tunel....naprawde

      • 1 0

  • A nie lepiej by było zlokalizować kładkę na wprost wyjścia z głównego holu dworca? (1)

    • 2 2

    • Kładki są nieodśnieżone zimą.

      • 1 0

  • Totalna bzdura.

    Od razu zrobić trzy przejścia dla pieszych, przed każdym próg zwalniający i dorobić jeszcze dwa buspasy. Widzę że lobby deweloperskie siedzi w kieszeni urzędników.

    • 4 0

  • FRAG czuwa aby zablokować Gdańsk. Powinni wywalić ich z Ogarnej i dać lokalizacje w najbardziej zatłoczonym i zakorkowanej

    czesci miasta Może wtedy by przejrzeli na oczy co wyprawiaja.

    A co Warszafki , to jak beda nowe przejscia na Marszałkowskiej/Jerozolimskie to i tak beda wszyscy chodzic kilkuset metrowym przejsciem naziemnym, nikt nie wytyczy przejscia na skos. tyle ze jedno pod ziemia a drugie tuz nad nia w tym samym miejscu. tak samo w Gdansku .

    • 4 0

  • Polska Prowizolska

    a mówiłem wszystkim lat temu 15: na xuya wyrzucać kasę w błoto i remontować asfalt kiedy można było wpuścić jezdnię od razu pod ziemię? Niech nikt nie mówi, że się nie dało bo i takie głosy słyszałem. Za drogo? Wystarczyło nie kraść. Ktoś kto widział świat i dlugofalowość myślenia innych nacji wie o czym mowa.

    • 4 0

  • (2)

    Pytanie po co?

    • 10 2

    • po co? (1)

      już wyjaśniam: Sprowadzenie pod ziemię odcinka tej ulicy na wysokości dworca spowodowałoby ruch ciągły samochodów oraz wytworzyloby tak bardzo dziś pożądaną przestrzeń publiczną wokół naturalnego skupiska ludzi jakim zwykle są dworce kolejowe. Jaśniej się nie da.

      • 1 2

      • Przestrzeń publiczna wokół dworca? No bez jaj. Dworzec to tylko dworzec, nic więcej. Kto ma wokół niego spędzać czas?
        Przestrzeni publicznej w okolicy jest pełno.

        • 1 1

  • był czas

    generalnego remontu Podwala, wtedy była okazja budowy drugiego tunelu od strony Huciska, ale Budyń to spie*rzył

    • 4 1

  • Zamknąć

    Zamknąć tą drogę i deptak zrobić - chore kompletnie chore . Nuda w urzędach widać panuje bo jak się nudzą to tak sobie siedzą i myślą a że rodzinna szara komórka jest wypożyczona to widać bezmiar głupoty

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane