• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Pokonywawanie sygnalizacji

    Drugi wariant:
    cyt: "Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami."

    Myślałem, że kierujący pojazdem musi się dostosować do wyświetlanych sygnałów. Na pewno nie pokonywać sygnalizacji!!! To prowadzi do wypadków!!!

    Jakich pasów? OZNAKOWANIE POZIOME TO ZESTAW ZNAKÓW POZIOMYCH:
    linie segregacyjne, linie krawędziowe, strzałki, znaki poprzeczne (w tym przejścia dla pieszych o czym w artykule),
    znaki uzupełniające, elementy odblaskowe, liternictwo,
    Tych oznakowań również nie trzeba pokonywać, tylko się do nich stosować!!!

    Panie Macieju,
    jako autor wielu "artykułów" dotyczących dróg i inżynierii ruchu , powinien pan bardziej zadbać o :
    1. Poprawne używanie języka polskiego (pańskie artykuły są na poziome "GIMBAZY"). POLSZCZYZNA!!

    2. Doszkolenie się w zakresie wiedzy technicznej i związanej z ustawami w zakresie obowiązujących ustaw, przede wszystkim, prawa budowlanego, dróg publicznych, oraz odpowiednimi rozporządzeniami. W tym wypadku rozporządzeń regulujących zarządzanie ruchem na drogach publicznych.

    3. Podanie bardziej wierzytelnych danych (np. obliczeniowych/prawnych), a nie własnych/redakcyjnych przemyśleń..

    Myślę, że wykonuje pan literówkę, żeby wypłata się zgadzała, bez żadnej głębszej analizy i wiedzy technicznej. Z nieczytelnymi rysunkami, zdjęciami i schematami.

    Jeżeli się mylę, proszę podpisywać Pańskie artykuły uzupełnione o tytuł zawodowy / naukowy / kierunek wykształcenia wraz z odpowiednimi uprawnieniami.

    Proszę o przekazanie wiadomości do p. Koprowskiego. Ów, oprócz dróg, zna się również bardzo dobrze na planowaniu przestrzennym.

    Państwa artykułów powoli nie daje się przeczytać mając podstawową wiedzę w zakresie obowiązujących przepisów prawa związanych z przygotowaniem zamówienia, przygotowaniem inwestycji oraz jej realizacją. Z rozróżnieniem na inwestycje realizowane ze środków unijnych i krajowych.

    Pozdrowienia dla p. Wawrzonka z ZDiZ Gdańsk.
    Z wieloma rozwiązaniami stosowanymi przez ZDiZ nie do końca się zgadzam,
    ale uważam, że rozwiązania związane z OR i UR idą w bardzo dobrą stronę.
    Widzę też wiele "słabych" rozwiązań. Jednak, OGRANICZENIE PRĘDKOŚCI!!!! - to wartość nadrzędna. Nawet jeżeli nie zgodna lub naciągana przy obecnych przepisach prawa.

    Tak trzymać, mniej boję się o córkę biorącą udział w rowerowym maju!!!!.

    Z poważaniem,

    • 1 3

  • ???? Kto wymyslił ten idiotyzm????

    Najpierw zrobili parking za 4 zł za wjazd, nawet jak tylko chcesz kogoś odstawić na pociąg musisz zabulić 4 zł. Na podjeździe, przy drzwiach stoją tylko taksówki.
    Teraz zrobią zebrę na zebrze, czy ktoś w urzędzie miejskim w Gdańsku myśli?

    Tunel jest czysty, są windy i podnośniki dla inwalidów, komu przeszkadza przejście pod tunelem?

    Idiotyzm za naszą kasę

    • 15 2

  • bezsens, co za róznica czy piesi schodzą w dół czy pójdą po schodach do góry

    • 1 1

  • to jakieś zbiorowe szaleństwo

    propozycja likwidacji przejść podziemnych, kładek to już jakaś psychoza w Gdańsku, najlepiej wszędzie przejścia dla pieszych i światła - zakorkujmy cały Gdańsk - by żyło się lepiej!

    • 12 1

  • Jakies jaja chyba.

    Podwale grodzkie chca przeciac pasami hehe.Po to zostal tunel wybudowany wlasnie zeby chodzic tunelem a nie po pasach. Ma to za zadanie uplynnic ruch i ustrzec pieszych przed wypadkami.

    • 9 1

  • To tekst gimbazy????

    "że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut."

    • 5 1

  • Bardzo głupi pomysł.

    jak byśmy zapomnieli, że z samochodów i ulic korzystają również mieszkańcy tego miasta. dlaczego mamy poddawać się lobby pseudo urbanistów, którzy po prostu mieszkają w centrum i poruszają się pieszo więc namawiają do tego typu pomysłu, bez rozpatrywania potrzeb innych mieszkańców? co jest złego w tunelu podziemnym ?

    • 9 2

  • Po co psuć wizualnie centrum Gdańska

    To chyba zart. Chcecie zrobić przejście które będzie wyglądać jak z lat 70 ??? W centrum Gdańska ??? Takie budowle robili za Gierka a nie obecnie. Co za bzdura. Po co psuć okolicę dworca.

    • 9 3

  • ale po co ? (1)

    po co zmieniać coś co dobrze działa

    • 7 3

    • Młynarski się kłania

      Co by tu jeszcze spie*rzyć Panowie?

      • 2 0

  • nie lepiej zrobic ulice pod ziemia?

    puszczajac tramwaje i auta tunelem byloby lepiej

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane